Militairen willen gevarengeld

Gestart door Lex, 19/12/2009 | 11:41 uur

smokey

Rob, kun je me uitlegegn waarom mn laatste bijdrage is verwijderd?

KapiteinRob

De huidige baan en verdiensten van de heer Van Baal hebben niets met defensie, noch met dit topic te maken.

Rob
Forumbeheerder

Dr_pepper

#19
Dat vind ik zo'n slap argument wat je nu geeft, net alsof hij gelijk al begonnen is met een salaris van 9000+ in de maand.

smokey

Citaat van: A.J. op 19/12/2009 | 21:22 uur

Natuurlijk zien wij als gevechtsmilitairen dat helemaal verkeerd. Zoals IGK van Baal ooit al eens zei: "ja maar jongens, militair worden doe je toch ook niet voor het geld..." Nee, makkelijk lullen met €9000+ in de maand, vanachter een veilig bakkie koffie.

Dat is idd waar, de hoge heren weten wel wat goed voor ons is.

Citaat

betrokkene zal ongetwijfeld nu ook zijn verhuisvergoeding opvragen bij het ministerie. Want ja, hij MOET verhuizen.

Enforcer

Het is 3%. Nu weer on topic.

A.J.

Citaat van: dudge op 19/12/2009 | 22:06 uur
Ik meen laatst in de defensiekrant een artikeltje te hebben gelezen dat de paresto prijzen met 7% zullen stijgen. Dit ivm toegenomen voedselprijzen. In 2009 wist men dit te voorkomen  >:(

Meen je dat echt???

Lex

Het is reeds eerder verwoord dat de VBM/NOV dit wil inbrengen in het AVW'n overleg. De pecunia voor dit overleg, worden bepaald door MINBZK. Het is jammer dat Dhr. Debie , die dit ook weet, niet aangeeft hoe hij aan de (eventuele) extra fondsen wil komen. >:(
Maar aangezien de VBM/NOV regelmatig meeleest op het Defensie Forum, zou er de mogelijkheid zijn, dat er eerdaags een reactie komt.  :angel:

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2009 | 21:36 uur
De "gevechtsmilitair" die gevarengeld wil, beseft hopelijk wel dat dit in het arbeidsvoorwaardenoverleg geregeld moet worden want defensie komt er echt niet zelf mee. Ik hoop ook dat de "gevechtsmilitair" zich realiseert dat e.e.a. binnen het arbeidsvoorwaardenpakket geregeld zal moeten worden (als het al gebeurt), wat betekent dat er consequenties op andere gebieden zullen zijn. Dus een lagere (of geen) generieke loonsverhoging, beperking van reiskosten, (nog) meer betalen voor PARESTO of wat dan ook. Dus zaken die alle militairen treffen, ook de "gevechtsmilitair". Dan schiet je uiteindelijk in je eigen voet; financieel en in relatie tot je collega's.

Of, defensie een beetje kennende, wordt de toelage voor de "op het kamp zittende" militairen naar beneden bijgesteld.

KapiteinRob

De "gevechtsmilitair" die gevarengeld wil, beseft hopelijk wel dat dit in het arbeidsvoorwaardenoverleg geregeld moet worden want defensie komt er echt niet zelf mee. Ik hoop ook dat de "gevechtsmilitair" zich realiseert dat e.e.a. binnen het arbeidsvoorwaardenpakket geregeld zal moeten worden (als het al gebeurt), wat betekent dat er consequenties op andere gebieden zullen zijn. Dus een lagere (of geen) generieke loonsverhoging, beperking van reiskosten, (nog) meer betalen voor PARESTO of wat dan ook. Dus zaken die alle militairen treffen, ook de "gevechtsmilitair". Dan schiet je uiteindelijk in je eigen voet; financieel en in relatie tot je collega's.

Voor de rest verwijs ik naar de aangevoerde argumenten in het topic over de gevechtsinsigne. Infanterist, commando of whatever wie: doe je werk waar je net als elk ander voor gekozen hebt en betaald wordt. Vind je dat je te weinig krijgt? Vind je je werk meer waard dan die van je overige militaire collega's? Ga dan lekker naar de burgercontractors naar wie men volgens forumlid Cigarz massaal aan het overstappen is.....

A.J.

#12
Citaat van: Cigarz op 19/12/2009 | 21:14 uur
Bla bla bla bla....

scheef is het wèl; de sokkenteller die het kamp niet af komt en toch net zo veel geld krijgt als de gevechtssoldaat die buiten het kamp constant de IED's en 7,62 om de oren krijgt. Net als in de jaren '90 de F16 sleutelaar in z'n hotelletje in noord Italië, die net zo veel toelage kreeg als de Dutchbatter in de stront van Srebrenica.

Dan moet je sokkenteller worden, je eigen woorden:
Citaat
Och och och, Spuit elf geeft ook weer eens een keer modder... Nou wees dan eens een kerel; ****** moet je zijn!!

Citaat
En nee, gevarengeld maakt de situatie niet veiliger, maar misschien helpt het wel om goede collega's binnen te houden die nu massaal overstappen naar civiele contractors als CRG. Zelfde werk, maar wèl gevarengeld.

Ga dan!

