Hoe de PR van Defensie wel moet

Gestart door KapiteinRob, 20/09/2009 | 01:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2012 | 18:04 uur
Van een kok kan ik me nog voorstellen dat hij in de horeca iets kan gaan doen, maar ik hoor graag wat Marc66 denkt dat een schrijver voor elkaar kan krijgen met zijn bij defensie gevolgde opleidingen......

Ik kan me voorstellen dat ik een baan voor jou zie buiten defensie binnen het finnacieel- en/of office management.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 29/04/2012 | 16:02 uur
Wat voor extra opleidingen krijgt een kok binnen defensie die een hoge meerwaarde heeft voor het bedrijfsleven of een admeur? 

Van een kok kan ik me nog voorstellen dat hij in de horeca iets kan gaan doen, maar ik hoor graag wat Marc66 denkt dat een schrijver voor elkaar kan krijgen met zijn bij defensie gevolgde opleidingen......

onderofficier

Van "hoge meerwaarde" naar "bruikbaar" is een behoorlijke afzwakking....  Bij "bruikbaar" kan en wil ik meer met je mee gaan.

Je moet niet vergeten dat defensie alleen maar geeft wat je nodig hebt voor je functie maar niets extra's en dat is inderdaad "bruikbaar" buiten defensie.   

Wat voor extra opleidingen krijgt een kok binnen defensie die een hoge meerwaarde heeft voor het bedrijfsleven of een admeur? 

Voor bepaalde functies ben ik het met je eens dat er goede opleidingen worden gegeven maar niet voor nagenoeg iedere militair.
(dus het geldt voor een specifiek aantal militairen) 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Ik schrijf/schreef ook NAGENOEG iedere militair, er zijn, helaas, beroepen/functies binnen defensie waarmee je buitende poort eigenlijk niets kunt en wellicht is de baan/functie van infanterist er een van.

Banen/functies/dienstvakken/wapens etc. die, naar mijn mening, ook buiten de poort bruikbaar zijn, zijn:
- kok
- technieker (technische dienst en wapentechnische dienst)
- schrijver (administratief personeel)
- verbindelaar (data-communicatie personeel)
En ik vermoed dat er nog wel meer functies/banen/dienstvakken etc. zijn die ook buiten de poort interessant zijn.

Uit ervaring weet ik dat de gem. TD/WD-korporaal met een zgn. WEB-niveau 4 uiteindelijk naar de vloot gaat en in zijn tijd tot de rang van sergeant heel wat interessante opleidingen mag of moet volgen, opleidingen die ook butien de poort zeer gewaardeerd worden.

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 15:02 uur
Overigens ben ik van mening dat, nagenoeg, iedere militair opgeleid wordt voor een baan in het bedrijfsleven en door de jaren heen opleidingen "moet" volgen waarmee zijn meerwaarde in het bedrijfsleven heel hoog ligt.

In iedergeval blijf je geloven in de PR van defensie..........

Maar vertel dan eens welke opleidingen "Jan Soldaat, de infanterist" krijgt voor een baan in het bedrijfsleven en vervolgens welke opleidingen hij moet, door de jaren heen, volgen waarmee zijn meerwaarde in het bedrijfsleven heel hoog ligt
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Je bent mij voor, ik ben vergeten de bron te noemen, maar met google vind je heel veel info.

http://www.zelfstandig-ondernemers.com/tips-voor-public-relations.html

Ik denk overigens wel dat de dienst PR bij defensie verstand van zaken heeft, want over het algemeen werken er mensen die communicatie-technieken oid gestudeerd hebben. Aan de andere kant, iemand op pad sturen die veel kan vertellen uit eigen ervaring geeft wellicht meer info dat een jonge blom, bij voorkeur blond, in een pak/tenue de hort op sturen  :(

onderofficier

Heb je deze Public Relations tips zelf verzonnen of van het internet gehaald?
Stom van me, deze heb je helemaal zelf verzonnen anders had je er wel een bron bij gezet. 

Aangezien je het allemaal goed weet waarom werk jij dan niet op de PR afdeling van defensie?  Als hoofd.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Ieder bedrijf heeft baat bij goede PR, maar de meesten weten niet hoe ze de aandacht kunnen krijgen die ze nodig hebben. De onderstaande Public Relations tips helpen bedrijven te aandacht te krijgen die ze verdienen.

1) Publiceer kwalitatief goede en informatieve tekst op je website.
De wereld is niet meer hetzelfde en de media schrijft niet meer alleen over de bedrijven die er veel voor betalen. Weer relevant, schrijf professioneel en regelmatig.

2) Richt je op de waarde of oplossing die je bedrijf biedt.
De consument is op zoek naar de voordelen voor hen, niet naar wat je verkoopt. Presenteer je bedrijf als een antwoord op de problemen van de consument. De beste Public Relations tips in de wereld zullen niet helpen als je product niet bruikbaar en nodig is.

3) Wordt geen spammer, niet naar de consument en niet naar de media.
Het is bij sommige bedrijven gebruikelijk, maar spammen wordt niet in dank afgenomen. Mensen houden er niet van om spam te ontvangen, het zorgt voor irritatie, niet voor publiciteit.

4) Heb plezier in wat je doet en de publiciteit zal volgen.
Wees energiek en enthousiast, met een interessant bedrijf en mensen willen met je samenwerken.

5) Wees actief in communities, online en offline.
Gebruik communities niet als een mogelijkheid om je bedrijf te promoten, dan riskeer je dat je aan het spammen bent. Public Relations tips: bedien het publiek en raak betrokken, stel een ontmoeting voor of help simpelweg anderen waar je kan. Door dit te doen trek je de positieve aandacht die je zoekt.

6) Creeer relevante video's en plaats ze op Youtube.
Als je dit doet, vergeet niet je logo, inclusief bedrijfsnaam, en een link naar je website erbij te plaatsen. Stuur mensen naar het bijbehorende bericht op je website of kijk gewoon hoe je video wordt doorgestuurd over de wereld.

7) Optimaliseer je website met inhoud met daarin zoekwoorden die bij jouw bedrijf horen.
Software zoals Wordtracker en anderen kunnen worden gebruikt om zoekwoorden te bepalen die goed zijn voor je vindbaarheid via zoekmachines. Public Relations tips: Hou veranderingen en trends goed in de gaten en laat je website daarbij aansluiten.

8) Word bedreven in het schrijven van persberichten en weet wanneer je deze moet versturen.
Zorg ervoor dat je iets informatiefs en nieuwswaardigs hebt en stuur het naar de juiste media op het juiste moment. Het versturen van een kerstaankondiging in februari zal niet gepubliceerd worden.

9) Kijk naar case-studies of bedrijfsprofielen en voeg jouw bedrijf er aan toe.
Vaak zijn deze simpel, maar ze geven goede publiciteit en geeft mensen een kijkje achter de schermen, achter de advertentie. Leer de mensen kennen die boeken schrijven over jouw branche, die hebben vaak bedrijven nodig om te analyseren. Goede Public relations tips: Als iemand anders een compliment maakt over het bedrijf in een boek is het alsof het een persoonlijke aanbeveling is die aan duizenden lezers tegelijk wordt gegeven.

10) Wordt de expert.
Als je eenmaal de kennis hebt, maak jezelf beschikbaar om het te uiten, inclusief presentaties geven, als een bron voor freelancers of door artikelen te schrijven.


Het creëren van positieve en effectieve PR kan je bedrijf goed helpen bij de verkoop, zichtbaarheid en vertrouwen in jouw producten. Gebruik deze Public Relations tips en creëer goede PR.

Marc66

Wellicht HET enige (goede?) voorbeeld, maar wanneer iemand a/b als (neven)taak lasser is, krijgt hij een opleiding, hersteld, krijg hij, afh. vanhet type schip, vier las-opleidingen, een draai en een frees-opleiding welke CIVIEL gecertificeerd zijn. Over het algemeen is een lasser a/b een matroos, deze krijgt dus een zeer goede en vooral zeer gewilde (las-)opleiding en is daarmee nog meer interessant voor o.a. een baan in de off-shore. Nogmaals, wellicht een "fou"t" voorbeeld, maar het is wel een van de, wellicht, vele opl. die militair personeel krijgt, want het kost de militair niets, waarmee hij stukken interessanter is voor het bedrijfsleven en dus opgeleid wordt voor een functie/baan in het bedrijfsleven. Overigens ben ik van mening dat, nagenoeg, iedere militair opgeleid wordt voor een baan in het bedrijfsleven en door de jaren heen opleidingen "moet" volgen waarmee zijn meerwaarde in het bedrijfsleven heel hoog ligt.

