Nieuw conflict dreigt over Falklands

Gestart door VandeWiel, 17/02/2010 | 17:14 uur

IPA NG

Ik vind nog steeds dat we met de UK en Frankrijk een verdedigingsverdrag op moeten stellen voor onze overzeese gebiedsdelen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

DvdW

Citaat van: Lynxian op 05/08/2013 | 21:30 uur
Precies. We hebben het hier niet over vrienden. We hebben het over goede vrienden. Helpen als de nationale soevereiniteit in geding is, is dan nog wel het minste wat je kunt doen.
Mensen zijn goede vrienden van elkaar, landen niet (meer). Sorry als ik jouw zeepbel lek prik maar it aint gonna happen. Het is ieder voor zich, en als ik er beter van wordt dan doe ik mee. Zaken als vriendschap, loyaliteit en eer zijn al jaren geleden op vakantie gegaan...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lynxian

Precies. We hebben het hier niet over vrienden. We hebben het over goede vrienden. Helpen als de nationale soevereiniteit in geding is, is dan nog wel het minste wat je kunt doen.

Mourning

#177
Citaat van: Laurens op 05/08/2013 | 17:18 uur
Artikel 5 Nato:

The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic
area.

Falklands valt daarbuiten

Ik denk dat iedereen dat wel weet maar wat een aantal posters wenst is dat Nederland in een dergelijk geval buiten het NATO handvest om (militaire)assistentie aan het Verenigd Koninkrijk verleend, omdat het een naaste bondgenoot en vriend is van het Koninkrijk der Nederlanden en we behoorlijk wat gemeen hebben.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 05/08/2013 | 16:51 uur
Natuurlijk gaat die onze regering geen bondgenoot helpen, maar ergens klopt het toch niet deze houding. Het zou moeten zijn dat bondgenoten binnen de Navo de Engelsen zouden moeten helpen mocht er stront aan de knikker zijn daar in de Falklands.

Artikel 5 Nato:

The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic
area.

Falklands valt daarbuiten

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 05/08/2013 | 14:48 uur
Jij zei "de Engelsen" maar bedoelde dus "de geallieerden". Lijkt me toch wel wat verschil in zitten.. Dat gezegd hebbende zal ik heus de rol van het m.i. standvastige Engeland in WOII niet naar beneden halen. Zelfs onze Koningin en regering hebben ze een veilig onderdak kunnen bieden.... Maar, terug naar de Falklands kerend, aangezien we in 1982 de Engelsen ook niet hielpen bij de Falklandsoorlog, zullen we dat nu ongetwijfeld weer niet doen.
Natuurlijk gaat die onze regering geen bondgenoot helpen, maar ergens klopt het toch niet deze houding. Het zou moeten zijn dat bondgenoten binnen de Navo de Engelsen zouden moeten helpen mocht er stront aan de knikker zijn daar in de Falklands.

KapiteinRob

#174
Citaat van: Oorlogsvis op 05/08/2013 | 14:31 uur
De Engelsen....waren dat dan Portugese Para's die bij Arnhem naar beneden sprongen dan ? ....slag om Arnhem..Roy Urquhart...Montgommery.....ik noem maar even wat hoor...... (de engelsen, canadezen en amerikanen)

Jij zei "de Engelsen" maar bedoelde dus "de geallieerden". Lijkt me toch wel wat verschil in zitten.. Dat gezegd hebbende zal ik heus de rol van het m.i. standvastige Engeland in WOII niet naar beneden halen. Zelfs onze Koningin en regering hebben ze een veilig onderdak kunnen bieden.... Maar, terug naar de Falklands kerend, aangezien we in 1982 de Engelsen ook niet hielpen bij de Falklandsoorlog, zullen we dat nu ongetwijfeld weer niet doen.

Oorlogsvis

#173
Citaat van: Kapitein Rob op 05/08/2013 | 10:51 uur


De Engelsen hebben Nederland bevrijd van de Duitse-bezetting?

Aha, zoals de Engelse ons ook hielpen bij Nieuw-Guinea? Los daarvan denk ik dat een groot aantal Nederlanders het helemaal niet erg vindt als we "onze eilandjes in de west" kwijt zouden raken...

Dat de Nederlandse politiek geen 1e prijs zal winnen voor heldhaftige besluiten, laat staan praktische uitvoering eraan geven, lijkt me duidelijk. En dat zal ook hier dan weer blijken.
De Engelsen....waren dat dan Portugese Para's die bij Arnhem naar beneden sprongen dan ? ....slag om Arnhem..Roy Urquhart...Montgommery.....ik noem maar even wat hoor...... (de engelsen, canadezen en amerikanen)

KapiteinRob

Da's een slechte deal; de Fransen hebben veel meer overzeese gebieden en plekken waar ze zich mee bemoeien. Moet je wat mij betreft ver van blijven. Sowieso als er Fransen om de hoek komen; hebben maar 1 belang, nl. eigen belang.

