Spanningen in Noord/Zuid Sudan

Gestart door VandeWiel, 07/01/2010 | 08:02 uur

Lex

VS verplaatsen militairen richting Zuid-Sudan 

WASHINGTON/DJIBOUTI -
De Verenigde Staten sturen extra militairen naar Oost-Afrika om snel te kunnen reageren op de strijd in Zuid-Sudan. De nieuwszender CNN berichtte dinsdag dat er 150 mariniers van een basis in Spanje naar het Oost-Afrikaanse Djibouti gaan. Vandaar zouden ze snel naar Zuid-Sudan kunnen om de ambassade daar te helpen beschermen en om Amerikanen te evacuëren.

Ongeveer 680 buitenlanders onder wie tientallen Nederlanders zijn al uit Zuid-Sudan gehaald in de afgelopen 10 dagen van etnische strijd. Er zijn nog zeker 100 Amerikanen in Zuid-Sudan.

Militaire zegslieden zeiden dat ,,de tragische les van Benghazi (Libië) is, dat we beter voorbereid moeten zijn om te reageren op crisissituaties in ontwikkeling". Vorig jaar werd de Amerikaanse ambassadeur in Libië, Christopher Stevens, in Benghazi vermoord in de chaotische omstandigheden na de val van dictator Muammar Kaddafi.

Telegraaf,
di 24 dec 2013, 14:53

Elzenga

Citaat van: DvdW op 24/12/2013 | 09:44 uur
Ook hier zou een EUBG goed aan de slag kunnen.... 1500 pax die binnen 10 dagen aan het werk kunnen. Het is maar een tip  :cute-smile:
Als hiermee een genocide wordt voorkomen of sterk gedempt..tja..dan zou zoiets wenselijk kunnen zijn. Als men tenminste serieus werk wil maken van de preventie van genocides. Hoe dat is gegaan bij Rwanda en nu de ellende in Syrië maakt echter weinig hoopvol in deze.

Elzenga

Citaat van: Ros op 23/12/2013 | 23:13 uur
Het dreigt daar uit te draaien op een stammenoorlog. Dat ga je niet voorkomen of laten stoppen met kleinere en zelfs goed bewapende eenheden. Er word gevochten door burgers tegen burgers dus aan Intell heb je niet veel. (zal zo in Mali ook blijken). Vuursteun even min, of wil je luchtsteun of artillerie inzetten tegen kleine groepen mensen die zich vliegensvlug verplaatsen. Miljoenen Euro's verknallen om micro doelen uit te schakelen ?.
de focus ligt op het beschermen van een safe area. En wat daar voor nodig is. Niet dus directe bemoeienis met de gevechten..daar diplomatie en economische middelen.
Citaat van: Ros op 23/12/2013 | 23:13 uur
Je moet er van uit gaan dat geen enkele partij daar te vertrouwen is en dus ook geen partij kiezen. Diplomatie is ook geen optie omdat je niet alle betrokken partijen aan tafel  kan en zal krijgen. Krijg je dat wel is de kans groot dat de afspraken die er gemaakt worden aanleiding voor een volgend conflict. Dit soort landen kunnen alleen een vorm van stabiliteit hebben als de sterkste stam met de meeste wapens en invloed het voor het zeggen heeft. Het begrip democratie moet je daarbij helemaal vergeten.
Ik denk dat dit soort landen alleen enige stabiliteit krijgen als je het land opdeelt in kleinere staten. Pijnlijk..maar ik zie weinig andere opties dan wat jij noemt..en in feiten gewoon een harde dictatuur is waarin de ene groep de andere onderdrukt. Door geen partij te kiezen maar primair te focussen op safe area kan er toch iets worden gedaan.
Citaat van: Ros op 23/12/2013 | 23:13 uur
In de voormalige Belgische en Franse kolonies was het relatief rustig en was er een redelijk gezonde economie.......tot de Belgen en Fransen hun biezen moesten pakken. De Zuid -Afrika van nu is er ook een redelijk goed voorbeeld van hoe het kon gaan en nu gaat. Een van de rijkste landen in Afrika gaat zienderogen naar de bliksem..... :'(
De invloed van de koloniale machten had en heeft ook zijn nadelige effecten. Ik denk dat het initiatief bij de Afrikanen zelf moet liggen...met diplomatieke en economische steun vanuit de VN. Aanpassingen worden gemaakt, nieuwe grenzen waar nodig. Willen ze dan blijven knokken, dan gewoon hun probleem wat mij betreft. Ook dat is van alle tijden helaas.

DvdW

Ook hier zou een EUBG goed aan de slag kunnen.... 1500 pax die binnen 10 dagen aan het werk kunnen. Het is maar een tip  :cute-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Het dreigt daar uit te draaien op een stammenoorlog. Dat ga je niet voorkomen of laten stoppen met kleinere en zelfs goed bewapende eenheden. Er word gevochten door burgers tegen burgers dus aan Intell heb je niet veel. (zal zo in Mali ook blijken). Vuursteun even min, of wil je luchtsteun of artillerie inzetten tegen kleine groepen mensen die zich vliegensvlug verplaatsen. Miljoenen Euro's verknallen om micro doelen uit te schakelen ?.

Je moet er van uit gaan dat geen enkele partij daar te vertrouwen is en dus ook geen partij kiezen. Diplomatie is ook geen optie omdat je niet alle betrokken partijen aan tafel  kan en zal krijgen. Krijg je dat wel is de kans groot dat de afspraken die er gemaakt worden aanleiding voor een volgend conflict. Dit soort landen kunnen alleen een vorm van stabiliteit hebben als de sterkste stam met de meeste wapens en invloed het voor het zeggen heeft. Het begrip democratie moet je daarbij helemaal vergeten.

In de voormalige Belgische en Franse kolonies was het relatief rustig en was er een redelijk gezonde economie.......tot de Belgen en Fransen hun biezen moesten pakken. De Zuid -Afrika van nu is er ook een redelijk goed voorbeeld van hoe het kon gaan en nu gaat. Een van de rijkste landen in Afrika gaat zienderogen naar de bliksem..... :'(


Elzenga

Citaat van: Ros op 23/12/2013 | 22:16 uur
En hoeveel mensen denk je nodig te hebben om een vliegveld veilig te stellen en 24/7 zo te houden ?. En daarnaast nog in en uitgaande vluchten mogelijk te blijven maken. En safe area.....dacht de bevolking ook te vinden in het VN kamp in Zuid Soedan.

In Zuid-Soedan moet je bereid zijn om grootschalig militair in te grijpen en iedereen met een wapen of dat er op lijkt aan te pakken. De regering afzetten en een interim bestuur installeren. Wil je dat niet.....wegblijven.
Nee, dat laatste blijkt volgens mij dus niet te werken..zie Afghanistan, Irak..en nog menig andere "ingreep" en "forced regime change". Dus daar ben ik ook niet voor. Althans niet op die manier.

En relatief kleine eenheid met goede intelligence capaciteiten en vuursteun..dus niet VN blauw..maar goed uitgerust en met ruime geweldsinstructie indien nodig..kan denk ik veel uithalen in dit soort conflicten. En met een safe area denk ik meer uitrichten dan heel direct ingrijpen en dus partij kiezen of zijn in zo'n conflict. De rest van het conflict zal via een mix van diplomatie en al dan niet sancties opgelost moeten worden.

Ros

#196
Citaat van: Elzenga op 23/12/2013 | 21:52 uur
En toch zou het in meerdere opzichten eens goed zijn om die 24uur of 48uur "reacties" eens te testen zo. Door bijvoorbeeld een vliegveld in Zuid-Soedan of CAR in te nemen en te beveiligen..zodat mensen daar in een safe area de gevechten kunnen ontvluchten. Maar het blijft complex allemaal..

En hoeveel mensen denk je nodig te hebben om een vliegveld veilig te stellen en 24/7 zo te houden ?. En daarnaast nog in en uitgaande vluchten mogelijk te blijven maken. En safe area.....dacht de bevolking ook te vinden in het VN kamp in Zuid Soedan.

In Zuid-Soedan moet je bereid zijn om grootschalig militair in te grijpen en iedereen met een wapen of dat er op lijkt aan te pakken. De regering afzetten en een interim bestuur installeren. Wil je dat niet.....wegblijven.



Lex

Citaat van: Elzenga op 23/12/2013 | 21:52 uur
En toch zou het in meerdere opzichten eens goed zijn om die 24uur of 48uur "reacties" eens te testen zo.
Welke bedoel je?

dudge

Citaat van: Elzenga op 23/12/2013 | 21:52 uur
En toch zou het in meerdere opzichten eens goed zijn om die 24uur of 48uur "reacties" eens te testen zo. Door bijvoorbeeld een vliegveld in Zuid-Soedan of CAR in te nemen en te beveiligen..zodat mensen daar in een safe area de gevechten kunnen ontvluchten. Maar het blijft complex allemaal..

In de CAR en Mali was er meer handelingsvrijheid, omdat dit op basis van (reeds bestaande) bilaterale overeenkomsten plaats kon vinden.
In Zuid-Sudan kun je moeilijk in die korte tijd je troepen er heen sturen, omdat dan niet alleen overleg met Sudan maar ook de VN nodig is. De VN draagd al die verantwoordelijkheid. Een eenheid aanbieden ter versterking was goed geweest. Of de VN er op ingegaan was weet je niet, maar zou wel een goed signaal geven.



Elzenga

Citaat van: Lex op 23/12/2013 | 21:33 uur
Ik kan je opmerking wel begrijpen, maar vind deze toch wel kort door de bocht. Niet elk land op deze aardkloot is in staat om zo maar even troepen op te hoesten. Ook dient er afstemming plaats te vinden intern het land en vervolgens met de UN. Daar zal dus altijd enige tijd overheen gaan, Kerst of niet.
En toch zou het in meerdere opzichten eens goed zijn om die 24uur of 48uur "reacties" eens te testen zo. Door bijvoorbeeld een vliegveld in Zuid-Soedan of CAR in te nemen en te beveiligen..zodat mensen daar in een safe area de gevechten kunnen ontvluchten. Maar het blijft complex allemaal..

DvdW

Citaat van: Lex op 23/12/2013 | 21:33 uur
Ik kan je opmerking wel begrijpen, maar vind deze toch wel kort door de bocht. Niet elk land op deze aardkloot is in staat om zo maar even troepen op te hoesten. Ook dient er afstemming plaats te vinden intern het land en vervolgens met de UN. Daar zal dus altijd enige tijd overheen gaan, Kerst of niet.
Ik koppel het gebrek aan manschappen niet meteen aan kerst/feestdagen. Misschien was mijn opmerking iets te kort door de bocht. Ook op 1 april of 26 september zouden we met hetzelfde probleem zitten. Een hete aardappel die in de rijen wordt doorgeschoven...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex

Citaat van: DvdW op 23/12/2013 | 21:11 uur
Dat bedoel ik dus. Door te langzaam handelen wordt de plaatselijke bevolking weer de dupe! "Ho, wacht, de kalkoen brandt aan, we komen in 2014 wel..." 
Ik kan je opmerking wel begrijpen, maar vind deze toch wel kort door de bocht. Niet elk land op deze aardkloot is in staat om zo maar even troepen op te hoesten. Ook dient er afstemming plaats te vinden intern het land en vervolgens met de UN. Daar zal dus altijd enige tijd overheen gaan, Kerst of niet.

Elzenga

Ik ben benieuwd wie de 5000 m/v extra gaat leveren. India is direct getroffen door de gevechten, maar zie nog nergens dat zij meer troepen gaan sturen...

DvdW

Dat bedoel ik dus. Door te langzaam handelen wordt de plaatselijke bevolking weer de dupe! "Ho, wacht, de kalkoen brandt aan, we komen in 2014 wel..."  >:(
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

VN: meer militairen naar Z-Sudan

maandag 23 dec 2013

Verenigde Naties   .
VN-chef Ban Ki-moon vraagt de Veiligheidsraad extra troepen naar Zuid-Sudan te sturen. Het gaat volgens persbureau Reuters om ongeveer 5000 militairen en bijna 300 politie-agenten.

De situatie in het Afrikaanse land dreigt zo uit de hand te lopen, dat het met de huidige troepenmacht niet mogelijk is burgers te beschermen. De Verenigde Naties zijn bang dat het geweld tussen opstandelingen en regeringsmilitairen zal uitlopen op een burgeroorlog.

De Veiligheidsraad zou inmiddels al landen aan het polsen zijn over het sturen van meer mensen en materieel. Op dit moment zijn er ongeveer 7000 militairen en politie-agenten in het land.

Standrechtelijke executies

Toby Lanzer van de VN beschreef vandaag de gruwelijke dingen die hij zag tijdens zijn bezoek aan het land. "Mensen die in rijen worden neergezet en standrechtelijk geëxecuteerd. Dit wordt gedaan door mensen die simpelweg niet meer te beheersen zijn", zei hij tegen de BBC.

De VN heeft al een deel van zijn personeel uit Zuid-Sudan teruggetrokken en ook veel landen hebben hun burgers geadviseerd het land te verlaten. Ook Nederland deed dat. Afgelopen zaterdag kwam een vliegtuig met veertig geëvacueerde Nederlanders aan op Eindhoven Airport.

Amerikaanse burgers

Afgelopen woensdag namen rebellen de oliestad Bor in. Het Zuid-Sudanese regeringsleger staat nu klaar om de stad te heroveren op de rebellen. Volgens president Kiir wordt nog gewacht met het bevel voor de tegenaanval om Amerikaanse burgers de kans te geven het gebied te verlaten.

Een vliegtuig dat zaterdag Amerikanen kwam ophalen werd beschoten en de evacuatiemissie werd voorlopig afgebroken.

Bron: NOS