Marine naar ‘Africa Partnership Station’

Gestart door hdevreij, 10/09/2009 | 16:19 uur

KapiteinRob

Citaat van: jellevannetten op 27/10/2009 | 20:12 uur
Wat is er zo onverantwoordelijk aan dat de Johan voor zo'n missie wordt ingezet ?

Waarom moet ik nou aan de Tydeman denken? Of desnoods aan de Luymes en de Snellius?

jellevannetten

 Wat is er zo onverantwoordelijk aan dat de Johan voor zo'n missie wordt ingezet ?

Citaat van: IPA op 12/09/2009 | 15:26 uur
Amerikaans, Europees wat maakt het uit maar ik vind het onverantwoordelijk om dit te gaan doen waneer je al genoeg problemen hebt.

Ace1

Citaat van: Lex op 27/10/2009 | 16:58 uur
Hydrografen zetten Liberia op de kaart

In een strak schema vaart de hydrografische sloep parallelle, rechte lijnen met een vaste onderlinge afstand, zogenaamde lodingslagen door de havenkom van Monrovia. Het hydrografische REA-team (Rapid Environmental Assessment) heeft samen met hun Amerikaanse collega's van de Naval Oceanographic Office van de US-NAVY in 4 dagen tijd de hele haven van Monrovia in kaart gebracht.

Elke zandbank, ondiepte en wrak werd nauwkeurig in kaart gebracht. Essentiële informatie voor de scheepvaart in de Liberiaanse wateren en daarmee voor maritieme veiligheid. De wrakken werden geïdentificeerd en de dieptes in de haven geregistreerd.

United Nations Mission in Liberia
De komende dagen brengen de hydrografen ook de haven van Buchanan, Liberia in kaart. De United Nations Mission in Liberia heeft een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.

Officiële zeekaarten
Alle verzamelde informatie wordt voor verwerking doorgestuurd naar de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine in Den Haag. Uiteindelijk publiceert het United Kingdom Hydrographic Office in Taunton deze informatie in officiële zeekaarten. Hiermee levert de Dienst der Hydrografie een essentiële bijdrage aan de veilige navigatie en maritieme veiligheid.

Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt, waar het REA-team aan boord zit, neemt momenteel deel aan het Africa Partnership Station. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio. Ook het in kaart brengen van havenmondingen draagt hieraan bij. Zeker daar veel havens bezaaid liggen met scheepswrakken en verzandingen die een gevaar vormen voor de zeevaart.

MINDEF, 27 oktober 2009, 16.17 uur

Een goede zaak dat men dit doet, hier heb je meer aan dan voedsel of medicijnen sturen, dat werkt toch alleen maar op korte termijn.

Lex

Hydrografen zetten Liberia op de kaart

In een strak schema vaart de hydrografische sloep parallelle, rechte lijnen met een vaste onderlinge afstand, zogenaamde lodingslagen door de havenkom van Monrovia. Het hydrografische REA-team (Rapid Environmental Assessment) heeft samen met hun Amerikaanse collega's van de Naval Oceanographic Office van de US-NAVY in 4 dagen tijd de hele haven van Monrovia in kaart gebracht.

Elke zandbank, ondiepte en wrak werd nauwkeurig in kaart gebracht. Essentiële informatie voor de scheepvaart in de Liberiaanse wateren en daarmee voor maritieme veiligheid. De wrakken werden geïdentificeerd en de dieptes in de haven geregistreerd.

United Nations Mission in Liberia
De komende dagen brengen de hydrografen ook de haven van Buchanan, Liberia in kaart. De United Nations Mission in Liberia heeft een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.

Officiële zeekaarten
Alle verzamelde informatie wordt voor verwerking doorgestuurd naar de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine in Den Haag. Uiteindelijk publiceert het United Kingdom Hydrographic Office in Taunton deze informatie in officiële zeekaarten. Hiermee levert de Dienst der Hydrografie een essentiële bijdrage aan de veilige navigatie en maritieme veiligheid.

Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt, waar het REA-team aan boord zit, neemt momenteel deel aan het Africa Partnership Station. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio. Ook het in kaart brengen van havenmondingen draagt hieraan bij. Zeker daar veel havens bezaaid liggen met scheepswrakken en verzandingen die een gevaar vormen voor de zeevaart.

MINDEF, 27 oktober 2009, 16.17 uur

Lex

Ghana Navy Recognized during Dutch APS Deployment

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan De Witt Public Affairs


SEKONDI, Ghana — Fifteen maritime professionals from Ghana concluded three weeks of at-sea training with a graduation ceremony held on the flight deck of the Dutch Africa Partnership Station (APS) platform HNLMS Johan de Witt (L 801) here, Oct. 26.

