Prinsjesdag 2009/Rijksbegroting 2010

Gestart door Lex, 11/09/2009 | 18:04 uur

EstherLandmacht

1 troost: ze zijn volgens mij nog nooit binnen budget gebleven  ;)
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

Lex

Begroting: Bijdrage aan crisis

De hoge brandstofprijzen, enkele grote schadeposten en uitgestelde
opbrengsten van verkocht materieel geven een extra klap op de bezuinigingen
die het kabinet de komende periode bij defensie doorvoeren
om het begrotingstekort niet te sterk te laten oplopen. Het kabinet wil
echter het huidige ambitieniveau wel blijven handhaven, maar er zal
dus in de kosten moeten worden gesneden. Defensie levert een structurele
financiële bijdrage aan de maatregelen van het kabinet om de
financiële tegenvallers het hoofd te bieden, oplopend van € 65 miljoen
in 2010 tot € 172 miljoen in 2013 en vervolgens € 156 miljoen in
2014.

Versoberingmaatregelen
Die bezuinigingen gaan vooral zitten in de dienstverlening en ondersteuning
en, waar mogelijk, in de bedrijfsvoering. Vacatures zullen
geleidelijker worden gevuld en het oefenprogramma wordt versoberd.
Het kabinet wil verder het dienstreizenbudget en het budget voor kantoorzaken
terugdringen. De open dagen van de krijgsmachtdelen zullen
verminderd worden van drie naar twee per jaar. Werving en selectie,
militaire muziek en de Defensie Topsport zullen ook direct te
maken krijgen met bezuinigingen. Met deze maatregel 'Kleine doelmatigheid'
wordt oplopend € 12,4 miljoen in 2010 tot € 17,6 miljoen in
2014 bespaard. Een eerder voorziene verhoging van de subsidie voor
militaire musea wordt teruggedraaid.
Het ministerie van Defensie zal in 2010 en de jaren daarna zich richten
op werving en behoud van specifieke knelpuntcategorieën bij de
verschillende defensieonderdelen. Ook zal defensie de komende jaren
nog scherper sturen op het aantal militairen per rang, de looptijd van
de rang en de leeftijd bij functietoewijzing om de arbeidsplaatsen zo
effectief mogelijk te vullen.

Operaties
Het komende jaar staat er evengoed een hoop op stapel. Het eerste
patrouilleschip wordt dan gedoopt en in 2011 wordt deze aan de
Koninklijke Marine overgedragen. Eind 2010 worden de eerste veertien
Fast Raiding Interception and Special Forces Craft (FRISC's) opgeleverd.
De overige 34 volgen in 2011. Binnen het project 'Herintroductie
mijnenveegcapaciteit' is de diepwatercomponent komen te vervallen.
Operationeel wordt 2010 een vol jaar. Naast de lopende operaties zoals
de taken van het stationsschip in de West, de kustwachttaken en explosievenruiming
op de Noordzee, zal de NLMARFOR-staf als commando-
element een jaar worden toegevoegd aan het tweede permanente
NAVO-eskader, SNMG 2. Gedurende deze periode, die een jaar duurt,
zal er ook een fregat aan het verband worden geleverd. Het kabinet
houdt rekening met de verlenging van piraterijbestrijdingsoperaties bij
de Hoorn van Afrika. Hr.Ms. Johan de Witt zal in de eerste helft van
2010 worden ingezet als commandoschip van de Joint Task Force
Commander van NRF 14. Het Korps Mariniers zal naast zijn rotaties in
Afghanistan en de redeployment van de Task Force Uruzgan-missie
een bijdrage leveren aan de EU-Battlegroup.
Bij de begroting is vooral getracht te besparen op kosten van overhead,
dienstverlening en research. De grotere klappen zullen dan
ook vooral voelbaar zijn bij DMO en het CDC en er zal gekort
worden op het budget van TNO. Operationeel zal er niet getornd
worden aan de capaciteit van de marine. Ondanks die wens moet
men rekening houden dat deze bezuiniging in een vorm ook voelbaar
zal worden bij de operationele eenheden en elke individuele
medewerker.

Bron: Alle Hens oktober 2009 (door Barry Wijnants)

IPA NG

'De Burger' denkt dat de JSF het beste is, vertikaal kan opstijgen (ik word er gek van) en een of ander super-vliegtuig is.
Het enige alternatief dat men kent is afschaffen omdat men denk dat er toch nooit meer oorlog komt.
(SP/GL types.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Mourning op 28/09/2009 | 13:52 uur
Ik denk eerder dat het JSF programma de hoofdreden is om te denken dat er op Defensie verder ingehakt kan worden (alsof er nog veel te hakken valt overigens...  :dead:). Verder merk ik dat "men" denkt dat we nog een behoorlijk omvangrijke krijgsmacht hebben en VEEL geld te halen valt...

NOG een reden om tegen het bindend referendum te zijn m.i.. Men weet gewoon niet waar men het over heeft en heeft een nogal vreemd wereldbeeld/slecht historisch besef in dit mooie landje.

