Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/04/2018 | 12:05 uur
Het is zo jammer dat we de KD ontworpen hebben voor het gebruik met deze exoten maar zelf niet de mogelijkheid hebben om deze geweldige en bijzondere functies te benutten.

Ik ben dan ook voorstander van een Duitse aankoop van de C-53K (desnoods een gemengde aankoop met CH-47F) en aangezien wij een schreeuwend te kort hebben aan helo's met maritieme capaciteit zouden voor Nederland 8-12 CH-53K of een zelfde aantal V22 niet misstaan (en ja ik weet dat beide apparaten kostbaar zijn in aanschaf en onderhoud).

Parera

#2199
Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 09:03 uur
;) ;D  ... is dit het 1 van de nieuwe F modellen met extra SOF middelen voor Nederland ..  :big-smile: 
Komen er CH-47F's met extra SOF middelen? Dan zou het toevoegen van de benodigde artikelen voor maritieme operaties toch zeker niet overbodig zijn voor de SOF.

Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 10:41 uur
Weet ik.... daarom ook de  ;)   
Maar zowel de Britten als de Duitsers zouden wel interesse hebben ... tja, maar willen de VS ze exporteren ?
MH-47G altijd herkenbaar aan de bijtank "pijp"

Ik denk niet dat de Amerikanen daar op zitten te wachten, de Italianen zullen het vast ook gevraagd hebben maar die hebben ondertussen hun eigen SOF versie ontwikkeld van de AW-101.
En Harald vergeet ook niet dat de kleur overdag een duidelijk herkenningsteken is van dit type want dat ding is zo zwart als roet.

Citaat van: Sparkplug op 17/04/2018 | 11:53 uur
Kijken hoelang het duurt voordat de CH-53K toestemming krijgt om op de KD te kunnen landen en opstijgen.
De voorgangers hebben er al op gestaan;



Het is zo jammer dat we de KD ontworpen hebben voor het gebruik met deze exoten maar zelf niet de mogelijkheid hebben om deze geweldige en bijzondere functies te benutten.


Stoonbrace

Ik heb net op Twitter gepleit om met België MH-47's te kopen om ons helikoptertekort deels op te lossen en de Karel Doorman optimaal te kunnen gebruiken.

Sparkplug

Kijken hoelang het duurt voordat de CH-53K toestemming krijgt om op de KD te kunnen landen en opstijgen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: StrataNL op 17/04/2018 | 10:15 uur
Dit is een MH-47, is geen export versie van.

Weet ik.... daarom ook de  ;)   
Maar zowel de Britten als de Duitsers zouden wel interesse hebben ... tja, maar willen de VS ze exporteren ?
MH-47G altijd herkenbaar aan de bijtank "pijp" 

StrataNL

Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 09:03 uur
;) ;D  ... is dit het 1 van de nieuwe F modellen met extra SOF middelen voor Nederland ..  :big-smile:
Dit is een MH-47, is geen export versie van.
Citaat van: Huzaar1 op 17/04/2018 | 09:38 uur
Bij DMO staan modellen van de KD met chinooks op t dek. Vindt dat altijd zo vreemd. Heb er fototje van maar die uploaden en posten is zo n gedoe.
Er zijn meerdere schaalmodellen van het JSS gemaakt, één staat ook vaak op de marinedagen, idd met Chinooks.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 17/04/2018 | 09:38 uur
Bij DMO staan modellen van de KD met chinooks op t dek.

Tja ... de 3D plaatsjes heb ik wel eens gezien, maar ik zie het meer als presentatie , reclame truc , want opereren met een Chinook vanaf schepen kan NL niet.




Huzaar1

Bij DMO staan modellen van de KD met chinooks op t dek. Vindt dat altijd zo vreemd. Heb er fototje van maar die uploaden en posten is zo n gedoe.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: StrataNL op 17/04/2018 | 08:26 uur
Vreemde vogel op bezoek  8)



https://twitter.com/kon_marine/status/986126383779844096

;) ;D  ... is dit het 1 van de nieuwe F modellen met extra SOF middelen voor Nederland ..  :big-smile: 

StrataNL

#2190
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 29/10/2017 | 18:44 uur
Bij DMO staat een schaalmodel van de Doorman in de binnenkomst hal.
Daar staat hij met chinooks op het dek en CB90's in die kleine ruimtes aan de zijkant.
Maar chinooks kunnen er toch niet op werken en cb90's zijn niet aangeschaft.
Het is inderdaad krom, ze hadden er dan net zo goed Ospreys op kunnen zetten.

Aangezien de Chinook vloot vervangen/aangepast wordt naar de US Army standaard is opereren in het maritieme milieu alleen maar onwaarschijnlijker geworden....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Bij DMO staat een schaalmodel van de Doorman in de binnenkomst hal.
Daar staat hij met chinooks op het dek en CB90's in die kleine ruimtes aan de zijkant.
Maar chinooks kunnen er toch niet op werken en cb90's zijn niet aangeschaft.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 15:10 uur
http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,3286.msg195593.html#msg195593

lees deze pagina ook maar over het wel en wee omtrent inzet Chinook vanaf zee.
Aha..daar had ik het tunnel strike dus vandaan..kleine broertje ;)

Ronald Elzenga

#2186
Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 14:56 uur
Vergeet die Chinooks nu maar !

Waar jij naar verwijst, Kapitein Rob, heeft dit al eens heel duidelijk gemaakt en is toen ook uitvoerig besproken. Zie onderstaande citaat van hem

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,3286.420.html
Ja die reactie bedoelde ik..ok...kans dat bladen elkaar raken dus!. Maar de Britten zetten ze wel in op zee. Dus kwestie van aanpassen. Kost geld..helaas pindakaas...ik zeg doen! Er blijven beperkingen, maar helemaal niet is wat mij betreft geen optie. Anders huren we de Britten in 8)