Terug naar de Falklands.....

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 04/08/2013 | 17:52 uur
De UK/NL-landing force bestond in 1982 ook al.... Oftewel kon het UK ook toen de Nederlandse rambam krijgen. Om dit soort zaken stel ik dan ook dat ideeën om iets gezamenlijks op 1 carrier te doen verspilde moeite zijn.

Een optie zou zijn om samen met Frankrijk en de UK een FRUKNL-LF op te zetten. Bij verdrag verplichten we elkaar een bepaalde effort, bijvoorbeeld een LPD/LHD/LHA met bataljon bij toerbeurt, met een aantal fregatten/tankers. Verdragsmatig zijn we dan verplicht elkaars niet-Navo gebied te verdedigen.

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 05/08/2013 | 10:36 uur
Natuurlijk moet Nederland een bijdrage gaan leveren ingeval de Falklands bedreigd gaan worden, Engeland is een bondgenoot in de Navo en ze hebben ons bevrijd van de Duitse-bezetting maar dat wordt  altijd weer makkelijk vergeten.

De Engelsen hebben Nederland bevrijd van de Duitse-bezetting?

Citaat van: Oorlogsvis op 05/08/2013 | 10:36 uur
En als wij hun helpen dan zullen zij ons ook helpen als ooit onze eilandjes in de West bedreigd worden door Venezuela.

Aha, zoals de Engelse ons ook hielpen bij Nieuw-Guinea? Los daarvan denk ik dat een groot aantal Nederlanders het helemaal niet erg vindt als we "onze eilandjes in de west" kwijt zouden raken...

Citaat van: Oorlogsvis op 05/08/2013 | 10:36 uur
Dat laffe van de Nederlandse politiek moet eens afgelopen zijn.....gewoon eventueel een Walrus of LCF / LPD / Mariniers laten helpen.

Dat de Nederlandse politiek geen 1e prijs zal winnen voor heldhaftige besluiten, laat staan praktische uitvoering eraan geven, lijkt me duidelijk. En dat zal ook hier dan weer blijken.

Oorlogsvis

Natuurlijk moet Nederland een bijdrage gaan leveren ingeval de Falklands bedreigd gaan worden, Engeland is een bondgenoot in de Navo en ze hebben ons bevrijd van de Duitse-bezetting maar dat wordt  altijd weer makkelijk vergeten.

En als wij hun helpen dan zullen zij ons ook helpen als ooit onze eilandjes in de West bedreigd worden door Venezuela.

Dat laffe van de Nederlandse politiek moet eens afgelopen zijn.....gewoon eventueel een Walrus of LCF / LPD / Mariniers laten helpen.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 04/08/2013 | 17:52 uur
De UK/NL-landing force bestond in 1982 ook al.... Oftewel kon het UK ook toen de Nederlandse rambam krijgen. Om dit soort zaken stel ik dan ook dat ideeën om iets gezamenlijks op 1 carrier te doen verspilde moeite zijn.
De Nederlanders aldaar geplaatst, zijn van boord gehaald en teruggekeerd naar NL op last van de NL regering.

KapiteinRob

De UK/NL-landing force bestond in 1982 ook al.... Oftewel kon het UK ook toen de Nederlandse rambam krijgen. Om dit soort zaken stel ik dan ook dat ideeën om iets gezamenlijks op 1 carrier te doen verspilde moeite zijn.

Flyguy

Citaat van: Kapitein Rob op 04/08/2013 | 13:38 uur
De kans dat Nederland in een Falklandconflict een bijdrage levert acht ik nihil.
Ik ook, al zou het wel mooi zijn om hulp te leveren in het kader van UK/NL landing force. Het Falklands conflict is het 'perfecte' conflict voor onze expeditionaire krijgsmacht.  Wereldwijd inzetbare hunter-killer SSk's, extreem capabele AAW destroyers, LPD's, multirole kisten met tankers, korps mariniers, luchtmobiel etc. etc. Alles wat je nodig hebt voor een (counter-)invasie.

Maarja, de huidige regering zie ik eerder Argentinie helpen, alleen diplomatiek. Het beste jongetje van de klas mag natuurlijk geen Europese imperialistische doeleinden ondersteunen, zeker niet militair.  :sick: