Spanningen tussen Turkije en Israël

Gestart door VandeWiel, 31/05/2010 | 08:58 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 22:13 uur
Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 22:06 uur
Ook nu wordt er trouwens internationaal door de meeste regeringen niet echt fel gereageerd.

De veiligheidsraad komt op Memorial Day in de VS bijeen en de EU schreeuwt moord en brand. En dan zeg jij dat er niet fel gereageerd wordt? Ik interpreteer de reacties dan anders dan jij.

De volkskrantsite vandaag:

Wereldleiders reageren geschokt op het bloedige conflict tussen het Israëlische leger en het konvooi met activisten dat zonder toestemming van Israël hulpgoederen naar de Gazastrook wilde brengen.
Niet veel anders dan ten aanzien van het zinken van het Zuid-Koreaanse schip en de reacties nu bekend is dat Noord-Korea het zou hebben gedaan. Ook hier komt de Veiligheidsraad nog over te spreken. Feit blijft dat het bij Zuid-Korea om een militair treffen ging en geen burgers. In feiten vergelijk je appels met peren...maar zelfs dan zie je soortgelijke reacties en zeker bij landen die Israel steunen zeker geen buitensporig heftige reacties op dit Israëlisch ingrijpen.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 22:11 uur
Nee hoor...als je bewust bewapende militairen neerlaat in een licht bewapende boze menigte dan weet je dat het mis gaat en is dat gewoon moord met voorbedachte rade.

Dus moet je in ons land dan maar geen handjevol agenten ergens heen sturen waar een grotere groep mensen bij elkaar is en waar amok dreigt, want als de vlam in de pan slaat en je gaat jezelf verdedigen met je pistool, ben je met voorbedachte rade aan het moorden. Had je er maar niet heen moeten gaan. Of de ME in een supportsvak vol Ajaxieden.......  Allemaal potentiele moordenaars.  :devil:

Wat mij betreft, in welke opgedragen situatie dan ook, mag een dienaar van de overheid zichzelf verdedigen. Hadden "de hulpverleners" de handjes gewoon thuis moeten houden. Waren ze "gewoon" gearresteerd.

Als jij van mening bent dat ik de Israelische actie goedpraat (wat ik niet doe want ik kan er nog geen mening over hebben) waar ik louter mijn vraagtekens stel bij het vredelievende karakter van "de 600-700 hulpverleners", kan ik met eenzelfde stelligheid zeggen dat jij wat gemakkelijk uitgaat van het love & peace gehalte van deze dames en heren en in je standaard anti-Israelmodus schiet. Waar je verder alle recht toe hebt. Maar als je als hulpverleners van plan bent 10000 ton goederen te leveren, heb je aan een paar scheepjes (of 1 groter exemplaar) voldoende. En heb je al helemaal geen honderden "hulpverleners" met knuppels en messen nodig. Dan ben je namelijk wat anders van zins. En het is ze gelukt ook.... Ik hoop dat ze zichzelf in de ogen kunnen kijken, waarbij ik nog maar even afwacht wat de Israeli's dan te verwijten is. Want de actie an sich lijkt me juridisch ook niet helemaal koosjer. Maar primair zie ik uitlokking. En inderdaad; ik zal niet verbaasd zijn als een paar Israelische commandanten ook een beoordelingsgesprek kunnen verwachten.

Ace1


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 22:07 uur
Maar lieden in een skiff op de Indische oceaan die vredelievend rondvaren met een laddertje, wat extra brandstoftanks en een paar AK-47's mag je wel aanpakken?  :devil:
Waar zijn hier de AK-47s en RPGs? Als die aan boord waren en gebruikt waren zouden deze commando's niet eens aan boord zijn gekomen zo en de heli zijn neergeschoten.

Maar wat een amateur, de commandant die deze troepen zo heeft ingezet. Ben ik van Israëli helemaal niet gewend. Ze blunderde las ik al geregeld in Zuid-Libanon en ook nu zal er door militaire experts daar wel met enig ongeloof worden gekeken naar deze beelden.   

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 22:06 uur
Ook nu wordt er trouwens internationaal door de meeste regeringen niet echt fel gereageerd.

De veiligheidsraad komt op Memorial Day in de VS bijeen en de EU schreeuwt moord en brand. En dan zeg jij dat er niet fel gereageerd wordt? Ik interpreteer de reacties dan anders dan jij.

De volkskrantsite vandaag:

Wereldleiders reageren geschokt op het bloedige conflict tussen het Israëlische leger en het konvooi met activisten dat zonder toestemming van Israël hulpgoederen naar de Gazastrook wilde brengen.

Elzenga

#39
Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 21:59 uur
Dat noemt men dan noodweer (over de proportionaliteit kun je eventueel discussieren), maar geen moordpartij.  ;)
Nee hoor...als je bewust bewapende militairen neerlaat in een licht bewapende boze menigte dan weet je dat het mis gaat en is dat gewoon moord met voorbedachte rade. Elke capabele commandant die via deze beelden en communicatie zijn troepen instrueert zou in dit geval het neerlaten van troepen hebben afgeblazen. Dus dit was of een blunder vanjewelste (de snelle Israëlische excuses lijken dit te suggereren) of het gebruik van dodelijk geweld was blijkbaar toegestaan.
Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 22:05 uur
Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:55 uur
Citaat van: HermanB op 31/05/2010 | 21:43 uur
Geen joden bij betrokken he.   :silent:
Oh gut...krijgen we die dooddoener weer...

