Hoe de PR van Defensie wel moet

Gestart door KapiteinRob, 20/09/2009 | 01:38 uur

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 28/04/2012 | 15:03 uur
Lex, de persoon voor wie de opmerking bedoeld is, begrijpt wel dat het voor haar is, daar ben ik overtuigd van, no worry. Overigens, knippen en plakken is een techniek in deze die ik nog niet 1-2-3 begrijp  :(

Niet alleen die persoon, maar ook de overige forumleden moeten kunnen begrijpen waar e.e.a. over gaat. Als een bericht voor 1 persoon bestemd is, kun je beter de PM-functie gebruiken.....

Oftewel, gebruikt de citeerfunctie.

Marc66

Lex, de persoon voor wie de opmerking bedoeld is, begrijpt wel dat het voor haar is, daar ben ik overtuigd van, no worry. Overigens, knippen en plakken is een techniek in deze die ik nog niet 1-2-3 begrijp  :(

onderofficier

Citaat van: Ace1 op 27/04/2012 | 22:55 uur
Overigens kan ik me nog 2 of 3 jaar geleden herinderen toen dat probleem hier ook al te sprake kwam dat ons zeer gewaarde forumlid Elzenga een dochter van een kennis van zijn ouders kende en die toen bij de persdienst van defensie werkte en vol bravour vertelde dat hij haar even lid van defensieforum zou maken en zodat ze kon lezen hoe het in de praktijk werkte. Ik dacht dat komt wel goed als forumlid Elzenga dat zegt, maar helaas is er nog steeds niks gebeurd en dat vind ik wel teleurstellend. :silent:

Misschien een citaat van deze herinnering?   :devil:  

Wie zegt dat betrokkene het eea niet gedaan heeft?     Daarnaast is deze "dochter" misschien al een tijdje van haar functie af na 2 of 3 jaar (of eerder)  en heeft ze misschien wel het eea proberen te veranderen maar is dit niet gelukt of na dat zij weg was is het weer verslechterd.......  

Ik vind je reactie vol van bravour en teleurstellend   als iemand aangeeft zijn best ergens voor te gaan doen en dit niet lukt omdat het via/via moet val je diegene die zijn best wilt doen er op aan.    
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ace1

Overigens kan ik me nog 2 of 3 jaar geleden herinderen toen dat probleem hier ook al te sprake kwam dat ons zeer gewaarde forumlid Elzenga een dochter van een kennis van zijn ouders kende en die toen bij de persdienst van defensie werkte en vol bravour vertelde dat hij haar even lid van defensieforum zou maken en zodat ze kon lezen hoe het in de praktijk werkte. Ik dacht dat komt wel goed als forumlid Elzenga dat zegt, maar helaas is er nog steeds niks gebeurd en dat vind ik wel teleurstellend. :silent:

Lex

Citaat van: Marc66 op 27/04/2012 | 22:40 uur
;D defensie en beloftes?  ;D Welke defensie is dat?
Als het probleem een probleem is of zo ervaren wordt, danwel ooit "beloofd"(?) is dat men anoniem blijft en het werkt niet: weg die naamlinten! Vroeger zat het pak ook niet vol "stickers".
Als u zich geroepen voelt om te reageren op een eerdere posting in dit topic, verzoeke dan ook de correcte manier van citeren te volgen, opdat het topic leesbaar blijft.

Lex
Algeheel beheerder.

Marc66

 ;D defensie en beloftes?  ;D Welke defensie is dat?

Als het probleem een probleem is of zo ervaren wordt, danwel ooit "beloofd"(?) is dat men anoniem blijft en het werkt niet: weg die naamlinten! Vroeger zat het pak ook niet vol "stickers".


Lex

We weten dat de site van MINDEF nogal wat vraagtekens oproept qua kennis en actualiteit.
Ga voor de verandering eens naar de engelse versie. Verbaas u niet, maar daar is het nog erger qua actualiteit.

onderofficier

#164
Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 12:42 uur
Tot slot een aanvulling, wanneer defensie of misschien het  min. v. defensie liever niet heeft dat bij iedereen bekend is hoe de achternaam van een medewerker is, is het wellicht een beter idee om de naamlinten af te schaffen. Vroeger zat er ook geen naamlint op je pak, maar wist iedereen echt wel wie wie was.

Je begrijpt het echt niet......
Mijn achternaam mag men wel weten als ik op de kazerne loop maar niet als ik op uitzending ben.

Dat is een belofte die gemaakt is.   Maar nu defensie zich niet aan de belofte houd moet het maar geen probleem zijn.....
Maar het is me vaker al opgevallen dat je het niet erg vind dat defensie zich niet aan beloftes houd.........

Trouwens militairen van de BSB en KCT lopen ook op de kazernes zonder naamlint   goh waarom zou dat zijn   :devil:          

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Huzaar1

Die Oerlemans heeft er dan geen kaas van gegeten, want die teksten lezen ze dus echt wel.
Marc66 , het is geen journalistieke vrijheid want hierover worden van te voren af spraken mee gemaakt.
Ook zijn wij daarvoor beschermd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Marc66

Tja, waar mensen werken, kunnen fouten gemaakt worden, toch?

En als je "valt" over de privacy zou ik je willen vragen hoe jij denkt over het gebruik van voornamen bij, o.a. de Admiraal die volgens mij Admiraal heet en als achternaam Borsboom heeft en niet Admiraal Matthieu Borsboom heet. Ik denk niet dat de Admiraal het erg op prijs zou stellen wanneer je hem aanspreekt met zijn voornaam.

