De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Tanker op 12/07/2011 | 09:47 uur
De Euro zou voor ons het beste gesplitst kunnen worden in een noordelijke en zuidelijke euro.......

Alles ten oosten van Duitsland moet er uit en alles ten zuiden van Belgie moet er uit............

Blijft dan niet veel over, maar goed genoeg voor de Noordelijke Europese landen die de zaakjes beter op orde hebben......

Ik zou toch ook maar eens naar België kijken....

Tanker

De Euro zou voor ons het beste gesplitst kunnen worden in een noordelijke en zuidelijke euro.......

Alles ten oosten van Duitsland moet er uit en alles ten zuiden van Belgie moet er uit............

Blijft dan niet veel over, maar goed genoeg voor de Noordelijke Europese landen die de zaakjes beter op orde hebben......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ook Wall Street omlaag door Italië

Ook de Amerikaanse beurs op Wall Street is in de min geëindigd door de vrees dat Italië het volgende slachtoffer wordt in de Europese schuldencrisis. Eerder vandaag sloten de Europese beurzen al negatief door die vrees. Ook de afzwakkende Amerikaanse economie en de politieke impasse over het Amerikaanse schuldenplafond deed de koersen geen goed.

De Dow-Jonesindex, de belangrijkste graadmeter in New York, verloor 1,2 procent op een stand van 12.506 punten. De technologiegraadmeter Nasdaq moest 2 procent inleveren op 2803 punten. Met deze cijfers kregen beleggers het grootste verlies in een maand te verwerken.

Door de zorgen om Italië liepen vooral de banken in New York schade op. Citigroup daalde 5,3 procent, Bank of America en JP Morgan beide rond de 3,2 procent. De euro daalde tot 1,4015 dollar, vergeleken met het slot van 1,4035 bij het slot van gisteren. Eerder op de dag stond de euro even onder de 1,40 door de zorgen over de Europese schuldencrisis.

Europa

In Amsterdam sloot de AEX-index 1,85 procent lager op ruim 336 punten. Hier was het aandeel ING de grootste verliezer: er ging meer dan 7 procent van de beurskoers af. ING heeft voor 7,5 miljard euro aan Italiaanse staatsobligaties, verreweg het meeste van de Nederlandse financials.

Ook andere financiële aandelen kregen klappen. De beurzen van Frankrijk en Duitsland verloren allebei ruim 2 procent.

De financiële markten blijven zich zorgen maken over de kredietwaardigheid van Italië. De rente die het land moet betalen voor staatsobligaties is vandaag verder opgelopen.

Vrijdag steeg de rente op Italiaanse staatsobligaties al naar het hoogste niveau in 9 jaar. Investeerders vragen een hogere prijs voor hun geld, om zich te verzekeren tegen het risico dat Italië zijn schuld niet kan aflossen.

Signaal

Daarmee worden de financiële problemen voor het land nog groter dan ze al zijn. De regering moet immers nog dieper in de buidel tasten om de staatsschuld te financiëren. De komende maanden heeft Italië bijna 70 miljard euro nodig.

Uitbreiding van de eurocrisis naar Italië zal grote gevolgen hebben, omdat het land de derde economie in de eurozone is. Na Griekenland heeft Italië de grootste staatsschuld van alle eurolanden.


Getroffen

Bondskanselier Merkel van Duitsland vindt dat Italië een krachtig signaal moet geven dat het ernst maakt met het orde op zaken stellen van de financiële huishouding. Ze is er "vast van overtuigd" dat Rome dat zal doen.

Vorige week maakte de regering Berlusconi bekend dat er de komende 3 jaar 47 miljard euro wordt bezuinigd.

In Brussel zijn de Europese ministers van Financiën vandaag weer bijeen om te voorkomen dat nog meer landen getroffen worden door de schuldencrisis

Bron: NOS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Eigenlijk zouden put opties en futures aan banden (of verboden) gelegd moeten worden, het zijn financiële tansacties waar vreselijk veel geld mee verdiend kan worden of net zo veel verloren kan worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nog zo'n gevaarlijke: (deze koste de Baringsbank door één persoon de kop)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Future

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Put optie
Een put optie geeft u het recht om gedurende een bepaalde vastgestelde periode een onderliggende waarde te verkopen.

Voorbeeld
U koopt een put optie KPN december 2012 met als uitoefenprijs € 10=, de prijs van de put optie is € 1,=. Dit betekend dat u tot december 2012 100 aandelen KPN mag verkopen voor € 10,=.

Dit voorbeeld brengt ons bij de manieren waarop u een putoptie kunt gebruiken.

Kopen put optie
Bij de aankoop van de put optie uit het voorbeeld speculeert u op een daling van de onderliggende waarde. Als de koers voor december 2012 daalt tot € 8,= dan is de waarde van uw put optie € 2,=, een mooie winst van 100%! Blijft de koers echter € 10,= of hoger dan zal uw put optie waardeloos aflopen, u bent in dat geval uw gehele inleg kwijt. Dit is ook direct het maximale risico dat u loopt, u kunt uw inleg kwijtraken maar uw winstmogelijkheden zijn onbeperkt.