Waarbij het natuurlijk niet opvallend meer is dat een bepaalde goegemeente in Nederland (en daarbuiten) vaak alleen maar protesteert over acties die uitgevoerd worden door staten of groepen van een bepaalde signatuur.

Ik hoor bv. de groep rond de eerder aangehaalde mevrouw Duisenberg alleen maar als Israel in haar ogen buiten de pot piest. Als er homo's in Iran worden opgehangen, vrouwen worden gestenigd in Nigeria of er een Zuid-Koreaans schip lafhartig naar de zeebodem wordt geschoten heeft ze het blijkbaar te druk met andere dingen.......
Ook dit is de bekende dooddoener..zo slap, zo gezocht. Alsof je elke vorm van geweld luidruchtig moet afkeuren (en de media dit ook steeds keurig meldt) als je een speciale interesse of betrokkenheid hebt bij in dit geval het Palestijns/Israëlische conflict. Nee joh, natuurlijk ben je meteen antisemiet als je speciale betrokkenheid of interesse toont en kritisch staat tegenover het Israëlische bezettingsbeleid.

Alsof ik me als polemoloog ook even druk moet maken over elke andere vorm van conflict...tussen echtelieden, kinderen en ouders, bedrijven,...want goh ik zou toch eens een speciale interesse hebben en die andere verwaarlozen... :(

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:55 uur
mensen die op internationale wateren worden geënterd en volgens mij gewoon het recht hebben zich daar tegen te verzetten.

Maar lieden in een skiff op de Indische oceaan die vredelievend rondvaren met een laddertje, wat extra brandstoftanks en een paar AK-47's mag je wel aanpakken?  :devil:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 21:48 uur
Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:37 uur
Ook dat ging om militairen en dus feitelijk een militair treffen...
Ach kom, de hele internationale gemeenschap, met onze EU voorop die nu ook zo'n grote mond heeft, had moord en brand moeten schreeuwen betreffende deze torpedo-aanval die verdorie het halve verre-oosten in de fik had kunnen doen steken. Die streek is net zo ontvlambaar als het midden-oosten. Je moet niet de zaak gaan bagetaliseren en een lafhartige tropedo-aanval een militair treffen gaan noemen terwijl de (waarschijnlijk overdreven en wellicht misplaatste) reactie van Israel door jou een moordpartij wordt genoemd.
Sorry, maar het is gewoon een keihard feit dat het hier om een militair treffen ging. Eentje die langdurig onderzoek nodig maakte...waardoor er helemaal niet direct fel kon worden gereageerd. En het dus weer wat kon wegebben. Ook nu wordt er trouwens internationaal door de meeste regeringen niet echt fel gereageerd. Overal wordt er net als bij de Korea's gesproken over een betreurenswaardig of schokkend incident en opgeroepen tot een grondig onderzoek.
Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 21:48 uur
Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:37 uur
en niet om protesterende burgers die door zwaar bewapende militairen worden vermoord......
Protesterende burgers die doelbewust op weg waren iets te gaan doen waarvan ze wisten dat dit niet toegelaten zou worden door Israel. En bovendien gewapend met knuppels, messen en wie weet wat nog meer. Je gaat mij niet horen roepen dat Israel het recht hier aan z'n zijde heeft, maar ik ga hier zeker niet klakkeloos provocateurs zitten verdedigen. En om te gaan spreken over "het vermoorden van burgers" vind ik in ieder geval prematuur; ook jij weet de ins en out (nog) niet......
Ja nog even en het was een zelfmoordmissie...kom op zeg...als er 1 iemand aan het misdragen van Israël aan het bagatelliseren is ben jij het nu wel....En ja...in feiten is het gewoon moord. Ik denk dat Israël geen enkel internationale wet kan aanvoeren die dit rechtvaardigt. En echt, ga nu niet suggereren dat Israël zo dommig en verrast was. Als er 1 land elke vorm van ongewapend en gewapend verzet heeft meegemaakt en moeten "beantwoorden" is het Israël wel. En daarbij werd vaak doelbewust gekozen voor een keiharde aanpak.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:55 uur
Citaat van: HermanB op 31/05/2010 | 21:43 uur
Geen joden bij betrokken he.   :silent:
Oh gut...krijgen we die dooddoener weer...

Waarbij het natuurlijk niet opvallend meer is dat een bepaalde goegemeente in Nederland (en daarbuiten) vaak alleen maar protesteert over acties die uitgevoerd worden door staten of groepen van een bepaalde signatuur.

