De Chinese expansie(drift)

Gestart door VandeWiel, 25/04/2010 | 22:02 uur

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 06/01/2022 | 10:44 uur
Ach, laat eerst een de politiek zich druk maken over de regeltjes die ze opstellen, sommige van hun regels hebben er voor gezorgd dat vooral in Europa een deel van de produktie capaciteit is verdwenen, omdat geven van staatssteun niet meer mocht.

Dat bewustzijn is er echt wel hoor. Was onlangs nog heel veel bemoeienis met een productiemachine die niet naar China ging.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 06/01/2022 | 10:44 uur
Ach, laat eerst een de politiek zich druk maken over de regeltjes die ze opstellen, sommige van hun regels hebben er voor gezorgd dat vooral in Europa een deel van de produktie capaciteit is verdwenen, omdat geven van staatssteun niet meer mocht.

We zien hoe dit voor stevige ellende heeft gezorgd mbt middelen tbv het bestrijden van een pandemie.

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 06/01/2022 | 09:06 uur
Lijkt me intelligent per direct in NL productiecapaciteit op te zetten
Goede vriend van me werkt als ing bij ASML. Interessant werk.
Ach, laat eerst een de politiek zich druk maken over de regeltjes die ze opstellen, sommige van hun regels hebben er voor gezorgd dat vooral in Europa een deel van de produktie capaciteit is verdwenen, omdat geven van staatssteun niet meer mocht.

Huzaar1

Lijkt me intelligent per direct in NL productiecapaciteit op te zetten
Goede vriend van me werkt als ing bij ASML. Interessant werk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Umbert op 05/01/2022 | 02:38 uur
Nou volgens mij zit de fabriek van ASMI in Almere na jaren in Bilthoven te hebben gezeten waar ook de machines worden gemaakt, ze zitten idd ook in Singapore maar daar worden vooral de machines voor de aziatische markt gemaakt. Weet dat ook de grote Amerikaanse leveranciers (oa: AMAT, KLA en LAM) met levertijden van tot een jaar of meer zitten , want ook zij hebben last van het chip tekort. Maar vooral een tekort aan personeel opleiden nieuw duurt meer als een jaar, en covid is ook een grote spelbreker, want trainers kunnen ook niet naar klanten
Maar geloof dat Bosch hun nieuwe waferfab in Dresden binnenkort online krijgen, maar over de hele linie is het krap, en ik weet dat de enige waferfab van NXP in Nederland uit zijn voegen barst zo druk en dat is al een fab die 25 jaar oud is, en ze zijn daar als een dolle aan het uitbreiden. En om beetje chip te maken heb je algauw 200 verschillende machines nodig. Maar zijn niet alleen fab's waar een tekort aan is, ook "kale" wafers zijn moeilijk te krijgen agv grote vraag.
Ik heb bij ASM in Almere gewerkt; de productiecapaciteit is tijdens de economische crisis van 2008 naar Singapore verplaatst. Almere heeft alleen nog maar een R&D afdeling. Met andere woorden: er zou daar minimale tot geen wafermachineproductiecapaciteit (scrabble woord!) moeten zijn. Maar al zou die er zijn dan nog heb je maar één onderdeel (toegegeven; wel een enorm belangrijke) in een hele keten aan onderdelen, kennis en productiecapaciteit dat je mist. Dus mijn punt dat ik maakte als reactie op Ace1 blijft staan: Europa kan een zelfvernietiging van Taiwaneese chipproductie niet opvangen. We zijn hier gewoon decennia van verwijderd. Dus hopelijk voegt de EU eindelijk eens daad (en geld, heel veel geld) bij woord en wordt er serieus werk gemaakt van Europese chipproductiecapaciteit ontwikkelen, ook al worden deze chips duurder dan de Aziatische tegenhanger. Ik kan niet wachten tot alle EU lidstaten, met Frankrijk en Duitsland voorop, elkaar de tent uitvechten om de subsidie voor de productiecapaciteit te krijgen.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2022 | 09:29 uur
Ik liep vroeger stage bij Getronics.  Liep ik ook wel eens rond in zon wit pak om bij de machines te komen. Maakten ze ook van die wafers. Is dat weg?

Getronics is nu onderdeel van KPN.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getronics

Huzaar1

Ik liep vroeger stage bij getronics.  Liep ik ook wel eens rond in zon wit pak om bij de machines te komen. Maakten ze ook van die wafers. Is dat weg?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Lynxian op 04/01/2022 | 23:59 uur
Wees er maar wel bang voor; ASMI en ASML produceren machines waarmee onderdelen voor chips kunnen worden gemaakt en deze kunnen worden gecontroleerd op kwaliteit, ze maken niet zelf chips! Bovendien zit van AMSI alleen de R&D in Nederland, de productie van de wafermachines zit in Singapore. (Wel buiten het conflictgebied.) 'Even' opschalen zit er niet bij. Bovendien heeft vooral AMSL een flinke backlog aan orders. Als je nu een machine besteld heb je 'm over een jaartje of wat. Best een lange tijd om, bijvoorbeeld, je autoproductie stil te leggen. Daarna heb je een wafermachine en mag je zelf chips gaan ontwerpen en maken met die wafers. Kost een paar miljard en duurt een decennium, maar dan heb je ook wat!
Nou volgens mij zit de fabriek van ASMI in Almere na jaren in Bilthoven te hebben gezeten waar ook de machines worden gemaakt, ze zitten idd ook in Singapore maar daar worden vooral de machines voor de aziatische markt gemaakt. Weet dat ook de grote Amerikaanse leveranciers (oa: AMAT, KLA en LAM) met levertijden van tot een jaar of meer zitten , want ook zij hebben last van het chip tekort. Maar vooral een tekort aan personeel opleiden nieuw duurt meer als een jaar, en covid is ook een grote spelbreker, want trainers kunnen ook niet naar klanten
Maar geloof dat Bosch hun nieuwe waferfab in Dresden binnenkort online krijgen, maar over de hele linie is het krap, en ik weet dat de enige waferfab van NXP in Nederland uit zijn voegen barst zo druk en dat is al een fab die 25 jaar oud is, en ze zijn daar als een dolle aan het uitbreiden. En om beetje chip te maken heb je algauw 200 verschillende machines nodig. Maar zijn niet alleen fab's waar een tekort aan is, ook "kale" wafers zijn moeilijk te krijgen agv grote vraag.

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 04/01/2022 | 20:39 uur
Daar ben ik niet bang voor met bedrijven als ASM I en ASML

https://nl.wikipedia.org/wiki/ASM_International

https://nl.wikipedia.org/wiki/ASML
Wees er maar wel bang voor; ASMI en ASML produceren machines waarmee onderdelen voor chips kunnen worden gemaakt en deze kunnen worden gecontroleerd op kwaliteit, ze maken niet zelf chips! Bovendien zit van AMSI alleen de R&D in Nederland, de productie van de wafermachines zit in Singapore. (Wel buiten het conflictgebied.) 'Even' opschalen zit er niet bij. Bovendien heeft vooral AMSL een flinke backlog aan orders. Als je nu een machine besteld heb je 'm over een jaartje of wat. Best een lange tijd om, bijvoorbeeld, je autoproductie stil te leggen. Daarna heb je een wafermachine en mag je zelf chips gaan ontwerpen en maken met die wafers. Kost een paar miljard en duurt een decennium, maar dan heb je ook wat!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/01/2022 | 23:19 uur
Het hoeft geen inshoring te zijn, al moeten heel goed gaan nadenken over dit soort issues. Het vraagstuk is absoluut veiligheid vs welvaart, en die prijs moet er we gaan betalen. Met diversificatie kunnen we ook al een eind komen.

Met inshoring bedoel ik niet alleen het maken van producten in Nederland, maar zullen we moeten kijken naar faciliteiten ergens in Europa. Niet elk Europees land hoeft zijn eigen chip of mondkapje e.d. te maken maar alles/heel veel in één geografische regio maken is geen goed idee gebleken, spreiding van risico is het advies.

Dat wij dan iets meer voor onze producten moeten betalen, dat is dan maar zo. Productie en logistieke kosten lopen steeds verder op, een container uit Azië had je vorig jaar voor US$ 1.800, daar betaald men nu > US$ 18.000 voor.

Elk continet zou min of meer op eigen benen moeten kunnen staan al zou ik een uitzondering voor Australië willen maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/01/2022 | 22:14 uur
Het zou daarbij ook betekenen dat zuid Korea,  ook een chip producent, voor ene behoorlijke uitdaging kan komen staan.

Inshoring zou hoog op de politieke (Europese) agenda moeten staan, het zijn niet alleen chips die ons letterlijk afhankelijk maken van het verre oosten, dit gaat van high tech tot iets simpels als een mondkapje of een aspirine.

Zeer onwenselijk en levensgevaarlijk.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1650
Citaat van: Ace1 op 04/01/2022 | 20:39 uur
Daar ben ik niet bang voor met bedrijven als ASM I en ASML


Als het knalt, dan zou Ik zou daar maar wel bang voor zijn. Ja het is fijn dat we de wereld marktleider van chipmachines binnen onze grenzen hebben maar daarmee ben je nog geen producent in grote aantallen chips, ook dat heeft tijd nodig.

A chip maker in Taiwan powers billions of products, from Audis to iPhones. Its dominance leaves the global economy at risk.   

https://www.wsj.com/articles/the-world-relies-on-one-chip-maker-in-taiwan-leaving-everyone-vulnerable-11624075400?reflink=desktopwebshare_twitter via @WSJ

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2022 | 20:01 uur
Mocht het ooit zover komen, een voor commercie gesloten Zuid Chinese Zee en de nummer 1 producent van chips out of business, dan zal een paar dagen gesloten Suezkanaal aanvoelen als slechts een kuchje.

Daar ben ik niet bang voor met bedrijven als ASM I en ASML

https://nl.wikipedia.org/wiki/ASM_International

https://nl.wikipedia.org/wiki/ASML


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2022 | 19:25 uur
Taiwan should destroy chip infrastructure if China invades: paper


Mocht het ooit zover komen, een voor commercie gesloten Zuid Chinese Zee en de nummer 1 producent van chips out of business, dan zal een paar dagen gesloten Suezkanaal aanvoelen als slechts een kuchje.