Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 06/11/2009 | 20:52 uur
JSS begroot op €350 miljoen, moet voor €150 milj kunnen; besparing €200 milj
4 OPV's begroot op €600 milj, per stuk €150 milj, 2 niet bouwen; besparing € 300 milj
Kortom; JSS + 2 OPV niet bouwen, levert €650 miljoen op. Wel bouwen 'normale' bevoorrader à €150 milj, bespaart €500 miljoen.

In 1996 werd de bouw voor 4 LCF begroot fl 1200 milj, ongeveer €600 milj --> dus per stuk €150 milj.
Goed, wel last van de inflatie dus de prijs per stuk is dan wel hoger, maar ontwerp hoeft niet meer gemaakt worden. Ik zou dan ook niet de variant nemen met commando functie. Prijs per stuk €250-300 milj ???

Volgens mij "winkel" je te creatief met de cijfertjes. Je stelt nu dat een OPV net zo duur is als een LCF, met een soort "inflatie-aanteking" erbij. Als het JSS al een derde duurder zal worden, denk je dan ook niet dat een LCF aanzienlijk duurder (en zeker meer dan een derde) is dan hetgeen er 13 jaar geleden voor begroot werd?

Verder is er al een "commandovrije variant, want het was de bedoeling dat de De Ruijter en Evertsen LF's zouden worden en geen LCF's. De bemanningslijst is daar ook op toegespitst.

Elzenga

Citaat van: andré herc op 06/11/2009 | 20:14 uur
Waarom wacht men niet op de uitkomst van de verkenningen naar de toekomst van de NL defensie. :silent:,voordat Jack het contract tekent voor de bouw van de JSS.
Anders hebben de verkenningen weinig nut gehad ,want volgens mij wordt er na de JSS ,in de toekomst geen groot nieuw schip meer gebouwd voor de marine. :(
Ik vermoed dat die "verkenningen" een beetje voor de bühne zijn en men in de hogere kringen binnen de grote partijen en Defensie al aardig heeft bepaald hoe de verdere invulling zal gaan lopen...en men oude afspraken dus ook niet snel weer "onderhandelbaar" maakt.

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 22:27 uur
Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Stop a.u.b. de bouw van dit onnodige schip. Bouw een simpele bevoorrader zonder poespas (Thales mast), cancel dan gelijk de laatste twee OPV's. Van het overgebleven geld kunnen dan twee nieuwe LCF's worden gebouwd, dan hebben we weer, enigszins, een evenwichtige marine waar we iets met kunnen doen.

Kun je hier eens een rekensom op loslaten, want ik denk dat er geen snars van klopt. Voor het geld van een JSS+OPV+OPV koop je volgens mij geen simpele bevoorrader+LCF+LCF.

JSS begroot op €350 miljoen, moet voor €150 milj kunnen; besparing €200 milj
4 OPV's begroot op €600 milj, per stuk €150 milj, 2 niet bouwen; besparing € 300 milj
Kortom; JSS + 2 OPV niet bouwen, levert €650 miljoen op. Wel bouwen 'normale' bevoorrader à €150 milj, bespaart €500 miljoen.

In 1996 werd de bouw voor 4 LCF begroot fl 1200 milj, ongeveer €600 milj --> dus per stuk €150 milj.
Goed, wel last van de inflatie dus de prijs per stuk is dan wel hoger, maar ontwerp hoeft niet meer gemaakt worden. Ik zou dan ook niet de variant nemen met commando functie. Prijs per stuk €250-300 milj ???

Bouwen tweede Hr Ms Amsterdam kost €150 miljoen. Voor de €500 milj die dan overblijft van niet bouwen JSS+OPV+OPV, moet toch wel 1 LCF (of nog een) gebouwd kunnen worden......

Het probleem is dat 'wij' steeds nieuwe types schepen willen bouwen. Ontwerpen kost bakken met geld, zie JSS en OPV. Beide schepen zijn geen aanwinst voor de marine. De marine heeft behoefte aan een bevoorrader en een paar fregatten. Van beide hebben we goede schepen rondvaren. Waarom niet van deze beproefde schepen een paar extra bouwen? Is ook nog eens goedkoper in exploitatie en onderhoud.

Elzenga heeft het al vaker gezegd; de 'kleine' Nederlandse marine moet niet gaan grossieren in teveel typen, gespecialiseerde schepen, kost alleen onnodig veel geld.

andré herc

Waarom wacht men niet op de uitkomst van de verkenningen naar de toekomst van de NL defensie. :silent:,voordat Jack het contract tekent voor de bouw van de JSS.
Anders hebben de verkenningen weinig nut gehad ,want volgens mij wordt er na de JSS ,in de toekomst geen groot nieuw schip meer gebouwd voor de marine. :(
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

'Hier bouwen schip nog duurder'

DEN HAAG - Als Defensie het nieuwe logistieke marineschip (JSS) dat de Hr Ms Zuiderkruis moet vervangen helemaal in Nederland en niet deels in Roemenie laat bouwen, gaat het nog meer kosten. Dat schrijft staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) in een brief die hij vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De CDA-bewindsman kreeg deze week felle kritiek van een meerderheid in de Kamer omdat is gebleken dat het schip 98,5 miljoen euro meer gaat kosten dan in 2005 was begroot. In totaal gaat het 363,5 miljoen euro kosten.

De Vries' partijgenoot Rendert Algra wilde van de staatssecretaris weten of hij de werkgelegenheid die volgens de huidige plannen deels naar Roemenië verdwijnt niet in Nederland kon houden. ,,Ik zou beter kunnen leven met die overschrijding van 98,5 miljoen euro als meer werkgelegenheid uit Roemenië naar Nederland komt." Maar volgens De Vries kost het schip dan nog eens 90 miljoen euro extra. Algra is echter niet overtuigd, zei hij vrijdag.

Telegraaf, vr 06 nov 2009, 19:11

Elzenga

Citaat van: andré herc op 05/11/2009 | 23:12 uur
Je kan het ontwerp toch voor en deel ,of helemaal overnemen van onze oosterburen ,dus samenwerken net zoals het in het verleden gebeurd is met de fregatten.
Of denk ik nu te simpel?
Dat kan... en ik denk dat de Duitsers ook wel interesse hebben in zo'n schip als de MHD-200...met nog wat internationale orders krijg je dan een leuke portefeuille voor de werven in beide landen..

KapiteinRob

Citaat van: andré herc op 05/11/2009 | 23:12 uur
Je kan het ontwerp toch voor en deel ,of helemaal overnemen van onze oosterburen ,dus samenwerken net zoals het in het verleden gebeurd is met de fregatten.
Of denk ik nu te simpel?

Geen idee, maar in Vlissingen vinden ze het wel best zo......

KapiteinRob

Citaat van: andré herc op 05/11/2009 | 23:00 uur
Al komt er nog 100 miljoen Euro erbij om het schip af te bouwen dan ben je nog een stuk goedkoper uit ;)

Dat ben je dan niet, omdat de kans groot is dat er dan in Vlissingen wat werkelozen bijkomen. En dat kost uiteindelijk ook een smak geld. En de vriendjes zitten niet in Duitsland.....

andré herc

#47
Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 22:57 uur
Keep dreaming over niet-Nederlandse schepen. Dat gewauwel over EU-aanbestedingen is politiek correcte EU-prietpraat wat niet in de praktijk wordt gebracht. De dag dat er niet-Nederlandse schepen worden besteld breekt alleen aan als de Nederlandse militaire scheepsbouw failliet is. En dat gebeurt niet, want daar laten we dan gewoon weer een marinestudie op los met een desgewenste uitkomst.

Je kan het ontwerp toch voor en deel ,of helemaal overnemen van onze oosterburen ,dus samenwerken net zoals het in het verleden gebeurd is met de fregatten.
Of denk ik nu te simpel?
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Citaat van: Ace1 op 05/11/2009 | 22:51 uur
Citaat van: hudinie op 05/11/2009 | 22:36 uur
Die 150miljoen voor de MHD van Thijssenkrupp is toch alleen voor het casco ? daar moet nat nog wel van alles op geplaatst worden....zoals een Thales mast / 2 goalkeepers, sonar..koffiezetapparaat , fitnessapp enz enz enz

Die €150 miljoen is voor een compleet schip. ik heb nergens kunnen lezen in de links die ik gaf dat het om een casco ging.

Al komt er nog 100 miljoen Euro erbij om het schip af te bouwen dan ben je nog een stuk goedkoper uit ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Keep dreaming over niet-Nederlandse schepen. Dat gewauwel over EU-aanbestedingen is politiek correcte EU-prietpraat wat niet in de praktijk wordt gebracht. De dag dat er niet-Nederlandse schepen worden besteld breekt alleen aan als de Nederlandse militaire scheepsbouw failliet is. En dat gebeurt niet, want daar laten we dan gewoon weer een marinestudie op los met een desgewenste uitkomst.

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 05/11/2009 | 22:53 uur
En dat visitekaartje mag ons als belastingbetalers dan nog meer extra geld gaan kosten?
ik geef het liever zo uit dan aan werkloosheidsuitkeringen of die zandbak in Verwegistan...

Enforcer

Citaat van: andré herc op 05/11/2009 | 22:40 uur

IHC De Merwede/Krimpen aan de IJsel willen ook graag het casco bouwen, en heeft dat de Tweede Kamer laten weten ;)

Wij denken dat het niet zinvol
is het casco in het buitenland te laten bouwen. Wat is
er nu mooier dan een internationaal visitekaartje als
een Joint Support Ship 'Made in Holland'?"

Bron NIVD MAGAZINE 01-2009

En dat visitekaartje mag ons als belastingbetalers dan nog meer extra geld gaan kosten?

Ace1

Citaat van: hudinie op 05/11/2009 | 22:36 uur
Die 150miljoen voor de MHD van Thijssenkrupp is toch alleen voor het casco ? daar moet nat nog wel van alles op geplaatst worden....zoals een Thales mast / 2 goalkeepers, sonar..koffiezetapparaat , fitnessapp enz enz enz

Die €150 miljoen is voor een compleet schip. ik heb nergens kunnen lezen in de links die ik gaf dat het om een casco ging.

Elzenga

#41
Citaat van: NIVD MAGAZINE op 05/11/2009 | 22:40 uur
Wij denken dat het niet zinvol
is het casco in het buitenland te laten bouwen. Wat is
er nu mooier dan een internationaal visitekaartje als
een Joint Support Ship 'Made in Holland'?"
Helemaal voor!!!...maar dan wel een samenwerkingsproject waaruit een soort mix van de MHD200 van Thijsen Krupp en Enforcer 18000 van Damen voorkomt...en doet u er dan meteen maar 2 ;) Als we dan toch projecten nodig hebben om de werkgelegenheid te stimuleren... (ironisch trouwens dat in dat kader defensieprojecten wel uitgesteld worden/blijven..terwijl we wel versneld wegen aanleggen).