Problemen rondom Verklaring van geen bezwaar

Gestart door A.J., 05/02/2010 | 10:28 uur

Lex

Kamerbrief over weigeringen en intrekkingen verklaring van geen bezwaar

Brief van minister Hennis-Plasschaert (Def) aan de Tweede Kamer over weigeringen en intrekkingen van de verklaring van geen bezwaar.

Kamerbrief, 21-05-2014

Lex

De uitzending van Een op Een hieromtrent is hier terug te zien.

Ton de Zwart

Het wachten is op het eerste proefproces, met een goede advocaat.

A.J.

Toch bizar dat er landen als Marokko, Turkije en Indonesië tussen staan. Dubbele paspoorten, in de politieke top, burgemeesters  is allemaal geen probleem, maar owee als je vrouw uit zo'n land komt.

Hell, Turken konden zelfs hun dienstplicht afkopen hier in NLD...

We hebben zelfs Patriots in Turkije staan, nb. een NAVO lid.

Elzenga

Na alle NSA onthullingen mag Amerika ook wel op het lijstje dan  8)

Ros

..........je moet het maar kunnen, schat wij gaan uit elkaar, mag niet van de baas  :dead:

Gelukkig heb ik geen band meer meer met Defensie, mijn buurman heeft een zwarte hond.

Ros

Bij Defensie heerst onvrede over een te ver doorgeschoten veiligheidsmaatregel. Die zorgt ervoor dat gewaardeerde militairen met een prima staat van dienst buitenspel komen te staan. 

Dat staat in een brandbrief aan de Tweede Kamer die door ruim vijftig militairen is ondertekend. meldt KRO Eén op Eén.

Sinds 2013 zorgt aangescherpt beleid van minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) er steeds vaker voor dat de Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) van militairen wordt ingetrokken, enkel omdat ze een buitenlandse partner hebben. Daardoor kunnen ze geen vertrouwensfunctie uitoefenen, wat geldt voor elke militaire functie bij defensie.

Het gaat om militairen die een relatie hebben met iemand uit een land waarmee Nederland geen inlichtingensamenwerking heeft. Het gaat in ieder geval om partners uit Turkije, Marokko, Indonesië, Rusland, Colombia, Venezuela, Zambia, Ghana, Burundi, Servië, Wit-Rusland en Moldavië.

Zij ontvingen een brief van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) dat ze als mogelijk veiligheidsrisico zijn beoordeeld.

Aanvechten

Het aanvechten van de intrekking van een VGB is lastig en duurt lang. Daardoor zitten militairen en hun gezinnen in onzekerheid over een mogelijk ontslag en verliest defensie goed personeel.

De veiligheidsregel zou zijn doel voorbij schieten, zo betogen de militairen in de brief, die op de site van het actualiteitenprogramma staat. Ze hopen op een politieke oplossing.

www.nu.nl

Lex

Militaire top boos op minister Hennis 

DEN HAAG -
De militaire top en de Nederlandse Officieren Vereniging NOV zijn boos op Defensieminister Jeanine Hennis en haar ambtelijke top. Hun grote onvrede komt door de behandeling van voormalig bevelhebber van de Nederlandse troepen in Uruzgan, kolonel Richard van Harskamp. Dat heeft brigadegeneraal buiten dienst Ruud Vermeulen, voorzitter van de NOV, tegen het ANP gezegd.
 
De kolonel leidde de missie van de Nederlandse troepen in Uruzgan en heeft daar veel lof geoogst. Toch besloot Hennis op advies van de militaire inlichtingendienst MIVD tot intrekking van de verklaringen van geen bezwaar (VGB). Daarom moet Van Harskamp het veld ruimen. Deze maatregel werd van kracht, omdat de kolonel is veroordeeld voor mishandeling van zijn partner.

Generaal Otto van Wiggen toonde op 12 februari tijdens de rechtszaak over deze kwestie al openlijk zijn ongenoegen. Hij was de baas van Van Harskamp.

Bewust genegeerd

Bij de rechtszaak van de kolonel om zijn verklaring terug te krijgen, heeft Defensie volgens zijn advocaat Michael Ruperti belangrijke rapportages bewust genegeerd. Daarin staat informatie over zijn ,,zwaarwegende en zeer ingrijpende persoonlijke omstandigheden". Die speelden al voordat Van Harskamp op uitzending ging.

De top van Defensie was daarvan op de hoogte. Uiteindelijk werd besloten dat zijn uitzending wel kon doorgaan. Vervolgens heeft hij in Afghanistan onder zeer zware omstandigheden gewerkt en heeft dat volgens zijn superieuren uitmuntend gedaan.

,,Vorig jaar bleek dat Hennis niet op de hoogte van deze bijzondere omstandigheden was. Ik heb haar toen gevraagd haar besluit over intrekking te heroverwegen. Zij besloot op advies van de MIVD een de directie juridische zaken de verklaring toch ingetrokken te houden", vertelt Ruperti. ,,Dat de minister het functioneren van mijn cliënt in Afghanistan onder zeer zware persoonlijke omstandigheden, als niet relevant ter zijde schuift, is een van de zaken die leidt tot zeer veel onvrede bij de legertop en ook de vakbonden."

