Nieuw conflict dreigt over Falklands

Gestart door VandeWiel, 17/02/2010 | 17:14 uur

Elzenga

RTL Nieuws ‏@RTLNieuwsnl

VIDEO: Argentinië kampt met torenhoge inflatie. Eerste bijdrage van @peter_scheffer voor RTL Nieuws http://bit.ly/1397F0D

Elzenga

Als ik zo de Argentijnse strijdkrachten doorneem krijg ik niet de indruk dat die op dit moment tot veel groots in staat zijn, laat staan het opnieuw veroveren van de Falkland eilanden.

Lex

Citaat van: Ace1 op 06/01/2013 | 20:10 uur
Hoe het op dit moment ervoor staat weet ik niet, er is daar  toch ook een Type 45 Destroyer en een Sub op de Falklands aanwezig?
Was dat zo, dan had ik dat wel vermeld. Je info is erg out-dated.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 06/01/2013 | 20:24 uur
Met de huidige staat van de Argentijnse luchtmacht is het best mogelijk dat de Britten de lucht voldoende schoon kunnen krijgen met de middelen die zij nu hebben zonder zelfs verder fixed wings in te hoeven zetten. De moderne SAM's van de Britten zijn best in staat om de Argentijnse A4's uit de lucht te knallen. Met wat de Argentijnen in eerste instantie al verliezen met het innemen van de Eilanden...

Heb je ook rekening gehouden dat de Argentijnse luchtmacht Mirages heeft en verder de FMA IA 58 Pucará die bij de vorige verovering goed zijn gebruikt?

http://en.wikipedia.org/wiki/FMA_IA_58_Pucar%C3%A1



dudge

Citaat van: ARM-WAP op 06/01/2013 | 18:52 uur
Theoretisch is het best mogelijk dat de Argies een aanval met als doel herbezetting van de Falklands overwegen.

Probleem is dat het vandaag de dag echt heel moeilijk is om zoiets nog stil te houden. De troepenmacht nodig om zoiets te bewerktselligen is veel te groot... Wat met Twitter, FaceBook, (defensie)fora,...
Satelieten... die communicaties onderscheppen... fysisch de verplaatsingen van vliegtuigen en schepen kunnen volgen...

Maar... ik denk dat moesten ze er voor gaan en slagen in een bezetting van de eilanden, de Britten het zéér moeilijk zouden hebben om de eilanden opnieuw te veroveren... Om niet te zeggen dat het nagenoeg onmogelijk is...
Zonder luchtdekking zie ik een landingsforce gewoon niet eens in de buurt komen eens de Argentijnen er een degelijke defensie geinstalleerd hebben.

Met de huidige staat van de Argentijnse luchtmacht is het best mogelijk dat de Britten de lucht voldoende schoon kunnen krijgen met de middelen die zij nu hebben zonder zelfs verder fixed wings in te hoeven zetten. De moderne SAM's van de Britten zijn best in staat om de Argentijnse A4's uit de lucht te knallen. Met wat de Argentijnen in eerste instantie al verliezen met het innemen van de Eilanden...

Het zal wederom een zware strijd worden, maar de Britten hebben goede kans om te winnen. Ook kunnen zij bases in Argentinië beschieten met Tomahawks. Kansloos zijn ze zeker (nog!) niet. Als de britten verder gaan snijden, en de Argentijnen meer investeren, kan dat veranderen.


Ace1

Citaat van: Lex op 06/01/2013 | 17:16 uur
Ter aanvulling: op continue basis 1x Patrouilleschip; 1x Hercules; 1x tankervliegtuig; 2x SAR heli's en landtroepen.

Hoe het op dit moment ervoor staat weet ik niet, er is daar  toch ook een Type 45 Destroyer en een Sub op de Falklands aanwezig?

http://www.bbc.co.uk/news/uk-16810417

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/campaigns/our_boys/2895647/Royal-Navy-sends-Swiftsure-class-attack-submarine-to-Falkland-Islands-to-boost-security.html

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2096265/Nuclear-sub-Falklands-patrol--flames-fury-continue-Argentina.html?ito=feeds-newsxml

Volgens de wiki.

a Rapier detachment from the Royal Artillery. This was previously handled by the RAF Regiment but the RA now have sole responsibility for operating the Rapier.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Mount_Pleasant

ARM-WAP

Theoretisch is het best mogelijk dat de Argies een aanval met als doel herbezetting van de Falklands overwegen.