Overigens wat wordt er gezegd als we op piraten jagen? Waarom hebben we nog een Luchtmacht en Landmacht? Damned if you do, damned if you don't.
Klopt..de JSF hoor ik ook vaak langs komen....Een bindend referendum vrees ik niet in deze...Dan wordt eindelijk eens goed uitgelegd waar we een krijgsmacht voor nodig hebben en in welke omvang en met welke middelen. Dat onbreekt nu. Niet gek dat veel burgers daarom een verkeerd beeld hebben. 

Mourning

Ik denk eerder dat het JSF programma de hoofdreden is om te denken dat er op Defensie verder ingehakt kan worden (alsof er nog veel te hakken valt overigens...  :dead:). Verder merk ik dat "men" denkt dat we nog een behoorlijk omvangrijke krijgsmacht hebben en VEEL geld te halen valt...

NOG een reden om tegen het bindend referendum te zijn m.i.. Men weet gewoon niet waar men het over heeft en heeft een nogal vreemd wereldbeeld/slecht historisch besef in dit mooie landje.

Overigens wat wordt er gezegd als we op piraten jagen? Waarom hebben we nog een Luchtmacht en Landmacht? Damned if you do, damned if you don't.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Gozo

Ik vraag mij waarom altijd die koppeling DEF en OSW wordt gemaakt. Schaf landbouw af, die overgesubsidieerde onrendabele tak van onze economie. Asfalteren die weilanden.  ;)

Elzenga

Citaat van: Poleme op 27/09/2009 | 19:51 uur
Elzinga zegt:'Ik denk dat dit heel erg in verband staat met de omstreden missie in Uruzgan en het feit dat die meer dan 1 miljard euro kost.'
Bij de politici 'achter de duinen' is MinDef een sluitpost ,idem bij de NL bevolking.  Heeft niets met de TFU te maken, is namelijk al vele jaren zo, zelfs tijdens de Koude oorlog.  Heeft meer met de Nederlandse cultuur te maken, jullie kennen geen militaire inslag zoals bijvoorbeeld de Britten en de Duitsers.  Die laatsten graven niet voor niets kuilen op stranden. ;D
Overigens staat OSW en de EU bijdrage ook hoog genoteerd bij Jan en Bep de Batavier voor bezuinigingen, maar die blijven onder de Haagsche kaasstolp altijd (nog) gevrijwaard van bezuinigingen.
Ik doelde niet op de algemene tendens hierin, die is al langer zichtbaar, maar op het feit dat defensie nu op nr.2 staat. Ik baseer dit ook op geluiden die ik heb opgevangen in vrienden- en familiekring bij de discussies over de economische crisis en noodzakelijke bezuinigingen.

Verder geloof ik er niet zo in dat het met de Nederlandse cultuur te maken heeft. Misschien wel met de "cultuur" in de Haagse politiek. En ik kan me niet heugen dat deze politici noch een Kabinet of Minister ooit overtuigend aan de burger heeft uitgelegd waarom er een x bedrag aan defensie moet worden uitgegeven en waarom aan bepaalde middelen. Zijn hele dikke rapporten over geschreven, leesvoer echter voor een beperkte cirkel betrokkenen en geïnteresseerden...maar richting de burger zie ik weinig gebeuren noch worden verklaard. Dus leest die vooral de incidenten en kritieken in de media en trekt eigen conclusies. Dan helpt een meer dan een miljard kostende omstreden missie als in Uruzgan nou niet echt. Daar doelde ik op.

Terwijl een stevige missie tegen piraterij een 1 2tje zou zijn om uit te leggen...mits men daar natuurlijk zoals nu ook geen klucht van maakt.    

KapiteinRob

#222
Citaat van: IPA op 27/09/2009 | 20:40 uur
Dat komt omdat de Nederlander verwacht dat ze toch wel weer gered gaan worden door buitenlanders als er problemen zijn...

Ik denk eerder dat Nederlanders, niet voor het eerst in de geschiedenis, denken dat hier ter plaatse (en verder kijken ze dan niet) niets meer te vrezen hebben. Voorbij gaand aan het feit dat beschadiging van de Nederlandse belangen elders wel degelijk van invloed op je eigen portemonnaie kan zijn. En dan wordt er natuurlijk wel gemekkerd.....

Citaat van: IPA op 27/09/2009 | 20:40 uur
Omdat OSW en de EU prestigeprojecten van de regering zijn...

Mwa, OSW verkoopt zichzelf wat mij betreft helemaal niet goed in de media; is ook lastig als er geld wordt weggesmeten en aan de strijkstokken blijft hangen. De regering pusht de EU daarentegen wel steeds binnen het bereik van je zintuigen.

IPA NG

Dat komt omdat de Nederlander verwacht dat ze toch wel weer gered gaan worden door buitenlanders als er problemen zijn...
Dat vind ik naief.

