Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 08:45 uur
Daarom, desondanks het prijskaartje: 8 x King Stallion of Osprey voor de KM.

Om te kiezen tussen deze 2 opties, dan zal het de Osprey worden, omdat deze geplaatst kan worden in de hangaar de LPD's en JSS of onderdeks bij de JSS. 

Helaas is de CH-53K erg hoog met zijn 8,46 meter ..  :'(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2169
Citaat van: Harald op 04/07/2017 | 08:38 uur

Als de Duitsers voor de Chinook gaan in de vervanging van hun CH-53, verliezen zij de capaciteit om vanaf schepen te kunnen opereren.


Daarom, desondanks het prijskaartje: 8 x King Stallion of Osprey voor de KM.

Harald

We weten allemaal dat NL maar 2 typen helicopters heeft welke goed te gebruiken zijn vanaf schepen, namelijk de NH90 en Cougar.
Chinook, waar zo vaak over gepraat wordt ...  niet, ja bij een zee zo glad als en spiegel, maar bij enige golven en deining, dan mag de Chinook niet meer gebruikt worden ivm met  o.a. de kans dat de rotorbladen tegen elkaar kunnen komen.

Dus als de Cougar eruit gaat, hebben we eigenlijk geen goede transport helicopter meer !
Waarbij ik vind dat de NH90 ingezet moet worden voor zijn basis taken SAR/ASW.     

Als de Defensie / KM zijn schepen zoals de LPD's en JSS met hun vliegdek ten volle wil benutten zal er een andere martitieme helicopter aangekocht moeten worden.

Als de Duitsers voor de Chinook gaan in de vervanging van hun CH-53, verliezen zij de capaciteit om vanaf schepen te kunnen opereren.
 

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/07/2017 | 00:11 uur
Ruimte zat toch?



Nou mooi dat de Duitsers dan wel heli's hebben die we kunnen inzetten :annoyed: altijd afhankelijk van anderen.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

#2165
Citaat van: Poleme op 02/07/2017 | 02:58 uur
Keep It Simple Stupid!         Focus And Simplicity!

Kortom, de AW101 en NH-90 hebben dus een totaal verschillende ontstaan geschiedenis dan succes nummers zoals de A-4, F-104, U-2, SR-71, Apple iPhone of iPad.

Mjah, het is maar wat je als succesnummer ziet, de F-104 had met reden de minder vleiende bijnaam "Widowmaker" en vwb de SR-71 Blackbird zijn er van de 32 twaalf gecrashed... Dan kan eea wel van het KISS principe zijn, alhoewel me dat bij de SR-71 redelijk slecht te verkopen lijkt, maar als die rommel dan zo onveilig als de neten is schiet het nog niet op.

En je iPhone/ iPad verhaal gaat helemaal mank aangezien Apple design met stip op 1 heeft staan, de rest komt daarna.

Parera

Citaat van: Poleme op 02/07/2017 | 02:58 uur
Keep It Simple Stupid!         Focus And Simplicity!

Conclusie: geen Merlins, maar geef je doelmatige Cougar Mk.2 vloot een MLU.  Zodat ze meekunnen tot circa 2030.   Daarna vervangen door de opvolger van de H225(M) Caracal.

Met de Cougar/ Carcal kan ik ook leven, ik keek naar de merlin uit het punt van onderhouds gemak i.v.m. de Rolls-Royce Turbomeca RTM322 motoren zodat er binnen de ''marine'' maar 1 soort maritieme heli motor in gebruik was.

Ik heb de Quote even ingekort voor het overzicht.

Poleme

Keep It Simple Stupid!         Focus And Simplicity!

De EH101 a.k.a. AW101 heeft last van zeer hardnekkige mechanische problemen.  Die weer tot gevolg hebben dat de AW101 (Merlin) een slechte inzetbaarheid kent.
Enkele jaren geleden hoorde ik een paar Britten, die met deze kisten vlogen en die wezen op een aantal crashes.  Waarvan de "root cause" in de doofpot ging, want dat zou slechte reclame betekenen voor dit internationaal samenwerking project.  Dus een vergelijkbaar 'succes verhaal' als van het NH-90 project.

