Alternatief Defensie beleid 2030

Gestart door Elzenga, 29/10/2009 | 21:09 uur

Thomasen

Citaat van: Lex op 20/04/2017 | 18:35 uur
Vwb de vervanging van het MOV van Kinsbergen, is het noodzakelijk te kijken naar de taakstelling die men het schip wil toebedelen.
De huidige taakstelling is het opleiden op nautisch gebied tbv het KIM en de NLBE-OPS, dus het varen/navigeren in de breedste zin des woords.
Een eventuele vervanger dient wel groter te zijn, want varen/opleiden tijdens vaartochten op de Noordzee levert een zeer groot % aan zeezieken op. Vandaar dat veelal naar de Oostzee wordt uitgeweken.

Klopt, maar heb vernomen dat dat ook vooral met hull te maken heeft. Een mijnenjager heeft een lager deplacement, maar is in  mijn beleving stabieler.
Iets groter mag, maar het schip komt ook  vaak in wateren waar het voor een groter schip moeilijker oefenen zou zijn, dus  laten we niet te enthousiast worden met het vergroten :).
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Lex

Vwb de vervanging van het MOV van Kinsbergen, is het noodzakelijk te kijken naar de taakstelling die men het schip wil toebedelen.
De huidige taakstelling is het opleiden op nautisch gebied tbv het KIM en de NLBE-OPS, dus het varen/navigeren in de breedste zin des woords.
Een eventuele vervanger dient wel groter te zijn, want varen/opleiden tijdens vaartochten op de Noordzee levert een zeer groot % aan zeezieken op. Vandaar dat veelal naar de Oostzee wordt uitgeweken.

Ronald Elzenga

#3514
Citaat van: StrataNL op 20/04/2017 | 17:02 uur
Het is een civiel schip, voor zeevaart opleidingen, wordt ook gebruikt voor de zeevaartscholen in NL, niet alleen door de marine. Het militaire deel zoals opleiden van vliegdekofficieren etc kan gewoon op een ander marineschip gedaan worden zoals dat nu gaat, dat is een paar weken per jaar. Daar heeft de Van Kinsbergen weinig mee te maken, en is ook niet nodig.
Is de integratie met civiele opleidingen praktisch gezien handig of komt dit voort uit bezuinigingsoverwegingen? En hoe verhoudt zich dit dan tot de door mij beoogde samenwerking qua deze opleidingen binnen de zeestrijdkrachten Benelux? Is er dan niet zoveel capaciteit nodig dat dit wel op beoogde nieuwe MOV past en de civiele opleidingen hun eigen vaartuig krijgen? Hoe zie jij dit? of anderen hier..

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 16:39 uur
Nee, maar ook uit oogpunt van veiligheid..zwakste schakel..terrorisme..is een lichte bewapening niet verkeerd denk ik. Het CIWS dat ik voorstel zou je dan beperkt inzetbaar kunnen maken..alleen voor het aanleren van procedures e.d. Extra LCP/USV/Rhib voorzien. Helidek ook voor procedure-training. Of dat ook niet bruikbaar? (ook niet binnen door mij voorgestelde meerdere opleidingsvaartuigen?)

Damen heeft voor dat doel..heli-training, torpedowerkschip, net een nieuw vaartuig aan Australie afgeleverd zag ik vandaag in het nieuws.

Het is een civiel schip, voor zeevaart opleidingen, wordt ook gebruikt voor de zeevaartscholen in NL, niet alleen door de marine. Het militaire deel zoals opleiden van vliegdekofficieren etc kan gewoon op een ander marineschip gedaan worden zoals dat nu gaat, dat is een paar weken per jaar. Daar heeft de Van Kinsbergen weinig mee te maken, en is ook niet nodig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 16:39 uur
Nee, maar ook uit oogpunt van veiligheid..zwakste schakel..terrorisme..is een lichte bewapening niet verkeerd denk ik. Het CIWS dat ik voorstel zou je dan beperkt inzetbaar kunnen maken..alleen voor het aanleren van procedures e.d. Extra LCP/USV/Rhib voorzien. Helidek ook voor procedure-training. Of dat ook niet bruikbaar? (ook niet binnen door mij voorgestelde meerdere opleidingsvaartuigen?)

Damen heeft voor dat doel..heli-training, torpedowerkschip, net een nieuw vaartuig aan Australie afgeleverd zag ik vandaag in het nieuws.


Dat is een Damen OPV.

https://www.marinelink.com/news/australian-completes424403

Ronald Elzenga

#3511
Citaat van: StrataNL op 20/04/2017 | 15:57 uur
Eens met Thomasen, de Van Kinsbergen of de opvolger daarvan is niet bedoeld als oorlogsschip, maar puur ter opleiding van brugpersoneel. Je zou het idd nog kunnen aanvullen met een extra rhib en meer nauten. Maar bewapening of een helidek is nergens voor nodig.
Nee, maar ook uit oogpunt van veiligheid..zwakste schakel..terrorisme..is een lichte bewapening niet verkeerd denk ik. Het CIWS dat ik voorstel zou je dan beperkt inzetbaar kunnen maken..alleen voor het aanleren van procedures e.d. Extra LCP/USV/Rhib voorzien. Helidek ook voor procedure-training. Of dat ook niet bruikbaar? (ook niet binnen door mij voorgestelde meerdere opleidingsvaartuigen?)

Damen heeft voor dat doel..heli-training, torpedowerkschip, trouwens net een nieuw vaartuig aan Australië afgeleverd zag ik vandaag in het nieuws.

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/april-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5120-damen-announces-successful-sea-trials-for-australian-multi-role-aviation-training-vessel-matv.html

Ronald Elzenga

#3510
Invoering van een nieuw zeilend schoolschip (Zr.Ms.) Zeven Provinciën in 2030.


En..om dan meteen groots uit te pakken ;D SAIL ZEVEN PROVINCIËN...waarin onder andere SAIL Den Helder, SAIL Amsterdam, (SAIL) Rotterdam, SAIL Vlissingen en de Marinedagen samen vallen in een estafette..een maritieme tocht door en langs (de kust van) West-Nederland.



Groot denken heeft Nederland immers geen windeieren gelegd!
Zo.. 8) Hollands glorie!!

StrataNL

Eens met Thomasen, de Van Kinsbergen of de opvolger daarvan is niet bedoeld als oorlogsschip, maar puur ter opleiding van brugpersoneel. Je zou het idd nog kunnen aanvullen met een extra rhib en meer nauten. Maar bewapening of een helidek is nergens voor nodig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Thomasen

Citaat van: Marskramer op 20/04/2017 | 13:24 uur
De functie van de Kins dient opgerekt te worden. Alles wat met natte nautische en amfibische operaties te maken heeft dient beoefend te kunnen worden van de opvolger. Geschetste functionaliteit mist op dit moment binnen de CZSK. België kan zo nodig instappen. Den Haag ook weer blij. Genoemde functionaliteit dient in een groter schip te worden ondergebracht dan de Kins. Of dat een MRAV 3600 moet zijn of kleiner/ groter schip kan ik niet beoordelen.

Ja en dan, ga je die functies maar 2 weken per jaar gebruiken?
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Marskramer

De functie van de Kins dient opgerekt te worden. Alles wat met natte nautische en amfibische operaties te maken heeft dient beoefend te kunnen worden van de opvolger. Geschetste functionaliteit mist op dit moment binnen de CZSK. België kan zo nodig instappen. Den Haag ook weer blij. Genoemde functionaliteit dient in een groter schip te worden ondergebracht dan de Kins. Of dat een MRAV 3600 moet zijn of kleiner/ groter schip kan ik niet beoordelen.

Thomasen

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 12:12 uur
Ik dacht aan het zoveel mogelijk standaardiseren op 1 model vaartuig zo en tegelijk als een soort strategische reserve. Opleidingsvaartuig voor totale zeestrijdkrachten Benelux. Ook meer trainingsmogelijkheden zo voor enkele basis wapenssystemen en inzet van helikopters en U(C)AVs. Maar hoor graag dit soort op-en aanmerkingen vanuit de huidige praktijk. Dus ook na deze afwegingen mee te wegen kleiner vaartuig en bewapening weg laten?

Hangt er dus vanaf wat je er mee wil doen. Maar de Kins heeft een zeer specifieke taak, namelijk de zeewachtstd opleidingen. En om dat te beoefenen moet je  op de brug staan, en dat kan maar 1 iemand tegelijk. Liefst draai je met 9 studenten, max 12 aan boord.
Een groter schip kan nog steeds maar 1 brugteam laten varen, dus lijkt me niet zinvol. Bewapening zou ik weglaten. Schietoefeningen kunnen ook later op de vloot gedaan worden en voegen weinig toe. Terwijl varen dan echt al gedaan moet zijn. Een 2e RHIB zou nog wel van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 12:17 uur
De kleinere zeilschepen van NL en BE blijven wat mij betreft ook. Dit meer een opleidingsschip voor zeestrijdkrachten Benelux. Zoals ook de Italianen die hebben met hun Amerigo Vespucci (al is die een flinke slag groter) en enkele andere zeestrijdkrachten in Europa en daarbuiten. Ik vond (al van jongsaf aan) en vind dat dit bij Nederlandse zeevarende traditie hoort en past en ook een prima uithangbord is voor internationale PR en beeldvorming. In die context volgens jou nog steeds overbodig?

Vind het ook wel een charmant idee hoor. Kost wel geld. Misschien 'De Delft' overnemen, want de bouw van dat schip schiet ook niet op. Bemanning zou vergelijkbaar kunnen zijn met die van de Gotheborg (20+40 ofzo). De Urania wordt nu alleen door officieren io gedaan, en is zeker waardevol. Het  voordeel van een traditioneler schip ernaast is dat mogelijk ook matrozen io meegenomen kunnen worden, waarmee ze een vergelijkbare ervaring krijgen. De Verspucci heeft ook een grote vaste bemanning meen  ik, vergelijkbaar met een LCF. Daar bovenop komen dan nog Adelborsten. Dat zou wel een slagje te groot zijn.

Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 20/04/2017 | 11:32 uur
Een klein zeilschip zo als in de huidige situatie is voldoende een  tallship zoals jij bedoeld is alleen te bemannen als de dienstplicht weer wordt ingevoerd en dat is volgens mij niet de bedoeling van jou  alternatieve opzet?
De kleinere zeilschepen van NL en BE blijven wat mij betreft ook. Dit meer een opleidingsschip voor zeestrijdkrachten Benelux. Zoals ook de Italianen die hebben met hun Amerigo Vespucci (al is die een flinke slag groter) en enkele andere zeestrijdkrachten in Europa en daarbuiten. Ik vond (al van jongsaf aan) en vind dat dit bij Nederlandse zeevarende traditie hoort en past en ook een prima uithangbord is voor internationale PR en beeldvorming. In die context volgens jou nog steeds overbodig?

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/04/2017 | 11:29 uur
Eens even gespiekt, was even bang dat de replica je MOV zou worden.
Maar ik vraag me wel af, waarom wordt de MOV gebasseerd op de MRAV3600? En waarom heeft dat ding wapens? Wat wil  je er  mee gaan  doen? Heb je enig idee wat we met de huidige Kins doen?
Het is een klein  schip, zodat we daarmee makkelijk moeilijke wateren op kunnen zoeken, en mensen makkelijker  kunnen leren varen. Bedenk dat het voor de meeste de eerste kennismaking is. Een groter schip vraagt ook een grotere en  proffessionelere bemanning, terwijl nu de studenten 60% van de bemanning uitmaken, en dus ook de meeste taken aan boord uit kunnen voeren.

De Kins mag best iets groter, zodat ruimte komt voor een fatsoenlijke briefing ruimte en planning stations voor een Radar en ECDIS (ECPINS), iets wat nu allemaal een beetje behelpen is. Maar dan heb je het over een relatief kleine verruiming. Het schip is nu al ontzettend druk, heeft weinig ruimte in het programma om verstoringen  op te vangen, en zou dus ook niet extra taken moeten krijgen.
Ik dacht aan het zoveel mogelijk standaardiseren op 1 model vaartuig zo en tegelijk als een soort strategische reserve. Opleidingsvaartuig voor totale zeestrijdkrachten Benelux. Ook meer trainingsmogelijkheden zo voor enkele basis wapenssystemen en inzet van helikopters en U(C)AVs. Maar hoor graag dit soort op-en aanmerkingen vanuit de huidige praktijk. Dus ook na deze afwegingen mee te wegen kleiner vaartuig en bewapening weg laten?

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 10:55 uur
De overstap naar 2035 gemaakt in mijn alternatieve opzet. De tijd vliegt, en nu "past" alles weer. Nu nog de kers op de taart :big-smile:...een mooi en historisch aansprekend opleidingsschip! Suggesties? moderne replica van de beroemde Zeven Provinciën?!

Een klein zeilschip zo als in de huidige situatie is voldoende een  tallship zoals jij bedoeld is alleen te bemannen als de dienstplicht weer wordt ingevoerd en dat is volgens mij niet de bedoeling van jou  alternatieve opzet?

Thomasen

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 10:55 uur
De overstap naar 2035 gemaakt in mijn alternatieve opzet. De tijd vliegt, en nu "past" alles weer. Nu nog de kers op de taart :big-smile:...een mooi en historisch aansprekend opleidingsschip! Suggesties? moderne replica van de beroemde Zeven Provinciën?! 

Eens even gespiekt, was even bang dat de replica je MOV zou worden.
Maar ik vraag me wel af, waarom wordt de MOV gebasseerd op de MRAV3600? En waarom heeft dat ding wapens? Wat wil  je er  mee gaan  doen? Heb je enig idee wat we met de huidige Kins doen?
Het is een klein  schip, zodat we daarmee makkelijk moeilijke wateren op kunnen zoeken, en mensen makkelijker  kunnen leren varen. Bedenk dat het voor de meeste de eerste kennismaking is. Een groter schip vraagt ook een grotere en  proffessionelere bemanning, terwijl nu de studenten 60% van de bemanning uitmaken, en dus ook de meeste taken aan boord uit kunnen voeren.

De Kins mag best iets groter, zodat ruimte komt voor een fatsoenlijke briefing ruimte en planning stations voor een Radar en ECDIS (ECPINS), iets wat nu allemaal een beetje behelpen is. Maar dan heb je het over een relatief kleine verruiming. Het schip is nu al ontzettend druk, heeft weinig ruimte in het programma om verstoringen  op te vangen, en zou dus ook niet extra taken moeten krijgen.
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes