Twee Nederlandse militairen omgekomen in Uruzgan

Gestart door Ros, 17/04/2010 | 20:55 uur

Freggel

De kroonprins was vandaag jarig
Ook daar vlaggen "wij" voor

Overleg met koninklijk huis is dan in mijn optiek gewoon fatsoenlijk, even los van de onderhandelingsruimte die geboden wordt

KapiteinRob

MINDEF zou in deze gewoon lak aan alles en iedereen moeten hebben! Wij hangen de vlag halfstok omdat we daar een verdomd goede reden voor hebben. De rest doet zelf maar wat ze wil, waarbij het van fatsoen zou getuigen als de hele overheid meegaat. Dat Middelkoop dan gaat overleggen is wat mij betreft volkomen overbodig. Hij moet gewoon informeren wat defensie uit respect voor haar gesneuvelde medewerkers doet. Klaar, niets overleggen!

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 27/04/2010 | 02:44 uur
Dat-ie het nog nodig vond te moeten overleggen.....
Blijkbaar is dit nodig.   Want, toen de vlag(gen) bij MinDef halfstok ginggen na het overlijden van de 2 marns.  Bleef de vlag op de tweede kamer gewoon in de top hangen.   Toen iemand van MinDef zei, dat dit toch wel ongepast was.   Was de reactie: tja, protocol.  De krentenkakkers!
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Dat-ie het nog nodig vond te moeten overleggen.....

Lex

Ook op verjaardag prins vlaggen halfstok

DEN HAAG - De vlaggen op alle locaties van Defensie gaan halfstok op de dagen van de uitvaarten van de omgekomen korporaal van de mariniers Jeroen Houweling en van marinier Marc Harders.

Hierdoor hangt ook dinsdag, op de verjaardag van prins Willem-Alexander, de vlag niet in top.

Demissionair minister Eimert van Middelkoop (Defensie) heeft hierover overleg gehad met het Koninklijk Huis en uit respect voor de gesneuvelde militairen dit besluit genomen.

Houweling en Harders kwamen vorige week in de Afghaanse provincie Uruzgan om het leven toen hun rupsvoertuig op een bermbom reed.

© ANP 
Uitgegeven: 26 april 2010 19:12

Lex

Gewonde marinier terug in Nederland

De 21-jarige marinier die afgelopen zaterdag in Afghanistan gewond raakte bij een aanslag met een geïmproviseerd explosief is vandaag in Nederland aangekomen. Hij wordt verder behandeld in het Centraal Militair Hospitaal te Utrecht.

De toestand van de militair is stabiel en niet levensbedreigend. In Utrecht is hij herenigd met zijn familie.

Bij dezelfde aanslag sneuvelden korporaal van de mariniers Jeroen Houweling en marinier Marc Harders.

MINDEF, 23 april 2010, 16.32 uur


Laurens


Elzenga

Begrafenis Mark Harders dinsdag
WESTERBORK - De in Afghanistan omgekomen marinier Marc Harders uit Westerbork wordt dinsdag begraven.

Harders kwam zaterdag samen met korporaal Jeroen Houweling om het leven nadat hun legervoertuig op een bermbom reed. Dinsdag gaat vanaf 11.30 uur een rouwstoet van de Beilerstraat in Westerbork naar de begraafplaats in het dorp.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/46922/begrafenis-mark-harders-dinsdag

Elzenga

#75
Citaat van: Lex op 21/04/2010 | 21:53 uur
Het is vooralsnog gissen.
Bij zeemijnen is het mogelijk om een instelling te maken, dat deze na de passage van x schepen tot detonatie komt, of als de waterdruk een bepaald niveau heeft.
Misschien is de techniek bij de T. zover gevorderd, dat ook zij dit principe kunnen toepassen; daarnaast mag ook niet uitgevlakt worden de mogelijkheid om een IED van afstand cq elektronisch etc. tot detonatie te brengen.
Ergo, mogelijkheden ten over.
Zekers....maar juist dit soort mogelijkheden, in Irak al langer toegepast, maken het langzamerhand noodzakelijk alle voertuigen in een patrouille zoveel mogelijk IED bestendig te maken en zo het risico op doden en gewonden te verkleinen. o.a. de Duitsers, Britten en vooral Amerikanen zijn daar dus druk mee bezig en investeren inmiddels miljarden in spoedorders om zoveel mogelijk MRAPs die kant op te krijgen. Om IED kwetsbare voertuigen zo snel mogelijk te vervangen. Ook de Amerikaanse mariniers. Dat een "andere wijze van gebruik" zoals de woordvoerder stelde niet voldoende bescherming biedt mag inmiddels pijnlijk duidelijk zijn.