Omdat OSW en de EU prestigeprojecten van de regering zijn...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

Elzinga zegt:'Ik denk dat dit heel erg in verband staat met de omstreden missie in Uruzgan en het feit dat die meer dan 1 miljard euro kost.'
Bij de politici 'achter de duinen' is MinDef een sluitpost ,idem bij de NL bevolking.  Heeft niets met de TFU te maken, is namelijk al vele jaren zo, zelfs tijdens de Koude oorlog.  Heeft meer met de Nederlandse cultuur te maken, jullie kennen geen militaire inslag zoals bijvoorbeeld de Britten en de Duitsers.  Die laatsten graven niet voor niets kuilen op stranden. ;D
Overigens staat OSW en de EU bijdrage ook hoog genoteerd bij Jan en Bep de Batavier voor bezuinigingen, maar die blijven onder de Haagsche kaasstolp altijd (nog) gevrijwaard van bezuinigingen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Voor wat het waard is: diverse kranten geven de mogelijkheid om te reageren op berichten. Als je die leest wordt je ook niet echt vrolijk.

Elzenga

Citaat van: Lex op 27/09/2009 | 18:01 uur
Citaat van: ANP op 27/09/2009 | 17:59 uur
De opiniepeiler legde elf mogelijke maatregelen voor die kunnen helpen om het begrotingstekort op te lossen. Het fors snijden in ambtenaren staat bovenaan, daarna komt het snijden in Defensieuitgaven. De belastingverhoging voor rijke mensen staat op de derde plaats.
Als dit representatief zou zijn, dan staat Defensie er slecht voor.
Ik denk zelf dat dit heel erg in verband staat met de omstreden missie in Uruzgan en het feit dat die meer dan een miljard euro kost. Wat veel mensen heel veel en ook weggegooid geld vinden en beter te besteden hier in Nederland. Gezien de wachtlijsten en vooral ook slechte zorg voor bejaarden in verpleegtehuizen e.d. (wat veel mensen die ik ken zeer schokt).

Dit Kabinet en de top van Defensie hebben daarbij de organisatie en defensie als geheel mijns inziens veel teveel gekoppeld aan deze missie. Waarschijnlijk juist omdat hij omstreden is. Om zo het bestaansrecht van Defensie te rechtvaardigen. Waardoor de opinie over de missie volgens mij teveel terugslaat op defensie zelf en dus de keuze bepaalt in dit bezuinigingsrijtje.

Zou men aan minder omstreden missies deelnemen, zoals de strijd tegen piraterij, en die missies veel beter uitleggen door het directe verband te laten zien met onze nationale (strategische) eigen belangen, dan zou ook defensie volgens mij op meer steun kunnen rekenen en dus minder hoog in dit soort lijstjes eindigen.

Dat uitleggen gebeurt ten aanzien van de missie in Uruzgan nauwelijks en ook weinig overtuigend. Men stelt zich of snel hautain op (als men het niet wil begrijpen dan is dat niet ons probleem) of gelooft er blijkbaar zelf ook niet in. Nu zien burgers volgens mij vooral een verband tussen deelname aan de missie in Uruzgan en de leuke baantjes voor politici (als indertijd De Hoop Scheffer) en zo meteen Balkenende.

Ik wordt hier niet vrolijk van :(

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2009 | 23:42 uur
Citaat van: Gozo op 26/09/2009 | 23:04 uur
Vanaf Lubbers 1 zijn de defensie uitgaven jaar op jaar verhoogd om vevolgens vanaf Lubbers 3 te dalen wegens de val van de muur. Corrigeer me als ik het mis heb.

Ik meen me te herinneren dat LUbbers 1 & 2 CDA-VVD-kabinetten waren, en Lubbers 3 er eentje met de PvdA. Dan zou je redenering niet opgaan.....  ;)

Het is net zoiets als verpaarsing binnen defensie.  ;)

Lex

Citaat van: ANP op 27/09/2009 | 17:59 uur
De opiniepeiler legde elf mogelijke maatregelen voor die kunnen helpen om het begrotingstekort op te lossen. Het fors snijden in ambtenaren staat bovenaan, daarna komt het snijden in Defensieuitgaven. De belastingverhoging voor rijke mensen staat op de derde plaats.
Als dit representatief zou zijn, dan staat Defensie er slecht voor.

Lex

Nederlanders bezuinigen liefst op ambtenaren

AMSTERDAM - 
Nederlanders bezuinigen liever op ambtenaren dan dat ze de belastingen voor mensen met hoge inkomens verhogen. Dat blijkt uit extra vragen die Maurice de Hond aan zijn zondag gepubliceerde wekelijkse peiling over de politiek heeft toegevoegd.

De opiniepeiler legde elf mogelijke maatregelen voor die kunnen helpen om het begrotingstekort op te lossen. Het fors snijden in ambtenaren staat bovenaan, daarna komt het snijden in Defensieuitgaven. De belastingverhoging voor rijke mensen staat op de derde plaats.

Bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking eindigt in de peiling op de vierde plaats. Daarna volgen ingrepen in de hypotheekrenteaftrek, verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar, het meer laten betalen door studenten, het bevriezen van lonen voor drie jaar, het verlagen van de uitkeringen en het verhogen van de btw.

Gezondheid blijkt door Nederlanders nog steeds het belangrijkste gevonden te worden. Het fors verkleinen van de dekking van de standaardziektekostenverzekeringen eindigt op de laatste plaats.

ANP | Gepubliceerd op 27 september 2009, 12:03