Inzetbaarheid cijfers uit 2008 van diverse typen:
EH101 Merlin Mk1 (marine):    44%
EH101 Merlin Mk3 (transport): 53%
Lynx Mk7/9 (Army):                58%
CH-47 Chinook Mk3:               65%
AS330 Puma Mk1:                  67%

Keep it simple stupid (KISS), een mantra Kelly L. Johnson, de ontwerper van de SR-71 Blackbird en F-104 Starfighter.
Ook Ed Heinemann, de ontwerper van de A-1 Skyraider en A-4 Skyhawk en manager bij de ontwikkeling van de F-16, had deze mantra.
Kelly L. Johnson was in staat om in korte tijd zeer geavanceerde vliegtuigen te ontwerpen.  Omdat hij altijd hamerde dat een goed ontwerp altijd begon met een zeer helder beeld (bij klant en producent) van de te leveren prestaties en vaardigheden. Zorg dat iedereen gefocust is!
Vervolgens bereik je dat die doelen zo snel en goedkoop mogelijk via het KISS principe.

How will I benefit from KISS   (Overgenomen van ICT-ers, aangezien er steeds meer software in vliegtuigen en helikopters komt)

You will be able to solve more problems, faster.
You will be able to produce code to solve complex problems in fewer lines of code
You will be able to produce higher quality code.
You will be able to build larger systems, easier to maintain.
You're code base will be more flexible, easier to extend, modify or refactor when new requirements arrive.
You will be able to achieve more than you ever imagined.
You will be able to work in large development groups and large projects since all the code is stupid simple.

Kelly L. Johnson stelde ook 14 Rules of Management op.  Die ook vandaag en in de toekomst zeer geldig zijn
Johnson's famed "down-to-brass-tacks" management style was summed up by his motto, "Be quick, be quiet, and be on time." He ran Skunk Works by "Kelly's 14 Rules":

The Skunk Works manager must be delegated practically complete control of his program in all aspects. He should report to a division president or higher.
1. Strong but small project offices must be provided both by the military and industry.
2. The number of people having any connection with the project must be restricted in an almost vicious manner. Use a small number of good people (10% to 25% compared to the so-called normal systems).
3. A very simple drawing and drawing release system with great flexibility for making changes must be provided.
4. There must be a minimum number of reports required, but important work must be recorded thoroughly.
5. There must be a monthly cost review covering not only what has been spent and committed but also projected costs to the conclusion of the program. Don't have the books 90 days late, and don't surprise the customer with sudden overruns.
6. The contractor must be delegated and must assume more than normal responsibility to get good vendor bids for subcontract on the project.
7. Commercial bid procedures are very often better than military ones.
8. The inspection system as currently used by the Skunk Works, which has been approved by both the Air Force and Navy, meets the intent of existing military requirements and should be used on new projects. Push more basic inspection responsibility back to subcontractors and vendors. Don't duplicate so much inspection.
9. The contractor must be delegated the authority to test his final product in flight. He can and must test it in the initial stages. If he doesn't, he rapidly loses his competency to design other vehicles.
10. The specifications applying to the hardware must be agreed to well in advance of contracting. The Skunk Works practice of having a specification section stating clearly which important military specification items will not knowingly be complied with and reasons therefore is highly recommended.
11. Funding a program must be timely so that the contractor doesn't have to keep running to the bank to support government projects.
12. There must be mutual trust between the military project organization and the contractor with very close cooperation and liaison on a day-to-day basis. This cuts down misunderstanding and correspondence to an absolute minimum.
13. Access by outsiders to the project and its personnel must be strictly controlled by appropriate security measures.
14. Because only a few people will be used in engineering and most other areas, ways must be provided to reward good performance by pay not based on the number of personnel supervised.
Note that Kelly had a 15th rule that he passed on by word of mouth. According to the book "Skunk Works" the 15th rule is: "Starve before doing business with the damned Navy. They don't know what the hell they want and will drive you up a wall before they break either your heart or a more exposed part of your anatomy."

Focus and Simplicity.
Het was ook een van de mantra's van Steve Jobs van Apple.
Zie: http://www.nu.nl/nuzakelijk-overig/2726471/apple-focus-succes.html

2006.  Een groep van 20 Nederlandse vliegers, sensor-operators, technici en project medewerkers bezoeken de fabriek van Agusta, om de NH-90 heli beter te leren kennen.
Na dit bezoek is deze groep niet bepaald enthousiast.  Want ze prikten door het PR verhaal heen.  En kwamen er achter dat de Italiaanse monteurs heel veel moeite hadden / hebben om de NH-90 onder controle te krijgen.
Een voormalige P-3C Orion sensor operator concludeerde dat dat hem niet zat in de toegepaste sensors in de NFH-90.  Want die waren vergeleken tussen de Orion CUP en NFH-90 nagenoeg het zelfde.  ;)
Nee, het zit hem in teveel klanten, politici en ingenieurs, die mochten hun invloed inbrengen.  Maar niemand in deze grote gemêleerde groep was ook echt de baas.  Dus was er ook niet echt 1 verantwoordelijk aanspreek en aanstuur punt.  Geen Focus.
En niet gaan voor de meest simpele oplossing, maar juist een zeer complex product opleveren. 

Kortom, de AW101 en NH-90 hebben dus een totaal verschillende ontstaan geschiedenis dan succes nummers zoals de A-4, F-104, U-2, SR-71, Apple iPhone of iPad.


Conclusie: geen Merlins, maar geef je doelmatige Cougar Mk.2 vloot een MLU.  Zodat ze meekunnen tot circa 2030.   Daarna vervangen door de opvolger van de H225(M) Caracal.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 02/07/2017 | 00:18 uur
Maar volgens mij is de CH-53 te groot voor de Karel Doorman. Nieuw of 2e hands. Daarbij lijken de Duitsers ook een voorkeur te hebben voor de Chinook als opvolger van hun CH-53s. Dus dat zou de kans op een Nederlandse alleingang groot maken als wij er interesse in zouden krijgen en ze zouden aanschaffen. Ik denk dat het geschikt maken van onze Chinooks voor maritieme inzet ook veruit de goedkoopste oplossing is. Kunnen we nauw bij samenwerken met de Britten die ze al als dusdanig inzetten en straks mogelijk ook de Duitsers. Ik lees af en toe, dat ook de Fransen er naar kijken.

Daarom heb ik al jaren geleden geroepen koop een handje vol Merlins voor lucht transport op zee, prima heli inzetbaar op het JSS en ook vanaf de LPD's. Dat hoeven geen dure versies te zijn maar gewoon de basis maritime transport variant. Motoren zijn (mogelijk) die zelfde als de NH-90.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2161
Citaat van: StrataNL op 02/07/2017 | 00:26 uur
Naar 0 uren is niet altijd mogelijk, maar vooral niet altijd kosten-effectief.

Probeer het maar eens met een Opel Kadett uit 1978 en er daarna nog 30 jaar actief mee rijden.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 01/07/2017 | 23:56 uur
Naar 0 nul brengen dat houdt in dat de spanten vervangen worden als je dan ook de motoren,  avionica, de kabelboom,de rotors en de cockpit instrumenten vervangt ben je goedkoper uit als een nieuwe K.

Naar 0 uren is niet altijd mogelijk, maar vooral niet altijd kosten-effectief.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Maar volgens mij is de CH-53 te groot voor de Karel Doorman. Nieuw of 2e hands. Daarbij lijken de Duitsers ook een voorkeur te hebben voor de Chinook als opvolger van hun CH-53s. Dus dat zou de kans op een Nederlandse alleingang groot maken als wij er interesse in zouden krijgen en ze zouden aanschaffen. Ik denk dat het geschikt maken van onze Chinooks voor maritieme inzet ook veruit de goedkoopste oplossing is. Kunnen we nauw bij samenwerken met de Britten die ze al als dusdanig inzetten en straks mogelijk ook de Duitsers. Ik lees af en toe, dat ook de Fransen er naar kijken.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/07/2017 | 23:53 uur
Ergens denk ik dat de E's tegen die tijd dat ze er uit gaan als werkpaard volledig opgebruikt zijn.

Naar 0 nul brengen dat houdt in dat de spanten vervangen worden als je dan ook de motoren,  avionica, de kabelboom,de rotors en de cockpit instrumenten vervangt ben je goedkoper uit als een nieuwe K.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 01/07/2017 | 23:50 uur
Kun je beter CH-53E Super Stallions kopen die hebben dezelfde lengte en hoogte als een CH-53K King Stallion en de CH-53E Super Stallions naar 0 nul uren brengen en upgraden naar CH-53K King Stallions dan ben je veel goedkoper uit.

Ergens denk ik dat de E's tegen die tijd dat ze er uit gaan als werkpaard volledig opgebruikt zijn.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/07/2017 | 18:33 uur
Marines' CH-53K King Stallion Set to Become World's Most Expensive Helicopter

https://www.dodbuzz.com/2017/03/13/marines-ch-53k-king-stallion-set-become-worlds-expensive-helicopter/

Total cost of CH-53K is $131 million per helicopter: Here's the breakdown

http://www.defensenews.com/articles/breakdown-of-ch-53k-costs

Kun je beter CH-53E Super Stallions kopen die hebben dezelfde lengte en hoogte als een CH-53K King Stallion en de CH-53E Super Stallions naar 0 nul uren brengen en upgraden naar CH-53K King Stallions dan ben je veel goedkoper uit.