Aardbeving Haïti

Gestart door VandeWiel, 13/01/2010 | 08:58 uur

Lex

Militairen EU bouwen tentenkampen in Haïti

De Europese Unie stuurt militairen naar Haïti die tentenkampen moeten gaan opzetten voor de naar schatting honderdduizend mensen die na de aardbeving nog steeds dakloos zijn.

Dat heeft EU-buitenlandchef Ashton bekendgemaakt. De tentenkampen moeten voor het regenseizoen in Haïti, dat in maart begint, zijn opgebouwd. De beslissing om militairen te sturen werd genomen na overleg met de Haïtiaanse regering en de Verenigde Naties. Het is nog niet bekend om hoeveel militairen het gaat en uit welke Europese landen ze komen.

RNW, Gepubliceerd 11 februari 2010 - 4:46 pm

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 07/02/2010 | 21:21 uur
Ik begrijp er geen jota meer van........
Inderdaad....dit versterkt bij mij wederom het vermoeden, dat er een "tweede boodschap" zat achter het Nederlandse aanbod om de JWIT aan te bieden...en die was "liever niet, maar als het echt nodig is dan..."... De Britten hebben gewoon aangegeven dit schip te gaan sturen en de VN heeft dat zoals te verwachten was verwelkomt...en aangegeven waar vooral behoefte aan is. Ik zie niet in waarom de VN anders het Nederlandse aanbod heeft afgehouden. Of het moeten allerlei "secundaire eisen" zijn geweest die Nederland stelde...Het is in ieder geval diep en diep triest...maar ja, hier zijn gemeenteraadsverkiezingen...en dat is natuurlijk voor de heren en dames politici veel belangrijker!! :sick:

cabez

Citaat van: Kapitein Rob op 07/02/2010 | 23:07 uur
Citaat van: Overste Van de Ven in de defensiekrant op 07/02/2010 | 23:04 uur
"Ook toen we van Haïti via Curaçao naar huis gingen, heeft de marine ons fantastisch opgevangen met onder meer een
barbecue op marinekazerne Suffisant. Heerlijk na al die dagen maaltijden uit blik en kaakjes."

Goed te lezen dat de BBQ heerlijk heeft gesmaakt.
Is de overste de penetrante geur gelukkg weer kwijt na de bbq.
Maar dit verhaaltje is waarschijnellijk weer door een nitwit neergezet van het mindef.

Lex


KapiteinRob

Citaat van: Overste Van de Ven in de defensiekrant op 07/02/2010 | 23:04 uur
"Ook toen we van Haïti via Curaçao naar huis gingen, heeft de marine ons fantastisch opgevangen met onder meer een
barbecue op marinekazerne Suffisant. Heerlijk na al die dagen maaltijden uit blik en kaakjes."

Goed te lezen dat de BBQ heerlijk heeft gesmaakt.

KapiteinRob

'Iedereen vond het een voorrecht dit werk te mogen doen'

Zware en emotionele klus van USAR zit erop

DEN HAAG - Ook al heeft hij Haïti verlaten, de penetrante geur van de
dood vergeet hij niet meer. Luitenant-kolonel Hans van de Ven werd
als lid van het Urban Search And Rescue team geconfronteerd met de
meest afschuwelijke ellende.
Wat de landmachtmilitair nog geen twee dagen na
de zware aardbeving ziet, valt bijna niet te beschrijven.
Overal gewonden, heel veel doden, zestig tot zeventig
procent van de infrastructuur verwoest, gebouwen, de
haven, ziekenhuizen en dokterspraktijken in puin. Er is
niets meer. "De beelden overvielen me wel. Het was allemaal
zeer surrealistisch. Stel je een stad voor, drie keer
zo groot als Amsterdam en met drie miljoen inwoners.
Een catastrofe! Mensen waren apathisch, liepen doelloos
rond. Wat voelde ik me machteloos in die chaos."
Ondanks de aangrijpende werkelijkheid focust kwartiermaker
Van de Ven zich op de komst van zijn 62 collega's
van het Urban Search And Rescue team (USAR). Zijn gevoelens
en indrukken 'parkeert' hij even voor later.

Emotioneel
Het militair zijn komt de overste goed van pas. Onder
meer regelt hij bij de Verenigde Naties transport en begeleiding,
zodat de reddingswerkers direct na aankomst
aan de slag kunnen. Zijn coördinerende rol, een en ander
regelen bij de Amerikaanse militairen op het vliegveld
van Port-au-Prince, is eveneens van belang. Verder
legt hij contact met een reddingseenheid uit IJsland en
treft tot zijn verrassing oude bekenden van een Amerikaans
USAR-team met wie hij vorig jaar nog op de Filippijnen
oefende. Bij de Yanks brengt hij de eerste nacht
op Haïti door.