The Ghanaian class is the first of three to graduate on this APS platform since the training commenced in Dakar, Senegal on Oct. 9. Additional maritime professionals from Senegal and Sierra Leone will remain aboard Johan de Witt to receive additional training and are scheduled to graduate in early November.

"The training onboard has been very successful. The instructors were very helpful and my Sailors and I have learned much," said Ghana Navy Chief Petty Officer 2nd Class Augustine Nathaniel Nai, a small boat engine repair graduate. "I will use what I have learned over the past three weeks to form classes in Ghana in order to teach my Sailors and better our skills as a team."

Classroom interaction and hands-on skill building exercises made up the agenda for these maritime professionals. Topics covered included small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, computer software lessons, and advanced first aid training.

"The exceptional performance of the Ghanaian naval students and their maritime partners from Senegal and Sierra Leone, in both classroom instruction and practical application, reflects greatly upon the students and the nations they represent. We are very proud of their accomplishments," said Capt. Richard Wheatley, APS training officer. "It is another great stride for these individual countries in their overall objective for the region in improving maritime safety and security."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, the Netherlands, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

In addition to maritime safety and security engagements, the crew of Johan de Witt participated in a sporting event with the Ghana Navy soccer team and the Feyenoord Soccer Academy at the Tema stadium and donated several items to the people of Ghana. The donated items included a fire truck, ambulance, wheel chairs, computers and clothing from various organizations and groups within the Netherlands.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone.

Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment. APS, a U.S. Navy original initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

APS, oct 26, 2009

Piranha

Hm. Bedankt Hans, dat 'weten' we nu tenminste.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

hdevreij

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum 14 oktober 2009
Ons kenmerk HDAB2009015938

Onderwerp Antwoorden op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika.

Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de antwoorden aan op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika. (Ingezonden 21 september 2009 met kenmerk 2009Z16859)
DE MINISTER VAN DEFENSIE
E. Van Middelkoop

Antwoorden op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) aan de ministers van Buitenlandse Zaken en van Defensie over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika. (Ingezonden 21 september 2009 met kenmerk 2009Z16859)
1
Is het waar dat de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika deelneemt in het kader van het "Africa Partnership Station"? 1)
Hr.Ms. Johan de Witt is de tweede helft van 2009 ingedeeld in de NATO Response Force (NRF) 13 en voert in dat kader van 14 september tot en met 28 november 2009 een oefenreis uit. De voornaamste doelstelling is het vergroten van de gereedheid van het schip en de geëmbarkeerde bootcompagnie. Deze reis staat in het teken van het behalen van de Navo-kwalificatie Amphibious Command Platform en het uitvoeren van binationale trainingen met de Marokkaanse en de Portugese marine. Daarnaast neemt het schip in de periode van 2 oktober tot en met 13 november 2009 deel aan trainingsactiviteiten in Westelijk Afrika in het kader van het Africa Partnership Station. Het betreft derhalve geen operatie, zoals abusievelijk op de website van Defensie stond vermeld, maar een oefen- en trainingsprogramma.

2
Kunt u aangeven wat deze kustoperatie in het kader van het "Africa Partnership Station" inhoudt en waaruit de specifieke bijdrage van Nederland bestaat? Nemen ook andere landen deel aan dit programma?
Het Africa Partnership Station is een Amerikaans initiatief in het kader van de Global Strategy on Maritime Safety and Security. Door samenwerking met lokale partners beoogt dit initiatief de maritieme veiligheid en stabiliteit in de regio verder te versterken. Dat gebeurt door zogenoemde 'train the trainer' programma's, gezamenlijke oefeningen en de uitvoering van projecten in het kader van 'hearts & minds'-initiatieven. Gedurende (delen van) de reis zijn Amerikanen, Belgen en Portugezen aan boord van Hr.Ms. Johan de Witt geëmbarkeerd.
Voorts wordt samengewerkt met de permanent in de regio aanwezige Franse en Britse eenheden. Nederland neemt aan dit programma deel met Hr. Ms. Johan de Witt, haar geëmbarkeerde bootcompagnie en aanvullende capaciteit onder andere voor het uitvoeren van hydrografische werkzaamheden.

3
Op basis van welke overwegingen neemt Nederland juist deel aan deze specifieke operatie? Hoe verhoudt deze deelname zich tot de Nederlandse bijdrage aan missies ter bestrijding van piraterij in de Golf van Aden? Zal de Hr. Ms. Johan de Witt worden betrokken bij bestrijding van piraterij in de Niger delta?
De deelneming aan deze trainingsreis dient verschillende doelen:
1. Het vergroten van de gereedheid van het schip en de geëmbarkeerde bootcompagnie, mede in het kader van de indeling in de tweede helft van 2009 in de NRF 13;
2. Het verkrijgen van de Navo-kwalificatie Amphibious Command Platform;
3. Het uitvoeren van binationale trainingsprogramma's met de Marokkaanse en de Portugese marine;
4. Het deelnemen aan het Africa Partnership Station-programma.
Deze oefenreis heeft geen relatie met de lopende antipiraterijoperaties in de Golf van Aden. Hr. Ms. Johan de Witt zal niet worden ingezet voor de bestrijding van piraterij in de Niger-delta.