Ik hoor bv. de groep rond de eerder aangehaalde mevrouw Duisenberg alleen maar als Israel in haar ogen buiten de pot piest. Als er homo's in Iran worden opgehangen, vrouwen worden gestenigd in Nigeria of er een Zuid-Koreaans schip lafhartig naar de zeebodem wordt geschoten heeft ze het blijkbaar te druk met andere dingen.......

Tanker

Ik zou ook met scherp hebben geschoten als er een stuk metaal in mijn nek gelegd zou worden.
Ik zag 1 marinier die werd door 4 a 5 man belaagd....

En de wereld spreekt weer schande....pffff

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:55 uur
neergelaten militairen komen in de knel en vuren daarom met scherp.

Dat noemt men dan noodweer (over de proportionaliteit kun je eventueel discussieren), maar geen moordpartij.  ;)

Elzenga

Citaat van: HermanB op 31/05/2010 | 21:43 uur
http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Beelden die de Israëlische marine heeft gemaakt van de "vredes activisten". Lijkt erop dat de marine het schip bestormd met paintball markers.
Wat ik vooral zie is het al door mij eerder gesuggereerde ogenschijnlijke amateurisme en een slecht uitgevoerde actie van de commando-eenheid...wie laat er nu soldaten aan een touw vanuit een heli neerdalen tussen een menigte die al zichtbaar bewapend is met stokken en stoelen? mensen die op internationale wateren worden geënterd en volgens mij gewoon het recht hebben zich daar tegen te verzetten. Want het schip vaart onder Turkse vlag en is dus feitelijk Turks grondgebied.

Het bevestigt mogelijk ook de oorzaak van de doden en gewonden welke ik al eerder suggereerde....neergelaten militairen komen in de knel en vuren daarom met scherp. Ook dat getuigd mijns inziens vooral van slechte planning en inschatting van de situatie en is dus de bevelvoerend commandant en dus indirect Israël aan te rekenen.
Citaat van: HermanB op 31/05/2010 | 21:43 uur
Geen joden bij betrokken he.   :silent:
Oh gut...krijgen we die dooddoener weer...totaal irrelevant en wat een armoede als je in een serieuze discussie het hier van moet hebben... :sick:

Lex

Misschien een niet relevante opmerking, maar zover ik het begrepen heb, gaat het hier om een Turks passagiersschip dat "geënterd" is door de Israëlische SF bij duisternis.
Een boarding middels heli's bij duisternis is vol risico's. Wil je dat goed volbrengen, dan heb je goede gegevens nodig over de opbouw en de plekken waar je middels "fastroping" veilig kunt opereren. En ja er zullen mensen zijn die gaan refereren naar night vision goggles, maar dat is niet je van het.
In dit geval is het schijnbaar duidelijk dat de scheepsgegevens bekend waren. Het is aannemelijk dat het ook bekend was dat er geen wapens aan boord waren.
Men gaat toch niet een boarding uitvoeren, als het bekend is dat er wapens aan boord zijn, die een heli "de lucht uitblazen".
Dekking vanaf zee is op dat moment te verwaarlozen. Men kijkt vertikaal. Blaas je de heli uit de lucht, dan hebben de opposing forces een uitdaging.
En dan maakt het niet uit of je luchtdekking hebt.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:37 uur
Ook dat ging om militairen en dus feitelijk een militair treffen...

Ach kom, de hele internationale gemeenschap, met onze EU voorop die nu ook zo'n grote mond heeft, had moord en brand moeten schreeuwen betreffende deze torpedo-aanval die verdorie het halve verre-oosten in de fik had kunnen doen steken. Die streek is net zo ontvlambaar als het midden-oosten. Je moet niet de zaak gaan bagetaliseren en een lafhartige tropedo-aanval een militair treffen gaan noemen terwijl de (waarschijnlijk overdreven en wellicht misplaatste) reactie van Israel door jou een moordpartij wordt genoemd.

Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:37 uur
en niet om protesterende burgers die door zwaar bewapende militairen worden vermoord......

Protesterende burgers die doelbewust op weg waren iets te gaan doen waarvan ze wisten dat dit niet toegelaten zou worden door Israel. En bovendien gewapend met knuppels, messen en wie weet wat nog meer. Je gaat mij niet horen roepen dat Israel het recht hier aan z'n zijde heeft, maar ik ga hier zeker niet klakkeloos provocateurs zitten verdedigen. En om te gaan spreken over "het vermoorden van burgers" vind ik in ieder geval prematuur; ook jij weet de ins en out (nog) niet......

Gretha Duisenberg is zeker ook al in elkaar geslagen door de ME?  :angel:

HermanB

#30
http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Beelden die de Israëlische marine heeft gemaakt van de "vredes activisten". Lijkt erop dat de marine het schip bestormd met paintball markers.
Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2010 | 21:15 uur
Citaat van: Elzenga op 31/05/2010 | 21:07 uur
Zoiets zou Iran of Noord-Korea eens moeten proberen....

Mwa, Noord-Korea heeft notabene een Zuid-Koreaans oorlogsbodem naar de kelder gejaagd met tientallen doden en er ontstaat minder stennis dan nu.
Geen joden bij betrokken he.   :silent: