Israël verwerpt atoomconferentie

Gestart door Elzenga, 29/05/2010 | 20:20 uur

Neo-Baathist

Citaat van: IPA op 06/09/2010 | 23:54 uur
Maar het Eretz Israël gebeuren is m.i niet minder gestoord als het pan-arabisme van de Baath partij(en).
Verklaar je nader?
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Neo-Baathist

Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2010 | 23:47 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 06/09/2010 | 23:41 uur
Israel met kernwapens, is een gevaar. Een staat dat gebaseerd is op een mythe uit Oudheid en onder invloed staat van gestoorde reli fanaten, die dromen van Eretz Israel, is een uitermate groot gevaar. En dat gevaar dient met gepaste dreiging worden geneutraliseerd.

Die mening mag je natuurlijk toegedaan zijn. Maar als ik de zin enigzins aanpas, sta je daar dan ook achter?

Israel Iran met kernwapens, is een gevaar. Een staat dat gebaseerd is op een mythe religie uit de Oudheid en onder invloed staat van gestoorde reli fanaten, die dromen van Eretz Israel een Israelvrij Midden Oosten en op grond van hun geloof streven naar Islamitische wereldheerschappij, is een uitermate groot gevaar. En dat gevaar dient met gepaste dreiging worden geneutraliseerd.
Ik kan mij niet herinneren dat Iran ooit een aanvalsoorlog heeft gevoerd. Ook kan ik mij niet herinneren dat de Iraanse volk vanuit alle hoeken van de wereld in Perzie bij elkaar zijn aangeharkt, om een soort koninkrijk uit Oudheid te reconstrueren.

Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

IPA NG

Ach een Israël (in z'n huidige vorm dan) vrij Midden-Oosten is zo vreselijk nog niet. Maar het Eretz Israël gebeuren is m.i niet minder gestoord als het pan-arabisme van de Baath partij(en).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: Neo-Baathist op 06/09/2010 | 23:41 uur
Israel met kernwapens, is een gevaar. Een staat dat gebaseerd is op een mythe uit Oudheid en onder invloed staat van gestoorde reli fanaten, die dromen van Eretz Israel, is een uitermate groot gevaar. En dat gevaar dient met gepaste dreiging worden geneutraliseerd.

Die mening mag je natuurlijk toegedaan zijn. Maar als ik de zin enigzins aanpas, sta je daar dan ook achter?

Israel Iran met kernwapens, is een gevaar. Een staat dat gebaseerd is op een mythe religie uit de Oudheid en onder invloed staat van gestoorde reli fanaten, die dromen van Eretz Israel een Israelvrij Midden Oosten en op grond van hun geloof streven naar Islamitische wereldheerschappij, is een uitermate groot gevaar. En dat gevaar dient met gepaste dreiging worden geneutraliseerd.

Neo-Baathist

Citaat van: VandeWiel op 29/05/2010 | 23:03 uur
Citaat van: Elzenga op 29/05/2010 | 20:28 uur
Citaat van: ANP op 29/05/2010 | 20:20 uur
Volgens de Israëlische autoriteiten wordt in de resolutie geen rekening gehouden met de situatie in het Midden-Oosten en de dreiging voor de regio en de rest van de wereld.

''Het richt zich alleen op Israël, de enige democratie in het Midden-Oosten en het enige land dat met vernietiging wordt bedreigd.''
Tja je moet toch wat zeggen als je stiekem kernwapens hebt en een mythe in stand moet houden....Natuurlijk willen een aantal landen daar dat Israël als entiteit verdwijnt...de realiteit laat echter zien dat juist verschillende van die landen en regimes voor hun overleving moeten vrezen. Saddam Hoessein en zijn regime zijn al geëlimineerd...idem Taliban in Afghanistan....voor het Iraanse regime dreigt hetzelfde en ook het Syrische regime stond op de nominatie. Omdat Israël wordt bedreigd (tussen dreigen en kunnen realiseren zit echter nog wel een verschil, maar dat is een detail wat natuurlijk niet in de mythe past) mag het land kernwapens bezitten...dat die andere landen die ook worden bedreigd dat vervolgens niet mogen maakt het verhaal toch een beetje krom en is moeilijk uit te leggen daar. Wat vrede en stabiliteit ook niet echt dichterbij brengt zo.

