Dodenherdenking 2010

Gestart door Lex, 03/05/2010 | 23:17 uur

Pascal2702

Ik snap het ook niet, ik had sowieso al niet zo het idee dat de koningin zoveel gevaar liep. Als dat wel het geval was dan zou ze meteen met de auto weggegaan zijn en niet naar een zijplaats gegaan.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 07/05/2010 | 18:57 uur
De officier van justitie is na het horen van getuigen en het verrichten van onderzoek tot de conclusie gekomen dat de man een gevaarlijke situatie heeft gecreëerd voor zowel de koningin als de kroonprins en zijn echtgenote of een poging daartoe heeft ondernomen.

Pff, alsof het voor de gewone man en vrouw op de dam minder gevaarlijk was.

Lex

Schreeuwer dodenherdenking langer vast 

AMSTERDAM - De man die tijdens de twee minuten stilte op de Dam in Amsterdam met zijn geschreeuw voor paniek zorgde, blijft in voorlopige hechtenis.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag besloten. Volgens de rechter-commissaris is er voldoende verdenking van strafbare feiten. De verdachte blijft daarom nog twee weken in de cel zitten.

De 39-jarige Amsterdammer zit sinds woensdagavond vast nadat hij tijdens de dodenherdenking de aanwezigen de stuipen op het lijf had gejaagd.

Door de paniek die ontstond door zijn geschreeuw moesten 63 mensen worden behandeld bij de eerstehulpposten van de Amsterdamse ziekenhuizen.

Openbare orde

Justitie verdenkt de man van verstoring van de openbare orde en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Daarnaast heeft het Openbaar Ministerie (OM) er een nieuwe verdenking aan toegevoegd.

De officier van justitie is na het horen van getuigen en het verrichten van onderzoek tot de conclusie gekomen dat de man een gevaarlijke situatie heeft gecreëerd voor zowel de koningin als de kroonprins en zijn echtgenote of een poging daartoe heeft ondernomen.

Toegevoegd

Zijn advocate Mariëlle van Essen meent dat het OM deze feiten er bewust aan heeft toegevoegd om de man langer vast te kunnen houden. Het is volgens haar in lange tijd niet gebeurd dat iemand wordt vervolgd voor het wetsartikel 'aanranding van de koning'.

''Alsof schreeuwen zo'n goed plan is om de koningin iets aan te doen'', aldus de raadsvrouw.

Spijt

De man had eerder via zijn advocate al laten weten spijt te hebben van zijn actie. Hij betreurt de situatie die hij heeft veroorzaakt en de gevolgen daarvan voor de ruim zestig slachtoffers. Hij heeft nooit de bedoeling gehad paniek te veroorzaken.

Na afloop van de hechtenis van twee weken kan de officier van justitie de raadkamer van de rechtbank vragen de gevangenhouding van de verdachte met maximaal negentig dagen te verlengen.

© ANP 
Uitgegeven: 7 mei 2010 18:15

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 07/05/2010 | 12:41 uur
Citaat van: MIVD op 07/05/2010 | 08:08 uur
"een zekere reservisten-commandeur"

tja weer die marine he.

Ach, deze reservisten-commandeur schijnt met evengrote regelmaat ook in uniformen van brigade-generaal KL en commodore KLu rond te huppelen.......
Op militair gebied heeft hij, na zijn recentste bevordering op 27 april 2005, de volgende rangen:

    * Reserve Commandeur der Koninklijke Marine
    * Reserve Brigadegeneraal der Infanterie van de Koninklijke Landmacht
    * Reserve Commodore van de Koninklijke Luchtmacht
    * Reserve Brigadegeneraal der Koninklijke Marechaussee

Tevens is hij adjudant in buitengewone dienst van de koningin.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem-Alexander_der_Nederlanden

KapiteinRob

Citaat van: MIVD op 07/05/2010 | 08:08 uur
"een zekere reservisten-commandeur"

tja weer die marine he.

