De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

Ace1

Citaat van: A.J. op 08/10/2021 | 20:59 uur
Poolse arbeiders zijn vooral goed voor de economie van andere landen met niet in de laatste plaats Nederland... Of ga jij morgen asperges steken, bollen pellen of een vrachtwagen besturen? Ik ontken hiermee niet dat Polen profiteert van de EU maar we mogen onszelf ook best wel even in de spiegel aankijken als het om goedkope arbeiders gaat... Het VK merkt dat op chauffeurs gebied nu ook behoorlijk.

A.J.  als alternatief, kun je  Slowaken, Tsjechen, Slovenen, Bulgaren en Roemenen nemen. En uit ervaring kan ik zeggen dat Slowaken en Tsjechen harder werken en een stuk vriendelijker zijn dan Polen. En je kunt ook nog mensen uit de Baltische staten nemen.

Enforcer

Citaat van: Mourning op 08/10/2021 | 20:41 uur
Ja, en? De EU is economisch vooral ERG goed voor Polen. De andere landen hebben er ook profijt aan, zonder meer, maar m.i. slaat de balans echt behoorlijk ver door in het voordeel van Polen om EU lid te blijven.

Inderdaad en daarom zijn veel Polen ook weer terug naar huis gegaan. Zij zijn vervangen door Hongaren en voornamelijk Bulgaren.

A.J.

Citaat van: bergd op 08/10/2021 | 21:48 uur
Onafhankelijk van de rechtspraak is in het geding door politieke bemoeienis in Polen.

Logisch dat EU landen daar wat van vinden, het scheiden der machten hoort nou eenmaal bij de grondbeginselen van een democratie.

Dat klopt maar je kunt je als EU beter gaan afvragen waarom Polen (maar ook Hongarije) deze koers vaart maar dan moet de EU in de spiegel kijken en bij zichzelf te rade gaan. Zelf toegeven dat er fundamentele weeffouten in de unie zitten zal natuurlijk nooit gebeuren, nee, liever worden de dwarsliggers op allerlei manieren gedwarsboomd.

A.J.

Citaat van: Mourning op 08/10/2021 | 21:32 uur
Misschien is het ook wel tijd dat we voor sommige zaken wat meer betalen als daar een tekort is door bijv. een normaal loon uit te betalen waar mensen normaal van kunnen leven?

Ik vind de VS een fantastisch land, maar het is niet zonder fouten en hou daar m.n. met mensen aan de "onderkant" wordt omgesprongen vind ik persoonlijk redelijk afgrijselijk. Daar moeten we vandaan blijven en een normaal salaris voor bijv. schoonmakers of mensen die fysiek zwaar werk in de landbouw doen hoort m.i. bij een fatsoenlijk land. Iets waar wij n.m.m. naar moeten streven.

En dat zeg ik, voor alle duidelijkheid, als iemand die gewoon een modaal inkomen heeft, dus het gaat niet over mij.

Jjij en ik vinden dat geen probleem maar de geniddelde Nederlander ziet dat wel als een probleem. Het is niet voor niks dat men liever Aliexpres leegkoopt ipv dat men wat meer geld uitgeeft voor kwaliteit.

Maar goed, die race to the bottom is lang geleden al ingezet. Waarom denk je dat het ouderwetse handwerk  financieel zo laag gewaardeerd wordt hier in Nederland? Dat wordt wel gehaald in de lage lonen landen is het idee. Alles voor de economische groei.

Lynxian

Ik snap beiden kanten wel in de discussie van de afgelopen pagina's, maar ben wel verbaasd dat niemand het hier heeft gehad over de kromme implementatie van Europese wetgeving in de verschillende landen. In Nederland hebben we bijvoorbeeld een grondwet maar geen constitutioneel hof. Ook wordt de grondwet zelf niet afgedwongen, politici worden geacht wetten te maken die handelen in de geest van de grondwet. Alle grondswetartikelen (en dit staat letterlijk in de verschillende paragraven in de grondwet) worden afgedwongen in lagere wetten. Dus: ook al overtreed de overheid (nationaal of Europees) de grondwet, je kan er niet mee naar een rechter stappen tenzij het artikel is afgedwongen in een lagere wet. Dit is voor de EU het geval en dus kan dit probleem zich voor Nederland niet voordoen tenzij er heel veel wetten en verdragen worden aangepast.

Er zijn echter Europese landen met een constitutioneel hof (zoals Duitsland en Polen) en dan opeens wordt het interessant: een grondwet is in die landen de hoogste wet, tenzij die is aangepast voor de EU. Dan kan je als land vervolgens wel doodleuk een verdrag tekenen dat zegt dat de Europese wet nu de hoogste wet is, maar als je de grondwet daar niet op aanpast dan heb je een tegenstrijdigheid en wordt het een juridisch grijs gebied. Dit is niet uniek voor Polen, Duitsland heeft hier ook nog een interessante zaak over gehad. (Deze is destijds ook met smart op dit forum gevolgd, ik heb alleen niet de moeite gedaan de posts erover op te zoeken.)

