Vredesmilitairen gedood in Darfur

Gestart door andré herc, 07/05/2010 | 23:42 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 20:54 uur
..... was weer mooie aanleiding geweest voor de vervolgdiscussie in tig delen op een ander topic ;).....
Tegen die tijd, zal er genoeg stof zijn om over te "wisselen". ;D

Elzenga

Citaat van: Lex op 09/05/2010 | 20:39 uur
Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 20:34 uur
Amfibische oefening met de LMB? of amfibisch EN LMB?
Het laatste.
ok...jammer ;)...was weer mooie aanleiding geweest voor de vervolgdiscussie in tig delen op een ander topic ;)...

Lex

Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 20:34 uur
Amfibische oefening met de LMB? of amfibisch EN LMB?
Het laatste.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/05/2010 | 19:31 uur
Citaat van: dudge op 09/05/2010 | 19:18 uur
Bosnië had wel degelijk een eigenbelang, namelijk stabiliteit in Europa.
Zo kun je alles wel rechtvaardigen....  ;) We zaten daar bij mijn weten primair om de bevolking te beschermen, waar we overigens niet bijster succesvol in geweest zijn.
Nee hier moet ik dudge gelijk geven. We zaten daar denk ik ook om te voorkomen dat het conflict zich zou gaan verspreiden naar de rest van de regio. En natuurlijk om de versnelde oprichting van onze "jongeling", de LMB, te rechtvaardigen. Dat speelde achter de schermen ook een grote rol heb ik begrepen. Ook tegemoetkomen aan de publieke verontwaardiging over de misstanden daar speelden natuurlijk mee. Maar dat lijkt niet bepalend te zijn als ik Irak en Afghanistan zie.
Citaat van: Lex op 09/05/2010 | 19:29 uur
Waarom staat er dan in 2012 een grootscheepse (Amfibische) oefening van oa LMB gepland in Afrika, op dezelfde voet als JCL?
(Het kan zo zijn dat door de problemen met de pecunia deze uit het oefenprogramma is geschreven)
Amfibische oefening met de LMB? of amfibisch EN LMB?

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 09/05/2010 | 19:18 uur
Bosnië had wel degelijk een eigenbelang, namelijk stabiliteit in Europa.

Zo kun je alles wel rechtvaardigen....  ;) We zaten daar bij mijn weten primair om de bevolking te beschermen, waar we overigens niet bijster succesvol in geweest zijn.

Citaat van: dudge op 09/05/2010 | 19:18 uur
Van de andere drie uitzendingen (en plaats tjaad er ook maar bij) weet ik op dit moment te weinig van de context, maar ik geloof nooit dat we daar puur uit idialisme zaten.

Waarvoor dan wel?

Lex

Waarom staat er dan in 2012 een grootscheepse (Amfibische) oefening van oa LMB gepland in Afrika, op dezelfde voet als JCL?
(Het kan zo zijn dat door de problemen met de pecunia deze uit het oefenprogramma is geschreven)

Lex

Er was in het verleden een MINDEF (van VVD huize), die voorstander was van een grotere NL inmenging/bijdrage aan diverse vormen van hulpverlening/bijstand aan Afrikaanse landen.  :angel:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/05/2010 | 18:58 uur
Het zegt op zich genoeg dat er mensen zijn die "vredesmissies" v.w.b. westerse deelname al koppelen aan terreurbestrijding en/of andere al dan niet dubieuze motieven. Waar is de tijd gebleven dat de doelstelling het beschermen van mensen was of nog daadwerkelijke wederopbouw o.i.d.?
het kan mijns inziens geen kwaad als de werkelijke motieven voor ingrijpen wat beter zichtbaar worden. Ook kan het geen kwaad als dit soort conflicten niet te zwart/wit, goed versus kwaad, worden uitgelicht. Het gaat vaak om zeer complexe situaties waarbij we moeten oppassen niet partij te worden in het conflict (zoals bij de burgeroorlog in Afghanistan). Ook ben ik er altijd voor als lokale landen en partijen het voortouw nemen en wij slecht faciliteren en ondersteunen. Aan de andere kant is het goed als er een zekere bereidheid is om in te grijpen als het echt uit de hand loopt. Al heeft dit sinds de genocide in Ruanda wat mij betreft een fikse deuk opgelopen. En zijn mogelijkheden en middelen hiertoe ernstig beperkt geraakt door deelname aan een aantal grote conflicten (Afghanistan en Irak).

KapiteinRob


KapiteinRob

Het zegt op zich genoeg dat er mensen zijn die "vredesmissies" v.w.b. westerse deelname al koppelen aan terreurbestrijding en/of andere al dan niet dubieuze motieven. Waar is de tijd gebleven dat de doelstelling het beschermen van mensen was of nog daadwerkelijke wederopbouw o.i.d.?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/05/2010 | 16:16 uur
Darfur? Niet belangrijk......  :silent:
Nog niet...tot er meer leden van Al Qaeda daar gaan opduiken...kwestie van tijd.

KapiteinRob


andré herc

Vredesmilitairen gedood in Darfur
(Novum/AP) - Gewapende mannen hebben vrijdag in het zuiden van Darfur twee Egyptische vredesmilitairen gedood en drie anderen verwond. De aanvallers lieten het konvooi van de vredesmilitairen in een hinderlaag lopen. Dat heeft de vredesmissie van de Afrikaanse Unie bekend gemaakt.

De aanvallers openden het vuur op de drie voertuigen van UNAMID nabij het dorp Katila, ruim tachtig kilometer ten zuiden van Edd al Fursan. De twintig vredesmilitairen beantwoordden het vuur, waarop de aanvallers de benen namen.

De drie gewonde Egyptenaren werden per helikopter naar een ziekenhuis overgebracht. Hun toestand is stabiel.

Sinds vredestroepen van de Verenigde Naties en de Afrikaanse Unie in januari 2008 in Darfur zijn gestationeerd, zijn 24 vredesmilitairen gedood. De vredesmissie moet de veiligheid in Darfur bevorderen en burgers beschermen.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.