Dans niet ontspringen

Het tweede punt waar de legertop zeer ontstemd over is, is dat de ambtelijke leiding aangeeft dat hogere officieren de dans bij een misdraging niet mogen ontspringen. Anders is er klassenjustitie. Ruperti: ,,Een vals argument. Ik heb ruim tien zaken als voorbeeld gegeven, waarbij militairen hun VGB werd teruggegeven. In deze zaken ging het om soldaten en korporaals met veel zwaardere veroordelingen, voor zwaardere delicten dan in het geval van kolonel Van Harskamp. Er is dus eerder sprake van een omgekeerde vorm van klassenjustitie."

Volgens oud-generaal Vermeulen wringt de nieuwe regelgeving voor het intrekken van VGB's niet alleen voor Van Harskamp, maar voor alle militairen. ,,Heel veel commandanten en hoge officieren zeggen tegen me dat het zo niet langer kan. Als je, tot een bepaalde hoogte, fouten maakt, moet je de gelegenheid krijgen die goed te maken. Nu raken we onnodig heel goeie mannen en vrouwen kwijt."

Het ministerie van Defensie reageert niet, omdat de zaak Van Harskamp nu onder de rechter is.

Telegraaf, do 13 mrt 2014, 15:32

Lex

'Verdiensten kolonel onvoldoende meegewogen' 

BREDA -
De verdiensten en inzet van voormalig bevelhebber van de Nederlandse troepen in Uruzgan, Richard van Harskamp, zijn te weinig meegewogen in het besluit om zijn 'verklaring van geen bezwaar' (VGB) in te trekken. Dat benadrukte zijn advocaat Michael Ruperti woensdag bij de bestuursrechter in Breda. Van Harskamp werd daarom uit zijn militaire functie ontheven.
 
Het VGB van de kolonel is ingetrokken, omdat hij zich in 2010 en 2011 schuldig heeft gemaakt aan in totaal vijf geweldsdelicten. Hij mishandelde onder meer drie keer zijn levenspartner. Zonder VGB mag Van Harskamp niet meer in het leger functioneren. Daarom vecht de kolonel het besluit van intrekking van zijn VGB bij de bestuursrechter aan.

Problemen

Ruperti wees er onder meer op dat Van Harskamp zelf hulp bij defensie heeft gezocht voor zijn problemen en dat hij daar hard aan heeft gewerkt. Voor de landmacht zelf waren zijn veroordelingen ook geen reden voor ontslag.

Het ministerie van Defensie heeft in de ogen van Ruperti de extreme omstandigheden op de missies van Van Harskamp in Irak en Afghanistan in het besluit om de VGB in trekken, onterecht onderbelicht. ,,Defensie heeft hier niet voldoende belang aan gehecht", concludeert de advocaat, doelend op het goede functioneren van de kolonel tijdens deze moeilijke missies. Om dit argument kracht bij te zetten, was de publieke tribune van de rechtszaal in Breda overladen met militairen die Van Harskamp steunden. Generaal Otto van Wiggen gaf tijdens de zitting aan hoe uitmuntend Van Harskamp altijd als militair heeft gefunctioneerd.

Verleden

Landsadvocaat Eric Daalder pareerde namens het ministerie van Defensie dat het er niet om gaat hoe Van Harskamp in het verleden heeft gefunctioneerd. ,,Over het verleden alleen maar lof. Maar daarna kwamen de geweldsdelicten en moet er nu een nieuwe afweging worden gemaakt."

Van Harskamp betuigde spijt voor zijn misdragingen. ,,Ik praat het niet goed, maar ik heb zelf professionele hulp gezocht en mijn straf ondergaan." Hij vindt het erg dat hij alleen binnen de krijgsmacht kameraadschap heeft gekregen, maar dat 'Defensie' hem heeft neergezet als 'crimineel'. ,,Dat heeft me zeer geraakt. Toch heeft dat mijn loyaliteit aan de minister niet aangetast en kan ik verder als militair."

Uitspraak 26 maart.

Telegraaf,
wo 12 feb 2014, 13:43

Lex

Onderstaand artikel via Twitter verkregen. Het toont maar weer eens aan hoe zuiver er met de belangen van het personeel wordt omgegaan.

Twee Ministers van Defensie...?

Posted on 09/02/2014   
 
Soms kan ik het een militair niet meer uitleggen. In deze zaak wordt de VGB van een militair ingetrokken door de MIVD. Hiertegen wordt bezwaar gemaakt en uiteindelijk geeft de 'Commissie Stolk' het advies om niet tot intrekking over te gaan. Maanden lang zit de militair dan in grote stress thuis wat er met hem gaat gebeuren en of hij zijn baan definitief kwijt zal raken.

Op 16 januari 2014 valt het verlossende bericht van de Minister van Defensie op de mat. Het advies van de 'Commissie Stolk' wordt opgevolgd en de intrekking van de VGB wordt teruggedraaid. Bezwaar gegrond. Was getekend: Minister van Defensie, mevrouw J. A. Hennis-Plasschaert.

Gezien de gevoeligheid van dit onderwerp, kan ik begrijpen dat de bewindsvrouwe de beschikkingen van de MIVD persoonlijk tekent. Door de meer dan grote belangen voor militairen, namelijk een onvermijdelijk ontslag, lijkt mij dat een prima zaak. 

Uiteraard heb ik meteen de militair gebeld met het goede nieuws en hem een meer dan goed weekend gewenst!

De week daarop viel er echter een ontslagbeschikking op de mat. Eveneens getekend op 16 januari 2014 en ook getekend door de Minister van Defensie. Nu met de handtekening van een Commodore eronder. Let op! Ontslagen met ingang van 1 februari 2014!!!!!!

Ik roep al jaren dat militairen de slechtste rechtspositie van heel Nederland hebben. Hier zie je daar weer eens een 'goed' voorbeeld van.

De MIVD heeft te allen tijde inzage in alle registers in Nederland en is dus op de hoogte van al het doen en laten van een militair. Dus alle feiten en omstandigheden zijn reeds door de Minister van Defensie persoonlijk gewogen. Waarom dan toch in haar naam, op zo'n ultra korte termijn tot ontslag kan worden besloten, is onnavolgbaar. Hoe kan ik dit overigens nog uitleggen aan een militair?

Juridisch kan het allemaal, maar de 'echte' Minister van Defensie geeft feitelijk aan dat de militair weer aan het werk kan en de 'andere' Minister van Defensie ontslaat de militair met een week ertussen. Dit is nu precies zo'n voorbeeld waarvan een militair gaat stuiteren van verbijstering en onbegrip.

Deze militair heeft een vrouw en kind en heeft inmiddels al grote financiële problemen. Hij krijgt nu in een week tijd te horen, dat zijn VGB alsnog wordt afgegeven, maar ook dat hij toch wordt ontslagen.     

Er is uiteraard onmiddellijk bezwaar gemaakt en een voorlopige voorziening aangevraagd bij de rechtbank Den Haag.

U bent gewaarschuwd!

Hein Dudink/De Defensieadvocaat

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 02/02/2014 | 11:17 uur
Opmerkelijk. Bij militairen van de onder kaste: (onderofficier of manschap) zijn al talloze vgb's ingetrokken zonder ophef en dan ging het om minder ernstige misdragingen dan deze kolonel betracht.

Als ik het me goed herinner was bij een borstengrijpende vlagofficier de sanctie een "verbanning" naar CENTCOM. Dat is gevestigd in het barre Tampa.... En als jè stroomstootwapens onder een MWO liggen, is er ook niets loos.....

Op zich vind ik het dus opvallend dat MINDEF van deze kolonel wel de VBG intrekt. Het zegt m.i. nu ook wat over de KL-hotemetoten.... Als het geen officieren betreft, hoor je ze niet.

mikemans

Opmerkelijk. Bij militairen van de onder kaste: (onderofficier of manschap) zijn al talloze vgb's ingetrokken zonder ophef en dan ging het om minder ernstige misdragingen dan deze kolonel betracht.

Als de generaal zo ver gaat voor een kolonel moet hij dat ook doen voor al die anderen.

Laurens

Citaat van: Lex op 01/02/2014 | 20:39 uur
Heb je die gegevens uit dit voorschrift ?

Gedeeltelijk, tekst is grotendeels een kopie van een vakbondsblaadje. Staat ongeveer hetzelfde alleen dan versimpeld qua tekst.

Lex


Laurens

Een VGB wordt onder meer ingetrokken of geweigerd in geval van:

een transactie voor een zeden-, geweldsmisdrijf en/of een overtreding van de Opiumwet (drugs);
een veroordeling met een strafbeschikking of een transactie:
  • van 20 dagen of langer gevangenisstraf
  • 40 uur of meer werkstraf en/of
  • een geldboete van € 1.000 of meer
  • Een aantal bij name genoemde artikelen in titel XIV, tweede boek SR
  • voor misdrijven waar 3 jaar of meer gevangenisstraf op staat (zoals oplichting, afpersing, etc.). Uitzondering hierop is de 'eenvoudige' mishandeling

Medewerkers van de Koninklijke Marechaussee moeten net zoals politiemensen van onbesproken gedrag zijn en mogen geen strafblad hebben. Wanneer nog geen vonnis is uitgesproken in een zaak, kan een militair niet op uitzending worden gestuurd.

Persoonlijk vind ik het belachelijk, dat je één keer over de schreef gaat oké, maar meermaals iemand in elkaar gebutst hebben en dan nog stampij lopen maken omdat je verder een verdomt goede militair bent....Maar zoals Rob zei, Mindef is ook niet te flauw geweest op lui op uitzending te sturen en ze bij terugkomst gelijk de poort uit te trappen omdat het VGB is ingetrokken.