Welke combinatie varende/vliegende eenheden is het meest geschikt voor de west?

Gestart door KapiteinRob, 17/01/2010 | 20:11 uur

Reinier

Citaat van: Lex op 08/02/2010 | 22:39 uur
Ik denk dat we de toekomstige ontwikkelingen ook in ogenschouw moeten nemen.
Van de site van MINBZK een quote:
Op 10 oktober 2010 wordt het land de Nederlandse Antillen opgeheven. Curaçao en Sint Maarten worden, onder voorwaarden, zelfstandige landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Bonaire, Saba en Sint-Eustatius worden 'bijzondere' gemeenten van Nederland. In 2010 wordt de gefaseerde overdracht van taken van het land Nederlandse Antillen naar de nieuwe landen en Nederland voortgezet.
Of/hoe dit Defensie zal raken is nog niet bekend.
Daarnaast is het ook van belang ikv de vraagstelling hoe men de "externe verdediging van het Koninkrijk der Nederlanden" (zoals het nu in de praktijk gaat versus de formele wetgeving) voor ogen heeft.
Op gebied van defensie zal niets veranderen. Defensie heeft tot taak het bewaken en verdedigen van het Koninkrijk der Nederlanden, daartoe behoren nu Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen. Alleen het land de Nederlandse Antillen houdt op te bestaan op 10 oktober 2010. Sint Maarten en Curaçao worden zelfstandige landen binnen het Koninkrijk met dezelfde status als Nederland en Aruba nu hebben. Bonaire, Saba en Sint Eustatius vallen niet meer onder het bestuur van de Nederlandse Antillen maar onder Nederland.
Het Koninkrijk der Nederlanden verandert ansich niet, alleen de samenstelling. Alle landen binnen het Koninkrijk; Nederland, Aruba en straks Curaçao en Sint Maarten zullen zelfstandig zijn binnen het Koninkrijk en alles zelf regelen behalve BuZa en defensie.
Dus voor defensie zal er weinig veranderen.

Verwar het begrip 'Koninkrijk der Nederlanden' niet met het land 'Nederland'. Nederland is maar een onderdeel van het Koninkrijk....

hudinie

zonder helikopters ???....te gek voor woorden toch..hebben we dus 2 lpd's liggen in de haven die niet eens kunnen uitrukken bij een ramp of anders zonder helikopters.
Ik erger me kapot aan de inzet van Defensie na de ramp in Haiti , defensie en de politiek zijn een stelletje draaikonten ook dat gelul over Afghanistan nu weer een trainings missie ik wordt er niet goed van.
Als er mensen geholpen moeten worden en dan spreken we over miljoenen mensen in Haiti dan geven we niet thuis en komen we met een bootje aanzetten met 20 ton hulpgoederen en 4 speurhonden. te gek voor woorden.

O ja, wat zou een kleine LPD nou de rest van het jaar moeten doen ?? wat een vraag zeg...gewoon oefenen natuurlijk...zodat ze de volgende keer wel adequate hulp kunnen bieden.

HermanB

Men had Hr. Ms. Johan de Witt wel kunnen sturen maar die had dan zonder helicopters moeten uitvaren. De cougars en chinooks zijn nodig voor Afghanistan en van de Lynx vloot zijn er slechts enkele operationeel. Maar laten we vooral door bezuinigen op defensie.

Elzenga

Ik denk dat dit soort schepen als deze Multi Roll vessel voor de Koninklijke Marine en Nederland veel te futuristisch zijn...wel zie je ook hier focus op een multifunctioneel vrachtdek.

Ace1

Mijn idee voor een kleine LPD is geloof ik niet uitvoerbaar dan kom ik met iets wat wel uitvoerbaar moet zijn?

Hier wat info van  Austal een scheepsbouwer uit Australie die een Multi Role Vessel heeft ontworpen en gaat bouwen voor de Australie´s Marine, Het schip is een Catamaran en het combineert een Korvet en een kleine MRV ineen.


Alleen vind ik de bewapening van dit schip nog slechter als bij de OPV?

En het hoeft niet perse een Catamaran te zijn, volgens mij is dit ook wel mogelijk met een normale scheepsromp?



http://www.austal.com/index.cfm?objectID=DDAD0578-65BF-EBC1-2C1EA1B423C292D9

een hele scala aan artist impersions in de link hier onder.

http://www.austal.com/go/news-and-images/photo-galleries?OTHERID=467DB634%2D65BF%2DEBC1%2D26419865985F03A5

IPA NG

Ik denk dat er bar weinig verandert...

Met een beetje geluk richten de twee nieuwe 'landen' hun eigen militie op.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Ik denk dat we de toekomstige ontwikkelingen ook in ogenschouw moeten nemen.
Van de site van MINBZK een quote:
Op 10 oktober 2010 wordt het land de Nederlandse Antillen opgeheven. Curaçao en Sint Maarten worden, onder voorwaarden, zelfstandige landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Bonaire, Saba en Sint-Eustatius worden 'bijzondere' gemeenten van Nederland. In 2010 wordt de gefaseerde overdracht van taken van het land Nederlandse Antillen naar de nieuwe landen en Nederland voortgezet.
Of/hoe dit Defensie zal raken is nog niet bekend.
Daarnaast is het ook van belang ikv de vraagstelling hoe men de "externe verdediging van het Koninkrijk der Nederlanden" (zoals het nu in de praktijk gaat versus de formele wetgeving) voor ogen heeft.
De formele wetgeving geeft aan dat er op continue basis in de West een Fregat van de KM aanwezig is. De realiteit geeft aan dat hiervan reeds jaren geen sprake is. Ook wordt/is niet voldaan aan het begrip fregat.
Misschien info bekend/niet van belang, maar toch een overweging waard.

Ace1

Citaat van: IPA op 08/02/2010 | 21:44 uur
Hoeveel groter zou de laadcapaciteit van zo'n schip zijn TOV de Pelikaan?

IPA als je een verlengde Pelikaan bedoeldt dan is dat 10 of 20 meter

En info over de afmetingen van de kleine LPD kun je terug vinden in de Artist Impersions die ik eerder heb geplaatst heb

IPA NG

Hoeveel groter zou de laadcapaciteit van zo'n schip zijn TOV de Pelikaan?
En wat zouden de opties voor bewapening zijn in verband met mogelijke afwezigheid van een fatsoenlijk stationsschip?

Het zou wel een goede reden zijn om de Mariniers op Aruba niet te vervangen door KL eenheden.

De gehuurde Dash8 toestellen zie ik graag vervangen worden door eigen Klu toestellen.
Omdat ik weet dat bewapende MPA's erg duur zijn lijkt het me verstandinger om voor eerst enkel lichte patrouille toestellen aan te schaffen.
Eigen Dash8 toestellen, DA42's of MQ-4's. Een toestel of 6 waarvan de helft in de Antillen aanwezig is.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

De nieuwe vraagstelling...

Uitgaande van de huidige situatie/realiteit en beschikbare materiaal e.d.
- De Pelikaan
- 1 OPV
- contract met lokale reder(s) zodat men een civiel vrachtschip kan charteren indien nodig
- De Dash 8's
- andere schepen en vrachttoestellen inzetbaar vanuit Nederland

In mijn "alternatieve" situatie:
- Verlengde Pelikaan
- 1 patrouille-korvet (met flexdek)
- contract met lokale reder(s) zodat men een civiel vrachtschip kan charteren indien nodig
- beide Dash 8s vervangen door toestellen met grotere vrachtcapaciteit en laadklep aan achterzijde
- andere schepen en vrachttoestellen inzetbaar vanuit Nederland

Ace1

Overigens is het idee om de Pelikaan en een OPV te vervangen door een kleine LPD nog niet zo slecht, Het is alternatief  is een Zeven Provinciën "plus" schip wat Elzenga voorstelde.


andré herc

Geen verkeerd idee de Pelikaan vervangen door een kleine LPD,maar ik zie het toch niet gebeuren het probleem is geld ,en de Pelikaan is pas een paar jaar in dienst van de KM.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Ik zal even mijn idee toelichten  over de Enforcer 8000 LPD,

Net als ieder lid van het Forum en de crew heb ik mij met het schaamrood op de kaken zitten ergeren over de inzet van Defensie materiaal, en het PR verhaal van Defensie over de geweldige inzet van de KDC10, de pelikaan en de Mariniers hebben met beperkte middelen er nog iets fatsoenlijks van gemaakt.

We hebben allemaal gelezen dat Johan de Witt in eerste instantie zou worden ingezet voor Haïti en toen was het opeens niet meer nodig, puur vanwege de centen. terwijl Frankrijk, Engeland, Spanje en Italie wel een LPD of LHD sturen.

Laten we eerlijk zijn we hebben als Nederland de morele verplicht landen te helpen wat door een natuurramp wordt getroffen, zelf zijn wij ook in 1953 met de watersnood geholpen door de VS, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italie. In de jaren 90 werd men in Limburg nog eens geholpen door Nato troepen met de watersnood die daar toen was.

Mijn idee is gewoon om de Pelikaan en een OPV te vervangen door een kleine LPD, om Rob´s vraag te beantwoorden wat moeten met LPD het hele jaar in de West? Ten eerste vind ik dat je zo'n LPD zou kunnen uitrusten met een boordkanon al of niet met Stanflex Mk48/56 Launcher wat ingezet kan worden als Kustwacht schip, ten tweede hebben volgens mij op Aruba een mariniers compagnie zitten waarmee je een amfibische oefening zou kunnen doen, zou houden deze amfibische vaardigheden onder de knie, ten derde  kan men ten minste fatsoenlijk voor de dag komen bij een natuurramp in Caribbean dan denk ik niet alleen aan voedsel en medicijnen en ander Medische aparatuur en benodigeheden maar ook shovels en graafmachines + het feit dat een LPD ook een goede medische facilteiten heeft en het feit dat een LPD meerdere heli's mee kan nemen, daarbij ga ik vanuit van een Lynx en in de toekomst dan een NH90 en volgens Lex is het mogelijk om een kustwachtheli van de Antillen aan boord te stallen mocht dat mogelijk zijn, met de heli's kun je dan voedseldroppingen doen.

Deze manier van pappen en nathouden mag in mijn ogen nooit meer gebeuren daarom is deze topic daar volgens mij  ook voor bedoeld?
We kunnen misschien van mening verschillen over de aanpak hoezo iets in de toekomst kan worden verkomen, maar dat lijkt me normaal dat we daarover kunnen discusieren?

Ik heb trouwens nog een foto van een schaalmodel gevonden van de Enforcer 9000 die voor Chili gaat gebouwd worden bij een scheepswerf in Chili. deze LPD is een verlenge versie van de Enforcer 8000 de breedte is hetzelfde, hierop staan wat meer details

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 08/02/2010 | 12:20 uur
Het gebied waarin de Pelikaan zich bevindt wordt geregeld getroffen door natuurrampen, en in zo'n geval vindt ik dat de Pelikaan niet groot genoeg is voor het bieden van voldoende hulp.

We moeten natuurlijk niet de wereld op z'n kop zetten en doen alsof defensie er primair is voor hulp bij natuurrampen. Daarbij, we zijn in verhouding hier prima voor uitgerust, maar als we onze spullen maar mondjesmaat inzetten......

Citaat van: hudinie op 08/02/2010 | 12:20 uur
Een fantsoenlijk schip zou inderdaad een kleine LPD kunnen zijn, het voordeel is dan dat er ook graaf machines meekunnen,  2 helikopters,
kleine landingsboten een paar 4 tonners, en Laro's en voldoende hulpgoederen die aan land kunnen worden gezet d.m.v. de heli's en
de landigsvaartuigen met 4 tonners.

Ik herhaal mijn eerder in dit topic gestelde vraag: wat doet zo'n "kleine" LPD dan de rest van het jaar?

Citaat van: hudinie op 08/02/2010 | 12:20 uur
en het stationeren van een Walrus en 6 tot 8 F-16's.

En de bijbehorende walorganisatie? Ik vind dat je kunt overwegen frequent een sub naar de west te sturen, maar vast gestationeerd gaat me te ver. Net als die F-16's. Die zijn in een paar uur overgevlogen. In tijden van opbouwende spanningen is het vroeg genoeg om het arsenaal te gaan verplaatsen. Maar daar is desbetreffend topic voor.....

Citaat van: hudinie op 08/02/2010 | 12:20 uur
Voor anti drug operaties krijgen we zo de OPV'S.

Ik vraag me af hoeveel cutters je had kunnen kopen voor de prijs van 1 OPV......


hudinie

Het gebied waarin de Pelikaan zich bevindt wordt geregeld getroffen door natuurrampen, en in zo'n geval vindt ik dat de Pelikaan niet groot genoeg is voor het bieden van voldoende hulp. Bij de aarbeving in Haiti ging de Peli er wel heen maar leverde slechts 20 ton hulpgoederen
dat is echt zeer weinig...een vrachtwagen met aardappels bevat al 24 ton !. Er werdt dus hulp geboden ter grote van een EEN vrachtwagen.

Een fantsoenlijk schip zou inderdaad een kleine LPD kunnen zijn, het voordeel is dan dat er ook graaf machines meekunnen,  2 helikopters,
kleine landingsboten een paar 4 tonners, en Laro's en voldoende hulpgoederen die aan land kunnen worden gezet d.m.v. de heli's en
de landigsvaartuigen met 4 tonners.

Voor de rest...we moeten onze aanwezigheid in de west toch verstevigen i.v.m. de dreiging van Venezuela , daarom pleit ik voor een jaarlijkse landings oefening op de eilanden en het stationeren van een Walrus en 6 tot 8 F-16's.
Voor anti drug operaties krijgen we zo de OPV'S.