KCT

Gestart door wessel13, 31/03/2010 | 13:26 uur

Nikehercules

Citaat van: Cigarz op 02/04/2010 | 20:49 uur
Nu is het zo geregeld dat de UIM/BBE (welke onder de DSI en dus onder Justitie valt) op Nederlands grondgebied opereert en het KCT (onder Defensie) juist buiten NLD grondgebied.
Dat heeft met allerlei grondwettelijke regelgeving te maken, waardoor NLD militairen bijvoorbeeld niet tegen Nederlandse burgers ingezet mogen worden. En de Nederlandse Justitie juist weer niet buiten het koninkrijk...
UIM'ers krijgen geloof ik ook een aanvullende opleiding tot Buitengewoon opsporings ambtenaar, maar ik zou niet weten waarom dit zou verhinderen om eenheden van het UIM buiten de landsgrenzen in te zetten.
Op wikipedia is trouwens te lezen dat het UIM (evenals de Aanhoudings- en Ondersteuningsdiensten) onder de verantwoordelijkheid valt van de regio korpsen en het ministerie van defensie en niet zoals de andere eenheden binnen de DSI onder de verantwoordelijkheid van het openbaar ministerie.

Citaat van: Cigarz op 02/04/2010 | 20:49 uur
Overigens wordt er door de verschillende eenheden prima paars samengewerkt. DSI bestaat voor een groot deel uit (oud)BBEers en (oud)KCTers. Daarnaast werken de MSO/BBE en het KCT ook operationeel steeds meer samen.
Dat verbaast me, enkele tijd geleden tijdens een steunverlening voor het KCT voor terrorist gespeeld, hierbij ook met een KCT instructeur aan de babbel geraakt.
Deze wist ons te vertellen dat ''ze'' het liefst zo min mogelijk met het UIM samenwerken en dat het ook practies nooit gebeurde.
Dit niet op een neerbuigende manier ofzo, maar volgens hem waren er toch wel enkele flinke verschillen wat optreden betreft die het beter maakte om het gewoon bij de eigen eenheid te houden.

p.s Het UIM schijnt trouwens ook weer gewoon BBE te heten...

Lex

Citaat van: Cigarz op 02/04/2010 | 20:49 uur
Klopt, dat was in 1997. In de afgelopen 12/13 jaar is er echter nogal wat veranderd in het NLD CT wereldje (de DSI bestond toen bijvoorbeeld nog niet eens).
Nu is het zo geregeld dat de UIM/BBE (welke onder de DSI en dus onder Justitie valt) op Nederlands grondgebied opereert en het KCT (onder Defensie) juist buiten NLD grondgebied.
Dat heeft met allerlei grondwettelijke regelgeving te maken, waardoor NLD militairen bijvoorbeeld niet tegen Nederlandse burgers ingezet mogen worden. En de Nederlandse Justitie juist weer niet buiten het koninkrijk...
Misschien dat er een pausibele reden is voor deze verdeling, maar is deze niet een beetje krom?
Wat, indien zich een grootschalig incident in NL afspeelt? Ik kan mij niet voorstellen dat het KCT dan duimendraaiend in de kazerne het nieuws volgt.

Cigarz

Citaat van: Nikehercules op 01/04/2010 | 00:20 uur
Citaat van: joe 010 op 01/04/2010 | 00:13 uur
Voor binnenlandse terreur opereert inderdaad enkel de UIM (Unit Interventie Mariniers) en uiteraard DSI. Volgens mij opereert de UIM ook enigszins grensoverschrijdend maar dat weet ik niet zeker.
Ik meen me te herinneren dat Eric O. tijdens zijn BBE tijd betrokken is geweest bij het oppakken van een oorlogsmisdadiger in voormalig Joegoslaviƫ.

