De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

Jooop

Het volgende heb ik van het net, hilarisch maar min of meer wel waar:

Ik was even aan het 'skypen' met mijn Griekse neef Pecunios Hilarios. Hij liet mij een catalogus zien van de nieuwe Mercedessen. "Ik wilde je even heel erg bedanken voor die Mercedes die we gaan kopen. "Hoezo bedanken? Wat bedoel je?" vroeg ik. Pecunios vertelde: "In ons heerlijke Griekenland wonen negen miljoen Grieken. Ons lieve Europa leent ons € 110 miljard. Dat is dus € 12.000 per Griek. Dus ons gezin krijgt zo'n € 48.000 euro! Van jullie! Dank jullie wel. En dan te bedenken dat ik, op mijn 53ste, gepensioneerd ambtenaar ben." "Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niets van snap, neef." "Wat snap je niet?'' vroeg ik. "Nou, een maand geleden zag ik via internet op de Nederlandse televisie twintig staatscommissies en een minister en een ministerpresident die zeiden dat Nederland absoluut € 26 miljard moest bezuinigen. Dat was om de staatsschuld terug te dringen. Er werd zelfs gezegd dat alle ontwikkelingshulp gestaakt moest worden. Jullie betalen ongeveer € 5 miljard aan ontwikkelingshulp. En nu betalen jullie ons ook zo'n € 5 miljard. Hi hi hi." Neef Pecunios begon onbedaarlijk te lachen. "En wij dachten nog dat we niks zouden krijgen, want jullie hebben IJsland ook al twee miljard gegeven." Hij keek weer eens op zijn scherm en vroeg: "Wat is er neef, waarom word je zo rood?" "Niks," zei ik, "ik ben alleen blij dat jullie je moeten houden aan het IMF."Hij begon weer te lachen. "Het IMF... ach ja, ik zag jullie Kamerdebat. Zijn jullie vergeten dat jullie vorig jaar ook al € 10 miljard aan het IMF hebben gegeven? Dat geld krijgen wij nu ook." "Luister eens, Pecunios. Ik zou mijn mond maar houden, want anders gaan wij terug naar de gulden!" "Ja," zei Pecunios, "dat zou verreweg het beste zijn voor jullie, maar ja dat doen jullie niet.. Zeg, welke Mercedes vind jij het mooist?" (auteur onbekend)


Jooop

Citaat van: Poleme op 26/06/2011 | 19:36 uur
De EU heeft last van "empire overstretch" of te wel bestaat uit te veel landen.
Ik denk niet dat "empire overstretch" het probleem is maar een aantal "criminele" landen die hun boekhouden mbv criminele banken zoals Goldman Sachs een "window dressing" geven alsof hun economie wel en gezond is en doodleuk met vervalste cijfers gewoon bij collega europese landen blijven lenen om zo een paar jaar na pubertijd met pensioen te kunnen.

Of je nu cijfer vervalst of vals geld gebruikt, wat is daar het verschil. Wij blijven de crimineel gewoon een hand boven het hoofd houden en hopen door hem nog meer geld te lenen dat hij zijn leven gaat beteren.

Amen, ik zal wel tot mijn 70'ste doorwerken zodat een ander eikel in Europa vlak na pubertijd met pensioen kan. Eenrichtings collegialiteit moet toch kunnen, he de Jager?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 26/06/2011 | 19:50 uurPrecies! Iets waar de NAVO ook last van zal krijgen of wellicht al heeft. De EU had lekker de EEG moeten blijven i.p.v. dat uitbreiden tot een praatzieke moloch die bijna nergens consensus over krijgt, laat staan snel en adequaat. Niet voor niets pleit ik voor een NEA; een sterk NW-Europees handelsblok waarvan de deelnemende landen qua cultuur en mentaliteit dichter bij elkaar liggen dan die "gemaakte EU-familie". En natuurlijk een  transatlantische focus erbij inbegrepen!
Illusie-politiek heet dit...alsof dit niet tot een praatzieke moloch leidt waarbinnen dan de grote landen als Duitsland nog meer kunnen domineren!!..kom op nou...alles wat je in nationale parlementen en politiek ziet zie je ook Europees...of dit nu binnen de EU is of binnen zo'n NEA. En qua cultuur zegt het ook niks. Zo kent Frankrijk binnen het eigen land een noordelijke en zuidelijke cultuur. België idem. Sterker nog, zelfs in Nederland staan mensen uit Brabant en Limburg cultureel heel anders te boek dan in Groningen of Noord-Holland. In Duitsland zie je dat ook. Het is een illusie te denken dat de NEA beter zou werken of functioneren dan de EU. Al was het maar omdat de economische en politieke verwevenheid met de Europese landen die dan buiten de NEA zouden vallen minstens zo hecht en sterk zal blijven als nu het geval is. Dat heeft meer te maken met de zelfs wereldwijde ontwikkelingen de laatste decennia dan met de EU. 

Of iets beter werkt hangt vaak veel meer van de structuur af...en de situatie...in tijden van crisis en problemen zie je nu eenmaal meer aanvaringen en onenigheid ontstaan. Maar duizend keer liever dat dit nu met urenlange vergaderingen binnen de EU wordt opgelost dan hoe men dit aan het begin van de vorige eeuw oploste. En gek, maar ik vermoed zo dat de Amerikanen dat ook veruit prevaleren. En vele daar er waarschijnlijk ook niet aan moeten denken dat de grote economische problemen en tegenstellingen binnen de VS worden opgelost door de VS op te delen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 26/06/2011 | 20:51 uur
Citaat van: Elzenga op 26/06/2011 | 15:27 uur
En de Telegraaf!!...
Je bent selectief aan het kotsen, want ook de sites van AD, Volkskrant en Trouw (de eerste 3 die ik even raadpleegde) meldden dat een meerderheid van de Duitsers de Euro zat is.
Maar toen ik het checkte niet met vette kop en dik gedrukt direct in beeld...de Telegraaf wel. Ook de formulering van het bericht was vaak anders. Daarbij gaat het om een breder beeld in deze.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 26/06/2011 | 19:36 uur
Eng?  Volgens mij is het niet een kwestie van of het ooit gebeurd dat de EU en Euro uit elkaar vallen.  Maar wanneer het gebeurd.
De EU heeft last van "empire overstretch" of te wel bestaat uit te veel landen.
Duitsland en Frankrijk hebben in 2003 de Euro munt al schade berokkend door de eisen uit het Stabiliteitspact niet na te komen.
Portugal en Ierland kwamen in dat jaar ook deze eisen niet na en werden in tegenstelling tot Duitsland en Frankrijk wel gestraft.
Mooie Europese 'samenwerking'.  Ik hoop dat het snel over is, Nederland heeft de EU en Euro pecunia helemaal niet nodig.
Welnee. De EU en Euro bieden zoveel voordelen voor alle betrokken lidstaten, dat zij de EU en Euro echt niet laten ploffen. Of idioten en nationalisten als Wilders moeten echt de absolute macht gaan krijgen...maar dan koersen we toch al af op zeer onplezierige inktzwarte tijden....en nee Kapitein Rob, dan komt er ook geen Trans-Atlantisch georienteerde Nordic Economic Alliance. De EU heeft nog lang geen last van "empire overstretch", want daarvoor is de EU nog veel te los qua verband. Waar de EU wel last van heeft is een mix van een diepe economische crisis, een groeiende aversie tegen de huidige politiek en de gevolgen van het doorslaande individualisme....waardoor veel mensen onrust en geen binding meer voelen...en politici die daar een krachtig doch vaak populistisch nationalistisch antwoord op geven aan populariteit winnen. Zie je altijd bij dit soort crisis, zag je ook in de jaren '30 van de vorige eeuw.

Nu kun je daar op verschillende manieren op reageren. Stug de huidige koers volhouden...lijkt me niet slim. Alles afbreken en het nationalisme de ruimte geven...formule voor ellende en conflict. Of leren van fouten en corrigeren en aanpassen en pogen een weg te vinden waardoor deze problemen en onrust beantwoord worden ...lijkt me veruit de beste keuze. Een weg vooruit, niet achteruit. En daar ligt trouwens ook een verantwoordelijkheid bij de burger zelf.

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 26/06/2011 | 19:23 uur
Citaat van: Elzenga op 26/06/2011 | 15:35 uur
die in het ergste geval de hele EU kan verscheuren

Ik kan niet wachten tot ik van die "mede"-Europeanen ten zuiden van Belgie en ten oosten van Duitsland (en de waaier ertussen in) verlost ben. Tijd voor de Trans-Atlantisch georienteerde Nordic Economic Alliance.  8)

En ja, daar heb ik "rampspoed" voor over.

Fuseren met Duitsland zou voor ons ene goede zaak zijn, euro inleveren en DM er voor terug nemen......we zijn in feite toch al een soort van 19e provincie van Duitsland.....

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 26/06/2011 | 15:27 uur
En de Telegraaf!!...

Je bent selectief aan het kotsen, want ook de sites van AD, Volkskrant en Trouw (de eerste 3 die ik even raadpleegde) meldden dat een meerderheid van de Duitsers de Euro zat is.

yelloow

En dichter bij de VS dan bij Roemenie !

KapiteinRob

#568
Citaat van: Poleme op 26/06/2011 | 19:36 uur
De EU heeft last van "empire overstretch" of te wel bestaat uit te veel landen.

Precies! Iets waar de NAVO ook last van zal krijgen of wellicht al heeft. De EU had lekker de EEG moeten blijven i.p.v. dat uitbreiden tot een praatzieke moloch die bijna nergens consensus over krijgt, laat staan snel en adequaat. Niet voor niets pleit ik voor een NEA; een sterk NW-Europees handelsblok waarvan de deelnemende landen qua cultuur en mentaliteit dichter bij elkaar liggen dan die "gemaakte EU-familie". En natuurlijk een  transatlantische focus erbij inbegrepen!

Poleme

Citaat van: dudge op 26/06/2011 | 16:06 uur
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:46 uur
De hele Euro is één zeepbel................al vanaf het begin. En hoe meer landen er "binnen wordt gehaald" hoe eerder die klapt.

Het enge is dat er mensen zijn die hier naar uit lijken te kijken.....
Eng?  Volgens mij is het niet een kwestie van of het ooit gebeurd dat de EU en Euro uit elkaar vallen.  Maar wanneer het gebeurd.
De EU heeft last van "empire overstretch" of te wel bestaat uit te veel landen.
Duitsland en Frankrijk hebben in 2003 de Euro munt al schade berokkend door de eisen uit het Stabiliteitspact niet na te komen.
Portugal en Ierland kwamen in dat jaar ook deze eisen niet na en werden in tegenstelling tot Duitsland en Frankrijk wel gestraft.
Mooie Europese 'samenwerking'.  Ik hoop dat het snel over is, Nederland heeft de EU en Euro pecunia helemaal niet nodig.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 26/06/2011 | 15:35 uur
die in het ergste geval de hele EU kan verscheuren

Ik kan niet wachten tot ik van die "mede"-Europeanen ten zuiden van Belgie en ten oosten van Duitsland (en de waaier ertussen in) verlost ben. Tijd voor de Trans-Atlantisch georienteerde Nordic Economic Alliance.  8)

En ja, daar heb ik "rampspoed" voor over.

onderofficier

Citaat van: nu op 26/06/2011 | 17:29 uur
De minister zei verder dat het belangrijk is dat private partijen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen vrijwillig bijdragen aan steun voor Griekenland. Als dit niet vrijwillig gebeurt, dan zou dat door kredietbeoordelaars kunnen worden gezien dat Griekenland officieel in gebreke blijft.

''Het is in hun eigen belang dat ze bijdragen aan Griekenland vanwege de marktstabiliteit. Ik verwacht exacte bedragen over hoeveel de private sector in Europa vrijwillig wil bijdragen bij de speciale bijeenkomst van de ministers van Financiën van de eurozone op 3 juli'', aldus Schäuble.

Banken

De voorzitter van de Duitse bankenvereniging, Michael Kemmer, gaf zondag aan dat Duitse banken een rol willen spelen bij steun aan Athene. ''We zullen onze bijdrage leveren'', aldus Kemmer in de krant Neue Osnabrücker Zeitung.
[/i]

http://www.nu.nl/economie/2549437/Europa-zal-griekse-crisis-doorstaan.html

De burger (=klant) betaald.............................................dus maken de banken zich niet druk
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Dat lijkt wel een vrij brief voor Griekenland......................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

'Europa zal Griekse crisis doorstaan'

BERLIJN - Europa zal de Griekse schuldencrisis te boven komen, ook als het land in gebreke zou blijven.

Dat heeft de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble gezegd in een interview met Bild am Sonntag.

Mocht Griekenland ondanks alle steun en bezuinigingen toch in gebreke blijven, dan heeft de financiële crisis al uitgewezen dat de economie er weer bovenop kan komen, aldus Schäuble
Crisis

''Als de zaken anders lopen dan iedereen verwacht, dan zou dat natuurlijk een zware tegenslag zijn. Maar zelfs in 2008 was de wereld in staat gecoördineerde actie te ondernemen tegen een wereldwijde en onvoorspelbare financiële crisis.''

Volgens Schäuble moet Europa zich wel op het ergste voorbereiden. ''We doen er alles aan om een gevaarlijke escalatie van de crisis voor Europa te voorkomen, maar we moeten tegelijkertijd op het ergste zijn voorbereid.

We moeten er snel voor zorgen dat het gevaar van uitzaaiing voor het financiële systeem en andere eurolanden binnen de perken blijft.''

Private partijen

De minister zei verder dat het belangrijk is dat private partijen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen vrijwillig bijdragen aan steun voor Griekenland. Als dit niet vrijwillig gebeurt, dan zou dat door kredietbeoordelaars kunnen worden gezien dat Griekenland officieel in gebreke blijft.

''Het is in hun eigen belang dat ze bijdragen aan Griekenland vanwege de marktstabiliteit. Ik verwacht exacte bedragen over hoeveel de private sector in Europa vrijwillig wil bijdragen bij de speciale bijeenkomst van de ministers van Financiën van de eurozone op 3 juli'', aldus Schäuble.

Banken

De voorzitter van de Duitse bankenvereniging, Michael Kemmer, gaf zondag aan dat Duitse banken een rol willen spelen bij steun aan Athene. ''We zullen onze bijdrage leveren'', aldus Kemmer in de krant Neue Osnabrücker Zeitung.

Eerder liet Kemmer al weten dat de blootstelling van Duitse banken aan Griekse staatsleningen tussen de 10 en 20 miljard euro bedraagt.


http://www.nu.nl/economie/2549437/Europa-zal-griekse-crisis-doorstaan.html
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

#562
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:46 uur
Dus gewoon de mensen dom houden......................
Waar zeg ik dat? kijk dit bedoel ik nu. Veel mensen baseren hun mening over de EU e.d. op basis van een groot en aantoonbaar gebrek aan kennis en inzicht daaromtrent. Letterlijk zijn zij dus "dom" en houden zichzelf vaak ook "dom" omdat ze zich niet daadwerkelijk verdiepen in de materie. Maar ze hebben vaak wel een uitgesproken mening over de EU...ook bij dit soort enquêtes...vaak slechts op basis van de krantenkoppen en hun onderbuikgevoelens aansprekende stukjes in met name kranten als de Telegraaf. Waarbij een algeheel wantrouwen tegen de politiek vaak een zeer grote rol speelt.

Het enige wat ik vraag is dat de media de burger goed en breed informeert. Zeker in deze tijden van ernstige crisis en spanningen. Dat is trouwens ook de gedragscode van een (echte) journalist. Maar in de strijd om kijkcijfers e.d. wordt die de laatste jaren nog wel eens genegeerd vind ik. En dat vind ik dus zeer kwalijk. 
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:46 uur
Het grappige is, als De telegraaf iets plaatst wat jouw wel uitkomt, zet je het op het forum neer.........
Ik gebruik de Telegraaf niet op die wijze omdat zij zelden iets plaatsen "wat in mijn straatje past". Wel plaats ik wel eens algemene nieuwsberichten van de site omdat ik...ondanks mijn kritiek...ook die krant wel blijf lezen om breed geïnformeerd te blijven.
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:46 uur
De hele Euro is één zeepbel................al vanaf het begin. En hoe meer landen er "binnen wordt gehaald" hoe eerder die klapt.
Dit is echt flauwekul. De EU en Euro zijn een groot succes als je gewoon naar de feiten kijkt.... en dat zie je ook hoe er internationaal op wordt gereageerd. Natuurlijk gaan er dingen mis, maar dat is normaal....behalve als je extreem perfectionisme eist of de EU toch nimmer goed kan doen. 

Daarbij heeft de hele kwestie met Griekenland maar zijdelings met de Euro te maken. Het gaat wederom om een (dreigende) kredietcrisis...waarbij men bang is dat daar een nieuwe ronde van komt (zoals al enige tijd wordt voorspeld). Veel banken en pensioenfondsen e.d. in o.a. Europa hebben geld geleend aan Griekenland...wat ze dus ook hadden gedaan als Griekenland niet de Euro had gevoerd!!. Nu dreigt Griekenland die leningen niet meer terug te kunnen betalen en dreigen wederom banken in de problemen te komen. Daar is men althans bang voor omdat bij een Grieks faillissement mogelijk ook andere kwetsbare landen volgen (door met name speculatie, sentimenten in de financiële markt). En dan moet men dus net als de vorige kredietcrisis weer gaan inspringen om de eigen banken te redden. En dat wil men voorkomen door Griekenland op de been te houden nu met steunleningen. Omdat dit goedkoper is dan reddingsplannen na een nieuwe krediet- cq bankencrisis. Had Griekenland dus geen Euro gevoerd maar de Drachme nog, dan was dit probleem er dus ook geweest. Want ook dan had Griekenland vele leningen uitstaan die ze niet meer konden terug betalen. En hadden landen ook moeten inspringen.