Islam omarmd in krijgsmacht

Gestart door Elzenga, 09/04/2010 | 13:19 uur

Tanker

Ik word zo niet goed van die positieve discriminatie, neem massaal ontslag richten we een Nederlands bataljon op bij het vreemdelingenlegioen.
Nederland is onderhand toch bezig om zijn defensie op te heffen of om te vormen tot een veredelde politiemacht...

KapiteinRob

De blanco hetero man binnen defensie krijgt toch al genoeg aandacht? Vet boekje jatten in Noorwegen, vechtpartijtje in Oostenrijk, "verkrachting" op de HIDD, Eric O., belletje trekken in Appingedam, onenigheid in Zweden?  :devil:

Enforcer

Nu dit weer.

Daarvoor aparte aandacht en rechten voor homo's.

Daarvoor aparte aandacht en rechten voor vrouwen.

Daarna heeft de positieve discriminatie gezorgd voor negatieve discriminatie van de blanke hetero man, aangezien die in een apart verdomhoekje is gestopt en blijkbaar niet mag zeiken. Dat hebben die anderen wel al voor zichzelf geregeld. Op een gegeven moment gaat dat gewoon voor spanningen zorgen die je in een kijgsmachtbedrijf niet wil hebben. Kortom, kunnen we niet gewoon een keertje normaal gaan doen?!

A.J.

#9
Citaat van: Roy Klopper op 09/04/2010 | 13:19 uur
Islam omarmd in krijgsmacht

Zo geeft het duo cursussen aan koks van de diverse kazernekeukens. De doorgewinterde voedselbereiders leren hier hoe ze volgens de islamitische regels 'halal' moeten koken. In overleg met huiscateraar Paresto van Defensie hebben de imams het voor elkaar gekregen dat in de kantines meer snacks komen die ook geschikt zijn voor moslims, bijvoorbeeld omdat er geen varkensvlees in is verwerkt.

Er wordt al jarenlang rekening gehouden met verschillende eetgewoonten/ geloofsovertuigingen, dat die twee imams dat voor elkaar gebokst hebben is volstrekte onzin.

Citaat
Bovendien overleggen de respectievelijk uit Marokko en Turkije afkomstige Eddaoudi en Aydin sinds kort met de militaire commandanten en de Directie Personeel van Defensie over de optie om moslimmilitairen tijdens de islamitische vastenperiode ramadan vrij te stellen van oefeningen of gedeelten daarvan. "We zijn daarover in overleg en zoeken een goede uitweg voor alle partijen", aldus de geestelijken.

Ook bullshit, die hele ramadam kan opgeschoven worden als de omstandigheden daarom vragen, vrijstelling hebben ze in een grijs verleden al eens geprobeerd maar dat werd om die reden niet gekocht. Ik zou het vreemd vinden dat men daar nu wel rekening mee gaat houden. Die geestelijken moeten zich maar eens afvragen waarom bv de Taliban tijdens de ramadam net zo makkelijk bommen aan het ingraven zijn.

Citaat
Defensie weet niet hoeveel van haar circa 49.000 militairen moslim zijn. "Uit privacyoverwegingen vragen we niet naar religie", aldus Tavbatir.

Wat is dat nou weer voor onzin, volgens mij staat op het herkenningsplaatje van elke militair zijn geloof.

Pascal2702

als je zijn naam op die site van de telegraaf zoekt is wel meteen duidelijk wat zijn specialiteit is, en dan volgens mij vooral zoveel mogelijk kritiek erop.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.


Tanker

Joh pleurt toch op man, wat is dat voor politiek correcte prietpraat.
Dit stuk is zeker geschreven door een linkse volkskrant journalist......

:dead:

noorman

#5
Nou zeg - moet allemaal niet gekker worden. Ik mag hopen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als tie wordt opgediend!
Ik zit op een normale zondag 2 x in de kerk. Maar ja - als je bij defensie zit weet je dat dat niet altijd kan als je 'dienst' hebt.
Je moet dan maar zo denken - een oorlog houdt ook geen rustdag. :P
Mbt 'de ramadan' vind ik het echt onbegrijpelijk. Sorry hoor maar dan moet je niet bij defensie gaan werken.
Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat deze legerimams dit op deze manier allemaal aanpakken gezien de nogal tumultueze voorgeschiedenis.
Onbegrijpelijk ook dat hier überhaupt over te praten valt.
Al met al is deze actie zeer onverstandig en dit komt de acceptatie zeker níet ten goede. Hoe je er ook over denkt. Linksom of rechtsom!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 09/04/2010 | 13:19 uur
Bovendien overleggen de respectievelijk uit Marokko en Turkije afkomstige Eddaoudi en Aydin sinds kort met de militaire commandanten en de Directie Personeel van Defensie over de optie om moslimmilitairen tijdens de islamitische vastenperiode ramadan vrij te stellen van oefeningen of gedeelten daarvan.

Wat een geweldig idee! Misschien kunnen we het dan wat breder trekken en ook in de periode tussen het Carnaval en Pasen Rooms-Katholieke militairen dergelijke vrijstellingen gaan verlenen.

