Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

hdevreij

Citaat van: Lex op 03/12/2009 | 23:22 uur
Om de een of andere reden, blijft de media bij het begrip "marine fregat" terwijl het gaat om het "JSS".

Ja ik zag het vanmorgen ook. Fout van het ANP, waarop de meeste media blind varen (toepasselijk woord in dit verband). De modale dienstdoende nieuwsredacteur bij kranten e.d. zal die fout niet zijn opgevallen, tenzij hij/zij toevallig iets meer weet over de JSS-discussie. 'Ken beuren'.

Lex

Het ANP heeft de kop van het artikel gewijzigd in: "CDA toch akkoord met duurder marineschip ".  8)

Lex

Het zou ook zo kunnen zijn, dat die wel worden gelezen, maar dat de redactie van mening is dat zij het bij het rechte eind en de experise hebben.  :mad:

Elzenga

Citaat van: Lex op 03/12/2009 | 23:22 uur
Om de een of andere reden, blijft de media bij het begrip "marine fregat" terwijl het gaat om het "JSS".
mailtjes naar de redactie worden dus blijkbaar niet gelezen ;)

Lex

Een gedeelte zou kunnen komen uit de exploitatiekosten Uruzgan, omdat de BV-NL zich wil terugtrekken per augustus 2010. 8)

Laurens

CitaatVerder wil de Kamer een grote bezuiniging op militair onderzoek bij het onderzoeksinstituut TNO terugdraaien. Ook wil de coalitie niet tornen aan de oefenprogramma's voor militairen.

En dan kan de kamer zichzelf lekker op de borst kloppen, "jongens hebben we goed gedaan." Ondertussen zal er ergens wel weer een verkapte bezuiniging worden doorgevoerd, wan je die 65 miljoen moet er toch vanaf dit jaar :'(

Lex

Om de een of andere reden, blijft de media bij het begrip "marine fregat" terwijl het gaat om het "JSS".

Lex

CDA toch akkoord met duurder marinefregat

DEN HAAG - Het CDA stemt toch in met de aanschaf van een nieuw marinefregat (JSS), dat bijna 100 miljoen euro duurder uitpakt dan eerder was geraamd. Dat zei Kamerlid Raymond Knops van de regeringspartij donderdag tijdens de behandeling van de begroting van Defensie voor 2010.

De SP, VVD en PVV laakten de ,,grote en stoere woorden" die het CDA eerder had gebruikt over de 37 procent hogere kosten terwijl het nu toch gewoon instemde. ,,Een schijnheilige vertoning", vond SP-Kamerlid Krista van Velzen. De SP, die het schip niet wil, diende samen met GroenLinks een voorstel in dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) oplegt om opnieuw over de prijs te onderhandelen met de hoofdaannemer.

Het CDA eiste dat eerder ook en bovendien dat het schip volledig in Nederland zou worden gebouwd en niet deels in Roemenië. Maar omdat dit nog meer zou kosten, had het CDA die wens al laten vallen. Knops legde zich er uiteindelijk ook bij neer dat er al hard was onderhandeld. Volgens De Vries zou een lagere prijs alleen maar leiden tot minder capaciteiten en een lagere kwaliteit van het schip.

Knops hekelde wel dat De Vries de Tweede Kamer veel te laat had ingelicht over de overschrijding. De Vries had hier al in een vorig overleg zijn excuses voor gemaakt. Het CDA diende een motie in om de informatievoorziening voortaan beter te laten verlopen.

Het is nog niet duidelijk of de aanschaf van de JSS een meerderheid haalt. De ChristenUnie zal met ,,pijn in het hart" instemmen, liet Kamerlid Joël Voordewind weten. De PvdA denkt er nog over na, zei Kamerlid Angelien Eijsink na afloop. De VVD weet nog niet of ze de motie van de SP zal steunen.

Verder wil de Tweede Kamer dat Defensie de jaarlijkse herdenking in Wageningen met het veteranendefilé blijft steunen. Het CDA, de PvdA en de ChristenUnie willen dat nog drie jaar, de VVD zolang de organisatie zelf aangeeft de steun voor de viering nodig te vinden. De Vries wil liever geen tijdlijn en wacht een evaluatie in 2010 af.

Verder wil de Kamer een grote bezuiniging op militair onderzoek bij het onderzoeksinstituut TNO terugdraaien. Ook wil de coalitie niet tornen aan de oefenprogramma's voor militairen.