Wat had je dan van Israel verwacht ;)

Verder een geniale zet van Iran om de aandacht te verleggen. Wederom respect daar voor.

Tot slot zie ik Israel als bezitter van A-wapens niet als een groot probleem. Het heeft bewezen ze niet te misbruiken en gezien de geschiedenis heb ik begrip voor een wat hardere zelfverdediging voor uiterste gevallen.

Mijn grootste zorg is de wapenwedloop die gaat volgen als nieuwe landen A-wapens krijgen. Ik denk ook aan bijvoorbeeld Brazilie met alle consequenties daar van.
Israel met kernwapens, is een gevaar. Een staat dat gebaseerd is op een mythe uit Oudheid en onder invloed staat van gestoorde reli fanaten, die dromen van Eretz Israel, is een uitermate groot gevaar. En dat gevaar dient met gepaste dreiging worden geneutraliseerd.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 29/05/2010 | 23:03 uur
Wat had je dan van Israel verwacht ;)

Verder een geniale zet van Iran om de aandacht te verleggen. Wederom respect daar voor.

Tot slot zie ik Israel als bezitter van A-wapens niet als een groot probleem. Het heeft bewezen ze niet te misbruiken en gezien de geschiedenis heb ik begrip voor een wat hardere zelfverdediging voor uiterste gevallen.

Mijn grootste zorg is de wapenwedloop die gaat volgen als nieuwe landen A-wapens krijgen. Ik denk ook aan bijvoorbeeld Brazilie met alle consequenties daar van.
Ik had niks anders verwacht van de huidige regering van Israël ;)...

We moeten nog maar even afwachten of Israël zo'n goede "beheerder" is. Er doen genoeg scenario's de ronde waarin nucleaire raketten worden gebruikt bij de mogelijke aanval op Iran.

Ik zie in de geschiedenis geen extra aanleiding voor het Israëlische bezit van kernwapens. Of ik moet uitgaan van de mythe. Ik denk dat het Iraanse en Syrische regime veel meer reden tot zorg hebben dat ze via een gewapende regime change worden verwijderd. Gezien soortgelijke acties in buurlanden Afghanistan en Irak. En dus noodzaak zien tot het verkrijgen van het ultieme weapon of the last resort.

Ik maak me over verdere proliferatie niet zoveel zorgen. Dat is met chemische en biologische wapens ook gebeurd. En daar is inzet ook redelijk uitgebleven. En die zijn voor terroristische activiteiten toch een stuk bruikbaarder dan een nucleair wapen. Om maar te zwijgen over hoe ingewikkeld het is een nucleair in bezit te krijgen, te verplaatsen en in te zetten. 

De huidige kernwapenlanden, inclusief Israël, weten denk ik ook wel dat hun eigen kernwapenbezit vandaag of morgen aanleiding zou geven voor andere landen om ze ook te ontwikkelen.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 29/05/2010 | 20:28 uur
Citaat van: ANP op 29/05/2010 | 20:20 uur
Volgens de Israëlische autoriteiten wordt in de resolutie geen rekening gehouden met de situatie in het Midden-Oosten en de dreiging voor de regio en de rest van de wereld.

''Het richt zich alleen op Israël, de enige democratie in het Midden-Oosten en het enige land dat met vernietiging wordt bedreigd.''
Tja je moet toch wat zeggen als je stiekem kernwapens hebt en een mythe in stand moet houden....Natuurlijk willen een aantal landen daar dat Israël als entiteit verdwijnt...de realiteit laat echter zien dat juist verschillende van die landen en regimes voor hun overleving moeten vrezen. Saddam Hoessein en zijn regime zijn al geëlimineerd...idem Taliban in Afghanistan....voor het Iraanse regime dreigt hetzelfde en ook het Syrische regime stond op de nominatie. Omdat Israël wordt bedreigd (tussen dreigen en kunnen realiseren zit echter nog wel een verschil, maar dat is een detail wat natuurlijk niet in de mythe past) mag het land kernwapens bezitten...dat die andere landen die ook worden bedreigd dat vervolgens niet mogen maakt het verhaal toch een beetje krom en is moeilijk uit te leggen daar. Wat vrede en stabiliteit ook niet echt dichterbij brengt zo.