Citaat van: Elzenga op 09/04/2010 | 13:19 uur
Defensie weet niet hoeveel van haar circa 49.000 militairen moslim zijn. "Uit privacyoverwegingen vragen we niet naar religie", aldus Tavbatir.

Da's vreemd, want defensie weet wel dat ik (officieel) RK ben........

ARM-WAP

Citaat van: Enforcer op 09/04/2010 | 13:38 uur
Als je bij hele oefeningen weg moet blijven vanwege je religie, dan kun je net zo goed het vakje "ongeschikt" aankruisen. Immers, zelfs het aanpassen van werkzaamheden is discutabel, maar nog altijd beter dan een "status aparte"creëren.

Enkele duizenden moslims in het NL leger?! Dat lijkt mij overtrokken.
Ik snap dit allemaal niet. Hoe ver kan je gaan om de wensen/gebruiken/levenswijze van een minderheid te "accomoderen"?

Als ik aan de krijgsmacht (en ook politie en brandweer denk, om maar enkele andere "diensten" op te sommen) dan denk ik aan soms onaangekondigde/onvoorzienbare periodes van zware fysieke inspanningen, gebrek aan slaap/onregelmatige rustperiodes, en zeker niet aan 9 to 5 werkritme aan een of andere desk.

Voor mij is het simpel:
- ofwel verklaar je je bereid om je (religieuze) gebruiken aan te passen/indien nodig gewoon uit te stellen/niet te respecteren
- ofwel zoek je naar een baan waar je dat wel kan.

In het "vrije Westen" zijn sommigen toch echt wel enig perspectief aan het verliezen... En anderen veel te bereidwillig om zichzelf en instituten aan te passen aan minderheden. Kan het dan echt niet (meer) andersom?
Dat de solicitant zich eens aanpast aan huidige gebruiken. En zeker in de huidige economische crisis: voor vele jobs zijn er mss wel honderden solicitanten waaruit werkgevers maar te kiezen hebben.
Zeg nu zelf, diegene die "op papier" het meest flexibel lijkt, geef je dan toch wel die plaats?

Enforcer

Als je bij hele oefeningen weg moet blijven vanwege je religie, dan kun je net zo goed het vakje "ongeschikt" aankruisen. Immers, zelfs het aanpassen van werkzaamheden is discutabel, maar nog altijd beter dan een "status aparte"creëren.

Enkele duizenden moslims in het NL leger?! Dat lijkt mij overtrokken.

Elzenga

#1
Islam omarmd in krijgsmacht
door Roy Klopper
DEN HAAG -  De Nederlandse krijgsmacht maakt zich in rap tempo de meest uiteenlopende islamitische gebruiken eigen.

De twee imams Ali Eddaoudi (36) en Suat Aydin (39) die Defensie vorig jaar aanstelde als geestelijk verzorger voor de moslimmilitairen, zijn in hun 'wittebroodsweken' uiterst voortvarend aan de slag gegaan met het introduceren van hun religieuze gebruiken binnen de gehele marine, landmacht en luchtmacht. Zo geeft het duo cursussen aan koks van de diverse kazernekeukens. De doorgewinterde voedselbereiders leren hier hoe ze volgens de islamitische regels 'halal' moeten koken. In overleg met huiscateraar Paresto van Defensie hebben de imams het voor elkaar gekregen dat in de kantines meer snacks komen die ook geschikt zijn voor moslims, bijvoorbeeld omdat er geen varkensvlees in is verwerkt. Bovendien overleggen de respectievelijk uit Marokko en Turkije afkomstige Eddaoudi en Aydin sinds kort met de militaire commandanten en de Directie Personeel van Defensie over de optie om moslimmilitairen tijdens de islamitische vastenperiode ramadan vrij te stellen van oefeningen of gedeelten daarvan. "We zijn daarover in overleg en zoeken een goede uitweg voor alle partijen", aldus de geestelijken.

Vrijstelling

Volgens Defensie is het nog lang niet zo ver dat zulke regelingen er ook komen. "Het overleg hierover met de beide imams verkeert nog in een zeer pril stadium. Er wordt heel bewust niet alleen gedacht aan vrijstellingen tijdens de ramadan. De geestelijken wijzen hun geloofsgenoten er ook op dat de Koran het toestaat om bij buitenlandse reizen wél te eten indien het vasten dan later wordt ingehaald", aldus woordvoerster Sündüz Tavbatir.

Defensie weet niet hoeveel van haar circa 49.000 militairen moslim zijn. "Uit privacyoverwegingen vragen we niet naar religie", aldus Tavbatir. De imams schatten islamieten op enkele duizenden. "En dat aantal stijgt gestaag." De imams hebben ook de handen vol aan morele problemen met hun geloofsgenoten, zo melden ze in de departementale periodiek Landmacht. Eddaoudi: "Ik heb hier jongens op bezoek gehad van wie het geweten begon te knagen toen ze naar Afghanistan werden uitgezonden. Ik heb ze aangeraden daar naar iedereen open in te zijn, ook naar hun commandant. De jongens waren wel vóór de missie en stonden achter hun werk. Het is niet raar dat ze soms toch een beetje twijfelen."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6488239/__Islam_omarmd_in_krijgsmacht__.html?p=30,2