Nieuw conflict dreigt over Falklands

Gestart door VandeWiel, 17/02/2010 | 17:14 uur

hudinie

we gaan toch niet twijfelen over de capaciteit van de Royal Navy als het gaat om het herroveren van de Falkland he ?
zowieso staan daar nu al jagers op de eilanden en lijkt het me uitgesloten dat het de Argenteinen uberhaubt een 2de keer gaat
lukken.
Miliatiar stellen de Argenteinen nu al helemaal niets meer voor, en de Royal Navy is het neusje van de zalm....

IPA NG

#14
Ik denk dat als Irak achter de rug is en de nieuwe carriers samen met de type 45 destroyers in dienst komen dat ze met gemak de falklands opnieuw zouden kunnen heroveren.

Sinds de Falklands oorlog is de Argentijnse krijgsmacht in mijn ogen amper gemoderniseerd (behalve de vloot), en is in een erg slechte staat.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Sandgroper

Citaat van: hudinie op 18/02/2010 | 10:16 uur
Is weer een heel domme zet van de zich zelfoverschattende Argentijnen, je zou toch denken dat met het vertrekken van de Militaire Junta
na 1982 en de nederlaag die ze toen hebben geleden ze nu wel eens wat wijzer zouden zijn maar nee hoor......
Engeland heeft trouwens militair helemaal niets te vrezen van de Argentijnen alleen heeft de vloot nu zijn sea-harriers niet meer
en is het wachten op de VSTOL-versie van de F-35
Si seguro?  Nou nee, zo werd de Argentijnse luchtmacht niet betrokken bij de voorbereiding op ops "Blaauw" en was dus niet voorbereid op een oorlog.   
De Britten hadden veel geluk met Argentijnse bommen die hun schepen wel raakten, maar dankzij fout afgestelde ontstekers niet ontploften.
Dat was door het oog van de naald.
En nu, kan Groot Brittanie nog op Safari naar de Falklands?   No, het handhaven van de no-fly zones boven Irak kostte de RAF gemiddeld 4.000 kg aan dure preciesie geleide wapens per maand.   Van deze langdurige operatie en de opvolgende safari's in Irak & Afganistan heeft de RAF en de andere krijgsmachtdelen zich niet kunnen herstellen.
Sandgroper sends,

IPA NG

#12
De luchtmacht en de marine delen nu hun Harriers.

Van Wikipedia:
CitaatIn 2000 the Sea Harrier force was merged with the RAF's Harrier GR7 fleet to form Joint Force Harrier. The Fleet Air Arm began withdrawing the Sea Harrier from service in 2004 with the disbandment of 800 NAS. 801 NAS disbanded on 28 March 2006 at RNAS Yeovilton (HMS Heron). 800 and 801 NAS were then combined to form the Naval Strike Wing, flying ex-RAF Harrier GR7 and GR9s

CitaatWith the withdrawal of the Royal Navy's Sea Harrier in 2006, the RAF's Harrier fleet is tasked with the missions that it used to share with those aircraft. In 2006, the GR9 also entered service with the Fleet Air Arm when the first former Sea Harrier squadron reformed. The GR9 is expected to stay in service at least until 2018, when the first F-35s are due. At this point, the Joint Strike Fighter should be gaining operational capability.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

hudinie

Is weer een heel domme zet van de zich zelfoverschattende Argentijnen, je zou toch denken dat met het vertrekken van de Militaire Junta
na 1982 en de nederlaag die ze toen hebben geleden ze nu wel eens wat wijzer zouden zijn maar nee hoor......

Engeland heeft trouwens militair helemaal niets te vrezen van de Argentijnen alleen heeft de vloot nu zijn sea-harriers niet meer
en is het wachten op de VSTOL-versie van de F-35

cabez

Stuur de Hms Conqueror,die kennen de Argentijnen nog wel,of diens opvolger.

Laurens


boekje_pienter

Voor de achtergronden kun je ook hier kijken :silent:



Lex


Laurens

Snel, steun onze Britse broeders. Stuur een OVP!