Nu ken ik de Poolse grondwet voor geen millimeter, maar als deze nooit de EU wetgeving als hoogste wetgeving heeft bepaald, dan heeft het Pools constitutioneel hof gewoon gelijk (ook al is de beslissing mede door stand gekomen door ondemocratisch politiek ingrijpen) en moet de EU het maar opnemen in haar lidmaatschapvoorwaarden: lidmaatschap gaat pas in als je grondwet is aangepast dat Europees recht het hoogste recht is. Dus voor nu is mijn mening: de EU vindt 't niet leuk en heeft zelfs goede argumenten (kan ik niet altijd van ze zeggen), maar hebben eigenlijk weinig recht van spreken. Want als immers het al een onderdeel is van de lidmaatschapvoorwaarden dan heeft Polen ze met deze uitspraak direct overtreden en zijn ze uit de EU gestapt. Gezien het feit dat dit niet is gebeurd trek ik mijn conclusies.

Huzaar1

Citaat van: bergd op 08/10/2021 | 21:48 uur
Onafhankelijk van de rechtspraak is in het geding door politieke bemoeienis in Polen.

Logisch dat EU landen daar wat van vinden, het scheiden der machten hoort nou eenmaal bij de grondbeginselen van een democratie.

Dit dus, dank dat ik dit mag lezen in de discussie. Ik werd al bang.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd

Onafhankelijk van de rechtspraak is in het geding door politieke bemoeienis in Polen.

Logisch dat EU landen daar wat van vinden, het scheiden der machten hoort nou eenmaal bij de grondbeginselen van een democratie.

Mourning

Citaat van: A.J. op 08/10/2021 | 21:16 uur
Deels mee eens. Op het moment dat wij dat soort lage lonen arbeid door de Nederlander laten uitvoeren gaan we daar allemaal voor betalen.

Misschien is het ook wel tijd dat we voor sommige zaken wat meer betalen als daar een tekort is door bijv. een normaal loon uit te betalen waar mensen normaal van kunnen leven?

Ik vind de VS een fantastisch land, maar het is niet zonder fouten en hou daar m.n. met mensen aan de "onderkant" wordt omgesprongen vind ik persoonlijk redelijk afgrijselijk. Daar moeten we vandaan blijven en een normaal salaris voor bijv. schoonmakers of mensen die fysiek zwaar werk in de landbouw doen hoort m.i. bij een fatsoenlijk land. Iets waar wij n.m.m. naar moeten streven.

En dat zeg ik, voor alle duidelijkheid, als iemand die gewoon een modaal inkomen heeft, dus het gaat niet over mij.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: Mourning op 08/10/2021 | 21:09 uur
Volgens mij heb ik in een eerdere posting aangegeven dat het de andere landen in de EU ook pijn gaat doen, maar laten we wel wezen als Polen uit de EU stapt dan heeft Polen (n.m.m.) met grote afstand een idioot groot probleem. Zal bij ons ook wel even pijn doen, maar na verloop van tijd lost dat zich wel weer op. Dat zal voor Polen een heel stuk lastiger zijn.

Deels mee eens. Op het moment dat wij dat soort lage lonen arbeid door de Nederlander laten uitvoeren gaan we daar allemaal voor betalen.

Citaat
V.w.b. het doen van vies en/of zwaar werk wat niet heel tof betaald: heb ik vroegah zelf ook een tijdje gedaan, maar dat is n.m.m. niet het onderwerp.

Nee, maar het is wel iets waar de Pool maximaal voor wordt mis-/ gebruikt binnen de EU.

Mourning

Citaat van: A.J. op 08/10/2021 | 20:59 uur
Poolse arbeiders zijn vooral goed voor de economie van andere landen met niet in de laatste plaats Nederland... Of ga jij morgen asperges steken, bollen pellen of een vrachtwagen besturen? Ik ontken hiermee niet dat Polen profiteert van de EU maar we mogen onszelf ook best wel even in de spiegel aankijken als het om goedkope arbeiders gaat... Het VK merkt dat op chauffeurs gebied nu ook behoorlijk.

Volgens mij heb ik in een eerdere posting aangegeven dat het de andere landen in de EU ook pijn gaat doen, maar laten we wel wezen als Polen uit de EU stapt dan heeft Polen (n.m.m.) met grote afstand een idioot groot probleem. Zal bij ons ook wel even pijn doen, maar na verloop van tijd lost dat zich wel weer op. Dat zal voor Polen een heel stuk lastiger zijn.

