Defensie niet in staat militairen tijdig van kleding te voorzien

Gestart door Lex, 09/02/2010 | 17:34 uur

StrataNL

Ik geloof nooit dat je 1000 winterjassen verplicht Europees moet aanbesteden. Wat een gekkigheid, droevig dit.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: Parera op 25/09/2018 | 10:47 uur
De verplichte EU aanbesteding duurt gewoon enkele maanden tot een jaar als ze dit gaan aanbesteden, op deze manier koopt het personeel het zelf maar met een budget dat ze ontvangen van defensie. Zoals op twitter is aangegeven door klaas is dit de snelste manier om iedereen te voorzien van kleding voor dat de oefening begint.

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de afgelopen missies allemaal plaatsvonden in warme gebieden (Irak, A'stan en Mali) daar heb je geen winterjassen nodig, en met de krappe budgetten zijn er waarschijnlijk geen (genoeg) nieuwe voorraden aangelegd.
Dat snap ik, maar als je als Defensie een paar jassen aanschaft moet dat dan altijd automatisch via een EU aanbesteding lopen?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

Citaat van: DvdW op 25/09/2018 | 10:38 uur
Wat ik dan niet snap in dezen is dat nu het initiatief (en de verantwoording) bij de pax zelf wordt gelegd, waarom bestelt Defensie het niet voor hen?

De verplichte EU aanbesteding duurt gewoon enkele maanden tot een jaar als ze dit gaan aanbesteden, op deze manier koopt het personeel het zelf maar met een budget dat ze ontvangen van defensie. Zoals op twitter is aangegeven door klaas is dit de snelste manier om iedereen te voorzien van kleding voor dat de oefening begint.

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de afgelopen missies allemaal plaatsvonden in warme gebieden (Irak, A'stan en Mali) daar heb je geen winterjassen nodig, en met de krappe budgetten zijn er waarschijnlijk geen (genoeg) nieuwe voorraden aangelegd.

DvdW

Wat ik dan niet snap in dezen is dat nu het initiatief (en de verantwoording) bij de pax zelf wordt gelegd, waarom bestelt Defensie het niet voor hen?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

Citaat van: A.J. op 25/09/2018 | 08:14 uur
Of je ff 1000 euro wil voorschieten.... :silent:
Daarbij wil ik niet zeggen dat ik het normaal vind, maar als dit de enigste oplossing is om het z.s.m. te regelen omdat de verplichte EU aanbesteding te lang zal duren is het beter dan helemaal geen oplossing. Toch maar die NFP snow ontwikkelen op korte termijn voor dit soort jassen  :angel:

Parera

Citaat van: A.J. op 25/09/2018 | 08:14 uur
Of je ff 1000 euro wil voorschieten.... :silent:

via @klaasm67 / Defensie woordvoerder:
''Ze hoeven niets voor te schieten. Ze vragen bij defensie een voorschot aan, waarmee ze de kleding zelf kunnen aanschaffen. Is helaas de enige manier om snel over de extra spullen te beschikken.''

''Voorschieten staat in het artikel. Heeft denk ik iets met lange termijnen vsn aanbestedingen te maken in combinatie met een gebied dat voor ons ineens veel belangrijker is geworden.''

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.


Admiral Halsey

Op https://www.telegraaf.nl/nieuws/2596570/militair-moet-zelf-jas-kopen "Defensie verzaakt kleding voor oefening in Noorwegen Militair moet zelf jas kopen":

CitaatMilitair moet zelf jas kopen

Havelte - Ruim duizend militairen moeten zelf de winterkleding kopen die ze nodig hebben voor een oefening in Noorwegen.

Het kledingbedrijf van Defensie is het in ruim een jaar niet gelukt de spullen op voorraad te krijgen. Per persoon gaat het om zo'n duizend euro aan kledingstukken. Militairen moeten de bonnetjes bewaren om ze later te kunnen declareren.

    "Dit is te gek voor woorden"
Militair moet zelf jas kopen
De Koninklijke Landmacht bevestigt de gang van zaken en erkent dat het de schoonheidsprijs niet verdient. Omdat het leger zijn mensen niet zonder de juiste kleding de ijzige poolkou in wil sturen, is voor deze ongebruikelijke oplossing gekozen.

Voorzitter Jean Debie van vakbond VBM noemt de situatie 'te gek voor woorden'.

Zie ook https://www.telegraaf.nl/nieuws/2596547/militairen-moeten-warme-kleding-zelf-voorschieten-voor-oefening-in-noorwegen "Overleven op de pof Militairen moeten warme kleding zelf voorschieten voor oefening in Noorwegen" (Premium artikel).

