Spanningen in Noord/Zuid Sudan

Gestart door VandeWiel, 07/01/2010 | 08:02 uur

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 22/05/2011 | 15:52 uur
Zie dat er zo maar tanks gebruikt worden...???

Je weet toch dat ze in "die landen" achter lopen. Ze komen er ook daar vanzelf achter dat tanks niet meer van deze tijd zijn.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zie dat er zo maar tanks gebruikt worden...???

KapiteinRob

Rutte: "Hans, where are our minehunters?"  :P

Lex

'Zuid-Soedanese leger schond vredesakkoord'

Het Soedanese leger heeft de betwiste regio Abyei ingenomen vanwege troepenbewegingen van het Zuid-Soedanese leger die in strijd zijn met het vredesakkoord dat het noorden en het zuiden in 2005 sloten.

Dat hebben de Noord-Soedanse autoriteiten laten weten, meldt persbureau Reuters.

Vanochtend werd bekend dat het Soedanese leger, na gevechten met Zuid-Soedanese militairen, de regio heeft ingenomen. Zuid-Soedan vat deze actie op als een oorlogsverklaring. De angst bestaat dat het conflict escaleert.

Volgens de Verenigde Naties heeft Noord-Soedan zeker vijftien tanks ingezet in het dorp Abyei. Ook werden vier dorpen in de regio gebombardeerd vanuit de lucht. In twee van die dorpen zou vrijdag ook al gevochten zijn tussen Noord-Soedan en Zuid-Soedan, dat op het punt staat onafhankelijk te worden.

Meer volgt.

door Hans Klis
NRC
22 mei 2011, 15:36

Lex

Citaat van: Hans87 op 26/04/2011 | 15:06 uur
Volgens mij is er op het moment al een VN-missie aan de gang waar Nederland aan deelneemt. Op het moment puur waarnemend maar dat laat in ieder geval een stuk interesse zien...
UNMIS, waaraan NL deelneemt met een aantal pax. Echter het huidige mandaat van UNMIS loopt af per 30 april 2011.

Hans87

Citaat van: Jooop op 26/04/2011 | 14:33 uur
Citaat van: dudge op 26/04/2011 | 14:08 uur
Olie heeft een belangrijke rol in het Conflict. De Moslims uit het noorden willen die afpakken van de niet-moslims in het zuiden. Een geloofskwestie speelt ook nog een rol. Wat wil je bereiken met je olietunnelvisie?
olietunnelvisie mooi woord, maar niet mijn woord. Ik ben 40 en geloof niet meer in toevaligheden. Dat men niet ingrijpt in Rwanda maar wel in Irak and Libie (in naam van democratie en mensenrechten) is wel heel dubieus. Sudan mag mischien wel iets olie hebben maar waarschijnlijk niet genoeg om interesse van de westerse wereld te winnen, dus open en eerlijk verwacht ik persoonlijk geen ingrijpen in Sudan.

Volgens mij is er op het moment al een VN-missie aan de gang waar Nederland aan deelneemt. Op het moment puur waarnemend maar dat laat in ieder geval een stuk interesse zien...

Jooop

Citaat van: dudge op 26/04/2011 | 14:08 uur
Olie heeft een belangrijke rol in het Conflict. De Moslims uit het noorden willen die afpakken van de niet-moslims in het zuiden. Een geloofskwestie speelt ook nog een rol. Wat wil je bereiken met je olietunnelvisie?
olietunnelvisie mooi woord, maar niet mijn woord. Ik ben 40 en geloof niet meer in toevaligheden. Dat men niet ingrijpt in Rwanda maar wel in Irak and Libie (in naam van democratie en mensenrechten) is wel heel dubieus. Sudan mag mischien wel iets olie hebben maar waarschijnlijk niet genoeg om interesse van de westerse wereld te winnen, dus open en eerlijk verwacht ik persoonlijk geen ingrijpen in Sudan.


