Arbeidsvoorwaarden 2010

Gestart door Lex, 15/12/2009 | 19:07 uur

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 10/03/2010 | 18:05 uur
Hoe dan?

Geen idee; ik betaal al sinds begin jaren 80 vakbondsgeld om mij daarmee te vertegenwoordigen. Gaan ze maar flyeren, zendtijd kopen om gal te spuwen, etc. etc. Als ze al die energie die ze steken in zaken waar ze niets mee te maken hebben nu eens in de CAO-strijd stoppen, lijkt me dat een goed begin!

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 10/03/2010 | 17:14 uur
Ik vind dat vakbonden op serieuze wijze het maximaal mogelijke moeten doen als onze vertegenwoordigers.

Hoe dan? De laatste keer dat de bonden iets gepresteerd hebben voor hun leden is volgens mij de vrije haardracht en de afschaffing van de groetplicht...

Citaat
Maar ikzelf ga niet staken en dat zogenaamd ziek melden heb ik een broertje de dood aan!

Dat ligt ook niet in mijn aard om zoiets te doen.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 10/03/2010 | 17:11 uur
Massaal ziek melden?  :angel:

Ik vind dat vakbonden op serieuze wijze het maximaal mogelijke moeten doen als onze vertegenwoordigers. Maar ikzelf ga niet staken en dat zogenaamd ziek melden heb ik een broertje de dood aan!

Lex


KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 10/03/2010 | 16:14 uur
Wat is jouw creatieve voorstel om een duidelijk standpunt in te nemen?

Daar moet ik helaas een antwoord op schuldig blijven. Ik denk dat het weglopen door de vakbonden het enig juiste is, te volgen door een publiciteitslawine over het gedrag van defensie. Ik vind dat ludieke acties voeren niet past na een dergelijke asociale opstelling van onze werkgever. Alleen staken zou dan het middel "moeten" zijn, ware het niet dat we nu eenmaal niet mogen staken.....

Ros

Militairen mogen niet staken.........kan ik inkomen en begrijpen.

Als de werkgever overduidelijk "misbruik" gaat maken van dit feit......vraag ik mij af of het verbod op het stakingsrecht nog wel overeind kan blijven.

Ik zou het wel weten..................

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 10/03/2010 | 15:26 uur
Citaat van: Enforcer op 10/03/2010 | 14:51 uur
Er zijn in ieder geval een hoop mogelijkheden voor ludieke acties.

Hè ja, laten we lekker ludieke acties gaan houden. Dat zet geen zoden aan de dijk (ik vind het op een bepaalde manier zelfs kinderachtig en niet een middel dat past bij de schandalige bejegening die we m.i. in deze ervaren) en staken mogen we nu eenmaal niet.....  :silent:

Wat is jouw creatieve voorstel om een duidelijk standpunt in te nemen?

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 10/03/2010 | 14:51 uur
Er zijn in ieder geval een hoop mogelijkheden voor ludieke acties.

Hè ja, laten we lekker ludieke acties gaan houden. Dat zet geen zoden aan de dijk (ik vind het op een bepaalde manier zelfs kinderachtig en niet een middel dat past bij de schandalige bejegening die we m.i. in deze ervaren) en staken mogen we nu eenmaal niet.....  :silent:

Enforcer

Je mag niet staken, maar mag je wel een OVG oefening gaan houden rond het Binnenhof? En dan vervolgens alles zwaar controleren. Elke auto een bomcheck,  visitatie en dergelijke, zodat ze ook maar een beetje zouden voelen hoe het is als ze bv in Afghanistan zouden zijn. Misschien de genie nog wat scherp zand laten wegleggen in het kader van een oefening.  Een CBRN ploeg in vol ornaat de boel laten onderzoeken en alles schoon spuiten: ook een goede manier om de politici in het hemd te laten staan. Er zijn in ieder geval een hoop mogelijkheden voor ludieke acties.

KapiteinRob

Ach, we doen het toch graag voor wat schouderklopjes, toespraakjes, insignes en medailles? Die prachtige woordenstromen over waardering, geweldige prestaties en loyaliteit moeten toch voldoende zijn?

Geen loonsverhoging, zelfs geen inflatiecorrectie, geen uitloop van de maximale periodieken maar wel de UKW-leeftijd verhogen en toekomstperspectieven torpederen door "bevriezen" van bevorderingsmogelijkheden (nou ja, behalve voor de P&O-vriendjes) zodat je op je 40e al je eindrang bereikt(e).......