Ach, deze reservisten-commandeur schijnt met evengrote regelmaat ook in uniformen van brigade-generaal KL en commodore KLu rond te huppelen.......

MIVD

"een zekere reservisten-commandeur"

tja weer die marine he.

KapiteinRob

#49
Citaat van: MIVD op 06/05/2010 | 20:27 uur
de GLR staat toch altijd op de Dam. Hoe heeft men dat dit jaar ervaren?? Wie geeft een reactie??

Het gerucht gaat dat er een wit koord knapte, velen in de vlekken schoten, er wat paniek ontstond en de Koninklijke familie inclusief gevolg het voorbeeld van een zekere reservisten-commandeur volgde en in de wegrenmodus schoot......  :devil:


Foto: De Telegraaf dd. 060510

MIVD

de GLR staat toch altijd op de Dam. Hoe heeft men dat dit jaar ervaren?? Wie geeft een reactie??

Pascal2702

Ik bedoel natuurlijk op de Dam (al zijn sommigen daar ook thuis)  :P
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

KapiteinRob

Citaat van: Pascal2702 op 06/05/2010 | 18:01 uur
Dan zouden meer beeldschermen de oplossing moeten zijn.

Over het algemeen heeft men thuis al een of meerdere beeldschermen.....

Pascal2702

Dan zouden meer beeldschermen de oplossing moeten zijn.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Enforcer

Citaat van: dudge op 06/05/2010 | 11:59 uur
Citaat van: SMI de Boer op 05/05/2010 | 21:57 uur
Citaat van: boekje_pienter op 05/05/2010 | 21:02 uur
De oplossing voor dit soort idioten is natuurlijk niet gelegen in alternatieve hekwerken; de oplossing is zorgen dat dit soort idioten niet de openbare orde kunnen verstoren. M.a.w. niet naar de fout toe corrigeren, maar oplossingsgericht bezig zijn door 'out of the box' te denken...
IDD, een afzetlintje zou voldoende moeten zijn.

Het is in deze context misschien zuur maar ozo waar: Dat we van de hekken afwaren wordt namelijk op deze dag gevierd.


Nou, daar zou ik niet te zeker van zijn. Een lintje houd de mensen niet tegen. langzaam, centimeter voor centimeter schuifen ze, al dan niet door druk van achter, naar voren. Uiteindelijk wordt het dan een onoverzichtelijke chaos.

Dat klopt. Je ziet zelfs bij de Mojo barriers ook mensen op een gegeven moment weer naar achteren verdwijnen, omdat ze de druk van achteren als te vervelend ervaren. Mensen die achterin staan, willen ook alles zien wat er voor gebeurd en gaan daar door (onbedoeld) dringen.

SMI de Boer

Citaat van: boekje_pienter op 05/05/2010 | 21:02 uur
De oplossing voor dit soort idioten is natuurlijk niet gelegen in alternatieve hekwerken; de oplossing is zorgen dat dit soort idioten niet de openbare orde kunnen verstoren. M.a.w. niet naar de fout toe corrigeren, maar oplossingsgericht bezig zijn door 'out of the box' te denken...
IDD, een afzetlintje zou voldoende moeten zijn.

Het is in deze context misschien zuur maar ozo waar: Dat we van de hekken afwaren wordt namelijk op deze dag gevierd.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

boekje_pienter

De oplossing voor dit soort idioten is natuurlijk niet gelegen in alternatieve hekwerken; de oplossing is zorgen dat dit soort idioten niet de openbare orde kunnen verstoren. M.a.w. niet naar de fout toe corrigeren, maar oplossingsgericht bezig zijn door 'out of the box' te denken...

Pascal2702

Op de een of andere manier dus aan geld zien te komen, zou al een boel op kunnen lossen. Speciale plaatsen etc.
Het is idd een flinke zorg om zoiets te organiseren, toch lijkt het mij best indrukwekkend en ook wel een beetje leuk om er aan mee te werken door op dit soort vraagstukken een zo goed mogelijke oplossing te vinden.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.