Defensie niet in staat militairen tijdig van kleding te voorzien

Gestart door Lex, 09/02/2010 | 17:34 uur

Huzaar1

Ten eerste vergoed Defensie het gewoon en er hoeft niet geleend te worden, je kunt een voorschot aanvragen. Ja dat is allemaal enorm stierenballen maar het heeft niets met gefaal te maken of amateuristische instelling. Of niet willen kijken op de agenda. Het heeft simpelweg te maken met regels, wetgeving en keuzes die gemaakt zijn in het verleden. Het KPU heeft dit allang kenbaar gemaakt, het hele probleem kleding ontstaat door simpelweg te weinig budget. Het is niet zo dat het KPU de pinpas van Defensie meekrijgt en even voor zoveel euro gaat shoppen waar het wilt.

Zoals ik al probeerde uit te leggen wordt de bedrijfsvoering aangetast door initiatieven van buitenaf, zoals de VJTF, EFP, Baltic policy, etc. Dan is er ook nog eens niet voldoende budget om te kopen wat allemaal nodig is. Verandert gedurende de overeenkomsten die met afnemers voor prijs/hoeveelheid worden afgesloten na een hele reeks procedures ineens de hoeveelheden omdat een van de spelers ineens die eenheid en die eenheid ook uitgerust wil zien.. kan de overeenkomst niet verder worden opgerekt want ja wetgeving. Hele procedure moet vervolgens dus of opnieuw, of dit of dat. En alles kost geld en tijd en moet jaren van te voren worden opgerekt en voor elke missie is wel wat anders nodig.

Dan hebben we ook nog eens de focus jarenlang gehad op warme gebieden, vooral Mali was er een. En dan gaan we ineens naar de Oost. Tjah, als er jarenlang beknibbeld is op de hele ondersteunende club van Defensie..en er moet ineens massaal geschakeld, geproduceerd en geleverd worden en er is ook nog eens niet genoeg financiële ruimte is dat gewoon erg moeilijk.
Het is Den-Haag welke beslist.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 25/09/2018 | 17:26 uur
Hele dag op dit dossier gezeten. Is allemaal niet zo zwart wit als in artikel gepresenteerd

Ik heb zelf een jaar in de confectie gewerkt en als grote winkelbedrijven als C&A en Miss Etam toen bij mijn toenmalige  werkgever kleding bestelde kon dit in 14 dagen geleverd worden en daar zat de reistijd bij van de vrachtwagen bij inbegrepen die bij mijn toenmalige werkgever eerst de stof, knoppen, garen en ritsen op kwam halen en daarna naar de kleding ateliers in Turkije reed of naar eerst naar Marseille reed en daar op de ferry stapte naar kleding ateliers in Tunesië ging en vice verca.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 25/09/2018 | 17:26 uur
Hele dag op dit dossier gezeten. Is allemaal niet zo zwart wit als in artikel gepresenteerd

Laat dat maar aan types als van Joolen en Klopper cs. over.


A.J.

Citaat van: StrataNL op 25/09/2018 | 14:27 uur


Kortom, een storm in een glas water. De betrokken militairen krijgen gewoon ff 1000 euro en mogen dat bij Noorloos of wie dan ook opsouperen. Het is al heel wat dat er nu niet gezeurd wordt over eenheid van tenue of dat je het maar moet doen met het door de baas verstrekte spul of dat de Amerikanen er een oorlog mee gewonnen hebben dus is het goed genoeg voor jullie etc...

bergd

Wel mooi om te zien dat sommige Kamerleden bij de staats secretaris de opmerking mee kregen. "u hebt altijd tegen gestemd als er nieuw materiaal aangeschaft wordt, dus ik hoop dat bij de volgende stemming want er komen veel investeringen aan u voor deze nieuwe investeringen bent" iets in die strekking.

StrataNL

Citaat van: @ariejandewaard op Twitter1 Ik ken feiten dan wel beleving van feiten niet waar u het over heeft. 2 KPU wil alles kopen maar heeft wel tijd nodig voor aanschaf (vallen nu eenmaal onder aanbestedingswet) 3 Hier is bewust besloten dat militairen met voorschot (dus niet declareren achteraf!) zelf mogen kopen
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Ik denk wat mede meespeelt, is dat de bureaucratie nu zo is dat er niets "zomaar even" besteld kan worden. Teveel schijven en beslismomenten, hierdoor duurt een "simpele" aankoop te lang.
Daarom hebben ze dit voorgesteld om wel snel iets geregeld te hebben voor de betreffende soldaten, dat ze als "privepersoon" spullen kopen en dan het "bonnetje" weer in kunnen leveren bij Defensie.
Een creatieve noodoplossing... puur (denk ik) voortkomend dat er te weinig kleding voorraad is en oorzaak ; de jarenlange bezuinigingen en nog steeds geen duidelijk ei gelegd over de toekomstige uniformen. Hierover moet duidelijkheid komen en de invoeren.
Natuurlijk is dit te gek voor woorden, maar ... met alles wat er bij Defensie speelt , laten we hier .. van een mug geen olifant maken.
En ik denk zeker dat er wel een "kledinglijst" is en dat er gecombineerd ingekocht wordt.

