Hoe de PR van Defensie wel moet

Gestart door KapiteinRob, 20/09/2009 | 01:38 uur

Nikehercules

#156
Strikt genomen is het misschien juist, toch heb ik sterk de indruk dat ze bij postbus 51 niet helemaal beseffen wat voor ''voorraden'' hier aan boord worden geladen. Zeker gezien de strekking van het bericht zelf.


''De voorraden worden aan boord geladen. Foto: ministerie van Defensie''

Goede voorbereiding is...

Donderdag 12 januari zijn wij vertrokken vanuit Den Helder. Een bijzondere dag waarin we afscheid namen van de achterblijvende familie en vrienden. Maar waar we tussen de emotionele taferelen door ook de laatste voorbereidingen voor de reis maakten. Een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk.

Al vele weken leeft de bemanning toe naar deze reis. Na een 3 weken durende opfristraining is het schip en zijn bemanning voldoende getraind om de komende reis aan te kunnen. Sindsdien heeft de bemanning zich toegelegd op de reisvoorbereidingen. De route werd ingetekend op zeekaarten, onderdelen besteld en laatste onderhoudswerkzaamheden gepleegd.

Hollandse pot
De logistieke dienst waar ik deel van uitmaak had zich onder meer toegelegd op de menuplanning. Menulijsten opstellen en bestellingen doen. De Hollandse pot wordt toch altijd nog erg gewaardeerd en dient dus tijdens deze 4 maanden regelmatig terug te keren op het menu. Daarnaast is rekening gehouden met gezamenlijke barbecues en andere events. Tijdens de reis is er naast al het werk op verschillende momenten tijd voor themafeestjes, sport en andere ontspanning.

File
Ondanks alle voorbereidingen liep de spanning toch nog even op. Het vertrek stond strak gepland om 11 uur. Voor die tijd moesten alle familieleden van boord zijn en zou vice-admiraal Borsboom zich aan boord begeven. In de tussentijd zou nog even snel de laatste verse melk en groente aan boord worden geladen. Juist dit laatste punt verliep niet helemaal volgens plan, omdat de vrachtwagen met voeding zich in een file had gemanoeuvreerd. Het eten van diepvriesmaaltijden en het drinken van lang houdbare melk tot aan de eerst volgende haven is een onprettig vooruitzicht. Inmiddels hadden de meeste familieleden en vrienden zich al verzameld aan boord voor de laatste uren met hun geliefden. Terwijl mijn familie ook zou komen, keek ik bijna meer verlangend uit naar de grote witte vrachtwagen met onze voeding. Gelukkig kwamen uiteindelijk zowel familie als voeding op tijd aan en was er dus geen man over boord.

Afscheid

De tijd was inmiddels aangebroken om afscheid te nemen van de geliefden en dit viel sommigen zwaar. Gelukkig konden wij door familie en vrienden nog lang in het oog worden gehouden vanaf het dek van de naast ons gelegen Hr. Ms. Evertsen. De valreep werd verwijderd en de trossen losgemaakt. Daarmee was ons vertrek naar zee een feit. De 111 dagen durende reis kon beginnen en buiten de haven van Den Helder wachtte de woeste Noordzee en windkracht 7 ons op.

Bron: Mindef

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Tanker op 24/09/2011 | 11:05 uur
Citaat van: dudge op 14/06/2011 | 16:39 uur
Citaat van: Elzenga op 14/06/2011 | 13:18 uur
Citaat van: Hans87 op 14/06/2011 | 12:50 uur
Citaat van: Ros op 09/06/2011 | 12:54 uur
De parades in de UK zijn een politieke statement. Militairen krijgen domweg gewoon de opdracht om er aan mee te werken op straffe van. Het merendeel zou het liever niet doen.
In Nederland zou ik dat zeker niet willen zien na tergkomst van een buitenlandse inzet  :silent:
Ik vraag me ook af of de gemiddelde militair hier op zit te wachten. Ik weet in ieder geval van een paar maten van LMB dat het "achterlijke pakkie" en de "belachelijke berenmuts" tot de grootste irritaties van het jaar behoren...
Dat pakkie en berenmuts hoeven dan ook niet onderdeel te zijn van de te dragen kleding. Er zijn best varianten denkbaar waarin de nuchtere Hollander zich wel redelijk senang voelt.

Ikzelf zou juist naar een traditioneel tenue niet willen refereren als 'pakkie', maar dat terzijde. Ik vindt het juist wel eervol om het eens te dragen.

Ooit een keer bij prinsjesdag gestaan, echt niemand van ons vond dat leuk.
Je bent gewoon onderdeel van 1 grote poppenkast en staat daar als vulling, anders is het zo kaal......

Van mij mogen ze agenten er neer zetten.......


Padvinders!

Met daarnaast (militaire) beveiligers.