V.w.b. het doen van vies en/of zwaar werk wat niet heel tof betaald: heb ik vroegah zelf ook een tijdje gedaan, maar dat is n.m.m. niet het onderwerp.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: Mourning op 08/10/2021 | 20:41 uur
Ja, en? De EU is economisch vooral ERG goed voor Polen. De andere landen hebben er ook profijt aan, zonder meer, maar m.i. slaat de balans echt behoorlijk ver door in het voordeel van Polen om EU lid te blijven.

Poolse arbeiders zijn vooral goed voor de economie van andere landen met niet in de laatste plaats Nederland... Of ga jij morgen asperges steken, bollen pellen of een vrachtwagen besturen? Ik ontken hiermee niet dat Polen profiteert van de EU maar we mogen onszelf ook best wel even in de spiegel aankijken als het om goedkope arbeiders gaat... Het VK merkt dat op chauffeurs gebied nu ook behoorlijk.

Mourning

#7584
Citaat van: Ace1 op 08/10/2021 | 19:41 uur
Philips heeft fabrieken in Polen, Fiat heeft fabrieken in Polen, je hebt in Polen diverse Naaiateliers zitten. Leonardo heeft een filiaal in Polen. Damen heeft een of meerdere scheepswerven in Polen.
Ik zal ongetwijfeld nog dingen vergeten zijn.

Ja, en? De EU is economisch vooral ERG goed voor Polen. De andere landen hebben er ook profijt aan, zonder meer, maar m.i. slaat de balans echt behoorlijk ver door in het voordeel van Polen om EU lid te blijven.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 08/10/2021 | 11:05 uur
Prima, vooral pech voor hongarije. Ik kan niet wachten op het moment dat Oost Europa besluit uit de unie te stappen.

Dat de EU moet veranderen en vooral democratisch moet worden staat als een paal boven water. Dat heeft alleen nul komma nul te maken met waarom er nu tegen polen wordt geageerd.

Zo zit ik er ook in.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

Citaat van: Mourning op 07/10/2021 | 23:20 uur
Wacht even... de EU heeft Polen harder nodig dan andersom?

Volgens mij kunnen we genoeg arbeidskrachten elders uit Oost-Europa aantrekken mocht dat nodig zijn. Aan de andere kant ben ik heel benieuwd hoe Polen al haar mooie plannetjes gaat financieren zonder geld uit Brussel, zonder een groot deel van het geld wat haar burgers in de EU verdiend (en weer in Polen uitgeeft) en hoe zij een groot aantal burgers dat in andere EU-landen werkt en dan naar huis zal keren aan het werk gaat helpen en indien dat niet lukt zij de uitkeringen gaat betalen die die mensen nodig zullen hebben... en dan heb ik het nog niet eens over uit Polen vertrekkende bedrijven en het verlies van de EU als makkelijke afzetmarkt voor Polen en bijv. haar grote agrarische sector.

Philips heeft fabrieken in Polen, Fiat heeft fabrieken in Polen, je hebt in Polen diverse Naaiateliers zitten. Leonardo heeft een filiaal in Polen. Damen heeft een of meerdere scheepswerven in Polen.
Ik zal ongetwijfeld nog dingen vergeten zijn.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 08/10/2021 | 13:01 uur
Dit staat totaal los van de Europese Unie en haar beleid op vrijheid van mensen, rechten en staatsbemoeienis daarop. Man wat is dit voor een kul. Je bent daar lid van, of niet. Is niet iets wat vorig jaar is bedacht ofzo. Dat het nu niet meer overeenkomt met poolse conservatieve waarden is niet ons probleem.

Dat zal allemaal best maar laten we eerlijk zijn er is niemand iets gevraagd he. Dit is gewoon een megalomaan project wat vanuit Den Haag enorm gesteund wordt want een baantjesmolen en cashen voor de rest van je leven voor de happy few....

Referendum EU grondwet, dik 60% van de Nederlanders zei: "Neen!" (We kregen uiteindelijk hetzelfde met een andere naam)
Oekraine referendum, de Nederlander zei wederom: "Neen!" (Iets met inlegvellen)
Uit peilingen bleek dat de Nederlander met een nipte voorsprong de EU wil verlaten.
D66 wil het EU lidmaatschap opnemen in onze grondwet...

Etc. etc...

Daarnaast, 's lands wijs, 's lands eer. Net zo min dat wij de Afghanen gingen opdringen hoe ze dienden te leven terwijl ze ingestemd hadden met ISAF vind ik dat de EU zich niet te bemoeien heeft met interne zaken. Want wat je zegt is een contradictie, je zegt iets over vrijheden maar aan de andere kant wil je iets gaan inperken wat het land zelf wil omdat dat niet in de EU kraam te pas komt.