Vwb sport, dan is het wellicht eens goed, iets waar ik, helaas, heel vaak op gewezen wordt, om hen te wijzen op de regelgeving! Misschien dat het tijd wordt dat (ook) burger-personeel werkzaam bij defensie de DCP moet doen en dus moet sporten. Overigens, ik ken heel veel burgers die (ook) in de tijd van de baas heel veel sporten.

Uniformiteit is duidelijk niet iets voor defensie  :confused: :confused: :confused:

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 14:04 uur
STOP vwb de sport, je hebt RECHT op twee uur sport per week, dat is afgedwongen door de Generaal Zuyderwijk, die heeft dit bepaald en, defensie kennende, daar is vast nog wel een bericht oid van.

Zoals ik al aangaf; ik heb die 2 uur ook gekregen. Maar het is van de zotte dat je als militair niet meer dan 2 uur per week mag sporten en er vaak meteen door de (burger)bazen wordt geroepen dat "het werk voorgaat".....

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 14:04 uur
Vwb contracten, misschien is het (her-)invoeren van het KVV-contract een optie(?) Iemand die KVV-er wordt weet dat hij/zij na 4-6 de dienst zal moeten verlaten. Overigens, in het bedrijfsleven bestaan enkel 1-jaars contracten en daarna moet je maar afwachten of je WEER een 1-jaars contract krijgt of................................ :(

Als je nu in dienst komt, weet je dat je grote kans loopt er voor je 35e weer uit te moeten. Maar defensie doet net alsof je in je dienstperiode allemaal lekker opleidingen kunt volgen of anderzijds zaken leert waar je in de burgermaatschappij veel aan hebt. Dat je als militair erg gewenst bent, dat soort wervingspoeha. En dat is gewoon niet waar, althans niet defensiebreed.

Marc66

Kapitein Rob, je hebt gelijk, de keuze om TDV-er te worden is momenteel niet handig, maar dat komt meer omdat het vliegend materieel richting de KLu is gegaan of gaat en daarmee de TDV- en WDV-er verdwijnt.

STOP vwb de sport, je hebt RECHT op twee uur sport per week, dat is afgedwongen door de Generaal Zuyderwijk, die heeft dit bepaald en, defensie kennende, daar is vast nog wel een bericht oid van.

Vwb de roosters, je hebt gelijk, maar toch, natuurlijk functie-daargelaten, ik kan mij zo voorstellen dat iemand op een operationele functie (varend, vliegend) niet een eigen werkrooster kan maken, is het mogelijk, ervaring, dat er heel veel bijzondere roosters bestaan.

Vwb contracten, misschien is het (her-)invoeren van het KVV-contract een optie(?) Iemand die KVV-er wordt weet dat hij/zij na 4-6 de dienst zal moeten verlaten. Overigens, in het bedrijfsleven bestaan enkel 1-jaars contracten en daarna moet je maar afwachten of je WEER een 1-jaars contract krijgt of................................ :(

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 13:34 uur
Er zijn altijd wel positieve dingen te vertellen, al is het over een West-reis of een Verre Oosten reis die je meegemaakt hebt en waar je hele goede herinneringen aan/over hebt.

Helaas is betreft dat dan die geweldige reis uit de jaren 80. Dat komt op een spijkerbroek over als "opa vertrelt dat vroeger alles beter was". En guess what: v.w.b. defensie heeft deze spijkerbroek dan voor een groot deel gelijk.....  :'(

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 13:34 uur
Vwb de tegenwoordige tijd, er is een schreeuwend tekort aan technisch personeel en, helaas, er zijn nog steeds jongelui die niet weten wat zij willen, wellicht een technische baan bij defensie, zeker mensen van de techinsche dienst zijn meer dan welkom en de huidige groep krijgt zelfs blijf-premies (dat is mij ter ore gekomen).

Aha, daarom zijn er natuurlijk TDV-ers die in een knelpuntcategorie zitten.....

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 13:34 uur
Je kunt bijv. ook praten over de sportmogelijkheden die je hebt/krijgt bij defensie en de mogelijkheid om de meest bijzondere werkroosters te maken.

