Militairen willen gevarengeld

Gestart door Lex, 19/12/2009 | 11:41 uur

KapiteinRob

Je maakt selectieve aannames; ik heb helemaal geen algemeen negatieve ervaringen met infanteristen uit het verleden. Dat jij het daarbij als kortzichtig in relatie tot het heden kwalificeert is verder aan jou.


Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2009 | 15:52 uur
[quote author=Cigarz link=topic=17880.msg175445#msg175445 date=1261492467...Mijn werk (ik ben namelijk ook militair waarvan men vindt dat die een DCP moeten afleggen) vereist ook dat ik fit ben. En daar krijg ik welgeteld 2 uur per week voor. De rest mag ik in mijn eigen tijd doen....

Dat ze in Roosendaal geen tijd hebben om te lanterfanten, kan ik niet beoordelen. Maar tijdens mijn plaatsingsperiodes op kazernes heb ik genoeg lanterfanten mogen aanschouwen, met name door de infanteriecompagniën. Maar dat gebeurt natuurlijk niet bij de KCT..... ;)
Ik sport niet omdat ik de DCP af moet leggen, dat zou een waardeloze motivatie zijn. Ik sport omdat in dit werk alleen kan overleven als ik fit ben. Liefst fitter dan de vijand.
Mijn werk kun je niet vergelijken met jouw werk (citaat: achter een telraam), dus hebben wij ook niet hetzelfde niveau van 'fit zijn' nodig. Daarom is er dus wèl onderscheid gemaak in het aantal benodigde sporturen op het weekrooster. Waarom is er ondanks dat onderscheid tussen de verschillende vakken binnen het begrip militair (want daar hebben we het over) dan geen onderscheid in beloning? We zijn ook allemaal ambtenaren. En toch zijn er zoveel verschillende soorten ambtenaren, dat die ook niet allemaal hetzelfde salaris verdienen...

Jammer overigens dat jouw (negatieve?) ervaringen met infanteristen uit het verleden, hebben geleid tot een kortzichtig vertekent beeld van infanteristen uit het heden...

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2009 | 15:00 uur...Het blijft trouwens opvallend dat je op je huisforum jezelf anders lijkt te gedragen. En dat terwijl daar ongetwijfeld ook normale (oud) commando's en "gewone militairen" lid van zijn........
Ach, je krijgt berichten/posten/bijdrages in de sfeer die op het forum heerst...

Snap overigens niet wat het gedrag van een lid op een ander forum te maken heeft met een discussie op dit forum....

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 22/12/2009 | 15:34 uur
Waarom is het dan niet duidelijk dat dat gecompenseerd dient te worden?

Er dient helemaal niets. Het is o.m. jouw mening dat dit zou moeten gebeuren.

Citaat van: Cigarz op 22/12/2009 | 15:34 uur
Sporten doe ik omdat de aard van het werk van mij eist dat ik fysiek fit ben. Anders kan ik mijn werk niet doen. In dit geval is sporten dus ook gewoon werk en niet een soort vrijblijvende ontspanning. En ik weet niet wanneer jij voor het laatst op een kazerne met infanteristen geweest bent, maar voor "lanterfanteren" hebben ze bij ons geen tijd...

Mijn werk (ik ben namelijk ook militair waarvan men vindt dat die een DCP moeten afleggen) vereist ook dat ik fit ben. En daar krijg ik welgeteld 2 uur per week voor. De rest mag ik in mijn eigen tijd doen....

Dat ze in Roosendaal geen tijd hebben om te lanterfanten, kan ik niet beoordelen. Maar tijdens mijn plaatsingsperiodes op kazernes heb ik genoeg lanterfanten mogen aanschouwen, met name door de infanteriecompagniën. Maar dat gebeurt natuurlijk niet bij de KCT..... ;)

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2009 | 13:29 uur....Dat de een meer in gevaarlijk situaties zit dan de ander is duidelijk. Dat de een meer risico loopt dan de ander, lijkt ook duidelijk....
Waarom is het dan niet duidelijk dat dat gecompenseerd dient te worden?

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2009 | 13:29 uur...Ik stel voor om de wegwerker op een snelweg ook enkele tientjes meer toe te kennen dan zijn collega op een provinciale weg. En de piloot op Europese luchtroutes moet natuurlijk meer extra's ontvangen dan zijn collega op de transatlantische route bla bla bla bla bla bla bla.....
Zo vreemd is dat overigens helemaal niet. Sterker nog in het bedrijfsleven werkt men al lang op die manier. Wanneer mijn broertje op z'n civiele chemicaliëntankertje nylonzout vervoert, krijgt'ie minder centjes dan wanneer in datzelfde schuitje iets als phenol zit. Waarom? Omdat er meer risico aan vebonden is en dat gecompenseerd moet worden. En als mijn maatje in Sufkuttehuizen aan een lantaarnpaaltje staat te sleutelen krijgt'ie minder centjes dan wanneer die aan zo'n zelfde lantaarnpaaltje langs de A58 staat te sleutelen, etc, etc...

Citaat van: Kapitein Rob op 22/12/2009 | 13:29 uur...wanneer je als infanterist een beetje loopt te sporten en zelfs af en toe kunt lanterfanteren....
Sporten doe ik omdat de aard van het werk van mij eist dat ik fysiek fit ben. Anders kan ik mijn werk niet doen. In dit geval is sporten dus ook gewoon werk en niet een soort vrijblijvende ontspanning. En ik weet niet wanneer jij voor het laatst op een kazerne met infanteristen geweest bent, maar voor "lanterfanteren" hebben ze bij ons geen tijd...

KapiteinRob

Citaat van: smokey op 22/12/2009 | 14:40 uur
Ze krijgen zoveel nare dingen van (oud) commando's over zich heen,

Je verwart "naar" wellicht met "kinderachtig", "onevenwichtig", "simplistisch", "populistisch" en/of "niet onderbouwd"?

En lees voor "(oud) commando's" liever "een enkele (oud) commando" als je jezelf zo nodig wenst te onderscheiden of hou het algemeen door het gebruik van "diverse forumleden". Want het geeft geen pas te generaliseren; ik weiger te geloven (en ervaar dan ook niet) dat alle (oud) commando's zich zo "apart" uiten zoals onder meer jouw persoontje op dit forum doet.

Wederom ben ik bijzonder onder de indruk van je bijdrages aan het forum. Het blijft trouwens opvallend dat je op je huisforum jezelf anders lijkt te gedragen. En dat terwijl daar ongetwijfeld ook normale (oud) commando's en "gewone militairen" lid van zijn........

Lex

Dank voor de hulde, maar de Mods hebben geen gevarentoeslag nodig. :angel:

Lex
Alg. Beheerder

smokey

eigenlijk vind ik dat de mods van dit mooie forum ook gevarentoeslag verdienen. Ze krijgen zoveel nare dingen van (oud) commando's over zich heen, en die zijn het zo vaak niet met de kapiteins op dit schip eens dat het gevaarlijk is om nog wat te zeggen...Hulde voor de mods ! (wedden dat dit bericht als IED wordt behandeld?)

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 22/12/2009 | 12:44 uur
Dus de bagagesjouwer op Schiphol krijgt hetzelfde salaris als de gezagsvoerder op de intercontinentale 747??

Wat een kromme vergelijking; de pelotonscommandant krijgt ook een hoger salaris dan de soldaat.

Citaat van: Cigarz op 22/12/2009 | 12:44 uur
Dan houdt je inderdaad niemand over die bepaalde functies nog wil vervullen. Die bereid is bepaalde risico's te lopen. Die een stappie herder z'n bets wil doen op school. Die z'n nek uit wil steken voor de maatschappij.

En dat geld niet voor de niet-infanteristen? Misschien heb ik wel harder mijn best op school gedaan, wellicht zijn er ook nog militairen die vinden dat ze ook werkzaam op Kamp Holland hun nek uitsteken voor de maatschappij? Ga vooral door met die scheiding aanbrengen tussen militairen op uitzending. De helden buiten de poort en de slappelingen die niet of nauwelijks naar buiten hoeven.... Ook de infanterist heeft gekozen voor zijn/haar baan. Net als ik gekozen heb voor mijn telraampje, dat overigens ook in Kamp Holland kan staan. Militairen op uitzending krijgen een behoorlijke toelage. Dat de een meer in gevaarlijk situaties zit dan de ander is duidelijk. Dat de een meer risico loopt dan de ander, lijkt ook duidelijk. Maar ook op je kamp loop je risico's. Het invoeren van gevarengeld voor buiten de poort vind ik een stap te ver, overdreven en in tegenstelling tot hetgeen forumlid Ruiz stelt geeft het natuurlijk wel extra administratieve rompslomp.

Citaat van: Cigarz op 22/12/2009 | 12:44 uur
Waarom zou'ie? Hij krijgt uiteindelijk toch hetzelfde salaris als iedereen...

Klopt, voor een dienstvak waar hij zelf voor gekozen heeft. Maar als je het verschil zo belangrijk vindt, denk ik dat je dan ook maar eens verder moet kijken en in Nederland op je kazerne wat salaris inlevert, wanneer je als infanterist een beetje loopt te sporten en zelfs af en toe kunt lanterfanteren.

Citaat van: Cigarz op 22/12/2009 | 12:44 uur
Elzenga, misschien heb je het gemist, maar in 1989 is het Communisme juist om die redenen definitief falliet gegaan...

Pfff....

Laat ik de lijn maar eens door gaan trekken. Ik stel voor om de wegwerker op een snelweg ook enkele tientjes meer toe te kennen dan zijn collega op een provinciale weg. En de piloot op Europese luchtroutes moet natuurlijk meer extra's ontvangen dan zijn collega op de transatlantische route. O ja, een onderwijzer in Amsterdam meer dan zijn vakbroeder in Sint Annaparochie. En de infanterist die buiten de poort in Kamp Holland op een "nieuwe" route gaat patrouilleren, moet meer krijgen dan op een "reguliere" route. En als je in een stalen container snurkt, moet je minder krijgen dan in een tent. En de piloot in een Cougar moet natuurlijk meer gevarengeld krijgen dan zijn collega in een high-tech Apache. O ja, een infanterist te voet ook wat extra's t.o.v. iemand die in een Bushmaster rondrijdt. En in een MB dan maar ertussen in.....

Cigarz

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 22:29 uur...maar 1) hoort vechten bij het werk van een "gevechtsmilitair"...en 2) heeft de man of vrouw zelf dat beroep of die functie gekozen...
Daarom kennen we in het (civiele) bedrijfsleven voor verschillende functies met verschillende risico's/verantwoordelijkheden/etc/etc ook allemaal één en hetzelfde salaris?? Dus de bagagesjouwer op Schiphol krijgt hetzelfde salaris als de gezagsvoerder op de intercontinentale 747??

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 22:29 uur...bevalt het niet? nou dan op zoek naar ander werk zou ik zeggen...
Dan houdt je inderdaad niemand over die bepaalde functies nog wil vervullen. Die bereid is bepaalde risico's te lopen. Die een stappie herder z'n bets wil doen op school. Die z'n nek uit wil steken voor de maatschappij.

Waarom zou'ie? Hij krijgt uiteindelijk toch hetzelfde salaris als iedereen...

Elzenga, misschien heb je het gemist, maar in 1989 is het Communisme juist om die redenen definitief falliet gegaan...


ruiz

Administratief niet bij te houden? wat voor admeur ben je dan? De TFU heeft continue up to date lijsten van pax'n wie zich waar bevind. Als dat het probleem is dan maak  ik in mijn volgende pauze wel effe een nieuwe DFE op en drop hem op peoplepoint. DCHR en NSK regelen de rest wel.
Voor het geld kunnen ze naar Amsterdam want daar is het normaal om een paar miljard over budget te gaan, zonder dat iemand z'n vingers brand.

Natuurlijk kun je discussieren over wanneer je als 'buiten de poort' afgevinkt kan worden, maar dat lijkt me niet zo moeilijk.
Hoe hoog die vergoeding moet zijn is ook discutabel, maar enkele tientjes per dag vind ik niet meer dan normaal, voor het hoge risico wat daar gelopen wordt en werd.
Deze toelage/vergoeding voor gevaar moet je natuurlijk niet beperken tot de TFU. Alle missies en onderdelen zouden hier aanspraak op mogen maken mijns inziens. (ook de marine Rob).

Er is wel degelijk verschil tussen personeel wat een maand in de dasht rondhobbelt, en een LSD pax die de aggregaten op het kamp onderhouden.

Ros

Ik denk dat de beste oplossing is om de VVHO toelage nog eens tegen het licht te houden, zonodig bij te stellen en voor iedereen op uitzending te laten gelden.

boekje_pienter

Het is, zoals kapitein Rob al opmerkte, dezelfde nonsensikale discussie als bij het gevechtsinsigne.

Het is praktisch ondoenlijk om administratief bij te houden wie wanneer buiten de poort is, nog los van het feit hoe je "buiten de poort" definieert en of je dit zou moeten willen. Hoe meer onderscheid, des te meer men elkaar met scheef zal aankijken.

Bovendien is het sterk de vraag of te allen tijde geldt dat het buiten de poort standaard gevaarlijker is dan op de compound; geldt in voorkomend geval na een raketaanval op het kamp waarbij een dode (Azdin Chadli) is te betreuren ineens de status "buiten de poort" ook op de compound?

smokey

dus moet de man niet zeiken als het rechteronderbeen (of erger) gemist moet worden omdat er een paar st***baarden ergens een IED begraven hebben en door hem "gevonden" wordt?
je zou er voor kunnen kiezen om de dagen buiten de poort anders te belonen dan de dagen binnen de poort.

Elzenga

En als de "gevechtsmilitair" een keer op een easy peacy missie gaat dan gaat hij geld inleveren? gek...maar 1) hoort vechten bij het werk van een "gevechtsmilitair"...en 2) heeft de man of vrouw zelf dat beroep of die functie gekozen...bevalt het niet? nou dan op zoek naar ander werk zou ik zeggen. Maar goed, dit lijkt inderdaad veel op de discussie bij de gevechtsinsigne..