Nieuw conflict dreigt over Falklands

Gestart door VandeWiel, 17/02/2010 | 17:14 uur

Ace1

#60
Citaat van: dudge op 01/02/2012 | 14:28 uur
Nu verschilt het misschien net als bij onze LCF's per schip. Maar voor zover ik weet hebben ze het allemaal wél.

Hier een uit mijn eigen archief van de D32 Daring waarop de 'R2D2' goed te zien is.



Dan zit de 'R2D2' ongeveer op dezelfde plaats als bij de Typ42 Destroyers?


KapiteinRob

Citaat van: guest1400 op 01/02/2012 | 12:31 uur
gaan we weer :omg:

Je hebt helemaal gelijk; ik liet me even meeslepen. Natuurlijk is er voor de OPV-ergenissen een separaat topic.....


Chrisis

Citaat van: ARM-WAP op 01/02/2012 | 11:22 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 01/02/2012 | 10:55 uur
Waarom vinden "we" het dan wel verantwoord om ons stationsschip in de west met enige regelmaat een bevoorrader, LPD en zometeen OPV te laten zijn? Daar hebben we ook te maken met Zuid-Amerikaanse retoriek.....
"WE" - dat zijn niet jij, ik, Jurrien of anderen hier op dit Forum, denk ik.
Dat zijn Den Haag en mss ook wel de top van de KM.
Wat mij betreft had DSNS enkel een order gekregen voor OPVs ter aanvulling van LCF, M-fregatten indien daarvoor goed onderbouwde vraag naar zou zijn geweest vanuit de KM... En werden daarvoor al zeker geen 2 M-Fregatten verkwanseld.

En die aanvullende OPV's hadden van een standaard klasse mogen zijn de Stan Patrol Sea Axe of een kleine versie van de Sigma's maar niet met de super sensor mast en al helemaal niet een kanons bewapening (ik zou beperken tot een 35mm Millenium gun (incl ABM) en wat kleinere wapens. Daarnaast plek houden voor een kleine VLS instalatie. combi AA / ASM. En geen ruimte voor de grote NH-90 wel een kleine flexibele hangar voor toekomstige UAV (STOVL).

In plaats van 4 super grote zou ik dan 6 kleinere aanschaffen....

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 01/02/2012 | 11:22 uur
En werden daarvoor al zeker geen 2 M-Fregatten verkwanseld.

4.....  :'(

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 01/02/2012 | 10:55 uur
Waarom vinden "we" het dan wel verantwoord om ons stationsschip in de west met enige regelmaat een bevoorrader, LPD en zometeen OPV te laten zijn? Daar hebben we ook te maken met Zuid-Amerikaanse retoriek.....
"WE" - dat zijn niet jij, ik, Jurrien of anderen hier op dit Forum, denk ik.
Dat zijn Den Haag en mss ook wel de top van de KM.
Wat mij betreft had DSNS enkel een order gekregen voor OPVs ter aanvulling van LCF, M-fregatten indien daarvoor goed onderbouwde vraag naar zou zijn geweest vanuit de KM... En werden daarvoor al zeker geen 2 M-Fregatten verkwanseld.

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 01/02/2012 | 09:27 uur
Vind ik in dit geval onverantwoord om zo'n schip ginds te sturen.

Waarom vinden "we" het dan wel verantwoord om ons stationsschip in de west met enige regelmaat een bevoorrader, LPD en zometeen OPV te laten zijn? Daar hebben we ook te maken met Zuid-Amerikaanse retoriek.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 01/02/2012 | 10:40 uur
Die vier Typhoons zijn in mijn ogen niet genoeg.
Er zouden er minstens 12 moeten staan zodat men er toch een viertal altijd onmiddellijk inzetbaar heeft.

Niet dat ik de Argentijnen er echt van verdenk een tweede inval en bezetting te overwegen.
Echter, een wat "meer ontradende display en onplooiing" van Britse middelen lijkt me aangewezen.
Probleem is dat met de laatste bezuiniginsronde de Royal Navy goed heeft mogen inleveren...
Er zijn gewoonweg niet veel eenheden inzetbaar/beschikbaar...


Een bekend probleem. Als het zo doorgaat in Europa, dan maakt zich niemand in de wereld meer zorgen om een tandenloze Economische "tijger"

Iets wij wij ons nu juist wel zorgen over zouden moeten maken.

ARM-WAP

Die vier Typhoons zijn in mijn ogen niet genoeg.
Er zouden er minstens 12 moeten staan zodat men er toch een viertal altijd onmiddellijk inzetbaar heeft.

Niet dat ik de Argentijnen er echt van verdenk een tweede inval en bezetting te overwegen.
Echter, een wat "meer ontradende display en onplooiing" van Britse middelen lijkt me aangewezen.
Probleem is dat met de laatste bezuiniginsronde de Royal Navy goed heeft mogen inleveren...
Er zijn gewoonweg niet veel eenheden inzetbaar/beschikbaar...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#51
Citaat van: ARM-WAP op 01/02/2012 | 09:27 uur
Citaat van: dudge op 31/01/2012 | 23:52 uur
De type-45's hebben 2xPhalanx aan boord. (zijkant, ter hoogte van de 'schoorsteen')
ASM's hebben ze inderdaad niet, erg jammer inderdaad.
Phalanx is "fitted for" maar zover ik op foto's zie "not with"...
Vind ik in dit geval onverantwoord om zo'n schip ginds te sturen.
Dat een OPV niet over zulke apparatuur beschikt is vanzelfsprekend

Je zou toch zeggen dat de Britse marine haar lesje geleerd heeft zo'n 30 jaar geleden.