Elzenga

Citaat van: andré herc op 21/04/2010 | 21:52 uur
Goed getraind, goed uitgerust en goed geïnformeerd zul je 'buiten de poort' moeten opereren. Je zult, wil je de bevolking voor je winnen, erop uit moeten gaan en de bevolking zo open als mogelijk, vertrouwenwekkend, tegemoet moeten treden.
Goed getraind? ja, goed uitgerust? in dit geval zou ik zeggen onvoldoende, goed geïnformeerd? ook niet voldoende..want het woord burgeroorlog kom ik nauwelijks tegen in de officiële lezingen. En het ging hier om een verplaatsing in de buurt van de buitenpost Tabar. Wat betreft openheid naar de bevolking. Een BvS10 heeft vind ik meer weg van een tank dan een Bushmaster. Die laatste is nu juist gekozen wegens de betere uitstraling voor de hearts&minds aanpak. Maar biedt tegelijkertijd betere IED bescherming als de h&m er even niet toe doen en men zich verplaatst over terrein met een verhoogde IED dreiging. Ik blijf dus benieuwd wie er heeft bepaald dat de Vikings mee gingen.

Ace1

Hoe zit het nu met de Bronco die de Britten in Helmand gebruiken, is die wel  IED bestendig?

http://www.defensieforum.nl/Forum/problemen_met_de_viking-t13946.15.html

Lex

Het is vooralsnog gissen.
Bij zeemijnen is het mogelijk om een instelling te maken, dat deze na de passage van x schepen tot detonatie komt, of als de waterdruk een bepaald niveau heeft.
Misschien is de techniek bij de T. zover gevorderd, dat ook zij dit principe kunnen toepassen; daarnaast mag ook niet uitgevlakt worden de mogelijkheid om een IED van afstand cq elektronisch etc. tot detonatie te brengen.
Ergo, mogelijkheden ten over.

andré herc

Ik vind het overigens ongepast dat er zondag meteen stemmen zijn opgegaan over de inzet van de Viking, het gepantserde all-terrain vehicle van het Korps Mariniers. De inzet van wapens en wapensystemen is voorbehouden aan de operationele leiding van een missie. Wanneer je de opgedragen doelen wilt behalen, kun je je niet altijd maar verschansen achter Hesco's en pantser.
Goed getraind, goed uitgerust en goed geïnformeerd zul je 'buiten de poort' moeten opereren. Je zult, wil je de bevolking voor je winnen, erop uit moeten gaan en de bevolking zo open als mogelijk, vertrouwenwekkend, tegemoet moeten treden. Voor het opereren in dergelijke moeilijke en gevaarlijke omstandigheden als Afghanistan heb je niet voor niets militairen nodig – het is niet de Kalverstraat waar je loopt te patrouilleren. Dat laat onverlet dat elke militair die we moeten betreuren, er één teveel is.

De verkiezingen staan voor de deur. De politici verdringen zich om de kiezersgunst en verlagen zich tot 'ambtenaar bashing'. Ook bezuinigen op Defensie staat hoog op het kiezersgunstlijstje. De discussie gaat helaas niet over uit te voeren taken: welke taken moet de Nederlandse overheid uitvoeren en wat is daarvoor nodig, aan organisatie, mensen en middelen.
De bezuinigingen als neergeschreven in deel 20, Internationale veiligheid, van de Brede Heroverwegingen, kunnen de inzetbaarheid van de defensieorganisatie als geheel ernstig ondermijnen.

De heren en dames politici moeten zich dan ook eens ernstig afvragen welke toekomstige rol zij in de wereld zien voor Nederland, welke defensieorganisatie daarbij hoort en hoeveel dat dan gaat kosten. Ook dan zal gelden dat je de zelf gestelde doelen niet behaalt door je (angstig?) achter de zeedijken te verschansen.
Slechts indien die bestaansrecht vragen in de juiste volgorde worden gesteld, krijg je de defensieorganisatie die voor haar, door dezelfde politiek bepaalde, taken is berekend. En dat lijkt weer verdacht veel op de trits aan vragen die de basis vormden voor de Verkenningen.

Uw voorzitter

voorzitter@kvmo.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 21/04/2010 | 20:24 uur
In jouw laatste zin schuilt een waarheid.  De Viking heeft een onovertroffen alle terrein vaardigheid, dus de Viking komt daar, waar de 4 / 6-wielertjes niet kunnen komen.
......
Ik kan je verhaal volgen. Ik ben om deze redenen en ook de amfibische capaciteit erg gecharmeerd van het voertuig. De Britten buitte deze kwaliteiten dan ook uit in Helmand, met zowel positieve (terreinvaardigheid en dus verrassing en snelheid) als negatieve gevolgen (kwetsbaarheid). Alleen krijg ik juist uit de berichtgeving de indruk dat de Nederlandse Viking vrij "conventioneel" wordt ingezet. Men reed net zoals op deze foto in een konvooi. Men was klaarblijkelijk beducht op IEDs en dus reed een Bushmaster voorop. De Viking heeft een erg lage ground pressure. Voldoende om een drukplaat geactiveerde IED niet af te laten gaan? Of hebben de vijandelijke strijders inmiddels hun tactiek aangepast nu er vaak een Bushmaster voorop rijdt? In potentie kunnen er 13 man in een BvS10. Dat maakt het een aanlokkelijk doelwit. Zeker als de vijand bekend was met het voertuig en haar kwetsbaarheid. Wat niet onmogelijk is. Want ik kan me voorstellen dat er strijders uit Helmand zijn uitgeweken naar Uruzgan. Wegens de felle gevechten en Amerikaans-Britse acties daar.