Problemen rondom Verklaring van geen bezwaar

Gestart door A.J., 05/02/2010 | 10:28 uur

Lex

VGB.
Is het niet zo dat elke militair die aangenomen is een VGB heeft?
En als een militair in aanraking komt met Justitie, dat dit bekend is en wordt opgelegd in het persoonsdossier?

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 09/02/2010 | 21:39 uur
Riekt naar klassenjustitie :silent:

Nee, klassejustitie is wat anders...... Dit is alleen maar onbetrouwbaar personeelsbeleid, steeds meer een standaard handelsmerk van onze werkgever.

boekje_pienter

Citaat van: Cigarz op 09/02/2010 | 20:47 uur
BS! In de meeste van deze gevallen waren de militairen, op het moment dat ze op uitzending gingen, nog gewoon in het bezit van hun VGB. Deze werd pas ingetrokken na terugkomst in NLD...  :mad:

Dat is helemaal van de pot gerukt!!! Wel goed genoeg om in Uruzgan de kastanjes uit het vuur te halen maar niet goed genoeg om na terugkomst gewoon je werkzaamheden vanuit de vredeslocatie te verrichten...

Riekt naar klassenjustitie :silent:

Cigarz

Citaat van: Ome Eimert op 09/02/2010 | 16:59 uur...Zo moet worden voorkomen dat er militairen worden uitgezonden zonder dat ze een zogeheten verklaring van geen bezwaar hebben...
BS! In de meeste van deze gevallen waren de militairen, op het moment dat ze op uitzending gingen, nog gewoon in het bezit van hun VGB. Deze werd pas ingetrokken na terugkomst in NLD...  :mad:

Cigarz

   2. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen het leven, de lichamelijke integriteit of de gezondheid;

Letsel toebrengen dus. Een bloedneus is theoretisch al 'letsel'....

A.J.

#18
En als je de post van Laurens erop naleest (ander topic) wordt het allemaal nog veel vreemder, of heeft kpl John P. een taakstraf gehad met meer dan 6 maanden voorwaardelijk?

Citaat van: Laurens op 04/02/2010 | 22:53 uur
http://mpbundels.mindef.nl/33_serie/207/33_207_a101.htm

4. De verklaring als bedoeld in  artikel 1, eerste lid, onderdeel b van de Wet veiligheidsonderzoeken wordt geweigerd dan wel ingetrokken als betrokkene:

  1. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen de publieke zaak;
  2. is veroordeeld wegens een misdrijf tegen het leven, de lichamelijke integriteit of de gezondheid;
  3. is veroordeeld wegens een zedendelict (titel XIV Tweede Boek Wetboek van Strafrecht):
  4. is veroordeeld op grond van de Opiumwet;
  5. is veroordeeld tot 6 maanden (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf of meer;
  6. meermalen is veroordeeld tot een (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf van minder dan 6 maanden, waarbij de veroordelingen opgeteld leiden tot een straf die (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf van 6 maanden te boven gaat.



boekje_pienter

Citaat van: dudge op 09/02/2010 | 17:19 uur
Is die VGB niet gewoon te streng? [...] Een incident zou geen reden voor intrekken VGB moeten zijn. De vraag zit hem er vooral in, is er sprake van herhalings gevoeligheid en is er sprake van risico op termijn, vaak is dat niet zo, maar zo verliezen we wel mensen met hart voor de zaak.

Dat we met het intrekken van een Verklaring van Geen Bezwaar "mensen met hart voor de zaak" verliezen is absoluut een zeer triest gegeven.

De andere kant van de medaille is dat we niet naar de fout toe moeten corrigeren: die VGB is er voor vertrouwensfuncties (lees: in elk geval alle militaire functies bij Defensie) en "te streng" is een waardeoordeel. Daar waag ik me niet aan omdat ik de inhoud van een veiligheidsonderzoek niet ken en niet hoef te kennen.

Het is voor de veiligheid in en buiten de Defensieorganisatie absoluut een goede zaak dat (periodiek) veiligheidsonderzoeken worden uitgevoerd om mogelijke (be)dreigingen te herkennen. Vanwege het bijzondere ambt van militair gaan die onderzoeken vermoedelijk verder dan de onderzoeken die al dan niet aanleiding geven voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) van het Ministerie van Justitie...

Bovendien: het afgeven, weigeren of intrekken van de in de Wet veiligheidsonderzoeken genoemde VGB (artikel 1, lid 1, sub b: "Een verklaring dat uit het oogpunt van de nationale veiligheid geen bezwaar bestaat tegen vervulling van een bepaalde vertrouwensfunctie door een bepaalde persoon") is een beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en moet onderbouwd worden genomen.