De volgende dag arriveert de rest van het Nederlandse
team. Het splitst zich op in vier reddingsgroepen met
elk twee speurhonden. De ondersteuningsgroep staat
de eenheden bij, vooral op het gebied van de logistiek.
Daarin speelt majoor John van de Wiel, compagniescommandant
bij het Opleidings- en Trainingscentrum
Rijden, een voorname rol. Samen met commandant
Stafgroep Van de Ven zijn zij de enige militairen binnen
het USAR team. Naast politiemensen, beveiligingsmedewerkers
en medici bestaan de groepen voor meer dan
de helft uit brandweerpersoneel. Binnen een half uur
na aankomst lopen de teamleden door het puin op zoek
naar overlevenden. Vanaf dat moment zijn de dagen
lang, zwaar, intens, emotioneel en met een gevoelstemperatuur
van rond de veertig graden ook erg warm.
De inzet wordt binnen enkele uren beloond. USARNederland
vindt de jonge moeder Paula onder het puin.
Ze leeft nog.* Vanwege de onveiligheid in Haïti zouden
de reddingsgroepen 's avonds terug moeten gaan naar
het vliegveld. Maar onder de betonbrokken klinkt het
gehuil van een kind. Het ligt klem onder een dood lichaam.
Uiteraard gaat de kleine voor. Eenmaal bevrijd,
pakt één van de Nederlanders het ogenschijnlijk ongedeerde
meisje voorzichtig op zijn arm en geeft haar wat
water. Na een medische controle van het geredde duo
zit de dag er voor de redders op. Op de terugweg banen
ze zich een weg door een haag van uitzinnig blije familie
en applaudisserende Haïtianen. De avond is voor de
teamleden zelf. Samen verwerken ze de indrukken van
de dag. Van de Ven: "Dat is prettig. We kennen elkaar al
lang. Het is een heel goede club, die werkt als een geoliede
machine. Iedereen heeft iets toe te voegen op
zijn eigen manier, met zijn eigen expertise."

Samenwerking
Later weet het USAR team nog een man te redden,
maar daarmee zijn de korte momenten van euforie geteld.
Dode lichamen zijn alles wat rest. Zo ook die van
het Nederlandse koppel en hun net geadopteerde kind.
De redders nemen de berging voor hun rekening en
houden voor het paar een korte afscheidsceremonie.
Verder zet het team nog een gecoördineerde actie op
met de mariniers om de adoptiekinderen te evacueren.
Over die samenwerking is Van de Ven lovend. "Ook toen
we van Haïti via Curaçao naar huis gingen, heeft de marine
ons fantastisch opgevangen met onder meer een
barbecue op marinekazerne Suffisant. Heerlijk na al die
dagen maaltijden uit blik en kaakjes."

Ook roemt hij de collega's van land- en luchtmacht.
Op het Kustwachtsteunpunt Hato werkte de eerste zich
in het zweet om alle uitrusting zo snel mogelijk naar
Haïti te krijgen. Daarvoor laadden ze veertien ton aan
spullen van een KDC-10 over in kleinere toestellen, die
vervolgens naar Port-au-Prince vlogen.
Hoewel Haïti nog steeds in de vernieling ligt, zit het
werk er voor het USAR-team op. "Onze taak was mensen
opsporen en redden", stelt Van de Ven. "Dat hebben we
gedaan. Het was een uitputtende missie, een moeilijke
klus, maar wel een hele eervolle. Iedereen in het team
vond het een voorrecht dit te mogen doen."●

Bron: Defensiekrant dd. 040210

Lex

Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?topic=36050.60

Er staan daar een zeer aantal interessante opmerkingen en foto's.

Lex

En dat zullen er vast meer zijn.

KapiteinRob

Ik begrijp er geen jota meer van........

Citaat van: MODUK op 07/02/2010 | 20:57 uur
Following a request from the United Nations the ship is being loaded with essential relief supplies and equipment for the people of Haiti that will be needed in the weeks and months ahead.



Citaat van: Telegraafsite op 25/01/2010 | 21:58 uur
Het Nederlandse marineschip Hr. Ms. Johan de Witt gaat niet naar Haïti. De Verenigde Naties hebben het Nederlandse aanbod om het schip te sturen afgeslagen. Dat meldde staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) maandag in Brussel na EU-beraad over Haïti.


Ace1

Eigenlijk ben ik er wel voorstander van om net zo'n schip aan te schaffen misschien iets gewijzigd en dan door een reserve marine bemanning  of door een civiele bemanning te laten bemannen mocht een reserve bemanning niet haalbaar zijn.