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 20/09/2011 | 17:40 uur
Ik zag trouwens op een gegeven moment dat er shirtjes uit mijn zoon zijn vuile was kwamen met "Landmachtdagen Geschikt / Ongeschikt... Misschien moet ik het verduidelijken: Die heeft-ie dus gewoon "operationeel" aan

gewoon het jasje aanhouden en niemand die het ziet...........

Maar het vinkje stond toch wel bij "geschikt" ?    ;)    Wat is het probleem dan?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Ik zag trouwens op een gegeven moment dat er shirtjes uit mijn zoon zijn vuile was kwamen met "Landmachtdagen Geschikt / Ongeschikt... Misschien moet ik het verduidelijken: Die heeft-ie dus gewoon "operationeel" aan
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Enforcer


Tanker

Citaat van: Ace1 op 28/08/2011 | 14:35 uur
Citaat van: SMI de Boer op 28/08/2011 | 13:31 uur
Citaat van: Ace1 op 27/08/2011 | 19:53 uur
Citaat van: Laurens op 27/08/2011 | 16:17 uur
Citaat van: Ace1 op 27/08/2011 | 11:21 uur
Laurens je bent zeker gelijk doorgereden naar een Dumpzaak voor extra kleding?

Eee niet direct, wel net ff een uurtje en met veel pijn mijn eigen geld uitgeven voor extra functioneel spul. Slechts 3 paar sokken is gewoon smerig....

Ben je verplicht om bv blauwe sokken in jou geval te dragen, zelf zou ik bv gewoon sokken op de markt kopen in de kleur grijs of blauw  3 paar of 4 paar voor 10 euro?

Defensie verstrekte zelfs zelf moderne sportsokken gemeleerd donkergrijs, zwarte schacht en wreef afgezet met een blauw biesje en een geel merkje in het gemeleerde deel...

Stel je gaat een nieuw plunje halen en je krijgt maar 2 of 3 paar sokken, wat niet voldoende is voor 5 werkdagenm bega je dan een doodzonde door zelf aangeschafte sokken te dragen als de verstrekte sokken van Defensie in de wasmand zitten?

Inderdaad, laat ze het lekker bekijken, defensie blijft in gebreke........

StormTrooper

Citaat van: Ace1 op 28/08/2011 | 14:35 uur
Citaat van: SMI de Boer op 28/08/2011 | 13:31 uur
Citaat van: Ace1 op 27/08/2011 | 19:53 uur
Citaat van: Laurens op 27/08/2011 | 16:17 uur
Citaat van: Ace1 op 27/08/2011 | 11:21 uur
Laurens je bent zeker gelijk doorgereden naar een Dumpzaak voor extra kleding?

Eee niet direct, wel net ff een uurtje en met veel pijn mijn eigen geld uitgeven voor extra functioneel spul. Slechts 3 paar sokken is gewoon smerig....

Ben je verplicht om bv blauwe sokken in jou geval te dragen, zelf zou ik bv gewoon sokken op de markt kopen in de kleur grijs of blauw  3 paar of 4 paar voor 10 euro?

Defensie verstrekte zelfs zelf moderne sportsokken gemeleerd donkergrijs, zwarte schacht en wreef afgezet met een blauw biesje en een geel merkje in het gemeleerde deel...

Stel je gaat een nieuw plunje halen en je krijgt maar 2 of 3 paar sokken, wat niet voldoende is voor 5 werkdagenm bega je dan een doodzonde door zelf aangeschafte sokken te dragen als de verstrekte sokken van Defensie in de wasmand zitten?
Wat denk je zelf? Natuurlijk niet. Moeten ze maar voldoende verstrekken.

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 28/08/2011 | 13:31 uur
Citaat van: Ace1 op 27/08/2011 | 19:53 uur
Citaat van: Laurens op 27/08/2011 | 16:17 uur
Citaat van: Ace1 op 27/08/2011 | 11:21 uur
Laurens je bent zeker gelijk doorgereden naar een Dumpzaak voor extra kleding?

Eee niet direct, wel net ff een uurtje en met veel pijn mijn eigen geld uitgeven voor extra functioneel spul. Slechts 3 paar sokken is gewoon smerig....

Ben je verplicht om bv blauwe sokken in jou geval te dragen, zelf zou ik bv gewoon sokken op de markt kopen in de kleur grijs of blauw  3 paar of 4 paar voor 10 euro?

Defensie verstrekte zelfs zelf moderne sportsokken gemeleerd donkergrijs, zwarte schacht en wreef afgezet met een blauw biesje en een geel merkje in het gemeleerde deel...

Stel je gaat een nieuw plunje halen en je krijgt maar 2 of 3 paar sokken, wat niet voldoende is voor 5 werkdagenm bega je dan een doodzonde door zelf aangeschafte sokken te dragen als de verstrekte sokken van Defensie in de wasmand zitten?