'Afghanistan kan extreem rijk land worden'

Gestart door Lex, 31/01/2010 | 17:08 uur

Poleme

Maar de Chinezen sloegen de eerste slag in mei 2008.   Al in 1974 werd in de Logan provincie koper gevonden, men heeft berekend dat Afghanistan de een na grootste koper-reserves op Aarde heeft.
De Chinezen investeren USD 3,5 miljard in het Aynak koper-veld inclusief een 400 megaWatt electriciteitscentrale en een spoorlijn van West-China door Tadjikistan naar Ariana die eindigt aan de Pakistaanse kust.  Men verwacht dat het Aynak veld USD 88 miljard op gaat leveren.
War is Business.   Waar blijven onze investeringen en onze mijnbouw-concessies in Ariana?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Tja...de Amerikanen en bondgenoot Groot-Brittanniƫ wilden niet voor niets Afghanistan onder hun invloedssfeer brengen...dat had echt maar secundair met 9/11 te maken... Er circuleerden al langer berichten dat er in de regio veel uit de grond te halen valt....De Sovjets zullen dat indertijd ook wel hebben onderzocht. En dan ben je er graag als eerste bij als de contracten te verdelen zijn...zo gaat het al eeuwen. Niks mis mee....alleen zo vervelend dat men de schijn ophoudt dat het om democratie, mensenrechten en onze veiligheid gaat.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 31/01/2010 | 17:43 uur
ik gun het de mensen in dat land wel hoeveel jaar oorlog hebben ze daar nu al?

Ander voordeel is dat de boeren dan gaan stoppen opium teelen.

Want het is logisch dat de vermeende toekomstige rijkdom direct aan alle inwoners ten goede zal komen........ :P

Ace1

ik gun het de mensen in dat land wel hoeveel jaar oorlog hebben ze daar nu al?

Ander voordeel is dat de boeren dan gaan stoppen opium teelen.

KapiteinRob

Ik zie de dankbaarheidscheques al uitgeschreven worden.......

Lex

KABUL - Afghanistan, een van de armste landen op aarde, beschikt over bodemschatten ter waarde van circa duizend miljard dollar (721 miljard euro). Dat zei de Afghaanse president Hamid Karzai zondag. Hij baseert zich op bevindingen van het Amerikaanse Geologische Instituut USGS.

,,Ik heb erg goed nieuws voor de Afghanen", aldus Karzai, die stelde dat zijn land op termijn een van de rijkste landen ter wereld kan worden. De USGS werkt al een aantal jaar aan onderzoeken naar de aanwezigheid van onder meer goud, olie, gas, koper en ijzererts. De resultaten van de studie worden binnen enkele maanden gepubliceerd, zo meldde Karzai.

Het staatshoofd gaf tegen journalisten al informatie vrij over de rapportage. ,,De eerste gegevens die wij hebben gekregen, geven aan dat onze minerale bodemschatten een waarde vertegenwoordigen van duizend miljard dollar, niet duizend miljoen dollar, maar duizend miljard dollar", zei Karzai.

Telegraaf, zo 31 jan 2010, 16:54