Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Ace1

Hier nog een foto van de LPD L801 Johan de Witt met 2 Davits met een LCVP MK5 erin

Ace1

Citaat van: hudinie op 26/11/2009 | 18:19 uur
Hoe brengt het JSS de goederen aan land tijdens een missie zonder haven ? ...heeft dit JSS wel een dock ?
alleen met helikopters gaat te langzaam lijkt mij.

Hudinie net als bij de de LPD Johan de Witt heeft de JSS 2 davits waarin 2 LCVP MK5 zitten, men laat de deze LCVP MK5 in het water zakken en deze varen dan naar de achterkant van de JSS men laat dan een soort laadklep zakken waaraan de LCVP MK5 aanlegt en dan kan men de LCVP MK5 laden of lossen

hudinie

Hoe brengt het JSS de goederen aan land tijdens een missie zonder haven ? ...heeft dit JSS wel een dock ?
alleen met helikopters gaat te langzaam lijkt mij.

Lex

Nog geen groen licht nieuw marineschip

DEN HAAG - De Tweede Kamer gaat nog niet akkoord met de aankoop van het nieuwe marineschip (JSS), dat ruim 98 miljoen euro duurder uitpakt. Dat bleek donderdag tijdens een overleg met staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) over de kwestie.

Het CDA wil dat het schip helemaal in Nederland wordt gebouwd en niet deels in Roemenië. Bovendien moet De Vries van het CDA nader gaan onderhandelen met de leverancier om de kosten omlaag te krijgen. De PvdA, VVD en SP sluiten zich bij dat laatste aan en willen verder weten wat de gevolgen van de overschrijding zijn voor het personeel of andere materieelprojecten.

Daardoor ontstaat een patstelling. De Vries had al aangegeven dat er hard is onderhandeld. Bovendien is het schip al soberder gemaakt en wordt het nog duurder als het in Nederland wordt gebouwd, zei hij.

Het logistieke marineschip moet de Zuiderkruis vervangen en kost ruim 363 miljoen euro. In 2005 werd nog uitgegaan van 265 miljoen.

Telegraaf, do 26 nov 2009, 17:04

Ace1

#66
Kamerbrief toezeggingen wetgevingsoverleg Materieel over het project joint logistiek ondersteuningsschip (JSS)

Ondertekenaar: Staatssecretaris van Defensie

Op 3 november 2009 heb ik u geïnformeerd over de resultaten van de gecombineerde voorstudie, studie en verwervingsvoorbereiding van het project joint  logistiek ondersteuningsschip (Joint logistic Support Ship, JSS) (Kamerstuk 32 123 X nr. 24). Op 6 november 2009 zijn schriftelijke vragen van de vaste commissie van Defensie over het JSS beantwoord (Kamerstuk nr. 32 123 X nr. 26). Tijdens het wetgevingsoverleg Materieel van 9 november jl. zijn beide brieven aan de orde geweest. Hierbij heb ik u toegezegd dat ik u met betrekking tot de JSS over twee aspecten nader zou informeren. In de eerste plaats betreft dit de werkgelegenheid, in het bijzonder de specifieke indeling van de manjaren in het JSS-project. Het tweede onderwerp betreft de richtlijnen waarop de milieueisen voor het JSS berusten.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

19 november 2009

andré herc

 26 november 2009 dan gaan de dames en heren weer veder praten over de JSS  :hrmph:

Openbaar
Tijd:   14:00 -16:30 uur
Plaats:   Kappeyne van de Coppellozaal
Soort:   Algemeen overleg
Voortouwcommissie:   Defensie
project 'Joint logistiek ondersteuningsschip (JSS)
Agendapunten:
1.   Project joint logistiek ondersteuningsschip (JSS), resultaten gecombineerde voorstudie-, studie- en verwervingsvoorbereidingsfase
32123-X-24 d.d. 3 november 2009
2.   Beantwoording vragen commissie voor Defensie over het project ?joint logistiek ondersteuningsschip (JSS)?
32123-X-26 d.d. 6 november 2009
3.   Nog te ontvangen brief van de staatsseretaris van Defensie inzake opvatting staatssecretaris ten aanzien van heronderhandelingen over het contract.

Bron tweede Kamer

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 08/11/2009 | 02:51 uur
Kan het niet zijn dat 1 van de ''verkeerstorens'' is voor de bediening van de kranen en apparatuur voor het bij tanken enzo?
En waarom zijn die onderkanten altijd rood? menie?
zou goed kunnen ja...de hoge voor de heli's...de lage aan beide kanten voor het tanken..

Nikehercules

Kan het niet zijn dat 1 van de ''verkeerstorens'' is voor de bediening van de kranen en apparatuur voor het bij tanken enzo?
En waarom zijn die onderkanten altijd rood? menie?

Elzenga

Citaat van: andré herc op 07/11/2009 | 14:11 uur
Ik heb het ontwerp van de JSS nog eens goed bekeken maar volgens mij wordt de vrije uitzicht van de helikopter verkeerstoren?die de helikopters moet laten landen en opstijgen flink belemmerd door de Kranen,en de BOZ masten [bijtankposities] of zie ik dat verkeerd. :crazy:
Daar lijkt het wel op ja...daarom lijken ze een extra verkeerstoren te hebben gecreëerd hoger in de opbouw..


beter zichtbaar op deze impression...
http://img297.imageshack.us/img297/1660/jss20karel20doormanhc6.jpg

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 07/11/2009 | 16:28 uur
En een piloot vliegt op zijn instrumenten niet op het zicht.

Volgens mij wordt het lastig landen op een bewegend dek als je dat louter op je instrument ;)en wilt doen. Niet voor niets staat er aan boord een VDO met z'n armen te wapperen.......

Ace1

valt wel mee andré herc, alleen de achterkant van het schip wordt gebruikt om te landen. En een piloot vliegt op zijn instrumenten niet op het zicht.

andré herc

Ik heb het ontwerp van de JSS nog eens goed bekeken maar volgens mij wordt de vrije uitzicht van de helikopter verkeerstoren?die de helikopters moet laten landen en opstijgen flink belemmerd door de Kranen,en de BOZ masten [bijtankposities] of zie ik dat verkeerd. :crazy:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1


KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 06/11/2009 | 21:23 uur
De cijfers van Reinier zijn misschien wat optimistisch..maar feit is wel dat het bouwen van extra bestaande schepen een heel stuk goedkoper is dan die van hele nieuw ontworpen modellen...en dat voor de Nederlandse situatie helemaal geen verkeerde keuze zou zijn vind ik.

Ik ben er ook niet tegen, verre van dat, ik wil alleen aangeven dat e.e.a. wat te gemakkelijk "vertaald" wordt qua alternatieven. En gezien het feit dat onze KM geminimaliseerd is en we in de praktijk te weinig gevechtskracht blijken te hebben, zou je wat mij betreft de JSS mogen schrappen, het voortaan met 1 bevoorrader doen en de vrijkomende fondsen stoppen in het upgraden van de OPV's tot schepen die wel van zich af kunnen bijten en wat sneller varen of er inderdaad met wat bijbetaling 2 L(C)F's voor bijkopen.

Elzenga

De cijfers van Reinier zijn misschien wat optimistisch..maar feit is wel dat het bouwen van extra bestaande schepen een heel stuk goedkoper is dan die van hele nieuw ontworpen modellen...en dat voor de Nederlandse situatie helemaal geen verkeerde keuze zou zijn vind ik.