De kwestie Jemen/Houthis

Gestart door VandeWiel, 24/08/2009 | 17:20 uur

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 26/11/2009 | 15:54 uur
Citaat van: VandeWiel op 26/11/2009 | 10:33 uur
Ik heb ook meteen zitten zoeken naar bevestiging en zover niets kunnen vinden. Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is maar als er 2000 man ingezet worden dan moet iemand dat opvallen en mag je wel aannemen dat het uitgebreid in de media staat. Het zou groot nieuws zijn dunkt mij.
Precies..dus dit lijkt me een vals bericht voorlopig...dan word ik nieuwsgierig waarom Debka dit plaatst...


Ik neem voorlopig ook aan dat dit zo is. Misschien dat ze een proefballon oplaten. Als dat zo is vraag ik me af of het wel zo slim is en of het zo juist Jordanie in een lastig parket brengt. Ik heb overigens wel berichten gelezen over overleg met de Jordaanse koning en SA.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 26/11/2009 | 14:53 uur
Jemenpost artikel met daarin een veroordeling van Iran door een Britse minister van staat voor Buitenlandse zaken voor het Midden Oosten.



UK: Doubtless Iran Plays Part in Yemen Conflict


Britain has said that the Islamic Republic of Iran plays a role in Yemen's year-long conflict, saying Iran is not only a threat to the region because of its nuclear program but also because of supporting terrorists and rebels.
De Britten hebben voor mij op dit punt 0,0 geloofwaardigheid meer....juist hun actieve deelname aan zeer omstreden en door leugens omgeven invasies van Afghanistan en Irak hebben de regio mijns inziens ernstig gedestabiliseerd en ook Iran aangezet dit soort lokale conflicten te steunen... Ik begrijp goed dat het Iraanse regime dit soort uitspraken weinig serieus meer neemt... Dat gebrek aan geloofwaardigheid maakt het oplossen van dit soort conflicten nu ook zoveel lastiger...


Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 26/11/2009 | 10:33 uur
Ik heb ook meteen zitten zoeken naar bevestiging en zover niets kunnen vinden. Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is maar als er 2000 man ingezet worden dan moet iemand dat opvallen en mag je wel aannemen dat het uitgebreid in de media staat. Het zou groot nieuws zijn dunkt mij.
Precies..dus dit lijkt me een vals bericht voorlopig...dan word ik nieuwsgierig waarom Debka dit plaatst...

VandeWiel

#36
Jemenpost artikel met daarin een veroordeling van Iran door een Britse minister van staat voor Buitenlandse zaken voor het Midden Oosten.



UK: Doubtless Iran Plays Part in Yemen Conflict


Britain has said that the Islamic Republic of Iran plays a role in Yemen's year-long conflict, saying Iran is not only a threat to the region because of its nuclear program but also because of supporting terrorists and rebels.

The UK's Foreign Office Minister for the Middle East, Ivan Lewis, said to the Alarabiya Satellite Channel that the situation has become very complicated in Yemen.

Yemen is experiencing a war on behalf of other parties, he said, adding that the Iranian role in the clashes between the army and the rebels in the far north is clear.

So far we can't hint at a direct Iranian part in the conflict, but doubtless Iran is feeding the insurgency in Saada and encouraging the Houthi rebels and what Iran does is unacceptable, the UK official said.

The statements coincided with a meeting that gathered Lewis and Yemeni lawmakers and envoy to Britain on the British strategy for assisting Yemen.


http://yemenpost.net/Detail123456789.aspx?ID=3&SubID=1621&MainCat=3

VandeWiel

Een bloemlezing van meningen en visies vanuit een meer Arabische hoek. Bizar is dat er ook wordt gesproken over het gebruik van "white fosfor" door SA, dat is nu net een van de dingen waar Israel op werd afgerekend. Verder komt de shiitische "omsingeling" als bedreiging voor SA naar voren.


Yemen: A Civil or Proxy War?

The ongoing war in Yemen certainly warrants coverage on Global Voices Online, but I was really shocked when I realized that there weren't many bloggers interested in the conflict. Here are some scattered extracts from post written by bloggers from different countries.

http://globalvoicesonline.org/2009/11/23/yemen-a-civil-or-proxy-war/

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 26/11/2009 | 00:40 uur
Citaat van: VandeWiel op 25/11/2009 | 19:38 uur
Jordanië zendt 2000 man naar Jemen. Dit is de eerste inzet van Jordaanse troepen buiten Jordanië sinds de jaren 60.
Enig nieuws hierover bij de reguliere media? ik heb het nog niet gevonden...
Citaat van: Enforcer op 25/11/2009 | 20:29 uur
Waarom hebben die Saudi's die Jordaniërs nodig?!
Dat lijkt mij ook niet het geval ja...voor zover volgens mij een vals bericht van Debka..met een reden?

Ik heb ook meteen zitten zoeken naar bevestiging en zover niets kunnen vinden. Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is maar als er 2000 man ingezet worden dan moet iemand dat opvallen en mag je wel aannemen dat het uitgebreid in de media staat. Het zou groot nieuws zijn dunkt mij.

SA is potent genoeg om dit aan te pakken maar ik kan me voorstellen dat Jordanie uit solidariteit mee zou helpen om de regio weer tot meer rust te krijgen. Ik kan redenen genoeg verzinnen voor een regionale troepenmacht in Jemen en waarom niet samen met Jordanie. Daar is het nu wss nog te vroeg voor maar het zou met niet verbazen.

Egypte zal Jemen ook sterk in de gaten houden aangezien ze met soortgelijke problemen intern zitten en ze met de zelfde risico's zitten als SA.


Elzenga

#33
Citaat van: VandeWiel op 25/11/2009 | 19:38 uur
Jordanië zendt 2000 man naar Jemen. Dit is de eerste inzet van Jordaanse troepen buiten Jordanië sinds de jaren 60.
Enig nieuws hierover bij de reguliere media? ik heb het nog niet gevonden...
Citaat van: Enforcer op 25/11/2009 | 20:29 uur
Waarom hebben die Saudi's die Jordaniërs nodig?!
Dat lijkt mij ook niet het geval ja...voor zover volgens mij een vals bericht van Debka..met een reden?

Enforcer

Waarom hebben die Saudi's die Jordaniërs nodig?!

VandeWiel

#31
Een zeer verontrustend artikel in MEMRI. (Middle East Media Research Institute) Memri staat over het algemeen hoog aangeschreven, alhoewel er wel Joodse achtergronden zijn en er daardoor bias is.


Against Backdrop of Clashes with the West Over Its Nuclear Program and the War in Yemen, Iran Tries to Instigate Rioting in Saudi Arabia During Hajj

A few days before the Hajj (November 25-30, 2009), Iranian officials deliberately intensified statements calling on Shi'ites, and all Hajj pilgrims to Mecca, to conduct baraa - a kind of political protest against the infidels and apostates instituted by the founder of the Islamic Revolution in Iran, Ayatollah Ruhollah Khomeini - against the U.S. and the Saudi Wahhabis, whom Iran currently claims are slaughtering Shi'ites in Yemen. [1] During the baraa ceremony, pilgrims demonstrate in denunciation of apostates and the enemies of Islam, chanting political slogans such as "Death to America" and "Death to Israel."

In addition, Iranian senior officials, as well as the country's leading newspapers, hinted and warned that the unrest in Yemen would not be bound by that country's borders, and could spill over into Saudi Arabia, threatening the stability of the regime there.

It would appear that Iran is attempting to arouse unrest in Saudi Arabia, against the backdrop of increased demands in recent days by the U.S. and Russia that Iran accept the conditions for its nuclear program proposed by the 5+1 in Vienna, and also against the backdrop of the ongoing fighting in Yemen between the Shi'ite Houthis, who are aided by Iran, and the Yemen government troops, aided by Saudi Arabia, in which the latter side is prevailing.



http://www.memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA56709


Ik raad aan verder te lezen. Er staan een aantal zeer opvallende uitspraken in die de ernst van het conflict in Jemen aangeven en de risico's voor SA.