Tanker

Citaat van: dudge op 14/06/2011 | 16:39 uur
Citaat van: Elzenga op 14/06/2011 | 13:18 uur
Citaat van: Hans87 op 14/06/2011 | 12:50 uur
Citaat van: Ros op 09/06/2011 | 12:54 uur
De parades in de UK zijn een politieke statement. Militairen krijgen domweg gewoon de opdracht om er aan mee te werken op straffe van. Het merendeel zou het liever niet doen.
In Nederland zou ik dat zeker niet willen zien na tergkomst van een buitenlandse inzet  :silent:
Ik vraag me ook af of de gemiddelde militair hier op zit te wachten. Ik weet in ieder geval van een paar maten van LMB dat het "achterlijke pakkie" en de "belachelijke berenmuts" tot de grootste irritaties van het jaar behoren...
Dat pakkie en berenmuts hoeven dan ook niet onderdeel te zijn van de te dragen kleding. Er zijn best varianten denkbaar waarin de nuchtere Hollander zich wel redelijk senang voelt.

Ikzelf zou juist naar een traditioneel tenue niet willen refereren als 'pakkie', maar dat terzijde. Ik vindt het juist wel eervol om het eens te dragen.

Ooit een keer bij prinsjesdag gestaan, echt niemand van ons vond dat leuk.
Je bent gewoon onderdeel van 1 grote poppenkast en staat daar als vulling, anders is het zo kaal......

Van mij mogen ze agenten er neer zetten.......

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 24/09/2011 | 10:06 uur
gezien ook "wasom" en "wekenin" een snel geproduceerd broddelwerkje....

Vergeet "eneventueel " niet.......

Elzenga

Citaat van: Lex op 24/09/2011 | 00:06 uur
Citaat van: MINDEF op 24/09/2011 | 00:02 uur
De deelnemende schepen en eenheden, waaronder ook de Nederlandse mijnenjagers Hr. Ms. Alkmaar en Hr. Ms. Schiedam, leerden veel van de expertises en kennis van anderen.
Lees voor Hr. Ms. Alkmaar Hr. Ms. Willemstad. Ex Hr. Ms. Alkmaar vaart reeds jaren onder een andere vlag en naam. :sick:
gezien ook "wasom" en "wekenin" blijkbaar een snel geproduceerd broddelwerkje....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 24/09/2011 | 09:26 uur
Citaat van: MINDEF op 24/09/2011 | 00:02 uur
Ondertussen moesten ze omgaan met onder meer intimiderende vluchten van de oefenvijand in Pilatus PC-9's, die laag over het dek scheerden, piratenactiviteiten en stoorzenders die hen het werk bemoeilijkten.

ik hoor graag hoe de bemanning van een mijnenjager omgaat met "intimiderende vluchten van een vliegtuig" en wat ze dan oefenen in relatie tot "piratenactiviteiten". In beide gevallen kom ik niet verder dan hulp inroepen.....  :P

Verlaatrol oefenen?

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 24/09/2011 | 00:02 uur
Ondertussen moesten ze omgaan met onder meer intimiderende vluchten van de oefenvijand in Pilatus PC-9's, die laag over het dek scheerden, piratenactiviteiten en stoorzenders die hen het werk bemoeilijkten.

ik hoor graag hoe de bemanning van een mijnenjager omgaat met "intimiderende vluchten van een vliegtuig" en wat ze dan oefenen in relatie tot "piratenactiviteiten". In beide gevallen kom ik niet verder dan hulp inroepen.....  :P

Lex

Citaat van: MINDEF op 24/09/2011 | 00:02 uur
De deelnemende schepen en eenheden, waaronder ook de Nederlandse mijnenjagers Hr. Ms. Alkmaar en Hr. Ms. Schiedam, leerden veel van de expertises en kennis van anderen.
Lees voor Hr. Ms. Alkmaar Hr. Ms. Willemstad. Ex Hr. Ms. Alkmaar vaart reeds jaren onder een andere vlag en naam. :sick:

Lex

Hr. Ms. Zierikzee voorbereid op mijnenjacht

Marinepersoneel op Hr. Ms. Zierikzee heeft afgelopen week een oefening afgerond in de Oostzee, voor de kust van Duitsland en Denemarken. Het was een goede voorbereiding op de opsporings- en ruimingsoperatie Beneficial Cooperation, waar de mijnenjager volgende week in de Noordzee mee begint.
Een aantal Nederlandse marineschepen gaat daar samen met de Belgische marine op jacht naar door vissers gevonden munitieresten en explosieven.

Crisisscenario

De internationale oefening in de Oostzee, Northern Coasts genaamd, voltrok zich binnen een breder scenario. 48 schepen van 20 landen trokken gezamenlijk op om een uitdagende crisis het hoofd te bieden. Hoofdtaak van de Zierikzee wasom 2 wekenin een gebied te patrouilleren, mijnen en andere munitie op te sporen eneventueel op te ruimen. Ondertussen moesten ze omgaan met onder meer intimiderende vluchten van de oefenvijand in Pilatus PC-9's, die laag over het dek scheerden, piratenactiviteiten en stoorzenders die hen het werk bemoeilijkten.