Bedankt heren politici!  >:(


Ros

Citaat van: Enforcer op 10/03/2010 | 11:28 uur
Wat kunnen we blij zijn met "al het goede werk" dat we volgens Eimert en Jack leveren. Daar koop je letterlijk en figuurlijk helemaal niks voor.

Ik dacht dat onze militairen er veel waarde aan hechten.........waardering, witte veren, schouderklopjes etc.   :doh:

Enforcer

Door geen inflatiecorrectie toe te passen wordt het personeel verder in de kou gezet. Ze verdienen hetgeld toch weer terug door versoberingen in het algemeen en verhogingen bij Paresto. Kortom, we gaan er alleen maar verder op achteruit. Wat kunnen we blij zijn met "al het goede werk" dat we volgens Eimert en Jack leveren. Daar koop je letterlijk en figuurlijk helemaal niks voor.

Waarom moet het personeel financieel bloeden voor het financiële wanbeleid binnen defensie?!  :sick:

Lex

Arbeidsvoorwaardenoverleg: Defensie weigert open en reëel overleg te voeren.

Wat bij de start van het arbeidsvoorwaardenoverleg op 11 februari door de Staatssecretaris nog enigszins verhuld werd gebracht is bij de voortzetting van het arbeidsvoorwaardenoverleg luid en duidelijk uitgesproken: Defensie wenst geen eurocent te besteden aan enige verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor het loyale defensiepersoneel. Defensie wenst zelfs niet te praten over de door de Sociale Partners in het Sociaal Akkoord afgesproken inflatiecorrectie.

Ook heeft de Staatssecretaris aangegeven de ophoging van de UKW-leeftijd niet van de overlegagenda te willen halen. De Centrales zijn van mening dat door het controversieel verklaren van de ophoging van de AOW-leeftijd door de Tweede Kamer, het uitermate prematuur is over dit onderwerp te spreken. De Staatssecretaris wil echter de koppeling van de ophoging van de UKW-leeftijd aan de ophoging van de AOW-leeftijd handhaven, terwijl het nog volledig onduidelijk is welke kant de discussie in de Tweede Kamer rond de AOW inclusief de zware beroepen opgaat.

Als gevolg van de geschetste keiharde financiële kaders zijn de voorgestelde gespreksonderwerpen zoals gedaan in de inzetbrief van Defensie, met uitzondering van de loonparagraaf en de ophoging van de UKW-leeftijd, verworden tot discussies over een aanpassing van de bestaande regelgeving. Aanpassing van regelgeving binnen het bestaande budget wordt normaliter besproken in de SOD-werkgroepen Algemeen Personeelsbeleid en Algemeen Financiële Rechtspositie. De Centrales deden dan ook de handreiking deze gespreksonderwerpen uit het arbeidsvoorwaardenoverleg te halen en verkennende gesprekken hierover te voeren in de werkgroepen AFR en AP. Hoewel hiermee de druk op het arbeidsvoorwaardenoverleg wordt verlaagd, wees Defensie dit resoluut van de hand.

De Samenwerkende Centrales kunnen op basis van deze opstelling van de Staatssecretaris van Defensie dan ook niet anders concluderen dan dat er geen wil is om te komen tot open en reëel overleg.
Met deze constatering zijn de partijen opnieuw uit elkaar gegaan. Een situatie die de FVNO/MHB ten zeerste betreurt.

FVNO/MHB, 10 maart 2010

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 09/03/2010 | 23:22 uur
Nog niet zo heel lang geleden liet een luchtmachtgeneraal wat f-16 over het binnenhof knallen als protest tegen de bezuinigingen.

Wat versta jij onder "nog niet zo lang geleden"?

Citaat van: Laurens op 09/03/2010 | 23:22 uur
Of lieten opperofficieren zich zeer negatief uit over het te volgen kabinetsbeleid.

Mag ik wat voorbeelden, want ik kan me alleen maar gepensioneerde opperofficieren voor de geest halen die kritiek uitten. Zo uit mijn hoofd kan ik me alleen generaal Zuiderwijk herinneren die licht kritische kanttekeningen heeft gemaakt terwijl hij nog in dienst was.

Laurens

CitaatHet actiemiddel zal daarbij niet worden geschuwd.

...Tja actiemiddelen. Nog niet zo heel lang geleden liet een luchtmachtgeneraal wat f-16 over het binnenhof knallen als protest tegen de bezuinigingen. Of lieten opperofficieren zich zeer negatief uit over het te volgen kabinetsbeleid. Dan had je het ook gehad.

Maar nu !!???.....Met "onaanvaardbaar" en "onacceptabel" betaal ik mijn huur niet