De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 29/07/2011 | 19:14 uur
Ik krijg het gevoel dat we toch weer genaaid worden :sick:

En dat zonder voorspel én het lekker te vinden.

Ace1

Ik krijg het gevoel dat we toch weer genaaid worden :sick:

irma

'Reddingsplan Griekenland kost 35 miljard meer'
Laatste update:  29 juli 2011 15:56 info
AMSTERDAM - Met het reddingspakket voor Griekenland is 35 miljard euro meer gemoeid dan minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) heeft gemeld.
Foto:  AFP

Dat schrijft NRC Handelsblad vrijdag.

Afgelopen week was er verwarring over de omvang van het steunpakket van de eurolanden. Premier Mark Rutte (VVD) zei dat er 109 miljard mee was gemoeid.

De Jager corrigeerde hem en stelde dat het ging om 159 miljard tot 2014, en om 210 miljard tot en met 2019.

Garantie

Volgens NRC moet Nederland samen met de overige eurolanden ook nog 35 miljard euro storten als garantie voor de Europese Centrale Bank (ECB). Dat bedrag heeft De Jager tot nu toe niet genoemd.

Een woordvoerder zegt in de krant dat dat is omdat het niet gaat om directe steun aan Griekenland. Ook zouden de garanties maar kort nodig zijn.

Hoeveel Nederland moet bijdragen aan het steunpakket is nog niet bekend.

Bron: nu.nl
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Tanker

Citaat van: jurrien visser op 29/07/2011 | 12:09 uur
Citaat van: Ros op 29/07/2011 | 12:01 uur
Als je plechtig zou beloven alles keurig met rente terug te betalen trappen ze er m.i. ook nog in ook  :lol:

Voorlopig zijn het wel slechte ontwikkelingen die voor heel Europa nare gevolgen kunnen hebben. Euro gaten graven om andere Euro gaten mee te dichten. Als de sterke Euro landen, Duitsland en Frankrijk, straks besluiten dat genoeg, genoeg is geweest ?.



Maak de rekensom maar... hoelang kan het noorden het zuiden (en een stukjes west) onderhouden voordat ze zelf in de problemen komen...

Het lijkt wel haast Russisch Roulette... de vraag is wie is de l*l.

Als het fout gaat de Noord-Europese landen natuurlijk.........dat er nou geen politicus is die dat niet inziet....(en zegt genoeg is genoeg !)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 29/07/2011 | 12:01 uur
Als je plechtig zou beloven alles keurig met rente terug te betalen trappen ze er m.i. ook nog in ook  :lol:

Voorlopig zijn het wel slechte ontwikkelingen die voor heel Europa nare gevolgen kunnen hebben. Euro gaten graven om andere Euro gaten mee te dichten. Als de sterke Euro landen, Duitsland en Frankrijk, straks besluiten dat genoeg, genoeg is geweest ?.



Maak de rekensom maar... hoelang kan het noorden het zuiden (en een stukjes west) onderhouden voordat ze zelf in de problemen komen...

Het lijkt wel haast Russisch Roulette... de vraag is wie is de l*l.

Ros

Als je plechtig zou beloven alles keurig met rente terug te betalen trappen ze er m.i. ook nog in ook  :lol:

Voorlopig zijn het wel slechte ontwikkelingen die voor heel Europa nare gevolgen kunnen hebben. Euro gaten graven om andere Euro gaten mee te dichten. Als de sterke Euro landen, Duitsland en Frankrijk, straks besluiten dat genoeg, genoeg is geweest ?.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 29/07/2011 | 11:31 uur
5 tot 10 miljard..............peanuts  :omg:

Ik ga ook steun aanvragen... en na een paar mjd te hebben ontvangen zullen jullie mij noooooooit meer horen klagen.  ;D

Ros

5 tot 10 miljard..............peanuts  :omg:

Ros

'Cyprus nieuwste zwakke schakel EU'

Cyprus wordt mogelijk het vierde land binnen de eurozone dat een beroep zal doen op het Europese noodfonds. Wel zal die steun een stuk lager liggen dan die van Griekenland, Ierland en Portugal.

Als Cyprus om steun vraagt, kan het land volstaan met een bedrag tussen de 5 en 10 miljard euro. Dat heeft de Belgische zakenkrant De Tijd vrijdag berekend. Voor die berekening heeft de krant vooral Ierland als vergelijkingsmateriaal gebruikt.

Woensdag verlaagde kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van Cyprus met twee stappen tot Baa1. Daarmee is het land nog drie stappen verwijderd van de 'junk'-status.

Door de verlaging van de kredietwaardigheid, stijgt de rente op Cypriotische staatsobligaties fors. De rente ligt nu bijna even hoog als die op Iers en Portugees staatspapier.

Ontploffing

De kredietbeoordelaar wees onder andere op de ontploffing van de elektriciteitscentrale, die goed is voor meer dan de helft van de totale stroomproductie.

Door die ramp neemt de politieke instabiliteit in het land toe. De regering van Cyprus nam donderdag ontslag. Daarnaast baart de grote blootstelling van Cypriotische banken aan Griekenland Moody's zorgen.

Lagere steun

De steun die het land mogelijk nodig heeft, is een stuk lager dan de miljardensteun die Griekenland, Ierland en Portugal ontvingen. De economie is relatief klein en de overheidsschuld van Cyprus is een stuk kleiner dan bijvoorbeeld die van Ierland.

Een woordvoerder van de regering stelt dat Cyprus niet om hulp zal vragen, omdat de financieringsbehoefte voor dit jaar volledig is afgedekt.

www.nu.nl

Cigarz

Kwam deze tegen in de mail:

Citaat van: onbekend
Ik was even aan het 'skypen' met mijn Griekse neef Pecunios Hilarios. Hij
liet mij via zijn computer zijn schitterende huis op Kreta zien, en
vervolgens toonde hij mij een catalogus van de nieuwe Mercedessen.

"Ik wilde je even heel erg bedanken voor die Mercedes die we gaan kopen. Ook
namens mijn vrouw Luia en mijn kinderen Naxarbeidos en Bedligos.''

"Hoezo bedanken? Wat bedoel je?" vroeg ik.

Pecunios vertelde: "In ons heerlijke Griekenland wonen negen miljoen
Grieken. Ons lieve Europa leent ons 110 miljard. Dat is dus 12.000 euro per
Griek. Dus ons gezin krijgt zo'n 48.000 euro! Van jullie! Dank jullie wel.
En dan te bedenken dat ik, op mijn 53ste, gepensioneerd ambtenaar ben."

Omdat ik niets terug zei en hij misschien mijn verbaasde gezicht zag, zei
hij: "Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niets van snap, neef."

"Wat snap je niet?'' vroeg ik. "Nou, een maand geleden zag ik via internet
op de Nederlandse televisie twintig staatscommissies en een minister en een
ministerpresident die zeiden dat Nederland absoluut 26 miljard moest
bezuinigen. Dat was om de staatsschuld terug te dringen. Er werd zelfs
gezegd dat alle ontwikkelingshulp gestaakt moest worden. Jullie betalen
ongeveer vijf miljard aan ontwikkelingshulp. En nu betalen jullie ons ook
zo'n vijf miljard. Hi hi hi."

Neef Pecunios begon onbedaarlijk te lachen. "En wij dachten nog dat we niks
zouden krijgen, want jullie hebben IJsland ook al twee miljard gegeven." Hij
keek weer eens recht in zijn scherm en vroeg: "Wat is er neef, waarom word
je zo rood?"

"Niks," zei ik, "ik ben alleen blij dat jullie je moeten houden aan het
IMF."

Hij begon weer te lachen. "Het IMF... ach ja, ik zag jullie Kamerdebat. Zijn
jullie vergeten dat jullie vorig jaar ook al tien miljard aan het IMF hebben
gegeven? Dat geld krijgen wij nu ook."

"Luister eens, Pecunios. Ik zou mijn mond maar houden, want anders gaan wij
terug naar de gulden!"

"Ja," zei Pecunios, "dat zou verreweg het beste zijn voor jullie, maar ja
dat doen jullie niet.. Zeg, welke Mercedes vind jij het mooist?"

Ros

Kabinet Cyprus dient ontslag in

Het kabinet in Cyprus heeft donderdag zijn ontslag aangeboden. De ministersploeg was onder druk komen te staan door de explosie in een munitiedepot ruim twee weken geleden.

Door de ontploffing kwamen 13 mensen om het leven en viel de belangrijkste energiecentrale van het land uit.

