Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Harald


Harald

Citaat van: Ronald Elzenga op 04/07/2017 | 14:33 uur
Tegen elkaar aan komen of de romp kunnen raken bij de eerste omwentelingen?! Dat laatste was volgens mij waar ooit Kapitein Rob hier op wees via contacten van hem. En dat schijnt wel te verhelpen te zijn, want de Britten gebruiken de Chinooks ook op zee. En Boeing komt met nieuwe rotoren voor de Chinook, die niet alleen extra draagvermogen geven maar ook een slag stijver zijn als ik het goed begreep. Dus het is een kwestie denk ik van modificaties aan onze bestaande Chinooks. En dat kost geld..en dat..etc etc..

Ik hou het dus op een mix van gemodificeerde Chinooks (waarschijnlijk samen te doen met de Duitsers straks) en de NH-90 MTTH of ook wel als MH-90 aangeduid als vervanger van de Cougars. Prima mix lijkt me en ook stuk standaardisatie met de NH90 NFHs, ook qua opleiding, onderdelen e.d.

En dat past allemaal op de Karel Doorman, om weer bij het topic terug te keren! Is hij zelfs op ontworpen!

Vergeet die Chinooks nu maar !

Waar jij naar verwijst, Kapitein Rob, heeft dit al eens heel duidelijk gemaakt en is toen ook uitvoerig besproken. Zie onderstaande citaat van hem

Citaat van: KapiteinRob op 30/08/2010 | 01:02 uur
Nee Lex, dat kunnen ze niet. Ik heb inside-informatie hierover. Ik wil en zal de bron hier niet onthullen, maar de Nederlandse Chinooks mogen hun rotors niet afzetten op een bewegend schip. Ze kunnen dus wel landen en opstijgen, maar wel met draaiende rotors op dek blijven staan. Indien de handel stil wordt gezet, is er bij de NL-uitvoeringen gerede kans dat de rotorbladen van de voorste en de achterste motoren elkaar raken. En dus is het JSS, ondanks de leuke beeldvorming met plaatjes en animaties, niet door Chinooks als uitvalsbasis te gebruiken.

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,3286.420.html

Ronald Elzenga

#2183
Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 08:38 uur
We weten allemaal dat NL maar 2 typen helicopters heeft welke goed te gebruiken zijn vanaf schepen, namelijk de NH90 en Cougar.
Chinook, waar zo vaak over gepraat wordt ...  niet, ja bij een zee zo glad als en spiegel, maar bij enige golven en deining, dan mag de Chinook niet meer gebruikt worden ivm met  o.a. de kans dat de rotorbladen tegen elkaar kunnen komen.
Tegen elkaar aan komen of de romp kunnen raken bij de eerste omwentelingen?! Dat laatste was volgens mij waar ooit Kapitein Rob hier op wees via contacten van hem. En dat schijnt wel te verhelpen te zijn, want de Britten gebruiken de Chinooks ook op zee. En Boeing komt met nieuwe rotoren voor de Chinook, die niet alleen extra draagvermogen geven maar ook een slag stijver zijn als ik het goed begreep. Dus het is een kwestie denk ik van modificaties aan onze bestaande Chinooks. En dat kost geld..en dat..etc etc..

Ik hou het dus op een mix van gemodificeerde Chinooks (waarschijnlijk samen te doen met de Duitsers straks) en de NH-90 MTTH of ook wel als MH-90 aangeduid als vervanger van de Cougars. Prima mix lijkt me en ook stuk standaardisatie met de NH90 NFHs, ook qua opleiding, onderdelen e.d.

En dat past allemaal op de Karel Doorman, om weer bij het topic terug te keren! Is hij zelfs op ontworpen!

Ronald Elzenga

#2182

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2181
Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 13:33 uur
Als dit opgelost is zou dat mijn nummer 1 zijn met als 2e de V-22 en als 3e de AW-101 als maritieme zware transport helikopter.


Ik neig sterk naar de V-22, mede vanwege zijn snelheid en langere benen, ook voor NL geldt dat kapitale schepen steeds verder uit de kust hun operatie moeten kunnen uitvoeren wegens de proliferatie van (goedkope), vanaf land, te lanceren (vooral Chinese) ASW raketten.

Voor hulpacties e.d. zou een oplossing in de vorm van het type Caracal voldoende zijn, misschien zou een mix (even los van de kosten van meerdere logistieke lijnen) een goede oplossing bieden, zeker als de KM tzt haar LPD's zou mogen verruilen voor één of twee LHD's.

Ace1

#2180
Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 13:33 uur
Ik heb de Carcal weg gelaten van wegen de eerder genoemde gevaren van de Cougars op zee, ik weet niet of dit probleem bij de carcal opgelost is vandaar.
Als dit opgelost is zou dat mijn nummer 1 zijn met als 2e de V-22 als maritieme zware transport helikopter.

De Caracal is een doorontwikkelde Cougar  maar dan zonder de kinderziektes die in de Cougar zitten/zaten.
En daarnaast gebruikt de luchtmacht natuurlijk de landversie van de Cougar  vanaf de LPD's , bij de martieme versie van de Cougar heb je deze problemen namelijk niet.

Parera

Citaat van: Zander op 04/07/2017 | 11:59 uur
Waarbij de Caracal in mijn ogen de meest voor de hand liggende optie is.
Of meer NH90's in de kale versie. Al is dat laatste niet mijn voorkeur.

Ik heb de Carcal weg gelaten van wegen de eerder genoemde gevaren van de Cougars op zee, ik weet niet of dit probleem bij de carcal opgelost is vandaar.
Als dit opgelost is zou dat mijn nummer 1 zijn met als 2e de V-22 en als 3e de AW-101 als maritieme zware transport helikopter.

Seahawk valt gelijk af omdat we dan net zo goed extra NH-90's kunnen aanschaffen.

Zander

Citaat van: DvdW op 04/07/2017 | 11:28 uur
De V-22, KM en serieus in één zin....?  :angel:  :angel:  :angel:  :angel:
What about the EC725 Caracal or the Seahawk MH-60?

Waarbij de Caracal in mijn ogen de meest voor de hand liggende optie is.
Of meer NH90's in de kale versie. Al is dat laatste niet mijn voorkeur.
People are sheep

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 11:23 uur
De V-22 heeft wat mij betreft voldoende force multiplier capaciteit om hier serieus naar te kijken.

Idd, vooral als je ook kijkt wat de aanschaf kosten zijn van de NH90 (€ 45 miljoen euro) ten opzichte van de MV-22

Citaat van: DvdW op 04/07/2017 | 11:28 uur
What about the EC725 Caracal or the Seahawk MH-60?

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 11:30 uur
Zou vast op de lijst der alternatieven worden opgenomen.

EC225H Caracal is voor mij idd een goede alternatief voor onze Cougars, de MH-60 zie ik niet als alternatief vooral niet naast het gebruik van onze huidige NH90.

En een Chinook is helemaal geen alternatief (voor mij)

Een andere alternatief welke goed te gebruiken zou zijn vanaf een LPD, JSS en in gebruik bij meerdere NAVO landen is de AW101 (UK, Denemaken, Noorwegen, Italie, Portugal), maar heeft net als de NH90 een moeilijke totstandkomings traject.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 04/07/2017 | 11:28 uur
What about the EC725 Caracal of the Seahawk MH-60?

Zou vast op de lijst der alternatieven worden opgenomen.

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 11:23 uur
De V-22 heeft wat mij betreft voldoende force multiplier capaciteit om hier serieus naar te kijken.
De V-22, KM en serieus in één zin....?  :angel:  :angel:  :angel:  :angel:
What about the EC725 Caracal or the Seahawk MH-60?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 11:17 uur
Maar zoek je echt naar iets ''groots'' dan moet je al snel denken aan de CH-47 a 34 miljoen per stuk of de V-22 a  60 miljoen euro.
Daarnaast kan je met de V-22 natuurlijk ook verder kijken dan alleen maar inzet vanaf de schepen en ze ook inzetten voor de special forces, al zal je hiervoor wel een iets aangepaste versie moeten kopen met meer self-defense e.d. waardoor de prijs nog verder omhoog gaat.

De V-22 heeft wat mij betreft voldoende force multiplier capaciteit om hier serieus naar te kijken.

Parera

Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 10:22 uur
Je zou zoiets kunnen voorstellen met landen als UK, DU en NL, eventueel de Fransen, maar ... 

Maar welke andere grote maritieme helicopter is wel geschikt met een lager prijskaartje ..... ?
En het opvouwbaar zijn is ook een groot voordeel, binnen 2 minuten in/uitgeklapt !!

Er zijn dan weinig opties voor dat soort helicopters, een iets kleinere optie zou de KAI KUH-1 kunnen zijn, een Zuid Koreaanse ontwikkeling samen met Eurocopter (Airbus) prijskaartje van +/- 16 miljoen euro. Een speciale variant voor amfibische operaties is in ontwikkeling/productie.

Maar zoek je echt naar iets ''groots'' dan moet je al snel denken aan de CH-47 a 34 miljoen per stuk of de V-22 a  60 miljoen euro.
Daarnaast kan je met de V-22 natuurlijk ook verder kijken dan alleen maar inzet vanaf de schepen en ze ook inzetten voor de special forces, al zal je hiervoor wel een iets aangepaste versie moeten kopen met meer self-defense e.d. waardoor de prijs nog verder omhoog gaat.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 09:37 uur
Ook de Osprey is een prijzig apparaat, maar wat heb je aan nog prijziger amfibische capaciteit als je deze niet of nauwelijks in kan zetten.

Er lijkt een gezonde belangstelling voor de Osprey te zijn van Europese LHD/Carrier gebruikers... we kunnen streven naar een block buy en een gezamenlijke logistiek incl. opleiding en onderhoud.

Je zou zoiets kunnen voorstellen met landen als UK, DU en NL, eventueel de Fransen, maar ... 
De UK heeft al aangegeven dat ze geen MV-22 aan gaan kopen voor hun Queen Elizabeth carriers, al is de MV-22 wel een erg geschikt, zeker ivm air-to-air refueling, transport motoren voor de F-35B.
https://www.theregister.co.uk/2017/03/24/uk_rules_out_v22_osprey_queen_elizabeth_carriers/

En ook het prijskaartje van ronde de $80 miljoen per stuk voor een MV-22 is niet mis, in vergelijking een CH-53K zit nu rond de $135 miljoen.

Maar welke andere grote maritieme helicopter is wel geschikt met een lager prijskaartje ..... ?
En het opvouwbaar zijn is ook een groot voordeel, binnen 2 minuten in/uitgeklapt !!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 09:31 uur
Om te kiezen tussen deze 2 opties, dan zal het de Osprey worden, omdat deze geplaatst kan worden in de hangaar de LPD's en JSS of onderdeks bij de JSS. 

Helaas is de CH-53K erg hoog met zijn 8,46 meter ..  :'(

Ook de Osprey is een prijzig apparaat, maar wat heb je aan nog prijziger amfibische capaciteit als je deze niet of nauwelijks in kan zetten.

Er lijkt een gezonde belangstelling voor de Osprey te zijn van Europese LHD/Carrier gebruikers... we kunnen streven naar een block buy en een gezamenlijke logistiek incl. opleiding en onderhoud.