4
Deelt u de mening dat, gezien het doel om een bijdrage te leveren aan een stabiele kustregio in West- en Centraal-Afrika, deze missie het karakter heeft van een militaire operatie? Zo ja, kunt u ingaan op de militaire aspecten die bij deze operatie horen? Beschikt de bemanning van de Hr. Ms. Johan de Witt over mogelijkheden om overtredingen van het internationale recht op zee, zoals piraterij, te bestrijden?
Nee. Het betreft een oefenreis, waarbij door gezamenlijke oefeningen tevens versterking van de capaciteiten op het gebied van maritieme veiligheid en stabiliteit in de regio wordt nage-streefd. Het schip beschikt evenals andere marineschepen over capaciteiten om piraterij tegen te gaan. Hr. Ms. Johan de Witt vaart echter vooral binnen de territoriale wateren van de partnerlanden en het ingrijpen bij misstanden is daar voorbehouden aan de autoriteiten van de desbetreffende kuststaat.

5
Welke (extra) kosten brengt deze missie met zich mee en op welke manier worden deze gedekt?
De kosten van deze oefenreis zijn begroot binnen het exploitatiebudget van het Commando Zeestrijdkrachten.

6
Welke overwegingen liggen ten grondslag aan uw besluit de Kamer niet over deze operatie te informeren? Hoe verhoudt deze beslissing zich tot de toezegging van de regering dat zij de Kamer in dit soort gevallen, zoals bij de NTM-I trainingsmissie in Irak, "zo volledig mogelijk wil informeren langs de lijnen van het Toetsingskader"? 2)
De Kamer wordt conform de artikel 100 procedure en het Toetsingskader geïnformeerd over de uitzending van militaire eenheden voor crisisbeheersingsoperaties. De deelname van Hr.Ms. Johan de Witt aan het Africa Partnership Station valt hier niet onder aangezien het, zoals gezegd, een oefening betreft. De toezegging uit de Kamerbrief van 6 augustus 2009 waarop u doelt is evenmin van toepassing op oefeningen. Het is gebruikelijk dat bij trainingen en oefeningen waar mogelijk wordt samengewerkt met eenheden van andere landen, teneinde het maximale rendement uit trainingen en oefeningen te kunnen halen.

1) Website ministerie van Defensie, 14 september 2009: "Hr. Ms. Johan de Witt vaart af naar West-Afrika"
2) Kamerstuk 29 521, nr. 111

hdevreij

Citaat van: Lex op 23/10/2009 | 23:56 uur
Er wordt van de zijde van MINDEF geen aandacht besteedt aan de verrichtingen van JWIT tijdens dit deployment, anders dan de Kamerbrief (antwoord #34).
De publicaties gepost in het DF komen van de ingescheepte US media "correspondent" en via "US berichtgeving".
Men zou kunnen verwachten dat MINDEF groots aandacht zou besteden aan de verrichtingen van JWIT, maar het tegengestelde is het geval.
Zelfs het "Weekoverzicht Defensie-operaties" maakt geen gewag van JWIT.

Het is een oefening, geen operatie. Vandaar ook geen vermelding in het Weekoverzicht Defensie-operaties.

Elzenga

Een verslag van een soortgelijk gebeuren eerder...met foto van de drie belangrijkste schepen van de Ghanese marine.

http://www.navy.mil.za/archive/0709/070912_SAS_Mendi/071001_Mendi_sitrep_14/article.htm

In deze berichtgeving wordt het olie/booreilanden-aspect niet genoemd.

Lex

Er wordt van de zijde van MINDEF geen aandacht besteedt aan de verrichtingen van JWIT tijdens dit deployment, anders dan de Kamerbrief (antwoord #34).
De publicaties gepost in het DF komen van de ingescheepte US media "correspondent" en via "US berichtgeving".
Men zou kunnen verwachten dat MINDEF groots aandacht zou besteden aan de verrichtingen van JWIT, maar het tegengestelde is het geval.
Zelfs het "Weekoverzicht Defensie-operaties" maakt geen gewag van JWIT.

Lex

Citaat van: hudinie op 23/10/2009 | 22:46 uur
Het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van dit bericht ?? die lui uit Ghana hebben toch helemaal geen marine ?
Even Google raadplegen, en .... : http://www.gaf.mil.gh/index.php?CatId=80

hudinie

Het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van dit bericht ?? die lui uit Ghana hebben toch helemaal geen
marine ? dit is echt zo'n geld en tijdverspilling...typisch paars idee...zo gaat ook de landmacht nog met een Tankbat
naar Bukina Faso, of onze luchtmacht met de Surinaamse oefenen.........................????????????????????


Lex

APS Returns to Ghana Under Dutch Flag

SEKONDI, Ghana, Oct 23, 2009 — The Dutch amphibious ship HNLMS Johan de Witt (L 801) arrived in Sekondi, Ghana, October 22, 2009 for a five-day port visit as part of the ongoing U.S. Africa Command Africa Partnership Station (APS) initiative.

During this visit, the APS team will conduct engagements both afloat and ashore and continue at-sea training with maritime professionals from Ghana, Senegal and Sierra Leone.

"Ghana is a key player in the APS program and it is therefore only logical that we spend ample time in her coastal waters," said Royal Dutch Navy Captain Ben Bekkering, commanding officer of Johan de Witt. "After training maritime professionals from Ghana onboard for the last three weeks, I now look forward to expanding that interaction. We intend to operate with the Ghanaian Navy, provide hydrographic support, and in addition will disembark donations from the Netherlands for various organizations in Ghana."

APS, originally a U.S. Navy initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries. It focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common, international stability and security goals.

At the conclusion of the visit, APS will graduate its first set of maritime professionals this deployment with Ghana. Fifteen Ghanaian sailors embarked Johan de Witt October 9 in Dakar, Senegal, and received maritime safety and security training consisting of classroom interaction and hands-on, skill-building exercises. Topics covered included small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, computer software lessons, and advanced first aid training.

"I have enjoyed being onboard Johan de Witt. The crew was very helpful and my fellow sailors and I have learned a lot," said Ghana Navy Lieutenant Joseph Bazinyin Tenzii. "In Ghana, we have small boats that are used for patrolling our waters. We need experienced sailors operating these boats. With the skills I have learned during this APS deployment, I can now pass these valuable skills on to my sailors to make us a better team."

In addition to maritime safety and security training engagements, the crew of Johan de Witt will participate in a sporting event with the Ghana Navy soccer team and the Feyenoord Soccer Academy at the Tema stadium and donate several items to the people of Ghana. The donated items will include a fire truck, an ambulance, wheel chairs, computers and clothing provided by various organizations and groups in the Netherlands.

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common, international goals such as stability and security.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal, Sierra Leone.

Johan De Witt, a Royal Dutch Naval vessel, is the first European-led APS platform and is augmented by staff from Belgium, Portugal and the United States.

Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs   

Lex

APS, Seabees Bolster Liberia's Coast Guard

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan De Witt Public Affairs

MONROVIA, Liberia -- U.S. Navy Seabee equipment came ashore, here, Oct. 17 from amphibious landing craft attached to the Dutch Africa Partnership Station (APS) platform HNLMS Johan de Witt (L 801).

A team of 20 Seabees from Naval Mobile Construction Battalion Three, stationed in Rota, Spain, will utilize the newly arrived equipment to rebuild portions of a Liberian Coast Guard base that were destroyed by factional groups in the country's civil war, which ended in 2003.

"At the request of the U.S. Ambassador to Liberia, the Seabees were brought in to do several construction projects, to include the reconstruction of the children's hospital wing at Redemption Clinic and the rebuilding of the Liberian Coast Guard base, which will include the construction of a pier and boat ramp," said U.S. Coast Guard Cmdr. Jennifer Ketchum, maritime advisor in the Office of Security Cooperation within the U.S. Embassy in Liberia. "The overall goal is for Liberia to rebuild its maritime interdiction capability in order for the country to know what is going on in its territorial waters and enforce their laws."

"Maritime domain awareness is currently non-existent in my country," said Chea K. Klogba, Liberia's Coast Guard planning officer. "Illegal fishing and drug and human trafficking is occurring in our waters, and we can do nothing about it. With the Coast Guard being reestablished, now we can fight these illegal activities. This will provide a source of revenue for my country and offer protection of our territorial waters."

Increasing maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries are the main purpose of APS.

While in Monrovia, Johan de Witt will also continue in the training of 46 African maritime professionals from Ghana, Senegal and Sierra Leone who are currently deployed on board the Dutch ship receiving instruction in courses such as maritime law enforcement, small boat operations, boat maintenance and repair, medical procedures, damage control, and computer operations.

Also, a combined team of U.S. and Dutch hydrographers will survey the harbors of and approaches to Monrovia to allow for safer navigation and better access to port facilities.

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common, international goals such as stability and security.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits encompass stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone.

Johan De Witt, a Royal Dutch Naval vessel, is the first European-led APS platform and is augmented by staff from Belgium, Portugal and the United States. APS, originally a U.S. Navy initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Release Date: 10/19/2009