Telegraaf, do 03 dec 2009, 22:59

Lex

Kamerbrief toezeggingen algemeen overleg over het project joint logistiek ondersteuningsschip (JSS)

Ondertekenaar: staatssecretaris van Defensie

Tijdens het algemeen overleg van 26 november jl. over het project joint  logistiek ondersteuningsschip (Joint logistic Support Ship, JSS) heb ik toegezegd de Kamer nader te informeren over de exploitatiekosten van het JSS in relatie tot de mogelijkheden van uitbesteden. Tevens heb ik toegezegd de Kamer te informeren over de financieringsreeks van het JSS over de komende jaren.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries

2 december 2009

Laurens

CitaatEr moet gewoon hier in Nederland een beslissing worden genomen ten gunste van de Marine

Eens, alleen ff redeneren als de 'Westfront politici' "Baten van de één, gaan ten koste van de ander."

hudinie

Het is wel een mooi schip, toch begin ik wel het nut van dat ding in te zien dan kunnen we met de 2 LPD's en de JSS (sea base) alleen hebben we nog een helikopter carrier nodig om het plaatje compleet te maken. Dan kan je als Nederland geheel zelfstandig tot aktie overgaan. Liever had ik ook gezien dat we de JSS niet gaan bouwen en het geld staken in een HPD en niet zoals jullie hieronder zeggen in het opwaarderen van de badkuipen.
Als het allemaal zo moeilijk is met geld hier in Nederland tja, dan moeten we de hele JSS niet gaan bouwen ook geen OPV opwaarderen
maar proberen wat we nu hebben te handhaven dus zorgen dat die 6 fregatten geen 4 fregatten worden, en de 4 subs geen 2 subs, want daar ben ik nu al bang voor.
Er moet gewoon hier in Nederland een beslissing worden genomen ten gunste van de Marine, daarbij moet er geld worden vrijgemaakt
om onze Marine uit te bouwen tot een Marinie zoals we die eigenlijk gezien onze belangen moeten hebben.
Hoe precies daar valt over te discusseren maar een idee zoals Elzenga in zijn blog heeft geschreven komt een eind in de goede richting, dan praat je over 2 HPD'S , 6 SUBS, 4 LCF en 8 kleinere fregatten.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 27/11/2009 | 02:02 uur
Met maximaal 6 fregatten en 2 LPD's als mainframe voor een eskader heb je maar 1 bevoorrader nodig. De OPV's treden n.a.w. niet op in eskaderverband. Dus 2e bevoorrader is m.i. overdone.
Ik wil die 2e bevoorrader erbij zien als uitvloeisel van mijn eigen strategische risicoanalyse...maar daar hebben we het al eerder over gehad ;)

KapiteinRob

Met maximaal 6 fregatten en 2 LPD's als mainframe voor een eskader heb je maar 1 bevoorrader nodig. De OPV's treden n.a.w. niet op in eskaderverband. Dus 2e bevoorrader is m.i. overdone.

En inderdaad; op maritiem defensiegebied beginnen we aardig naar elkaar op te schuiven.  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 26/11/2009 | 22:46 uur
Weg met die JSS en het bedrag steken in hoge vaart-mogelijkheden voor de OPV's alsmede de plaatsing van een Goalkeeper. Er is nog nimmer een missie geweest waarbij we een dergelijk schip nodig hadden en als we al die kant op gaan, hebben we aan de 2 LPD's voldoende. Alsof we plotsklaps in ons eentje Somalië binnenvallen als we een JSS hebben die we dan ook nog eens zo nodig als seabase in zouden moeten gaan zetten.......
Ik moet onderkennen dat ik je mening steeds meer deel....wel ben ik voorstander van een 2e bevoorrader dan....gewoon een extra exemplaar van de Amsterdam (met dubbele wand al)(ga het alvast in mijn eigen alternatieve voorstel verwerken ;))

KapiteinRob

Weg met die JSS en het bedrag steken in hoge vaart-mogelijkheden voor de OPV's alsmede de plaatsing van een Goalkeeper. Er is nog nimmer een missie geweest waarbij we een dergelijk schip nodig hadden en als we al die kant op gaan, hebben we aan de 2 LPD's voldoende. Alsof we plotsklaps in ons eentje Somalië binnenvallen als we een JSS hebben die we dan ook nog eens zo nodig als seabase in zouden moeten gaan zetten.......