Ach natuurlijk, die sportmogelijkheden. Laat ik je dan vertellen dat ik onder het paarse bewind waar ik al een tijdje onder val met moeite m'n "2 uur per week" mag benutten. De rest in eigen tijd. En v.w.b. je werkroosters ben je overgeleverd aan de willekeur van je lijnmanagement. Ik heb wat dat betreft overigen niet te klagen, maar er zijn zat collega's die bv een 4-daagse werkweek geweigerd wordt. Dus doe s.v.p. niet of het gemeengoed is dat je "de meest bijzondere werkroosters mag maken".

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 13:34 uur
Je kunt ook praten over de mogelijkheid om als vlootbaal toch ook bij het korps marniers te mogen werken en soms zelfs, ook als bijv. schrijver of ziekenverpleger, maar ook technieker mee te mogen op oefening (en door het wak te mogen gaan)

Vooruit, hier heb je gelijk. Dus bij deze: als vlootbaal is er de mogelijkheid om op een functie bij de mariniers te opteren waarbij je af en toe zelfs mee op oefening kan. Helaas wordt het aantal functies steeds minder en dat geldt ook voor de oefeningen en de lengte ervan.....

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 13:34 uur
Er is genoeg positief te schrijven of te vertellen, maar, ik weet het, negatief praten is eenvoudiger,

Er is m.i. helemaal niet "genoeg (actueels) om positief over te schrijven" en helaas maakt defensie (en de politiek) het er naar dat er genoeg (en dus eenvoudig) negatief te verhalen is over wat de organisatie allemaal voor walgelijke streken uithaalt met het personeel. En denk maar niet dat ik meega in PR-geleuter richting onwetende spijkerbroeken die denken dat defensie een prachtige baas is die je ook al wordt je er weer uitgeschopt allerhande mogelijkheiden biedt om opleidingen te volgen en je klaar te stomen voor de burgermaatschappij.

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 13:34 uur
zeker ook wanneer je zelf tot bijv. een knelpunt hoort. Geheel begrijpelijk.

Precies. Als ik een aantal jaren de "zo nodig zijnde verhoging van de FLO-leeftijd" niet voor mijn kiezen had gehad, had ik nu "ontslag-veilig" met FLO gekund i.p.v. me als knelpunter grote zorgen te moeten maken omdat mijn baas me in een 180 graden gedraaide mening plotsklaps niet meer nodig heeft.


Marc66

Er zijn altijd wel positieve dingen te vertellen, al is het over een West-reis of een Verre Oosten reis die je meegemaakt hebt en waar je hele goede herinneringen aan/over hebt. Vwb de tegenwoordige tijd, er is een schreeuwend tekort aan technisch personeel en, helaas, er zijn nog steeds jongelui die niet weten wat zij willen, wellicht een technische baan bij defensie, zeker mensen van de techinsche dienst zijn meer dan welkom en de huidige groep krijgt zelfs blijf-premies (dat is mij ter ore gekomen).

Je kunt bijv. ook praten over de sportmogelijkheden die je hebt/krijgt bij defensie en de mogelijkheid om de meest bijzondere werkroosters te maken.

Je kunt ook praten over de mogelijkheid om als vlootbaal toch ook bij het korps marniers te mogen werken en soms zelfs, ook als bijv. schrijver of ziekenverpleger, maar ook technieker mee te mogen op oefening (en door het wak te mogen gaan)

Er is genoeg positief te schrijven of te vertellen, maar, ik weet het, negatief praten is eenvoudiger, zeker ook wanneer je zelf tot bijv. een knelpunt hoort. Geheel begrijpelijk.


KapiteinRob

Goed idee, positief over je werk praten! Dus dan ben je momenteel snel uitgepraat of je gaat gewoon een partijtje staan liegen......

Marc66

Ongetwijfeld genoemd, excuus voor de evt. herhaling, maar misschien moet het weer verplicht worden om in uniform te reizen(?) Een andere optie is, wellicht, meer positief over je werk te praten. Een andere optie is de (her-)invoering van de opkomstplicht (overigens ook heel goed voor de integratie) en een andere optie is wellicht, mensen met verstand van zaken de werving te laten doen en niet enkel jongelui dit werk te laten doen (ook de zgn. uiterlijk minder knappe medewerkers dit werk laten doen).
Een andere optie is te kijken hoe het korps mariniers het doet, die hebben wel een goed opgezette PR.