Jooop

Citaat van: pewe64 op 26/04/2011 | 12:35 uur
Is deze situatie nu ook rijp voor een politiemissie? ;D
Heeft Sudan olie? Nee?
Dan moffelen wij het wel weg, maken er geen nieuws van en doen alsof Sudan niet bestaat  8)

pewe64

Is deze situatie nu ook rijp voor een politiemissie? ;D

Lex

Zuid-Sudan op ramkoers met bewind Bashir

JUBA/KHARTOEM - De regering van Zuid-Sudan heeft zaterdag aangekondigd dat het zich terugtrekt uit onderhandelingen met het bewind van de Sudanese president Omar Hassan al-Bashir.

De maatregel is genomen omdat Khartoem opstandelingen in het zuiden van het enorme Afrikaanse land zou steunen bij gewelddadige acties tegen de Zuid-Sudanese autoriteiten.

Het leger van Zuid-Sudan stelde zaterdag dat er gevechten waren geleverd met rebellen in de plaats Malakal.

Zeker dertig opstandelingen zouden zijn gedood. Het regime in Khartoem sprak de beschuldiging van de regering in Zuid-Sudan met klem tegen.

De bevolking van het zuiden van Sudan stemde begin januari in een referendum voor afscheiding van het moederland. Circa 99 procent stemde voor afscheiding.

© ANP 
Uitgegeven: 12 maart 2011 18:02

Elzenga

'Bashir accepteert onafhankelijkheid Zuid-Sudan'
Uitgegeven:    7 februari 2011 12:43
Laatst gewijzigd:    7 februari 2011 12:49
AMSTERDAM - De Sudaneese president Omar al-Bashir accepteert de onafhankelijkheid van het zuiden van zijn land, zo liet hij maandag weten. De uitslag van het referendum in Sudan over de afsplitsing van het zuiden, wordt later op de dag bekend.
© ANP

Uit de voorlopige uitslag bleek op 31 januari dat, zoals verwacht, bijna iedereen voor de onafhankelijkheid gestemd. Volgens de referendumcommissie lag het aantal voor-stemmen rond de 99 procent.

"We kennen de uitslag al", zo citeert persbureau AFP de Sudaneese president. "Zuid-Sudan heeft gekozen voor onafhankelijkheid." Bashir wees er op dat het noorden en zuiden van zijn land met elkaar verbonden zullen blijven en dat een goede relatie en samenwerking tussen de gebieden van belang zijn.

© NU.nl

SMI de Boer

Citaat van: Enforcer op 23/01/2011 | 12:09 uur
Waar moet dat van betaald worden met 545 in Kunduz én 10000 pax er uit én  1 miljard aan bezuinigingen?!
Sturen we twee pax, zijn we er toch ook?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Tientallen doden door muiterij in Sudan
Uitgegeven:    6 februari 2011 21:46
Laatst gewijzigd:    6 februari 2011 21:46
JUBA - Gevechten tussen militairen uit Noord- en Zuid-Sudan hebben afgelopen dagen aan tientallen van hen het leven gekost. Militairen uit het zuiden weigerden zich te verplaatsen naar het noorden en keerden zich tegen hun collega's uit dat gebied.
© ANP

De gevechten begonnen donderdag in de zuidelijke stad Malakal en verspreidden zich naar omliggende dorpen, meldden officiële bronnen zondag. Zeker vijftig militairen zouden zijn omgekomen.

Sudanese legereenheden uit het noorden en zuiden splitsen zich momenteel op en verdelen hun wapens. Zuid-Sudan wordt naar verwachting op 9 juli uitgeroepen tot een eigen staat.
Click here to find out more!

Maandag worden de uitslagen verwacht van het referendum vorige maand over onafhankelijkheid van het zuiden. Uit voorlopige uitslagen bleek dat bijna alle zuiderlingen voor afscheiding van het noorden hebben gestemd.
© ANP

Oorlogsvis

Onderofficier ....als je een mensen leven kan redden is geld onbelangrijk in mijn ogen. Niet meteen aan geld denken we gaan daar mensenlevens redden met een VN macht in Zuid Soedan anders komt er zo weer een burgeroorlog met het rijkere Noorden.

Dat defensie daar extra geld voor moet krijgen is duidelijk lijkt me (misschien van ontwikkelings hulp ?)