Veel Cyprioten verwijten de ministers dat ze te weinig hebben gedaan om de ramp te voorkomen. President Demetris Christofias vergaderde volgens de regeringswoordvoerder donderdag met het centrumlinkse kabinet en vroeg de ministers hun functie ter beschikking te stellen.

Naar verwachting zal binnen enkele dagen een nieuwe ministersploeg aantreden.

Kredietwaardigheid

Woensdag verlaagde kredietbedoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van Cyprus tot drie punten boven de junk (rommel) status, omdat de inning van de belastingen is vertraagd.

De president van de centrale bank drong aan op snelle actie, omdat anders een financiële reddingsoperatie nodig kan zijn.

www.nu.nl

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 28/07/2011 | 00:08 uur
Mee eens...niet pensioenfondsen (die al te vaak zijn "afgeroomd" door regeringen, naast te riskant beleggen) maar commerciële banken mogen het risico nemen...hebben ook vaak de Grieken geld geleend in het verleden. En 1 bank ik het bijzonder mag van mij een flinke storting in het hulpfonds doen...Goldman Sachs.

Absoluut mee eens.

Elzenga

#773
Mee eens...niet pensioenfondsen (die al te vaak zijn "afgeroomd" door regeringen, naast te riskant beleggen) maar commerciële banken mogen het risico nemen...hebben ook vaak de Grieken geld geleend in het verleden. En 1 bank in het bijzonder mag van mij een flinke storting in het hulpfonds doen...Goldman Sachs.

Lex

'Pensioenfondsen betalen niet'

AMSTERDAM - De Nederlandse pensioenfondsen hebben er geen zin in een bijdrage aan het reddingsplan voor Griekenland te leveren.

Dat meldt RTL Nieuws, dat een brief in handen heeft die de sector begin juli naar minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) heeft gestuurd.

Vorige week bereikten de eurolanden een nieuw akkoord over steun aan Griekenland. Tot 2014 bedraagt het pakket 159 miljard euro. Tot en met 2019 loopt dit nog op tot boven de 210 miljard euro. De private sector draagt hier een deel aan bij.

RTL Nieuws meldt dat ING en de Rabobank die bijdrage wel willen leveren, maar dat de pensioenfondsen terughoudend zijn.

Belangenbehartigen

In de brief zou staan dat pensioenfondsbestuurders de wettelijke plicht hebben de belangen te behartigen van werknemers, werkgevers en gepensioneerden, maar dat de belangen van de Griekse overheid of Griekse burgers daar niet bij horen.

De pensioenbestuurders zouden daarom niet kunnen ingaan op een verzoek van De Jager om steun voor het Griekse herstelplan.

Niet gewijzigd

Een woordvoerder van de pensioenfederatie stelt dat dit standpunt niet is gewijzigd. Of dit betekent dat de pensioenfondsen niets gaan bijdragen, kon de zegsman echter niet vertellen.

Wie het bedrag dat de fondsen voor hun rekening zouden moeten nemen gaat betalen als die inderdaad de hand op de knip houden, wil het ministerie van Financiën niet zeggen.

© Novum
27 juli 2011 21:46

Elzenga

IMF-leider Lagarde maant VS en Europa tot snelheid
Laatste update:  26 juli 2011 15:48 info
NEW YORK - De nieuwe leider van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), Christine Lagarde, heeft de Verenigde Staten en Europa opgeroepen haast te maken met het oplossen van hun schuldencrises.

Als die niet snel worden bestreden, dreigt de wereldeconomie opnieuw in de problemen te komen, waarschuwde ze. Lagarde wil dat Amerikaanse politici snel een akkoord sluiten over de verhoging van het plafond voor de Amerikaanse staatsschuld.

''De tijd tikt door en het is duidelijk dat het probleem direct moet worden opgelost. Een schok in de Verenigde Staten kan serieuze gevolgen hebben voor de rest van de wereld.''

Europese leiders hebben volgens de voormalige Franse minister van Financiën afgelopen week goede stappen gezet in de bestrijding van hun schuldencrisis. Het werk is echter nog niet gedaan, stelde ze.

''De onrust kan makkelijk weer de kop opsteken. Het is daarom van essentieel belang dat de toezeggingen snel worden ingevoerd.''

Lees alles over de schuldencrisis in het dossier
© ANP