Nu schijnen (sic!) in het recente verleden dergelijke onderbouwingen lang op zich hebben laten wachten, waardoor situaties ontstonden zoals die in dit topic zijn aangehaald. Dat is een zeer kwalijke zaak, want schadelijk voor (het imago van) zowel de werknemer als de werkgever. Wat mij betreft zou Defensie in bovengenoemde gevallen met een soort van 'generaal pardon' al die onverkwikkelijkheden eensklaps van de tafel kunnen vegen...

Ros

Een meldingsplicht van Justitie aan Defensie is geen optie ?.

                              of

De uit te zenden militair voor aanvang van de missie een verklaring laten ondertekenen dat hij/zij sinds de eerste (laatste) (herhaal) onderzoek niet met Justitie in aanraking is geweest ?.


Het moet toch niet zo moeilijk zijn ?.

Lex

Strafblad moet bij missie bekend zijn

DEN HAAG - Elke militair die op missie gaat en ooit met justitie in aanraking is gekomen, moet op tijd melden dat er iets aan de hand is. Zijn commandant moet er vervolgens voor zorgen dat de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) een herhaalonderzoek doet. Zo moet worden voorkomen dat er militairen worden uitgezonden zonder dat ze een zogeheten verklaring van geen bezwaar hebben.

Dat gaf minister Eimert van Middelkoop (Defensie) dinsdag aan tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. De SP riep hem ter verantwoording voor berichten dat militairen na terugkeer uit Afghanistan door achterstallige behandeling van hun strafblad alsnog worden ontslagen, omdat hun veiligheidsverklaring is ingetrokken. De minister zal de commandanten er nog eens op wijzen dat ze de aanwijzing die hiervoor bestaat, zo goed mogelijk moeten naleven.

De garantie dat er nooit meer een militair wordt uitgezonden zonder verklaring van geen bezwaar, kon Van Middelkoop echter niet geven. Maar ,,ik zal m'n uiterste best doen om dit soort situaties te voorkomen", zei hij.

Telegraaf, di 09 feb 2010, 16:50

Cigarz

Ik denk dat wanneer betrokken militairen dit aanvechten, zij bij de bestuursrechter een hele goede kans maken dit te winnen.

Mocht iemand hier in dit schuitje zitten, mag hij middels PB contact met mij opnemen. Ik heb hier nog wat jurisprudentie liggen, waar je advocaat wel iets mee moet kunnen... ;)

Laurens

CitaatHet onderzoeken van onderzoeken, onderzoeksmethodes

:sick:

boekje_pienter

Citaat van: Lex op 06/02/2010 | 23:07 uur
De PvdA wil dat de onafhankelijke Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzoek gaat doen naar het handelen van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst in twee zaken.

Ik huldig deze opnieuw sterke actie van PvdA-politica Angelien Eijsink inzake Defensie-aangelegenheden (als één van de weinigen in de Tweede Kamer), maar het is opnieuw de put dempen als het kalf allang verdronken is.

Het onderzoeken van onderzoeken, onderzoeksmethodes e.d. past dan ook prima in de Nederlandse traditie van het poldermodel...

Lex

PvdA wil CTIVD-onderzoeken bij Defensie

DEN HAAG - De PvdA wil dat de onafhankelijke Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzoek gaat doen naar het handelen van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst in twee zaken.

Het gaat om een spionagezaak waarbij twee MIVD-medewerkers en een Afghaanse infiltrant zijn betrokken.

De andere zaak gaat over een Uruzgan-veteraan die ná zijn periode in Uruzgan zijn verklaring van geen bezwaar verloor, omdat hij vóór de missie in aanraking was geweest met justitie in Nederland.

Spoeddebat

PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink verwacht dat de zaken, onthuld door De Telegraaf, gaan leiden tot een spoeddebat in de Tweede Kamer. Zij wil hoe dan ook dinsdag minister van Defensie Eimert van Middelkoop vragen om de CTIVD naar beide zaken een onderzoek te laten doen. De CTIVD deed recent nog onderzoek naar het afluisteren van Telegraaf-journalisten door de AIVD.

© ANP 
Uitgegeven: 6 februari 2010 22:00

KapiteinRob

Had-ie maar voor officier moeten leren om vervolgens in die hoedanigheid buiten de pot te piesen; dan mag je gewoon blijven......  >:(

Voor de duidelijkheid en wellicht ten overvloede; ik heb het hier niet over kapitein Kroon.

boekje_pienter

Vooraf op de hoogte zijn van je misstappen en in Uruzgan professioneel de kastanjes uit het vuur mogen halen, maar vervolgens door Defensie alsnog aan de kant worden gezet...

Kotsmisselijk word ik van dit soort acties...