VandeWiel

Jordanië zendt 2000 man naar Jemen. Dit is de eerste inzet van Jordaanse troepen buiten Jordanië sinds de jaren 60.


Jordanian forces pitch in to help Saudis expel Yemeni rebels


In response to an appeal from the Saudi King Abdullah, the Jordanian monarch this week dispatched his army's elite Royal Special Force of 2,000 commandoes to help the Saudis drive out the Yemeni Houthi rebels, who invaded the oil kingdom with Iranian support earlier this month. DEBKAfile's military sources report that the Jordanian troops are now battling the Yemeni invaders holding onto the Jebel Dukhan sector, which is split between the southern Saudi Jizan region and northern Yemen.
Day after day, Saudi troops backed by artillery, marines, tanks, engineers and air force F-15 and Tornado warplanes, together with the Yemeni army, have been fighting to dislodge the intruders from the rugged mountains which rise 6,600 ft high over a desolate landscape with no roads. They were repeatedly beaten off. The Yemeni rebels have sowed the narrow mountain passes with thousands of improved explosive devices.
In the early hours of their engagement, the Jordanian troops also took dead and wounded. It was their first experience of combat outside the borders of the Hashemite Kingdom since the 1960s, certainly the first time they had encountered Iranian-backed fighters.
DEBKA-Net-Weekly disclosed that Hashemite King Abdullah II sent this crack troops across in response to an urgent phone call Saudi King Abdullah put through on Nov. 16, appealing for Jordanian military back-up to support the Saudi effort to purge its southern border of the Yemeni rebel intrusion. An broader inter-Arab dimension was thus added to the Yemeni civil war.
To subscribe to DEBKA-Net-Weekly click HERE .



http://www.debka.com/headline.php?hid=6388

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 16/11/2009 | 10:11 uur
Je zegt dus dat de schuld bij Iran zelf ligt en niet bij de US. Dat de US daar dankbaar gebruik van maakt is heel wat anders.
Het gaat hier om het ervaren van dreiging...dat wil niet zeggen dat die dreiging ook realistisch is of elk moment realiteit kan worden. Nee de schuld (al praat ik niet snel over schuld oid) ligt in deze niet alleen bij Iran. Al heeft het regime zeker ambities om invloed uit te oefenen buiten de eigen landsgrenzen. De Amerikanen hebben al decennialang een strategisch belang om de regio daar onder hun invloed te houden...voor hun eigen energiebehoefte maar ook om zo die van andere (opkomende) machten te kunnen "beïnvloeden"..In het verleden ook grote aanwezigheid in Iran zelf, ten tijden van de Sjah. Ook andere Westerse landen doen hier aan mee, zij het gezien hun kleinere omvang met beperktere invloed. Als ook de opkomende machten zoals China, die zich nu meer tot Iran richten. En Iran blijft voor de VS een pijnpunt na de gebeurtenissen in 1979. Waar men iets aan wil doen ergens.

Maar dat het Iraanse regime onder de dreiging de regio in een lichte vorm van destabiliteit brengt via het steunen van dit soort strijdgroepen, kan ik me dus wel voorstellen..acceptabel is het niet. Maar als dat de norm zou zijn, zijn er wel meer dingen niet acceptabel daar. Ook vanuit Westerse kant..


Enforcer

#28
Citaat van: Elzenga op 15/11/2009 | 23:32 uur
Je moet eens weten hoe oprecht bang verschillende Golfstaten zijn geweest (en zijn) voor een Iraanse aanval en invasie...Die angst dreef hen in de armen van Westerse landen en met name de Amerikanen.. En maakt ook nu nog dat zij liever voor hen partij kiezen..

Je zegt dus dat de schuld bij Iran zelf ligt en niet bij de US. Dat de US daar dankbaar gebruik van maakt is heel wat anders.