Lex

De hoeveelheid die "geschat" wordt, overtreft die van Koeweit. Het was reeds bekend dat er olie aanwezig is (Shell heeft in 1989 een survey gedaan), maar de toenmalige olieprijzen waren dusdanig laag, dat het te duur werd.
Het schip dat aan de ketting ligt is MV Thor Leader.

VandeWiel

3.5 miljard vaten olie? Dat maakt de eilanden ineens 245 miljard dollar waard. Dat is voor beide landen voldoende reden om ze niet op te willen geven of de opbrengsten de ander niet te gunnen. Yikes.

VandeWiel

#3
Published: 7:00AM GMT 12 Feb 2010

Argentina has escalated its dispute with Britain over oil and gas exploration in the South Atlantic, blocking a ship from leaving with equipment it said would have been used to support drilling around the Falkland Islands.

Jorge Taiana, the foreign minister, met to press the issue with the governor of Tierra del Fuego province, which, on every schoolchild's map in the country, includes the islands the Argentines call Las Malvinas.
"Great Britain is violating Argentine sovereignty," Gov. Fabiana Rios declared after the meeting.

The Foreign Ministry said that port officials prevented the vessel from leaving because of evidence that the cargo of Argentine-made seamless tubes would be used for drilling activity "illegitimately promoted" by Britain.

The ministry said the boat had visited Port Stanley, the islands' capital, in January without permission. By law, any company involved in the oil business must obtain government permission before engaging in activity in Argentina's continental shelf - including the disputed islands.
Techint, the world's biggest producer of seamless steel tubing for the oil industry, denied that the tubes were destined for the Falklands. It said they were headed to destinations in the Mediterranean and companies that have no operations in the disputed area.
The British Foreign Office declined to comment.

Last week Argentina formally objected to the start of oil and gas exploration in the islands, which the government considers to be Argentine despite losing a war over them with Britain.

Argentina took the South Atlantic islands by force in April 1982, and 649 of its soldiers and 258 British soldiers were killed before Argentina surrendered two months later.

The latest battles are mostly waged by diplomats - both countries have filed claims with international organisations over rights to the seabed surrounding the islands.

Meanwhile, British companies are moving ahead with exploration.

Desire Petroleum Plc has licensed six areas around the islands where it says 3.5 billion barrels of oil and 9 trillion cubic feet of natural gas can be recovered from relatively shallow deposits. The company is bringing in the Ocean Guardian, a $35 million offshore oil rig, that it expects to begin drilling in earnest by month's end.


http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/southamerica/argentina/7217786/Argentina-blocks-supply-ship-to-Falklands.html

VandeWiel

Afgelopen dagen wat langs zien komen over dat de Argentijnen toevoer van oliedril onderdelen naar de Falklands zouden blokkeren. De Argentijnse regering schijnt niet zo blij te zijn met de olieboringen...

VandeWiel

#1
Bijna 30 jaar na de Falklandoorlog dreigt er een nieuw conflict over de Britse eilandengroep in de zuidelijke Atlantische Oceaan. Argentiniƫ heeft aangekondigd dat het alle schepen in haar territoriale wateren gaat controleren die de Falklandeilanden, South-Georgia of de South Sandwich eilanden als eindbestemming hebben.

De reden hiervoor is dat Groot-Brittanniƫ naar olie gaat boren op de eilanden. Dat is tegen de zin van de Argentijnen die 'Las Malvinas' nog altijd als hun eigendom beschouwen. De controles zijn volgens de Argentijnse kabinetschef "niet alleen ter verdediging van de Argentijnse soevereiniteit maar ook van de natuurlijke grondstoffen".

De Britse reactie op de Argentijnse maatregel is vooralsnog gematigd. Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat de Argentijnen zelf mogen weten wat ze in hun territoriale wateren doen. De Britten willen er verder alles aan doen om de "productieve relatie" met Argentiniƫ in stand te houden.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/02/nieuw_conflict_dreigt_over_fal.html