Wat had je dan van Israel verwacht ;)

Verder een geniale zet van Iran om de aandacht te verleggen. Wederom respect daar voor.

Tot slot zie ik Israel als bezitter van A-wapens niet als een groot probleem. Het heeft bewezen ze niet te misbruiken en gezien de geschiedenis heb ik begrip voor een wat hardere zelfverdediging voor uiterste gevallen.

Mijn grootste zorg is de wapenwedloop die gaat volgen als nieuwe landen A-wapens krijgen. Ik denk ook aan bijvoorbeeld Brazilie met alle consequenties daar van.

Elzenga

Citaat van: ANP op 29/05/2010 | 20:20 uur
Volgens de Israëlische autoriteiten wordt in de resolutie geen rekening gehouden met de situatie in het Midden-Oosten en de dreiging voor de regio en de rest van de wereld.

''Het richt zich alleen op Israël, de enige democratie in het Midden-Oosten en het enige land dat met vernietiging wordt bedreigd.''
Tja je moet toch wat zeggen als je stiekem kernwapens hebt en een mythe in stand moet houden....Natuurlijk willen een aantal landen daar dat Israël als entiteit verdwijnt...de realiteit laat echter zien dat juist verschillende van die landen en regimes voor hun overleving moeten vrezen. Saddam Hoessein en zijn regime zijn al geëlimineerd...idem Taliban in Afghanistan....voor het Iraanse regime dreigt hetzelfde en ook het Syrische regime stond op de nominatie. Omdat Israël wordt bedreigd (tussen dreigen en kunnen realiseren zit echter nog wel een verschil, maar dat is een detail wat natuurlijk niet in de mythe past) mag het land kernwapens bezitten...dat die andere landen die ook worden bedreigd dat vervolgens niet mogen maakt het verhaal toch een beetje krom en is moeilijk uit te leggen daar. Wat vrede en stabiliteit ook niet echt dichterbij brengt zo.

Elzenga

Israël verwerpt atoomconferentie
Uitgegeven:    29 mei 2010 19:16
Laatst gewijzigd:    29 mei 2010 19:28
TORONTO - Israël neemt niet deel aan een internationale conferentie in 2012 over een kernwapenvrij Midden-Oosten. Israël noemde de resolutie waarin vrijdag opgeroepen was tot de conferentie ''zeer gebrekkig en hypocriet''.

Volgens de Israëlische autoriteiten wordt in de resolutie geen rekening gehouden met de situatie in het Midden-Oosten en de dreiging voor de regio en de rest van de wereld.

''Het richt zich alleen op Israël, de enige democratie in het Midden-Oosten en het enige land dat met vernietiging wordt bedreigd.''


Dat heeft de Israëlische regering zaterdag in een verklaring vanuit het Canadese Toronto laten weten, waaraan premier Benjamin Netanyahu een bezoek bracht.

Oproep

De resolutie was een van de overeenkomsten die vrijdag stonden in de slotverklaring van de herzieningsconferentie van het non-proliferatieverdrag (NPT) tegen verspreiding van kernwapens.

Het slotdocument van de conferentie roept onder meer Israël op het NPT te ondertekenen. Algemeen wordt aangenomen dat Israël over kernwapens beschikt, maar het land zwijgt daar over.

Verklaring

De conferentie leek na een maand op niets uit te lopen, net als eerdere bijeenkomsten om het verdrag en de inspanningen tegen de verspreiding van kernwapens te evalueren.

Maar de 189 deelnemende landen kwamen toch tot een lijvige en gezamenlijke verklaring.

Meer inspannen

De landen zijn het er in de verklaring onder meer ook over eens dat de vijf 'officiële' kernmachten, China, Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland en de VS, zich meer moeten inspannen om zich van hun kernwapens te ontdoen.

Die vijf moeten ook allemaal het verdrag dat kernproeven verbiedt, onderschrijven.

Stiekem

Naast Israël moeten de stiekeme kernmachten India en Pakistan het NPT ondertekenen. De NPT-landen moeten voorts volledig en open met elkaar samenwerken bij het ontwikkelen en benutten van vreedzame kernenergie.
© ANP