Lex

RFA Largs Bay ready for Haiti relief mission

The Royal Fleet Auxiliary (RFA) ship Largs Bay is currently finalising the loading of equipment and supplies for earthquake-ravaged Haiti before setting sail for the Caribbean island tomorrow morning.
Following a request from the United Nations the ship is being loaded with essential relief supplies and equipment for the people of Haiti that will be needed in the weeks and months ahead.
Equipment and supplies currently being loaded onto the ship at the Marchwood Military Port in Southampton have been donated by the Department for International Development (DFID) and British and international non-governmental organisations (NGOs), as well as through money donated by the British public via the Disasters Emergency Committee appeal.
Talks with the NGOs as well as the Haitian Government, the UN and other aid nations have shown that at this point in the relief effort what is most needed is food, specialist vehicles, and construction equipment and facilities to help rebuild the damaged docks at Port-au-Prince, Haiti's capital city, and, therefore, this is what will be included in Largs Bay's sizable hold.
Captain Ian Johnson, Commanding Officer of RFA Largs Bay, said:
"I am delighted that we are able to assist the people of Haiti during this extremely difficult time. We have a significant number of highly motivated personnel embarked, with a diverse range of skills; we are eager to get there and put these skills and equipment to good use.
"It is an immense task, but I am sure we can make a positive difference."
Although the ship will take approximately 12 days to cover the 4,000-mile (6,400km) Atlantic crossing, the extent of the damage in Port-au-Prince and the large number of ships arriving to deliver aid to the island mean that a firm disembarkation plan has yet to be finalised.
However, the nature of Largs Bay as a dedicated amphibious supply ship means that even if port infrastructure is not available it can use its onboard 'Mexeflote' powered rafts or LCVP (Landing Craft Vehicle/Personnel) to discharge the aid to a beach if necessary.
Captain Johnson said:
"We have a ship to carry the cargo, the cranes to offload it and the rafts to load it to and the equipment to take it over the beach, so you can see we are pretty much a one stop shop - so we can definitely make a difference to some of the areas on the island."
The ship's aircraft hangar has been removed for the operation to enable more space to be utilised for cargo, however the ship will retain an aviation capability with trained staff if other coalition aircraft require the vessel for these purposes.
The ship's company is made up of civilian RFA officers and crew who are trained in civilian maritime skills with an overlay of military training to allow them to integrate seamlessly with the Armed Forces in often dangerous situations.
The ship will also be carrying around 40 specialists from 17 Port and Maritime Regiment, part of the Royal Logistic Corps, based at Marchwood.
Their initial responsibilities will be to pilot the Mexeflote and LCVP, manage the cargo and organise the unloading of cargo in challenging environments.
Captain Chris Hayworth of 17 Port and Maritime Regiment said:
"Our main key capability is to put things across a beach - should that capability be needed. We can also operate in a port if that be the case and respond to any tasking that may arise when we are there."
When they arrive in Haiti they will be joining British personnel already helping with the relief effort working either directly for DFID, as part of the Government Stabilisation Unit, or for the various NGOs currently in the region, many of whom, such as the Red Cross and Handicap International, are working with funds donated by the UK.
Phil Marker from DFID explained how Largs Bay fitted into the overall UK relief package:
"Since the earthquake happened we have had teams on the ground, both humanitarian specialists and also people from the UK Government Stabilisation Unit.
"We have also flown out urgent relief supplies such as immediate shelter materials, for example plastic sheeting, water containers, cooking equipment etc.
"But the RFA Largs Bay fits into our thinking about the next phase of the relief effort and the need to sustain that and look to the future.
"On it there will be shelter materials - 55 tonnes of corrugated iron sheeting, which is all we could find in the time available. That will allow us to construct transitional structures that are more durable than tents and plastic sheeting.
"Looking forward to the hurricane season we are trying to make sure that as many people as possible have shelter until they can rebuild their homes.
"The second thing is 4x4 vehicles owned by NGOs which will be used to get their personnel - doctors and other humanitarian relief workers - out to the places they are needed.
"The third type of kit on board is port equipment. This will be used to improve port facilities so that the relief effort can be sustained and the speed increased."
As happens whenever there is an international disaster relief effort DFID and the Ministry of Defence have been working closely since news first arrived of the earthquake, as Mr Marker explained:
"As soon as the earthquake struck we were in touch with the MOD, as we always are to see what they could provide.
"The tasking of RFA Largs Bay developed about a week after the earthquake as it started to emerge what the real logistical constraints on the relief effort were.
"We had flown in relief supplies by civilian method but it was clear that the port was badly damaged so we got in touch with the MOD and they offered a Bay Class ship.
"Almost simultaneously the UN made a similar request for a Bay Class ship so it has turned out to be perfect for what we need in the second part of the relief effort - getting aid you can't fly in and then for helping the UN getting stuff around the earthquake zone."
RFA Largs Bay and its complement will remain in Haiti after supplies have been offloaded to be tasked as necessary by the UN and the World Food Programme to assist in getting further aid into the country.
http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/MilitaryOperations/RfaLargsBayReadyForHaitiReliefMission.htm

MODUK, 2 Feb 10


Lex

Er is door de US Navy een site geopend over de hulpverlening aan Haiti.
Zie: http://www.navy.mil/haiti/

KapiteinRob

Dat lijkt me al een heel wat betere onderbouwing van de aarbevingenkennis van deze Japanse heren.....

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 07/02/2010 | 00:24 uur
Citaat van: Ace1 op 07/02/2010 | 00:16 uur
Deze Self-Defense Forces engineers  hebben dus al een hoop kennis over aardbevingen in huis

Beetje vage conclusie...... ;)

Nee Rob heb daarover programma een paar jaar geleden op Discovery Channel gezien hoe men zich een daar op een aardbeving voorbereidt en wat voor rol deze Self-Defense Forces engineers  daar een rol in spelen.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 07/02/2010 | 00:16 uur
Deze Self-Defense Forces engineers  hebben dus al een hoop kennis over aardbevingen in huis

Beetje vage conclusie...... ;)