’Landmacht moet twee missies kunnen draaien’

Gestart door Reinier, 19/05/2010 | 09:22 uur

IPA NG

Die focus op missies begint echt ongezond te worden vind ik. Een grote (A-stan) en een kleine (bijvoorbeeld Tjaad) lijkt mij voldoende.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 19/05/2010 | 14:50 uur

2. De KL kan al jaren niet meer fatsoenlijk ons eigen land beschermen. Net zoals ik inschat dat de KLu dat ook niet meer kan en de KM wellicht met hangen en wurgen als je praat over louter de territoriale wateren van ons land.

De KM kan het in jouw overweging ook niet want als de KLu uitgeschakeld is dat kan een vijandelijk vliegtuig nog wel wat afsturen op een NL schip.

Laten we reeel zijn. Zelfs met een goed  samenwerkende krijgsmacht zijn we binnen 5 dagen de pineut. We zijn wat dat betreft in 70 jaar geen bal opgeschoten.

KapiteinRob

Citaat van: DRDRAGO op 19/05/2010 | 14:23 uur
te weinig manschappen en te weinig voertuigen om 2 missies te doen en het eigen land fatsoenlijk te kunnen beschermen

1. Dat je als CLAS personeelstechnisch geen 2 missies (op bataljonsniveau) tegelijk kan draaien, zegt mij meer over de inrichting van de organisatie dan over de onmogelijkheid e.e.a. uit te voeren. Als de CLAS op continubasis niet zo'n 4000 man per jaar op missie kan sturen, zou men toch eens achter de oren moeten gaan krabbelen......

2. De KL kan al jaren niet meer fatsoenlijk ons eigen land beschermen. Net zoals ik inschat dat de KLu dat ook niet meer kan en de KM wellicht met hangen en wurgen als je praat over louter de territoriale wateren van ons land.

DRDRAGO

2e missie gaan we als landmacht never fixen.. te weinig manschappen en te weinig voertuigen om 2 missies te doen en het eigen land fatsoenlijk te kunnen beschermen
I'm the good, the bad and you're just ugly

KapiteinRob

Citaat van: CLAS volgens De Telegraaf op 19/05/2010 | 09:22 uur
Eén is geen in mijn optiek

Dit is een m.i. verkeerd gebruik van dergelijke woorden. Zoiets wordt namelijk gezegd als je van "iets" er maar één hebt en je wilt voortzetting kunnen garanderen. Dus om bij de toko van CLAS te blijven (minimaal) 2 eenheden zodat je een opgedragen taak uit kan blijven voeren. Twee opdrachten (missies) is van een andere orde.

Als de generaal heeft bedoeld dat je als krijgsmacht twee internationale operaties (hoezo internationaal?) tegelijk moet kunnen draaien, zou hij een punt kunnen hebben. Als hij vindt dat de landmacht dat moet kunnen, heeft hij wat mij betreft alleen gelijk als je kijkt naar het aantal militairen onder zijn commando. De ondersteuningsmogelijkheden van andere delen van de krijgsmacht en het aanwezige materiaal lopen wat mij betreft niet parallel aan zijn uitgesproken ambities.

Tot slot vind ik zijn koppeling van de inzet van de CLAS aan verantwoordelijkheden van ons land in relatie tot onze economie discutabel. De CLAS kun je op safari sturen en dan kun je leuk praten over onze positie in de wereld, maar de generaal zal zich ook beseffen dat voor de rechtstreekse bescherming van onze economische belangen in de huidige wereld (waar hij nu lekker omheen praat) zijn landmacht geen enkele substantiele rol kan en zal vervullen. Daar heb je nu eenmaal expeditionaire en zelfstandig opererende eenheden voor nodig.

Dat gezegd hebbende heb ik zeker waardering dat hij in zijn positie opkomt voor zijn OPCO; het zal geen toeval zijn dat dit precies nu gezegd wordt. Voelt de generaal de bezuinigingsbui soms hangen?

Ros

De Generaal moet maar eens een plasje inleveren en laten testen op geestverruimende middelen.

Aanhaken (financieel)  bij  VS, Engeland en Frankrijk.................. :(

Reinier

#4
Ik vraag mij af wat hij bedoelt met een 'grote' missie. Is Afghanistan een 'grote' missie? Ik neem aan van wel. Daarnaast nog een "Afghanistan" doen? Dan mag er wel een bak geld en manschappen bij omdat te gaan doen.


Enforcer

Dat is toch helemaal niet haalbaar. Waar denkt Bertholee het geld en de manschappen vandaan te halen? Dit is gewoon een tegenaanval tegen de verkenningsvariant "Landmacht afschaffen". Het is ook niet handig om te zeggen "Eén is geen".  Dat is voer om te zeggen "dan maar niet dus". Zeker niet nu de Mariniers in Afghanistan ook mee uit moeten helpen.

De verhoudingen zijn ook veel anders. We hebben zowel relatief als feitelijk een klein leger. De vergelijking met de andere landen gaat daar dus al mank.

Maar anders gezegd, hij doet in ieder geval een poging om voor zijn eigen toko op te komen, terwijl hij nog in dienst zit, dus dat is dan weer wel positief.

Roeland

Hehehe.. leuk idee inderdaad, maar daar blijft het ook bij denk ik..
- Catch you on the flip side -

Reinier

#1
'Landmacht moet twee missies kunnen draaien'

Van een onzer verslaggevers

DEN HAAG
De Koninklijke Landmacht moet continu bij machte zijn om twee grote buitenlandse missies naast elkaar te draaien.
Deze ambitieuze doelstelling formuleert de commandant der landstrijdkrachten, generaal Rob Bertholee. Hij meent dat de krijgsmacht in ons land blijvend moet aanhaken bij bondgenoten als de VS, Engeland en Frankrijk. ,,Om een volwaardige partner te blijven van deze landen, moeten we in hetzelfde tempo meekunnen en dezelfde uitdagingen aankunnen."

De uitspraken zijn opmerkelijk, omdat het in Nederland ongebruikelijk is dat militairen zich bemoeien met politiek. Bertholee neemt echter geen blad voor de mond in de traditionele Heiligerleelezing die hij in Den Haag hield voor officieren: ,,We zijn weliswaar een klein land, maar ook de zestiende economie en de negende exportnatie ter wereld. Daar hoort een passende verantwoordelijkheid bij", zo betoogt de generaal. ,,Naast het verzekeren van de binnenlandse veiligheid moeten we op minimaal twee internationale operaties van langere duur zijn berekend. Te allen tijden. Eén is geen in mijn optiek."
      
Om dit te kunnen volhouden, wil de generaal dat achter elke uitgezonden eenheid drie reserve-eenheden klaarstaan voor aflossing. Het pleidooi komt in een periode waarin openlijk vraagtekens worden gezet bij het voortbestaan van de landmacht. De militaire vakbonden in ons land achten de idealen van Bertholee haalbaar mits er geen duizenden manschappen voor nodig zijn.

Bron: De Telegraaf 19 mei 2010