Probleem is dat het vandaag de dag echt heel moeilijk is om zoiets nog stil te houden. De troepenmacht nodig om zoiets te bewerktselligen is veel te groot... Wat met Twitter, FaceBook, (defensie)fora,...
Satelieten... die communicaties onderscheppen... fysisch de verplaatsingen van vliegtuigen en schepen kunnen volgen...

Maar... ik denk dat moesten ze er voor gaan en slagen in een bezetting van de eilanden, de Britten het zéér moeilijk zouden hebben om de eilanden opnieuw te veroveren... Om niet te zeggen dat het nagenoeg onmogelijk is...
Zonder luchtdekking zie ik een landingsforce gewoon niet eens in de buurt komen eens de Argentijnen er een degelijke defensie geinstalleerd hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 06/01/2013 | 17:16 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 06/01/2013 | 17:03 uur
.....en volgens mij zijn dat momenteeel maar 4 tot 6 toestellen en dat is een beetje weinig.
Ter aanvulling: op continue basis 1x Patrouilleschip; 1x Hercules; 1x tankervliegtuig; 2x SAR heli's en landtroepen.

aanvulling: 4 x EF en "eventueel" een nucleaire aanvalsonderzeeboot.

Lex

Citaat van: Oorlogsvis op 06/01/2013 | 17:03 uur
.....en volgens mij zijn dat momenteeel maar 4 tot 6 toestellen en dat is een beetje weinig.
Ter aanvulling: op continue basis 1x Patrouilleschip; 1x Hercules; 1x tankervliegtuig; 2x SAR heli's en landtroepen.

Oorlogsvis

De Argenteinen denken dat ze boven de wet staan, ze hebben het belang van het Spaanse Repsol in YPF ook genationaliseerd wat heeft geleid tot een enorme strop voor de Spanjaarden. Nu denkt die met botox volgespoten buikspreekpop ook de Falklands te kunnen opeisen.
Ik kijk er nu al naar uit dat de Argenteinen uit overmoed een poging gaan wagen de eilanden te veroveren. Ze mogen dan goed kunnen voetballen van een echte vechters mentaliteit hebben ze nog geen kaas gegeten. Technologisch konden ze in 1982 met hun 6 exocet raketten en superentandards het de Engelsen even moeilijk maken maar in de luchtgevechten met de sea Harriers waren de Mirages van de Argenteinen geen partij, in de daaropvolgende infantarie gevechten met de Engelsen moesten ze het ook afleggen.
Het verschil is alleen nu dat de Royal Navy nog steeds veruit superieur is aan de Argenteinen maar dat een belangrijk wapen gemist wordt en dat is de Sea Harrier...nog steeds hebben de Engelsen geen antwoord gevonden op het wegbezuinigen van de Harriers. Het eninge wat ze kunnen doen is nu een prefentief squadron handhaven op de eilanden en volgens mij zijn dat momenteeel maar 4 tot 6 toestellen en dat is een beetje weinig. Engeland moet gewoon zijn tanden laten zien en overgaan tot het stationeren van minimaal 12 toestellen op de eilanden dan maken de Argenteinen geen schijn van kans.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 06/01/2013 | 15:15 uur
Mwa, je zal het stuk dat er tussen zit moeten zwemmen.....  ;)

Rob dat is juist een mooie uitdaging voor je? :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Flyguy op 06/01/2013 | 15:10 uur
Gelukkig is Chavez voor de komende tijd 'uitgeschakeld', anders was er nog zo'n heethoofd bij betrokken.

Mwa, je zal het stuk dat er tussen zit moeten zwemmen.....  ;)

Flyguy

Gelukkig is Chavez voor de komende tijd 'uitgeschakeld', anders was er nog zo'n heethoofd bij betrokken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 06/01/2013 | 15:03 uur
Ik vermoed dat ze er een veel zwaardere dobber aan zouden hebben dan ruim 30 jaar geleden.

Ik heb zo ongeveer het zelfde idee...

Gevoed door het te grabbel gooien van de Royal Navy (ergens komt mij dat heel bekend voor)

KapiteinRob

Citaat van: www.independent.co.uk op 06/01/2013 | 15:01 uur
Cameron: Britain would fight another war with Argentina to keep the Falkland Islands

Ik vermoed dat ze er een veel zwaardere dobber aan zouden hebben dan ruim 30 jaar geleden.