Defensie samenwerking BeNeLux

Gestart door Sabke, 10/03/2010 | 22:06 uur

KapiteinRob

Citaat van: Sabke op 11/03/2010 | 12:37 uur
Vooral als Belg, die hardheid van de Nederlanders. ik kan mij voorstellen dat als Belgische leerling, je redelijk gedemotiveerd geraakt, wanneer een Nederlandse instructeur zo hard en bot tegen je is.

Ik vind dat een ietwat vreemde stelling; moet ik nu gaan roepen dat je als Nederlandse leerling redelijk gedemotiveerd raakt wanneer een Belgische instructeur zo soft en slap tegen je is? Ik vind dat je e.e.a. wat overdreven aanzet. Naar wat ik begrepen heb, gaat de samenwerking op de Belgisch-Nederlandse operationele school prima. En ik heb zelf kunnen constateren dat de gezamelijke opleiding op de commissariaatschool te Brugge tot volle tevredenheid van zowel de Nederlandse als Belgische instructeurs, staf en leerlingen verloopt. Dat m.i. het operationele samenwerkingprodukt in de praktijk niet echt tot uitiing komt (zie het zogenaamde B/NL-eskader), is een tweede.

Van mij hoeft die samenwerking trouwens niet eens, want ik zie uiteindelijk (op een uitzondering als de MOST) de toegevoegde waarde verder niet. De Belgen worden in mijn ogen min of meer opgeslokt; zie een minister Kamp die durfde te zeggen dat je door de verkoop van de 2 M-fregatten aan België deze eigenlijk ook weer niet "kwijtraakte".....


KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 11/03/2010 | 11:27 uur
We zien nu al dat de inzet van troepen en middelen zeer verschilt (e.g. Afghanistan)

Kun je aangeven waar je hier op doelt?

Sabke

Citaat van: Ros op 11/03/2010 | 12:30 uur
Belgie en Nederland.........twee bijna failliete toko's bij elkaar vegen. Lucemburg met alleen aan mini landmacht van ca 1000 mensen ?.
Ik denk niet dat die 2 failliet gaan, want door de samenwerking en de verschillende verdragen, zijn zij wel aan mekaar verankerd, en kunnen ze niet zomaar van de kaart geveegd worden. Voor beide dus ook een voordeel.

Wat betreft een gemengde bemanning op schepen, dus onder een ABNL-vlag is juridisch gezien niet haalbaar. Ook hebben beide landen een verschillende politiek.
Sowieso worden al inschepen van de buurlanden gedaan, en kan de Landmacht in Den Helder amfibische trainingen organiseren.

Het zou wel haalbaar zijn om 1 fregat als opleidingsschip om te vormen voor beide landen, dat je daar wel een mix hebt, zo leren ze van jongs aan met het cultuurverschil omspringen. Vooral als Belg, die hardheid van de Nederlanders. ik kan mij voorstellen dat als Belgische leerling, je redelijk gedemotiveerd geraakt, wanneer een Nederlandse instructeur zo hard en bot tegen je is.

Ros

#14
Citaat van: hudinie op 11/03/2010 | 10:16 uur
Een samenwerking met Belgie en Luxemburg dan...

Belgie en Nederland.........twee bijna failliete toko's bij elkaar vegen. Lucemburg met alleen een mini landmacht van ca 1000 mensen ?.

ARM-WAP

Een Benelux-leger dat net als de Benelux in de tijd een voortrekker is...

Theoretisch en op papier best interessant. Qua opleidingen zeker haalbaar.
De Belgische luchtmacht werkt idd redelijk nauw samen vwb de opleiding van haar vliegtuig- en helicopter piloten.
Over de Marines is reeds een en ander besproken in andere threads...

Echter, wanneer het op effectieve inzet aankomt voorzie ik problemen.
We zien nu al dat de inzet van troepen en middelen zeer verschilt (e.g. Afghanistan) en ook op vlak van 'aanbesteding'/(defensie-)uitgaves zijn er verschillen.


hudinie

Een samenwerking met Belgie en Luxemburg dan...Met deze 2 landen zouden we goed kunnen samenwerken wat mij betreft voegen we
onze legers samen tot een, De Marine zou dan weer op een acceptabel aantal fregatten komen, de Landmacht zou kunnen worden uitgebreid met een mech Brigade en we krijgen er de para's bij (die we zelf niet hebben).
De luchtmacht ...daar is de besparing uit te halen..we zouden met 80 F-18/GRIPEN/eurofighter's  genoeg hebben voor 3 landen !
Voor alledrie de landen een win win situatie, alleen moet er natuurlijk geen gezeik komen als we de Para's gaan droppen  bij een bevrijding
van de Antillen ofzo....de eenheden moeten ook gemengd zijn vindt ik Nederlanders moeten dan ook in hun Para eenheden actief zijn
en wij op hun schepen en ook Belgen moeten bij het Korps Mariniers kunnen .