Citaat
Natuurlijk zien wij als gevechtsmilitairen dat helemaal verkeerd. Zoals IGK van Baal ooit al eens zei: "ja maar jongens, militair worden doe je toch ook niet voor het geld..." Nee, makkelijk lullen met €9000+ in de maand, vanachter een veilig bakkie koffie.

Dat is idd waar, de hoge heren weten wel wat goed voor ons is.

Citaat
Daarbij, als ik zo eens rond kijk, waar er in onze organisatie allemaal geld aan verspild wordt, kan er vast nog wel een potje vrij gemaakt worden...

Wel frappant overigens dat de grootste tegenstanders van dit soort toelagen, vrijwel uitsluitend te vinden zijn onder hen die er geen aanspraak op kunnen maken...  ;)

Ik ben een tegenstander, maar zou toch recht op de centen hebben.  ;)

Cigarz

Bla bla bla bla....

scheef is het wèl; de sokkenteller die het kamp niet af komt en toch net zo veel geld krijgt als de gevechtssoldaat die buiten het kamp constant de IED's en 7,62 om de oren krijgt. Net als in de jaren '90 de F16 sleutelaar in z'n hotelletje in noord Italië, die net zo veel toelage kreeg als de Dutchbatter in de stront van Srebrenica.

En nee, gevarengeld maakt de situatie niet veiliger, maar misschien helpt het wel om goede collega's binnen te houden die nu massaal overstappen naar civiele contractors als CRG. Zelfde werk, maar wèl gevarengeld.

Natuurlijk zien wij als gevechtsmilitairen dat helemaal verkeerd. Zoals IGK van Baal ooit al eens zei: "ja maar jongens, militair worden doe je toch ook niet voor het geld..." Nee, makkelijk lullen met €9000+ in de maand, vanachter een veilig bakkie koffie.

Daarbij, als ik zo eens rond kijk, waar er in onze organisatie allemaal geld aan verspild wordt, kan er vast nog wel een potje vrij gemaakt worden...

Wel frappant overigens dat de grootste tegenstanders van dit soort toelagen, vrijwel uitsluitend te vinden zijn onder hen die er geen aanspraak op kunnen maken...  ;)

A.J.

#10
Citaat van: boekje_pienter op 19/12/2009 | 18:37 uur
Goed lezen leert het volgende:

"Verder zegt de generaal (d.i. TFU-commandant generaal Marc van Uhm, BP) dat de VVHO-toelage zijn militairen bezighoudt. Er zijn bij hen twee bezwaren tegen de huidige systematiek:
- de toelage heeft geen gevarentoelage in zich,

En is imo ook niet nodig.

Citaat
- de inkomstenbelasting, omdat degene die meer salaris heeft minder overhoudt, terwijl hij meer verantwoordelijkheid draagt."[/i]

Dat is niet iets waar defensie wat aan kan doen, als je als officier op het kantelpunt komt en plotseling 52% inkomstenbelasting moet betalen is imo niet echt iets waar je jezelf echt druk om zou moeten maken. Ja, elke cent die naar de belastingdienst gaat is sneu geld, maar uiteindelijk hebben ze netto onder de streep nog steeds aanzienlijk meer dan Jan Punt.

Als ik dat verhaal omdraai dan wil ik dat ik tijdens uitzending 52 ipv 42% mag gebruiken voor de HRA.

boekje_pienter

Goed lezen leert het volgende:

"Verder zegt de generaal (d.i. TFU-commandant generaal Marc van Uhm, BP) dat de VVHO-toelage zijn militairen bezighoudt. Er zijn bij hen twee bezwaren tegen de huidige systematiek:
- de toelage heeft geen gevarentoelage in zich,
- de inkomstenbelasting, omdat degene die meer salaris heeft minder overhoudt, terwijl hij meer verantwoordelijkheid draagt."


Het lijkt er alleszins op dat Marc van Uhm een en ander aan Jean Debie heeft ingefluisterd!

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 19/12/2009 | 11:41 uur
Voorzitter Jean Debie van de militaire vakbond NBM/NOV zal dit tot inzet maken bij de komende arbeidsvoorwaardenonderhandelingen, kondigt hij aan in het vakbondsblad Trivisie.

Is-ie nu helemaal van de pot gerukt?  >:( In deze economisch moeilijke tijden moet-ie zich druk maken om onze koopkracht en onze in duigen vallende loopbanen door stompzinnige P&O- en bezuinigingsmaatregelen, niet over extra gevarengeld. De vakbonden lijken de laatste tijd alleen maar een Uruzgan-kokervisie te hebben en vergeten waar ze primair voor (zouden moeten) staan.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 19/12/2009 | 13:50 uur
De VBM/NOV wil dit onderwerp inbrengen in het AVW'n overleg. Dat overleg heeft een budget, welk misschien door de crisis gelijk blijft of wordt/is verminderd. Iets extra's moet dus bugettair neutraal gebeuren.
Zou het "gevarengeld" er komen dan moet er binnen de gelden bestemd voor de AVW'n elders berzuinigd worden.

Lekker is dat; dus los van dat gezanik over extra gevarengeld (wat weer een administratieve rompslomp gaat geven en natuurlijk scheve gezichten), kunnen we er elders binnen onze organisatie voor gaan "bloeden". Maak je druk om extra Bushmasters, raketschilden, land-based goalkeepers, IED-detectiespullen, etc. etc!! Van een extra donatie op je bankrekening word je werkomgeving niet veiliger.