Klopt, dat was in 1997. In de afgelopen 12/13 jaar is er echter nogal wat veranderd in het NLD CT wereldje (de DSI bestond toen bijvoorbeeld nog niet eens).
Nu is het zo geregeld dat de UIM/BBE (welke onder de DSI en dus onder Justitie valt) op Nederlands grondgebied opereert en het KCT (onder Defensie) juist buiten NLD grondgebied.
Dat heeft met allerlei grondwettelijke regelgeving te maken, waardoor NLD militairen bijvoorbeeld niet tegen Nederlandse burgers ingezet mogen worden. En de Nederlandse Justitie juist weer niet buiten het koninkrijk...

Overigens wordt er door de verschillende eenheden prima paars samengewerkt. DSI bestaat voor een groot deel uit (oud)BBEers en (oud)KCTers. Daarnaast werken de MSO/BBE en het KCT ook operationeel steeds meer samen. En dat zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar meer worden.

cabez

Klopt,misschien komt het wel door de verpaarsing van de krijgsmacht.
Kijk naar Afghanistan daar zitten ook marns & kct in tfu 55.

Nikehercules

Citaat van: joe 010 op 01/04/2010 | 00:13 uur
Voor binnenlandse terreur opereert inderdaad enkel de UIM (Unit Interventie Mariniers) en uiteraard DSI. Volgens mij opereert de UIM ook enigszins grensoverschrijdend maar dat weet ik niet zeker.
Ik meen me te herinneren dat Eric O. tijdens zijn BBE tijd betrokken is geweest bij het oppakken van een oorlogsmisdadiger in voormalig Joegoslaviƫ.

Nikehercules

#9
Citaat van: Laurens op 31/03/2010 | 19:44 uur
Dat is er volgens mij eentje die alleen in het buitenland opereert. Voor binnenlandse CT heb je in principe DSI en BBE (of wat voor naam die tegenwoordig ook heeft)

Klopt, de CT teams van het KCT opereren in principe alleen buiten de landsgrenzen.
Dit kan idd ook achter de linies zijn, of meer algemeen en van deze tijd: een vijandige omgeving.

Bij een actie van het UIM(BBE) is het waarschijnlijker dat de plek des onheils al door eenheden van de politie en/of defensie volledig is  afgegrendeld van de buitenwereld (denk bijv aan het laakkwartier een aantal jaren terug)
Hierdoor is de veiligheid in de rug gegarandeerd en kunnen de teams van het UIM zich (relatief) ongestoord op hun doel richten.

Bij een inzet van CT-KCT kan dit wel eens heel anders zijn, wanneer deze plaats vind in een vijandige omgeving zullen deze teams dus zowel hun opdracht uit moeten voeren als hun rug dekken.

joe 010

Citaat van: Laurens op 31/03/2010 | 19:44 uur
Dat is er volgens mij eentje die alleen in het buitenland opereert. Voor binnenlandse CT heb je in principe DSI en BBE (of wat voor naam die tegenwoordig ook heeft)

Voor binnenlandse terreur opereert inderdaad enkel de UIM (Unit Interventie Mariniers) en uiteraard DSI. Volgens mij opereert de UIM ook enigszins grensoverschrijdend maar dat weet ik niet zeker.

Laurens

Dat is er volgens mij eentje die alleen in het buitenland opereert. Voor binnenlandse CT heb je in principe DSI en BBE (of wat voor naam die tegenwoordig ook heeft)

KapiteinRob

Weer wat geleerd......

wessel13

Oke bedankt.

Ja kapitein rob ze hebben verschillende groepen para en optreden in bergachtig terrein  ook een contra terreur eenheid... http://www.korpscommandotroepen.nl/index.php?l=nl&p=99

KapiteinRob

Is het KCT tegenwoordig (ook) een "contra terreur eenheid"?

wessel13

ja ... ik begreep dat niet helemaal..

Lex

Heb je hier reeds gekeken?

wessel13

Hallo.

Over het kct... opereert het contra terreur eenheid ook achter de vijandelijke linies of alleen in woonwijken?