Citaat van: Elzenga op 15/11/2009 | 23:42 uur
Ik denk dat dit wel meevalt..en het gaat om veel meer dan alleen de Amerikanen. Landen en machtsverhoudingen in de regio zelf en het Westen als geheel. Ik mag aannemen dat het Westen meer is dan de VS.

Sorry, welke macht heeft de EU daar? Heeft de EU of de US macht in Jemen? Ik zie alleen een Iran welke de Houthi's steunt en een SA welke niet wil dat die Houthi's ook maar in de buurt komen van de grens om zich te onttrekken aan de Yemenitische troepen.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 15/11/2009 | 23:28 uur
Citaat van: VandeWiel op 15/11/2009 | 16:56 uur
Ik zie geen bewijs bij je stelling dat het handelen van Iran anders was geweest als de VS niet in de regio was geweest. Ik denk dat het een persoonlijke filosofie is en het gevolg is van een te sterke focus op het conflict met Israel en de regio. De problemen tussen Soennieten / Sjiïeten gaan al vele honderden jaren terug, zelfs ver voor de ontdekking van de VS. De oorlog Irak / Iran had bar weinig te maken met de VS of zelfs maar met Israël.
Iran zou geen conflicten elders aanwakkeren, behalve tegen Israël, als het zich niet bedreigd zou voelen door de Amerikanen en haar bondgenoten daar. Dan zou je volgens mij een meer verzoenende en diplomatieke houding zien.

Dat is een pure aanname. Gezien de grootschalige puinhoop die ze op diverse plaatsen aan het veroorzaken zijn heb ik daar ernstig mijn twijfels bij.

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 15/11/2009 | 23:24 uur
Vind ik echt vergezocht. Wat hebben die Amerikanen met die Houthi's?!
Waarom moeten ze wat met de Houthi's hebben dan? zeg ik ook nergens. Het gaat Iran in dit geval om Saudi-Arabië, belangrijke bondgenoot van de VS in de regio....Iran laat het Saudische regime zo zien volgens mij dat zij Saudi-Arabië "bezig" kunnen houden en mogelijk destabiliseren. Wat invloed zal hebben op de olieprijs en een aanzuigende werking van extremisten die er verder aan bijdragen...
Citaat van: Enforcer op 15/11/2009 | 23:24 uur
Gewapende regime change onder Obama zie ik als een "complot theorie". Beetje uit de lucht gegrepen. Men heeft er meer aan om de huidige Iraanse regering te verzwakken.
Ik dacht dat ik toch al een aantal keer zeer nadrukkelijk had geschreven dat die kans onder Obama heel erg klein is. Maar de man er maar 4 jaar zit en er dan wel weer eens een Bushisch achtig persoon aan de macht kan komen in The States...Een land als Iran plant zijn defensie en strategisch beleid niet op de termijn van slechts 1 president.. dus houdt men rekening met the worst case..die onder Bush al even heel dichtbij kwam...
Citaat van: Enforcer op 15/11/2009 | 23:24 uur
Jij dicht de Amerikanen echt te veel macht toe. Als dat zo zou zijn hadden ze het in Irak en Afghanistan ook wel een stuk makkelijker gehad.
Ik denk dat dit wel meevalt..en het gaat om veel meer dan alleen de Amerikanen. Landen en machtsverhoudingen in de regio zelf en het Westen als geheel. Ik mag aannemen dat het Westen meer is dan de VS.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 15/11/2009 | 17:12 uur
Even nog verder gaand over de mythe dat Iran nooit een land heeft aangevallen: Wie zou het hebben moeten aanvallen in de laatste 100 jaar? Iran was ingesloten door buren die eenvoudig stukken sterker waren of sterkere partners hadden. (Russen in het noorden, de Britten in het zuiden met Pakistan / India)
Je moet eens weten hoe oprecht bang verschillende Golfstaten zijn geweest (en zijn) voor een Iraanse aanval en invasie...Die angst dreef hen in de armen van Westerse landen en met name de Amerikanen.. En maakt ook nu nog dat zij liever voor hen partij kiezen..