Turkije waarschuwt Libanon voor inval

Gestart door VandeWiel, 14/01/2010 | 13:16 uur

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 14/01/2010 | 20:03 uur
Tja de Turken hebben in deze mijns inziens gewoon gelijk. Staat volgens mij ook helemaal los van of ze richting Syrië of Iran bewegen. Ook zonder dat vind ik hun reactie terecht. Na de buitensporige Israëlische strafexpeditie in Gaza. Die volgens mij weinig te maken had met de paar rakketjes die vanuit Gaza Israël invlogen maar vooral spierballen vertoon was voor de aankomende verkiezing van de Regering Olmert richting de Israëlische kiezer en de populaire toen oppositieleider Netanjahu en zijn Likoed. Ik denk dat vooral dit bij de Turken kwaad bloed heeft gezet.


Ik begrijp de reactie van de Turken grotendeels ook en vind het goed en terecht dat ze tegen Israel gewoon zeggen hoe ze er over denken.

De inval in Gaza was wat mij betreft net zo hard uitgelokt door Hamas als door Israel. Beide partijen zijn zwaar over de schreef gegaan en ik ken geen enkel land dat 80 raketten (op burgerdoelen!) per dag zou accepteren. Al zijn het er 10 per dag, dat neemt geen enkel land, ook Turkije, niet. (maar laten we het er maar bij houden dat we het niet eens zijn met elkaar voordat we in oeverloze discussies komen ;-))

Voor de rest sluit dit bericht aan op wat ik eerder aangaf, het begint helaas weer te rommelen rond Israel.

CitaatStaat volgens mij ook helemaal los van of ze richting Syrië of Iran bewegen.

De beschuldiging komt uiteraard uit Israelische hoek. Van de andere kant zijn er meer dan genoeg onafhankelijke bronnen die aangeven dat Turkije onder Erdogan verder af komt van de seculiere staat. Er zijn ook analyses over de positie van Turkije richting Rusland en Iran. Turkije ligt zeer strategisch en een ieder wil wel diepere banden met dit land om die redenen.

Elzenga

Citaat van: dudge op 14/01/2010 | 23:05 uur
Los van de reactie, het gaat om ongeveer 80 raketten per dag, ik ben blij dat dat niet in Nederland gebeurd. Om dat af te doen met 'een paar rakketjes' klinkt het net alsof je het over waterijs hebt, terwijl dit toch wel ff wat anders is.
Ik schreef het op deze wijze en tussen '  om het contrast te benadrukken met de buitensporige grootschalige strafexpeditie. Dat aantal is daarbij trouwens nimmer onafhankelijk vastgesteld...80 raketten afvuren vind ik namelijk een hele prestatie als het gebied waar vanuit je vuurt constant wordt geobserveerd en die dingen grotendeels selfmade zijn. En het aantal doden en gewonden als gevolg van deze raketten was in totaal geen verhouding tot wat de Israëlische bombardementen aanrichten aan doden en gewonden...trouwens...als je een land bezet houdt en haar bevolking onderdrukt moet je niet raar opkijken dat er verzet wordt gepleegd en dus aanslagen plaats vinden of raketten worden afgeschoten. Dan kun je of een mythe blijven prediken die de bezetting ontkent of die bezetting beëindigen. De Israëlische regering houdt het op de mythe en schiet de ander naar de filistijnen...

Elzenga

Tja de Turken hebben in deze mijns inziens gewoon gelijk. Staat volgens mij ook helemaal los van of ze richting Syrië of Iran bewegen. Ook zonder dat vind ik hun reactie terecht. Na de buitensporige Israëlische strafexpeditie in Gaza. Die volgens mij weinig te maken had met de paar rakketjes die vanuit Gaza Israël invlogen maar vooral spierballen vertoon was voor de aankomende verkiezing van de Regering Olmert richting de Israëlische kiezer en de populaire toen oppositieleider Netanjahu en zijn Likoed. Ik denk dat vooral dit bij de Turken kwaad bloed heeft gezet.

VandeWiel

Er zijn de afgelopen weken een paar pittige incidenten geweest tussen Turkije en Israel. Ik hoop dat ze dat een beetje glad kunnen trekken, een Turkije dat steeds dichter richting Iran / Syrie / Rusland trekt is ook geen fijn vooruitzicht.

Zie ook:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1142639.html

VandeWiel

De Turkse premier Erdogan heeft Libanon gewaarschuwd dat Israël mogelijk een aanval voorbereidt op haar noorderbuur.

Tijdens een ontmoeting tussen Erdogan en de Libanese premier Hariri in Ankara zei Erdogan dat Israël de wereldvrede bedreigt door het excessieve geweld tegen de Palestijnen, door het Libanese luchtruim illegaal te betreden en door het geheime nucleaire wapenprogramma.

Erdogan roept de vijf permanente leden van de veiligheidsraad op druk uit te oefenen op Israël, net zoals dat gebeurt tegen Iran. "Israël heeft nooit ontkent nucleaire wapens te hebben," zei Erdogan. "Ze hebben het zelfs toegegeven."

Nog niet zo lang geleden was Turkije als een van de weinige moslimlanden een trouwe bondgenoot van Israël, maar sinds de inval in Gaza vorig jaar zijn er spanningen tussen de twee landen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/01/turkije_waarschuwt_libanon_voo.html