In het kader van de heersende retoriek vind ik de bijdrage van één goed schip enigsinds twijfelachtig. 4 Eurofighters zijn welliswaar in staat om de voltallige Argentijnse luchtmacht (+/- 11 mirage III + 7 mirage 5 + 30 A4 + 11 Super Etendards) lekker bezig te houden en ze nog verder te decimeren, wellicht zelfs zonder enig verlies aan Britse zijde, al zit een toevalstreffer van Argentijnse zijde er natuurlijk altijd in.

Maar één fregat die stand moet houden tegen de Argentijnse vloot (inclusief 2 onderzeeboten en  6 140 MEKO korvetten) vind ik wat te zelfbewust.

Kortom als de Argentijnen echt iets willen dan zou een verrassings aanval (zondagochten 7 uur of zo iets) maar zo de EF's op de grond kunnen uitschakelen en een Fregat naar de kelder jagen.

ARM-WAP

Citaat van: dudge op 31/01/2012 | 23:52 uur
De type-45's hebben 2xPhalanx aan boord. (zijkant, ter hoogte van de 'schoorsteen')
ASM's hebben ze inderdaad niet, erg jammer inderdaad.
Phalanx is "fitted for" maar zover ik op foto's zie "not with"...
Vind ik in dit geval onverantwoord om zo'n schip ginds te sturen.
Dat een OPV niet over zulke apparatuur beschikt is vanzelfsprekend

Ace1

Het zou kunnen dat men op de  OPV P257 HMS CLYD, manpads gebruikt met de Starstreak missile de britse tegenhanger van de Stinger?

http://www.army-technology.com/projects/starstreak/

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 31/01/2012 | 17:47 uur
Een AAW-destroyer sturen zonder enige Surface-surface missiles en CIWS...
Enkele jaren terug stuurde men T-23, T-22 en T-42... die hadden ofwel Harpoon of een beperkte SSM capaciteit met Sea Dart in Surface mode.

een Type 22 Fregat en Type 23 hebben Sea Wolf Missiles. en een Goalkeeper of een  Phalanx is toch zo aan boord van een type 45 Destroyer geplaats?
Heeft de OPV P257 HMS CLYDE een CIWS of een  Point Defense Missile System?

http://www.royalnavy.mod.uk/The-Fleet/Ships/Patrol-and-Minehunters/River-Class/HMS-Clyde

ARM-WAP

Een AAW-destroyer sturen zonder enige Surface-surface missiles en CIWS...
Enkele jaren terug stuurde men T-23, T-22 en T-42... die hadden ofwel Harpoon of een beperkte SSM capaciteit met Sea Dart in Surface mode.

HAskHGP9

Groot-Brittannië stuurt oorlogsschip naar Falklandeilanden

door Lex Boon

De Britse overheid stuurt een van haar meest geavanceerde oorlogsschepen naar de Falklandeilanden. Dat heeft het Britse ministerie van defensie vandaag bekendgemaakt. Londen benadrukte dat het om een routinemissie gaat. De HMS Dauntless, een torpedobootjager, moet het fregat HMS Montrose aflossen.

De beslissing komt op een moment dat de spanningen tussen Argentinië en Groot-Brittannië over de Falklandeilanden oploopt. Die spanning heeft te maken met de herdenking van de Falklandoorlog, in april dertig jaar geleden. De Falklands maken al 180 jaar deel uit van het Verenigd Koninkrijk. Maar Argentinië claimt soevereiniteit over de eilanden in de Atlantische Oceaan, die het de Malvinas noemt.
Verenigd Koninkrijk benadruk soevereiniteit

Ondanks dat het volgens de Britse overheid een "routinemissie" is benadrukt Groot-Brittannië volgens onze correspondent Titia Ketelaar met deze stap dat de eilanden onder soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk vallen. Ketelaar:

    "De Britten benadrukken nogmaals dat de eilanden Brits zijn en dat ze de inwoners zullen blijven beschermen zolang ze Brits willen blijven, waarbij wordt gewezen op het zelfbeschikkingsrecht. Daarnaast waarschuwden hoge militairen onlangs voor bezuinigingen bij defensie. Dat ze nu een van hun meest geavanceerde schepen sturen laat zien dat de bescherming van de Falklandeilanden serieus wordt genomen."

Volgens Ketelaar is deze stap ook een vervolg op wat er vorige week is gebeurd. Toen sprak de Britse premier David Cameron sprak van de "koloniale" houding van Argentinië over de eilanden. Dat deed hij omdat "deze mensen Brit willen blijven en de Argentijnen vinden dat ze iets anders moeten doen." Deze uitspraak leidde in Argentinië tot felle reacties. De Argentijnse minister van Buitenlandse Zaken Hector Timerman beschuldigde de Britten als voormalige koloniale wereldmacht van "het herschrijven van de geschiedenis".

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/31/groot-brittannie-vervangt-oorlogsschip-bij-falklandeilanden/