Sabke

Citaat van: Ace1 op 10/03/2010 | 23:48 uur
Ik sluit niet uit dat er ook een onderlinge samenwerking is tussen de luchtmachten

Denk hier bij de F16 en de C130 en in de toekomst de NH90

Ook een samenwerking tussen de Commando´s is mogelijk?

Ok maar dat is dan in mminder mate. Of het moest zijn dat wij bij de marine vliegtuigen aanvragen die dan een doel verplaatsen waar wij op moeten vuren. Voor oefeningen bijvoorbeeld. Of een NH90 die we nodig hebben en meegaat tijdens oefeningen en/of operaties.

de samenwerking met de luchtmacht tussen België en Frankrijk is bijvoorbeeld veel groter dan tussen Nederland en België.

Sabke

Citaat van: Lex op 10/03/2010 | 23:45 uur
Met deze vraagstelling kan je alle kanten op. Verzoeke dit nader te specificeren.

Hier bedoel ik dus, bepaalde waarde die je meekrijgt binnen de marine. Zoals bijvoorbeeld: Nederlanders zijn veel harder en directer dan de Belgen. Belgen vragen meer vriendelijker iets aan en de Nederlanders zijn meer concreter en geven gewoon eerder een rechtstreeks bevel.

Ace1

Ik sluit niet uit dat er ook een onderlinge samenwerking is tussen de luchtmachten

Denk hier bij de F16 en de C130 en in de toekomst de NH90

Ook een samenwerking tussen de Commando´s is mogelijk?

Lex

Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 23:28 uur
ik bedoelde ook natuurlijk enkel de samenwerking binnnen de marine
Dat is dan nu duidelijk.
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 23:28 uur
Waarom? kunt u hier een voorbeeld geven of dit verduidelijken?
Het verschil waar ik op doelde behelst enerzijds het politieke gebeuren versus de samenwerking binnen de onderlinge Marines.
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 23:28 uur
Welke negatieve en positieve eigenschappen hebben Nederlandse en Belgische marinemannen/vrouwen?
Met deze vraagstelling kan je alle kanten op. Verzoeke dit nader te specificeren.

Sabke


Citaat van: Lex op 10/03/2010 | 23:10 uur
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
graag had ik jullie mening gehad over de samenwerking.
Vwb het natte deel van de Krijgsmacht (Marine) is dit een goed gebeuren. Binnen ABNL is er een goede samenwerking.

ik bedoelde ook natuurlijk enkel de samenwerking binnnen de marine

Citaat van: Lex op 10/03/2010 | 23:10 uur
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
Welke verschillen zien jullie tussen de 2 landen en is dit een voordeel of nadeel voor de samenwerking?
Er zijn wezenlijke verschillen tussen de 2 landen, maar dat is anders voor de maritieme samenwerking.

Waarom? kunt u hier een voorbeeld geven of dit verduidelijken?

Citaat van: Lex op 10/03/2010 | 23:10 uur
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
Welke negatieve en positieve eigenschappen hebben Nederlandse en Belgische marinemannen?
Waarom hier een beperking tot mannen?
natuurlijk niet enkel mannen maar ook vrouwen

Lex

Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
graag had ik jullie mening gehad over de samenwerking.
Vwb het natte deel van de Krijgsmacht (Marine) is dit een goed gebeuren. Binnen ABNL is er een goede samenwerking.
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
En wat met het cultuurverschil?
Meest grote cultuurverschil is dat men rekening moet houden met "tweetaligheid".
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
Welke verschillen zien jullie tussen de 2 landen en is dit een voordeel of nadeel voor de samenwerking?
Er zijn wezenlijke verschillen tussen de 2 landen, maar dat is anders voor de maritieme samenwerking.
Citaat van: Sabke op 10/03/2010 | 22:06 uur
Welke negatieve en positieve eigenschappen hebben Nederlandse en Belgische marinemannen?
Waarom hier een beperking tot mannen?

Sabke

Bedankt  ;D

Citaat van: Lex op 10/03/2010 | 22:14 uur
Aangezien het lid Sabke hier vraagt om een mening, is dit topic verplaatst naar: "Geef uw mening!"

Lex
Algeheel Beheerder.


Sabke

Sorry inderdaad, topic staat op verkeerde plaats.

Citaat van: Laurens op 10/03/2010 | 22:08 uur
Met betrekking tot wat, Afrika? Staat dit topic wel op de juiste plaats?

Lex

Aangezien het lid Sabke hier vraagt om een mening, is dit topic verplaatst naar: "Geef uw mening!"

Lex
Algeheel Beheerder.