Citaat van: Ros op 25/09/2018 | 11:47 uur
Nood breekt wet.....dan doe je die aanbesteding maar achteraf o.i.d.  Defensie kan de handel niet bestellen en de militair wel ?

aanbesteding ... achteraf ..??   :hrmph:  >:(    ... dan kun je net zo goed geen aanbesteding houden, dat werkt zo niet ..

Parera

CitaatStaatssecretaris op het matje om uniform landmacht

DEN HAAG - Staatssecretaris Visser (Defensie) moet dinsdag tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer opheldering verschaffen over de kleding die personeel van de landmacht zelf moet kopen voor een NAVO-winteroefening in Noorwegen. De Kamer staat op z'n achterste benen.

De VVD heeft Visser naar de Kamer geroepen. Kamerlid Bosman is verbaasd dat de kleding voor een oefening die ruim van tevoren is gepland niet op tijd beschikbaar is. Het geld is er én de kleding is beschikbaar op de markt. Nu moet de individuele militair zelf in actie komen voor de aanschaf. Dat kan niet de bedoeling zijn."

,,Een bizarre gang van zaken", vindt CDA-kamerlid Bruins Slot. ,,Met zulke zulke kou lopen militairen echt grote risico's op kouletsel als de kleding niet goed genoeg is. Waarom lukt het niet om zoiets op tijd te regelen?"

,,Een absurde situatie", zegt GroenLinks-Kamerlid Diks. ,,Defensie hoort gewoon goed voor haar personeel te zorgen." Het is geld is ervoor beschikbaar, dus daar kan het niet aan liggen, denkt Diks. ,,Ik verwacht dat de staatssecretaris dit poer ommegaande regelt."

Ook de SP en ChristenUnie willen opheldering van de staatssecretaris, evenals de PvdA. Kamerlid Kerstens: ,,Komen er miljarden bij voor Defensie, laten we onze mensen in de kou staan. Ongelooflijk. Het gaat hier niet om een oefening in het Caribisch gebied waarbij je tegen je mensen zegt: 'Misschien heb je een uurtje over om te zwemmen, koop even een Speedo."

'Jan soldaat staat in z'n hemd'
SGP-Kamerlid Stoffer gebruikt krachttermen. Hij noemt de gang van zaken 'te gek voor woorden'. ,,De organisatie bij Defensie rammelt en Jan Soldaat staat in z'n hemd."

[Bron : Telegraaf ]

De ''Grote ik ben verbaasd show'' is ook weer begonnen  :sleep:

Parera

Citaat van: StrataNL op 25/09/2018 | 12:28 uur
Die jassen zijn geen 1000 euro per stuk, die 1000 euro zijn meerdere kledingstukken, niet iedereen heeft de volledige 1000 euro nodig.

Ik heb het snel uit het artikel gevist, vond het een erg dure jas. Maar dan nog moet dit aanbesteed worden voor dit bedrag, en onder die regels uitkomen hebben ze nu niet gedaan wat wel mogelijk is volgens mij als ze zouden willen. En het is geen ding van nationale veiligheid waar we het op kunnen gooien.

DvdW

Citaat van: Ros op 25/09/2018 | 11:47 uur
Nood breekt wet.....dan doe je die aanbesteding maar achteraf o.i.d.  Defensie kan de handel niet bestellen en de militair wel ?
Dit bedoel ik. Laat dat één militair van DMO als privépersoon de hele zwik bestellen. Kun je vast wat korting fiksen en hoeven niet al die militairen zelf aan de scharrel te gaan...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל


StrataNL

Citaat van: Parera op 25/09/2018 | 12:21 uur
1000 jassen van 1000 euro per stuk = 1 miljoen euro, ver boven de aanbestedings-grens en ja dat kan je omzeilen door in 2 of 3 orders te splitsen maar dan heb je het ook niet optijd.
Die jassen zijn geen 1000 euro per stuk, die 1000 euro zijn meerdere kledingstukken, niet iedereen heeft de volledige 1000 euro nodig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: DvdW op 25/09/2018 | 11:23 uur
Dat snap ik, maar als je als Defensie een paar jassen aanschaft moet dat dan altijd automatisch via een EU aanbesteding lopen?

1000 jassen van 1000 euro per stuk = 1 miljoen euro, ver boven de aanbestedings-grens en ja dat kan je omzeilen door in 2 of 3 orders te splitsen maar dan heb je het ook niet optijd.


Citaat
Via: Bron
Defensie- en veiligheid (richtlijn 2009/81):
drempel voor werken wordt € 5.548.000,- exclusief btw (voorheen € 5.225.000,-);
drempel voor leveringen en diensten wordt € 443.000,- exclusief btw (voorheen € 418.000,-).

Ros

Nood breekt wet.....dan doe je die aanbesteding maar achteraf o.i.d.  Defensie kan de handel niet bestellen en de militair wel ?