Het kopen van een put optie kan ook uitstekend dienen ter bescherming van aandelen die u in uw bezit heeft. De aankoop van een put optie zorgt ervoor dat u uw aandelen mag verkopen tot aan de expiratiedatum van optie voor een vastgestelde prijs.

Put optie schrijven
Met het schrijven van een put optie speelt u in op een gelijkblijvende of stijgende koers van de onderliggende waarde.

U verkocht het recht om de onderliggende te verkopen gedurende een bepaalde periode voor een vastgestelde prijs. Dit recht verkoopt u aan een andere belegger, hij mag dus gedurende de looptijd van de optie de onderliggende waarde aan u verkopen voor de uitoefenprijs van de put optie. U heeft nu de plicht om af te nemen. In ruil voor deze plicht krijgt u de optiepremie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Put optie: Een put optie geeft u het recht om binnen een bepaalde termijn voor een afgesproken prijs de onderliggende waarde te verkopen. Bij de aanschaf van een put optie speculeert u op dalende koersen. Met het schrijven van een put optie speculeert u op een gelijkblijvende koers of een (licht) stijgende.
(lees meer over de put optie)

http://allesoveraandelen.nl/optie-beleggen/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 12/07/2011 | 00:24 uur
Over Italië hoorde ik vandaag mixed verhalen. Het zou niet zo erg zijn als bijv. Griekenland. Maar met alle berichtgeving over hetgeen er in de Eurozone gebeurt vraag ik mij toch wel af: Wie heeft er gelijk/wie zou ik nog kunnen geloven?

En dat is precies de voedingsbodem voor speculatie op de beurs (op neerwaardse Italiaanse fondsen) waar een land verder mee kan afglijden en een handje vol mensen bakkenvol geld aan kan verdienen.

Voor deze lieden is het handelen in lucht (zeer risicovol), bij persoonlijk succes is sky the limit... maar geloof me... de winst komt ergens vandaan.

Lex

Over Italië hoorde ik vandaag mixed verhalen. Het zou niet zo erg zijn als bijv. Griekenland. Maar met alle berichtgeving over hetgeen er in de Eurozone gebeurt vraag ik mij toch wel af: Wie heeft er gelijk/wie zou ik nog kunnen geloven?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 12/07/2011 | 00:12 uur
Citaat van: jurrien visser op 12/07/2011 | 00:09 uur
Yep... H&I.... slaap lekker.

Ik betwijfel of H&I liggen te slapen; ik hoor genoeg Euro(pa)-gemor......

Laten we het dan houden op een (mislukte) poging....

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 12/07/2011 | 00:09 uur
Yep... H&I.... slaap lekker.

Ik betwijfel of H&I liggen te slapen; ik hoor genoeg Euro(pa)-gemor......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 12/07/2011 | 00:07 uur
Citaat van: jurrien visser op 12/07/2011 | 00:05 uur
En juist deze eensgezindheid baart zorgen.... want waarom zo'n statement?
Om de burger gerust te stellen?

Yep... H&I.... slaap lekker.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 12/07/2011 | 00:04 uur
Citaat van: ANP op 12/07/2011 | 00:02 uur
De ministers van Financiën van de eurolanden zijn vastbesloten de financiële stabiliteit van het eurogebied te blijven bewaken.

Nou, dat werkt dan nu al....  :P De euro is gisteren t.o.v. de USD (toch ook niet de meest waardevolle munt dezer dagen...) 5 cent gekelderd.

Italië zorgt voor de nodige hoofdpijn... en ik verdenk speculatie door grote partijen op een neerwaarde Euro koers (zou strafbaar moeten zijn!!)

Lex

Citaat van: jurrien visser op 12/07/2011 | 00:05 uur
En juist deze eensgezindheid baart zorgen.... want waarom zo'n statement?
Om de burger gerust te stellen?

Lex

Teletekst ma 11 jul          
***************************************
  Beurzen vrezen Italiaanse neergang  

***************************************
` Zowel de Europese beurzen als Wall  
Street zijn lager gesloten door de    
onrust over de Italiaanse staatsschuld.
Ook zorgen over de Amerikaanse economie
speelden een rol.De Dow Jones daalde  
1,2 procent.                          
                                       
Banken waren de grootste verliezers,net
als eerder op de dag in Europa.Op het  
Damrak daalde de koers van ING met 7,26
procent.De bank heeft voor 7,5 miljard
euro Italiaanse staatsobligaties.      
                                       
Italië heeft na Griekenland de grootste
staatsschuld van de eurozone.Ook is er
twijfel over de bezuinigingsplannen van
Italië.Premier Berlusconi heeft kritiek
op de plannen van zijn eigen regering.