'Man met explosief handelde namens Al-Qaida'

Gestart door Elzenga, 26/12/2009 | 02:21 uur

Poleme

Citaat van: Poleme op 28/12/2009 | 00:25 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2009 | 21:58 uur
Citaat van: Elzenga op 27/12/2009 | 19:21 uur
Als ik twee tot drie uur van te voren op de luchthaven moet zijn zie ik niet in waarom 5 minuten dan een probleem is als passagier.

Die 5 minuten is niet de vertraging, maar de tijd benodigd om je te checken. Als ik uitga van 2 scanners bij een gate, duurt het boarden van een Boeing 747 dus met pak 'm beet 350 pax : 2= 175 minuten. Dat is dus alleen al 3 uur bij de gate.......
Die 5 minuten is een schatting,  maar check je in op een El Al vlucht, dan krijg je te maken met die ionen-scanner.  En daar staat er maar 1, voor 1 Boeing 757 met maximaal 178 passagiers of een Boeing 767 met maximaal 237 pax.  Voor die ionen-scan heb je nog een korte ondervraging door een beveiligingsbeambte.  Met vragen als: wie heeft je bagage ingepakt?,  wat ga je in Israel doen?, ben je er eerder geweest? etcetera, dit kost zo'n 10 a 15 minuten.  En toch is de incheck-tijd 3 uur voor vertrektijd. ;)
Kapitein Rob zegt: daar snap ik rekenkundig geen jota van.
Poleme:  Nogmaals je rekent met een geschatte 5 minuten, waarschijnlijker is 3 a 4 minuten per passagier.  Wat ik vergeten was te vermelden, is dat met 1 ionen-scanner, meerdere passagiers (2 a 3) tegelijk kunnen worden gecontroleerd.
De beveiligers hebben een apparaat dat er uit ziet als een schoenlepel met op het uiteinde een 'dam-schijf'.  Die 'dam-schijf' strijkt men over je lichaam en over en door je bagage.  En heeft als voordeel dat het kruis en de rest van het lichaam goed te controleren is zonder direct lichaamscontact, is wel zo 'klantvriendelijk'.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

laat me raden...die röntgen en ionen-scanners zijn een heel stuk duurder... :(

Poleme

#70
De 60 lichaams-scanners op Schiphol zijn in feite micro-golf radars, die wel bijvoorbeeld pistolen, messen of explosieven verpakt in plakband of aluminiumfolie opsporen.   De pendekker-bom van Umar Abdulmutallab zou echter niet gevonden zijn met deze micro-golf scanner.
Bovengenoemde scanners kunnen ook geen explosieven in poeders of in vloeistoffen opsporen.!

Men had beter (laag) rontgen-stralings scanners kunnen aanschaffen. Deze apparaten werken met een rontgenstralings-nivo, die vergelijkbaar is met de hoeveelheid ioniserende (radio-actieve) achtergrond-straling waaraan passagiers op een gemiddelde vlucht bloot worden gesteld.   Of nog beter, de in dit Topic gemoemde ionen-scanner,  deze werkt met het opsporen van miniscule stikstof sporen en in elke explosief zitten stikstof-verbindingen. Je kunt met de ionen-scanner ook drugs opsporen. ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#69
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of een bodyscan werkelijk alles ziet.

Bekijk dit filmpje maar eens.

http://www.abum.com/41395/Extreme-Explosion-in-Tiny-Form.html

VandeWiel

Citaat van: VandeWiel op 08/01/2010 | 07:53 uur
A misspelling of Mr. Abdulmutallab's name initially resulted in the State Department believing he did not have a valid U.S. visa. A determination to revoke his visa however would have only occurred if there had been a successful integration of intelligence by the CT [counterterrorism] community, resulting in his being watchlisted.


The Department of Homeland Security did run Northwest Airlines flight 253's passenger manifest against terrorism databases. But only after the flight took off.

Oeps. Een aardig rijtje met flinke blunders. Niet voor niets dat Obama roept dat er veel moet veranderen in de manier waarop de informatie verzameld en gebruikt wordt.

Officiële review:

http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/summary_of_wh_review_12-25-09.pdf

VandeWiel

Obama: Software Flaws Let Christmas Bomber Get Through

Crappy government software — and failure to use that software right — almost got 289 people killed in the botched Christmas day bombing.

"Information sharing does not appear to have contributed to this intelligence failure; relevant all-sources analysts as well as watchlisting personnel who needed this information were not preventing from accessing it," the White House noted in its review of the incident. The problem was in the databases, and in the data-mining software. "Information technology within the CT [counterterrorism] community did not sufficiently enable the correlation of data that would have enable analysts to highlight the relevant threat information."

You bet it didn't. Government search tools weren't even flexible enough to handle simple misspellings. As the White House review notes:

A misspelling of Mr. Abdulmutallab's name initially resulted in the State Department believing he did not have a valid U.S. visa. A determination to revoke his visa however would have only occurred if there had been a successful integration of intelligence by the CT [counterterrorism] community, resulting in his being watchlisted.

This is a problem that commercial software firms largely solved years ago. (Try typing "Noa Schactmann" into Google, and see what comes up.) How it could persist in the CT community, I just don't understand.

In a memo to his agency chiefs, President Obama ordered the Director of National Intelligence to "accelerate information technology enhancement, to include knowledge discovery, database integration, cross-database search, and the ability to correlate biographic information with terrorism-related intelligence."

All of which will be helpful. But analysts have to actually use the tools. That didn't happen in the Christmas attack. "NCTC and CIA personnel who are responsible for watchlisting did not search all available databases," the White House noted.

The Department of Homeland Security did run Northwest Airlines flight 253's passenger manifest against terrorism databases. But only after the flight took off. Ugh.


Bron: http://www.wired.com/dangerroom/2010/01/obama-software-flaws-let-christmas-bomber-get-through/

Elzenga

De kaping van de Achille Lauro komt bij me boven....Maar dat ging om het los krijgen van gevangenen...

Ik denk dat het Al Qaeda bij aanslagen hier in het Westen niet zozeer alleen om het doden van mensen gaat (in hun ogen als wraak op het doden van Islamitische burgers bij de conflicten waarbij Westerse landen betrokken zijn)...maar aanslagen ook een symbolische waarde hebben, op bredere wijze angst moeten creëren in de Westerse wereld (cruises zijn vrij exclusief...vliegen doen velen) of moeten laten zien dat men alle veiligheidsmaatregelen toch te slim af blijft (om zo de eigen superioriteit te benadrukken).

Verder is het ontzettend moeilijk om met een kleine hoeveelheid explosieven, die wel voldoende zijn om een vliegtuig "dodelijk" te beschadigen, een cruiseschip als die genoemd wordt tot zinken te brengen. In tegenstelling tot een vliegtuig met zijn ontzettend dunne romp heeft een cruiseschip vele af te sluiten compartimenten. Een beetje water op 1 plek geeft weinig problemen. Of je moet heel goed weten waar je ladingen moet plaatsen, het veiligheidssysteem kunnen uitschakelen en voldoende explosieven bij je hebben. Blijkbaar krijgt je dat niet eenvoudig langs de beveiliging of is dat een te grote onderneming..

Maar zeg nooit nooit...Als het aantal terroristische cellen zich verder uitbreidt en professionaliseert (wat gebeurd), kun je nog akelige dingen verwachten....

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 03/01/2010 | 21:34 uur
Weet iemand of je fatsoenlijke bagagecontrole hebt bij een cruise?

Ik heb enige tijd geleden een cruise gemaakt en de controle (bagage en jezelf) was vergelijkbaar met een vliegveld. Dus met poortjes e.d.

Citaat van: Laurens op 03/01/2010 | 21:34 uur
Beetje schip kost een miljardje, 4000 passagiers, 1500 man personeel. Lijkt mij midden op zee een betere optie dan een 737-400

Vierduizend passagiers is rijkelijk veel voor een gemiddeld "beetje schip", maar vooruit, ik begrijp wat je bedoelt. Natuurlijk is een cruiseschip een veel eenvoudiger doelwit. Een beetje meer explosieven gebruiken als bij de USS Cole en hoppakee. Dat "ze" het nog niet geprobeerd hebben.....

Beste doelwit (met ruim meer dan 4000 passagiers):

Class and type: Oasis class cruise ship
Tonnage: 225,282 GT
Length: 360 m (1,181 ft) overall
Beam: 47 m (154 ft) waterline
60.5 m (198 ft) extreme
Height: 72 m (236 ft) above water line
Draught: 9.3 m (31 ft)
Depth: 22.55 m (74 ft)
Decks: 16 passenger decks
Installed power: 3 × Wärtsilä 12V46D engines (13,860 kW/18,590 hp each)
3 × Wärtsilä 16V46D engines (18,480 kW/24,780 hp each)
Propulsion: 3 × 20 MW ABB Azipod, all azimuthing
Speed: 22.6 knots (41.9 km/h; 26.0 mph)
Capacity: 5,400 passengers double occupancy; 6,296 total
Crew: 2,165

Lex

Bij de meeste (dus niet alle) onderga je dezelfde controle als op een vliegveld, bij het inchecken.

Laurens

Weet iemand of je fatsoenlijke bagagecontrole hebt bij een cruise?

Beetje schip kost een miljardje, 4000 passagiers, 1500 man personeel. Lijkt mij midden op zee een betere optie dan een 737-400. En neen...ik heb niet toevallig 'Speed 2' gezien  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 03/01/2010 | 19:38 uur
Wat verder niet afdoet aan de lakse veiligheidsmaatregelen voor vluchten binnen de EU.

Precies, want waarom moeilijk doen om een vliegtuig met bestemming de VS op te blazen als je zo ontzettend veel simpeler een vliegtuig wat binnen Europa moet zijn als doelwit kan kiezen.

Mell

Eventjes een beetje off-topic. Wat hebben terroristen toch met vliegtuigen? Als ze zo nodig de terrorist moeten uithangen waarom doen ze dit niet op plaatsen waar geen controles zijn?
Niet dat ik ze wil aanmoedigen of iets in die richting, maar heb dit nooit begrepen..

On-Topic: ik denk niet dat het praktisch mogelijk is om de beveiliging zo te regelen dat wapens/explosieven geheel verbannen kunnen worden. Zoals eerder al gespeculeerd werd lijkt me dit veels te veel tijd kosten. Daarnaast ga je gezeik krijgen over grondrechten van de mens, en dan is er altijd nog het risico van omkoping.

Elzenga

Dit lijkt me niet echt bijzonder...je praat hier over een vlucht binnen de EU....zoals ik al eerder zei kun je dan rustig een hele bak metalen bestek  meenemen aan boord....want er wordt dan bij het boarden niet meer op gecontroleerd. Als de journalist erin zou slagen deze injectiespuit aan boord te brengen van een toestel naar de VS, dan was het nieuws geweest. Wat verder niet afdoet aan de lakse veiligheidsmaatregelen voor vluchten binnen de EU.

Elzenga

#59
Injectiespuit langs beveiliging Schiphol

AMSTERDAM -  Opnieuw is de beveiliging van Schiphol in ernstige verlegenheid gebracht nu een Britse journalist zonder probeem met een gevulde injectiespuit in zijn binnenzak op het vliegtuig naar Londen is gestapt.

Stuart Clarke, journalist van de Sunday Express, vloog met een insulinespuit in zijn zak van Schiphol naar Heatrow. Volgens de krant is hij niet gefouilleerd. Ondanks de verscherpte veiligheidsmaatregelen is het nog steeds kinderlijk eenvoudig een dodelijk wapen het vliegtuig in te brengen. In deze spuit zat insuline, maar dit had net zo goed springstof kunnen zijn.

Terror Airport

De Britse media vragen zich af hoe zoiets kan gebeuren, zo kort nadat een aanslag op een vliegtuig vanaf Schiphol werd verijdeld. De luchthaven van Amsterdam heeft daarom in de krant de bijnaam Terror Airport gekregen.

De voorzitter van een anti-terreurcommissie uit het Britse Lagerhuis vindt het schandalig en noemt het ontbreken van extra controles angstaanjagend.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5702272/__Spuit_langs_beveiliging_Schiphol__.html?p=1,1

Lex

Brown wil internationale top over Jemen

LONDEN - De Britse premier Gordon Brown wil op 28 januari een internationale conferentie houden over het bestrijden van het moslimextremisme in Jemen. Dat heeft Downing Street vrijdag laten weten.

Het initiatief van Brown volgt een week na de mislukte aanslag op een Amerikaans passagiersvliegtuig bij Detroit, waarvoor een Nigeriaan verantwoordelijk was.

De verdachte beweert dat hij de afgelopen maanden in Jemen is getraind op een complex van de terreurbeweging al-Qaeda op het Arabische Schiereiland (AQAP).

Brown heeft voor de conferentie belangrijke internationale partners uitgenodigd, aldus de verklaring van Downing Street. De Britse premier wil op de top debatteren over maatregelen tegen radicalisering in Jemen.

© ANP
Uitgegeven: 1 januari 2010 17:34