Samenwerking met de andere eenheden en het uitwisselen van kennis stond dan ook hoog in het vaandel. De deelnemende schepen en eenheden, waaronder ook de Nederlandse mijnenjagers Hr. Ms. Alkmaar en Hr. Ms. Schiedam, leerden veel van de expertises en kennis van anderen. De verschillende accenten in de Engelse voertaal leverden her en der wel wat communicatieproblemen op.

MINDEF,
23 september 2011, 16.39 uur

Elzenga

Citaat van: Hans87 op 14/06/2011 | 16:42 uurDat snap ik wel maar de militairen die ik hierover heb gesproken vinden het maar niets en zijn voor dit soort dingen geen militair geworden. Ik snap dat het er nu eenmaal bijhoort maar de soldaten die ik erover heb gesproken vinden het even opdraven voor Den Haag verspilling van tijd.
Ik denk dat je ook niet iedereen dit moet laten doen...maar mensen moet selecteren voor deze "bewakings-eenheden" (van bijv. Koninklijke paleizen) die daar wel iets mee hebben. En buiten de ceremoniële kant ook serieus bezig zijn zo met hun bewakings/beveiligingswerk. "Gewone" parades voor ook de andere eenheden lijkt me inderdaad iets voor slechts zo af en toe. Het maakt je als krijgsmacht wel zichtbaarder. 

Hans87

Citaat van: dudge op 14/06/2011 | 16:39 uur
Citaat van: Elzenga op 14/06/2011 | 13:18 uur
Citaat van: Hans87 op 14/06/2011 | 12:50 uur
Citaat van: Ros op 09/06/2011 | 12:54 uur
De parades in de UK zijn een politieke statement. Militairen krijgen domweg gewoon de opdracht om er aan mee te werken op straffe van. Het merendeel zou het liever niet doen.
In Nederland zou ik dat zeker niet willen zien na tergkomst van een buitenlandse inzet  :silent:
Ik vraag me ook af of de gemiddelde militair hier op zit te wachten. Ik weet in ieder geval van een paar maten van LMB dat het "achterlijke pakkie" en de "belachelijke berenmuts" tot de grootste irritaties van het jaar behoren...
Dat pakkie en berenmuts hoeven dan ook niet onderdeel te zijn van de te dragen kleding. Er zijn best varianten denkbaar waarin de nuchtere Hollander zich wel redelijk senang voelt.

Ikzelf zou juist naar een traditioneel tenue niet willen refereren als 'pakkie', maar dat terzijde. Ik vindt het juist wel eervol om het eens te dragen.

Dat snap ik wel maar de militairen die ik hierover heb gesproken vinden het maar niets en zijn voor dit soort dingen geen militair geworden. Ik snap dat het er nu eenmaal bijhoort maar de soldaten die ik erover heb gesproken vinden het even opdraven voor Den Haag verspilling van tijd.

Elzenga

Citaat van: Hans87 op 14/06/2011 | 12:50 uur
Citaat van: Ros op 09/06/2011 | 12:54 uur
De parades in de UK zijn een politieke statement. Militairen krijgen domweg gewoon de opdracht om er aan mee te werken op straffe van. Het merendeel zou het liever niet doen.

In Nederland zou ik dat zeker niet willen zien na tergkomst van een buitenlandse inzet  :silent:
Ik vraag me ook af of de gemiddelde militair hier op zit te wachten. Ik weet in ieder geval van een paar maten van LMB dat het "achterlijke pakkie" en de "belachelijke berenmuts" tot de grootste irritaties van het jaar behoren...
Dat pakkie en berenmuts hoeven dan ook niet onderdeel te zijn van de te dragen kleding. Er zijn best varianten denkbaar waarin de nuchtere Hollander zich wel redelijk senang voelt.

Hans87

Citaat van: Ros op 09/06/2011 | 12:54 uur
De parades in de UK zijn een politieke statement. Militairen krijgen domweg gewoon de opdracht om er aan mee te werken op straffe van. Het merendeel zou het liever niet doen.

In Nederland zou ik dat zeker niet willen zien na tergkomst van een buitenlandse inzet  :silent:

Ik vraag me ook af of de gemiddelde militair hier op zit te wachten. Ik weet in ieder geval van een paar maten van LMB dat het "achterlijke pakkie" en de "belachelijke berenmuts" tot de grootste irritaties van het jaar behoren...

onderofficier

Citaat van: Lex op 09/06/2011 | 12:41 uur
Citaat van: onderofficier op 09/06/2011 | 12:23 uur
Dat hoor je gewoon niet........
Heel af en toe wordt daar wel in de NL media over geschreven. Maar het kan altijd beter.

Inderdaad want het bericht komt niet van defensie, maar het bevestigd het alleen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

De parades in de UK zijn een politieke statement. Militairen krijgen domweg gewoon de opdracht om er aan mee te werken op straffe van. Het merendeel zou het liever niet doen.

In Nederland zou ik dat zeker niet willen zien na tergkomst van een buitenlandse inzet  :silent: