Dodenherdenking 2010

Gestart door Lex, 03/05/2010 | 23:17 uur

KapiteinRob


Elzenga

Agenten vreesden voor 'bomkoffer' op de Dam
Uitgegeven:    1 juli 2010 11:09
Laatst gewijzigd:    1 juli 2010 11:09
AMSTERDAM - De twee Amsterdamse agenten te paard die tijdens de dodenherdenking op 4 mei het vermeende bomkoffertje uit de mensenmassa haalden, hebben doodsangsten uitgestaan.

''Natuurlijk dacht ik aan mijn eigen hachje, maar de veiligheid van het publiek woog zwaarder. Dan maar alleen de lucht in'', blikt een van de dienders terug in het interne blad van het politiekorps waarover De Telegraaf donderdag berichtte.

De agenten grepen in toen paniek ontstond op de Dam omdat een joods-orthodox uitziende man tijdens de twee minuten stilte luidkeels begon te schreeuwen. De man van wie het koffertje was, liet dit van schrik uit zijn handen vallen.

Bom

Daarop riep iemand vanuit het publiek ''bom, bom, vlucht'', waarop de menigte begon te rennen. In het koffertje zaten, zo bleek later, slechts persoonlijke bezittingen.

De politiemensen stonden op het moment dat de 'Damschreeuwer' van zich liet horen, achter een afzetting toezicht te houden.

''Bijna meteen begon de menigte te lopen. De angst was te lezen in de ogen'', aldus een van hen. Een vrouw duwt een van de ruiters vervolgens het koffertje in de handen.

''Hij is nog niet afgegaan'', roept ze voordat ze het op een lopen zet. De agent die de koffer in handen krijgt, besluit de ruimte op te zoeken.

Prins Hendrikkade

Hij houdt hem zo stil mogelijk als hij op zijn paard over het Damrak richting de Prins Hendrikkade rijdt. Zijn collega zorgt ervoor dat de weg vrij is en wijkt geen moment van zijn zijde.

Gewaarschuwde motoragenten hebben er inmiddels voor gezorgd dat de Prins Hendrikkade vrij is. ''Dan zie ik ineens de bouwput van de Noord-Zuidlijn. Hier kon ik de koffer kwijt'', vertelt de diender.

''Toen ik hem wegslingerde, vreesde ik dat het gedaan was. Ik deed mijn ogen dicht.'' De verwachte knal blijft echter uit. De politie besluit nog gauw een nabijgelegen busstation te ontruimen, maar al snel blijkt dat het loos alarm is.

Hoofdcommissaris Bernard Welten heeft het tweetal dezelfde avond nog geroemd om hun moed. De agenten hebben een bonus ontvangen voor hun heldendaad. Zelf bleven ze er nuchter onder. ''We leverden goed werk, maar dat geldt voor alle collega's.''
© ANP
http://www.nu.nl/binnenland/2282481/agenten-vreesden-bomkoffer-dam.html

roenus

#68
Citaat van: Pascal2702 op 11/05/2010 | 18:16 uur
Onder welk ministerie valt de beveiliging en/of het plan wat er moet gebeuren als er een aanslag plaats vind?
Ik neem aan dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken hier over gaat, aangezien de DKDB (Onderdeel van het KLPD) de beveiliging van politici e.d regelt.


Edit: Het KLPD valt inderdaad onder BZK, typefoutje van me..

Pascal2702

Onder welk ministerie valt de beveiliging en/of het plan wat er moet gebeuren als er een aanslag plaats vind?
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Pascal2702

zo had ik het niet bekeken, ik dacht copie=pagina
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Pascal2702

#65
Ik zal het proberen, maar het kan wel even duren aangezien volgende week mijn eindexamens beginnen en ik daar natuurlijk ook genoeg tijd in moet steken, nadat ik het verzoek heb ingediend moet er binnen vier weken worden beslist of ik de informatie wel of niet krijg.
Verder heb ik gekeken wat de eisen zijn voor zo'n verzoek, die heb ik hier gevonden.
Ze zeggen hier dat de overheid verplicht is info te geven, op een paar uitzonderingssituaties na.
Eventuele kosten zijn: minder dan 6 kopieën : gratis, 6 tot 13 kopieën : 4,50 euro, 14 of meer kopieën : 0,35 euro per kopie
Dus hoop ik dat de beveiliging niet al te complex is.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Lex

Citaat van: dudge op 09/05/2010 | 21:23 uur
Denk, in tegenstelling tot Lex, dat het wel lukt, omdat de beveiliging van HM niet in het dergelijke calamiteitenplan opgenomen is.
Neem van mij maar aan dat de beveiliging van het Koninklijk Huis terdege aan de grondslag van de "Dodenherdenking" ligt.

Lex

Citaat van: Pascal2702 op 09/05/2010 | 20:52 uur
Mag je zoiets dan hier op het forum plaatsen?
Als er meerderen geïnteresseerd zijn wil ik het best proberen, kan geen kwaad toch?
Als je via de procedure WOB een antwoord krijgt van de overheid, dan kan/mag dat vrijelijk gepubliceerd worden.

Pascal2702

Mag je zoiets dan hier op het forum plaatsen?
Als er meerderen geïnteresseerd zijn wil ik het best proberen, kan geen kwaad toch?
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Lex

Citaat van: dudge op 08/05/2010 | 20:31 uur
Als je het echt wilt weten kun je een WOB verzoek doen... waarschijnlijk dat er dan wel antwoord komt.
Ik denk het niet, omdat het hier betreft de beveiliging van het Koninklijk Huis.

Elzenga

#60
Citaat van: Pascal2702 op 08/05/2010 | 17:24 uur
Of één van de aanwezige politiemensen die heb gezien heeft hem herkent heeft, betwijfel ik. Hij zal vast niet wekelijks aangehouden worden voor het een of ander, laat staan dat dat elke keer dezelfde agent is.
Als ik de verhalen mag geloven is het een bekend figuur die wel degelijk vele malen in aanraking is gekomen met de politie voor van alles en nog wat..en dus vast een bekende, zeker voor de politieagenten uit dat deel van de stad. En nu niet iemand die in een menigte niet opvalt.
http://www.parool.nl/parool/nl/2304/4-EN-5-MEI/article/detail/292712/2010/05/06/Adam-boos-om-ontzegde-zitplaats.dhtml
http://www.youtube.com/watch?v=ms448_K2KC8&feature=player_embedded#!

En als ik dan die ernstige tronie zie van hoofdcommissaris Welten tijdens de persconferentie (en nog even de nadruk op zijn eigen "gewone dienderswerk" tijdens het incident :() een man met volgens mij serieuze politieke ambities, dan gaan er bij mij inmiddels toch wat belletjes rinkelen. Natuurlijk moet je serieus met dit soort incidenten omgaan en verdient deze "Adam" een reprimande, maar hier lijken bepaalde lieden vooral hun eigen straatje schoon te willen vegen (wat ze de komende dagen beter met een bezem in de hand kunnen doen trouwens, gezien de staking van de vuilnisdienst).
Citaat van: Pascal2702 op 08/05/2010 | 17:24 uur
Verder ben ik benieuwd hoe het rampenplan er uit zag. Er zal vast niet in hebben gestaan dat iedereen rustig het plein verlaten heeft en vooral niet de hekken omgooien. Daarentegen mag ik hopen dat zoals het nu ging ook niet volgens plan ging.
Ik ben daar ook benieuwd naar, maar dat inzien zal vast niet gaan lukken. Ik hoop in ieder geval dat uit dit incident weer goede lessen worden getrokken voor de volgende keer. Niet meteen overdreven een doorslaand, maar gewoon praktisch en rationeel.

Pascal2702

Of één van de aanwezige politiemensen die heb gezien heeft hem herkent heeft, betwijfel ik. Hij zal vast niet wekelijks aangehouden worden voor het een of ander, laat staan dat dat elke keer dezelfde agent is.

Verder ben ik benieuwd hoe het rampenplan er uit zag. Er zal vast niet in hebben gestaan dat iedereen rustig het plein verlaten heeft en vooral niet de hekken omgooien. Daarentegen mag ik hopen dat zoals het nu ging ook niet volgens plan ging.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Elzenga

#58
Citaat van: Lex op 07/05/2010 | 22:21 uur
Hoezo .... moet hij op vrije voeten gesteld worden?
Men heeft zover ik zie gewoon geen zaak en haalt er nu van alles bij omdat "het gevoel" wil dat de man niet vrij komt. Iedereen die dit bij welke andere manifestatie zou doen was al lang op vrije voeten. Er lopen nu eenmaal dit soort verslaafde psychisch verwarde figuren rond in Amsterdam...en die doen wel vaker gek. Daar kijken de meeste Amsterdammers niet meer van op. Als je dat niet wil moet je het beleid ten aanzien van verslaafden en psychisch zieken veranderen. Maar nu niet een verslaafd en psychisch ziek iemand aan de schandpaal nagelen omdat het nu net zo liep. Gewoon onderkennen dat het een vervelende samenloop van omstandigheden was en je lessen daaruit trekken.
Citaat van: Lex op 07/05/2010 | 22:21 uur
Relatie tot dit topic ontgaat mij.
Het OM is de laatste tijd weer flink aan het blunderen. En wil mijns inziens hier een wit voetje halen...
Citaat van: Lex op 07/05/2010 | 22:21 uur
Correct, maar tegen dit soort gekken is het niet mogelijk enige vorm van beveiliging toe te passen.
Oh nee, tegen deze man was prima iets te beginnen als men dat had gewild. Want dit is een bekende van de politie. En daar stonden er vast meer van in het publiek (omgeving Dam is vaak hun vaste plek). Alleen men had vast niet gedacht dat hij zou gaan schreeuwen, laat staan op precies dat moment, laat staan dat het publiek daar met zo'n paniek op zou reageren. De man valt op door zijn kleding, was dronken dus zal al wat vreemd gedrag hebben vertoond... en veel Amsterdamse agenten aanwezig in het publiek zullen hem ook gewoon hebben gezien en herkend denk ik zo. Of via de vele aanwezige camera's. Maar men zal er niet direct kwaad achter hebben gezocht. Omdat die figuren nu eenmaal "normaal" zijn in Amsterdam.

Echte doorgeslagen idioten als Karst Tates is een ander verhaal. Of echte terroristen. Maar ook daar kun je in ieder geval zorgen dat als er iets mis gaat mensen die in paniek raken beter weg kunnen komen...en zich niet massaal verwonden aan basic dranghekken.

Lex

Citaat van: Elzenga op 07/05/2010 | 22:02 uur
Het OM slaat mijns inziens weer eens door.
Hoezo .... moet hij op vrije voeten gesteld worden?
Citaat van: Elzenga op 07/05/2010 | 22:02 uur
Na ook weer geblunder in de zaak Andrea Luten.
Relatie tot dit topic ontgaat mij.
Citaat van: Elzenga op 07/05/2010 | 22:02 uur
Wat er is gebeurd bij dit incident lijkt mij inmiddels duidelijk. Het incident nu verder onderzoeken om beter voorbereid te zijn bij de volgende keer.
Correct, maar tegen dit soort gekken is het niet mogelijk enige vorm van beveiliging toe te passen.

Elzenga

Het OM slaat mijns inziens weer eens door. Na ook weer geblunder in de zaak Andrea Luten. Wat er is gebeurd bij dit incident lijkt mij inmiddels duidelijk. Het incident nu verder onderzoeken om beter voorbereid te zijn bij de volgende keer. Stoppen het beeld overeind te houden dat we in vrede en veiligheid leven op dit moment en onderkennen dat er door de oorlogssituatie en andere incidenten nu eenmaal onrust onder de bevolking is en dus sneller paniek. Inmiddels kunnen ze de man beter vast houden uit behoud van eigen lijf en leden. Want inmiddels is zoveel bekend over zijn verblijfplaats, dat ik niet uitsluit dat lieden die niet zo blij met zijn onbezonnen reactie waren hem dat even komen inpeperen.