Overigens, niet zo heel lang geleden werd iedereen in de Alle Hens met zijn rang en achternaam genoemd, ja, ook de jongste matroos. Tja, vroeger  :(

Mij is ter oren gekomen dat dit de nieuwe journalistieke vorm of vrijheid is(?)  :confused:

Tot slot een aanvulling, wanneer defensie of misschien het  min. v. defensie liever niet heeft dat bij iedereen bekend is hoe de achternaam van een medewerker is, is het wellicht een beter idee om de naamlinten af te schaffen. Vroeger zat er ook geen naamlint op je pak, maar wist iedereen echt wel wie wie was.

Huzaar1

Citaat van: Kapitein Rob op 29/03/2012 | 09:10 uur
Er is wel vaker over gediscussieerd: het belang van het al dan niet geheimhouden van achternamen van militairen op missie. Defensie werkt in principe met alleen voornamen van collega's op missie ter bescherming van haar werknemers. Zo dus ook in een artikel in de laatste Alle Hens:



Alleen een beetje jammer dat ze dan (niet voor het eerst) een foto plaatsen van betrokkene waarop het naamlint op de foto in ons publiekelijk leesbaar marineblad leesbaar is. Dus als er een MINDEF-PR-slimmerik meeleest op het forum......

Communicatie in defensie is niet paars, dus ik heb geen link naar de Marine.
Zal wel dinsdag mijn baas erover inlichten. :)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

KapiteinRob

Er is wel vaker over gediscussieerd: het belang van het al dan niet geheimhouden van achternamen van militairen op missie. Defensie werkt in principe met alleen voornamen van collega's op missie ter bescherming van haar werknemers. Zo dus ook in een artikel in de laatste Alle Hens:



Alleen een beetje jammer dat ze dan (niet voor het eerst) een foto plaatsen van betrokkene waarop het naamlint op de foto in ons publiekelijk leesbaar marineblad leesbaar is. Dus als er een MINDEF-PR-slimmerik meeleest op het forum......

Lex

'Defensie moet stoppen met verkopen van een visie'

Defensie is er niet in geslaagd Nederland te laten zien dat de militairen in Uruzgan nuttig werk hebben verricht. Dit meldt Joop Veen, directeur communicatie van het ministerie van Defensie, tijdens een debat over embedded journalism.

In de senaatszaal van de Erasmus Universiteit gaat Veen in discussie met fotograaf Jeroen Oerlemans en Sterre Sprengers, beeldredacteur van de NRC.Next, over de voor- en nadelen van embedded journalism. Ook het beleid van Defensie wordt bediscussieerd.

Rustig gebied
Bij de missie in Irak in 2003 was het voor Nederlandse journalisten voor het eerst mogelijk om met militairen mee te reizen naar een oorlogsgebied. "In Nederland ontstond het beeld dat onze militairen in een rustig deel van Irak gelegerd waren. Omdat er geen journalisten kwamen, bleef dat beeld bestaan", legt Veen uit. Toen er op 10 mei 2004 toch een militair sneuvelde, was dit voor veel mensen onverwacht nieuws. Eén van de redenen voor Defensie om vanaf toen journalisten toe te laten binnen de muren van de legerbasis. "We wilden laten zien wat de missie inhield, maar daarin zijn we helaas niet goed genoeg geslaagd."

Visie
Volgens fotograaf Jeroen Oerlemans ligt dat aan het feit dat de journalisten alleen meegenomen werden naar de 'populaire' plekken. Ze kregen vooral opbouwwerkzaamheden te zien en weinig vechtmissies. "Defensie moet stoppen met het verkopen van een visie." Oerlemans, zelf ook embedded bij zowel het Nederlandse als het Amerikaanse leger, stelt dat de Amerikanen veel opener zijn. "Je moet als journalist je teksten wel inleveren, maar volgens mij lezen ze die niet eens."

Veiligheid
Veen is het daar niet mee eens. "Journalisten hebben bij ons alle vrijheid om te praten met de militairen en we stellen verder geen eisen aan publicaties", zegt Veen. Defensie wil de teksten van te voren alleen inzien om operationele informatie te schrappen. "Dit doen we om de veiligheid van onze militairen te waarborgen. Een journalist moet zelf bepalen of ze daarom wel of niet embedded wil gaan."

14 maart 2012
Eramus Universiteit

Huzaar1

Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2010 | 12:21 uur
Ik ben absoluut tegen het wegbezuinigen (of gewoon opheffen) van de PR-afdeling. Wat ik wel vind, is dat er naast journalistiek geschoolde medewerkers (leiding) praktijkmensen moeten zitten die weten waar ze over praten. Daarnaast zou er eens wat meer "echt nieuws" gebracht moeten worden i.p.v. opgeblazen nieuwtjes en/of alleen datgeen wat defensie uitkomt.

Momenteel krijg ik echt het idee dat er wat links en rechts weggeplukte amateurs zitten, gespeend van afdoende praktijk kennis, aangevuld met wat hori's die zoveel mogelijk proberen de leiding te behagen en zich dus alleen beperken tot "popi jopi PR" i.p.v. een betrouwbaar "nieuwsorgaan" van defensie te zijn.


Late reactie ;)

maar om te antwoorden. Die zitten er ook.. op elke brigade zit een sie communicatie met echt goed geschoolde lui.
Zelf studeer k ook Journalistiek in de avond uren, en werk bij sie. communicatie van een brigade.
Dagelijks zijn we met Defensie PR bezig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

KapiteinRob