Onthulling dossier door Wikileaks

Gestart door VandeWiel, 26/07/2010 | 08:08 uur

Elzenga

Nauw contact politie - ambassade VS
Toegevoegd: maandag 17 jan 2011, 18:01

De Nederlandse politie en justitie houden de Amerikaanse ambassade actief op de hoogte van lopende onderzoeken. Dat blijkt uit de Wikileaks-documenten die in handen zijn van de NOS.

Zo worden de namen van Nederlandse terreurverdachten doorgegeven zonder dat de VS daar expliciet om vraagt. Dat gebeurde onder meer bij de arrestatie van leden van de Hofstadgroep in het Haagse Laakkwartier in 2004.Soms krijgt de Amerikaanse ambassade al informatie terwijl huiszoekingen nog gaande zijn.

Verder blijkt uit de documenten van Wikileaks dat er FBI-agenten bij het KLPD werken.
www.nos.nl

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Goede vraag.

Deze hoeveelheid roept natuurlijk wel de nodige vragen op...

Waarbij de echte interessante berichten, met een classificatie aanduiding van hoger dan geheim/secret, wellicht nooit in de openbaarheid zullen komen.

Als complottheorie: het zou heel gemakkelijk zijn (geweest) als mogendheid om een "aantal" misleidende berichten toe te voegen, zeker als de wereld ze voor "waar en/of betrouwbaar" houdt.

Het is zo maar een idee.....

Ros

Ik denk dat de Amerikanen dat allemaal gechecked hebben en als eerste keihard zouden roepen als er maar een aanknopingspunt zou zijn om aan te nemen dat Assange geknoeid heeft.

KapiteinRob

Ik begin me trouwens af te vragen of de US Cables/Wikileaks allemaal klakkeloos geloofd moeten worden. Er wordt in het Nederlands parlement een kamerdebat aangevraagd op basis van Wikileaksinfo, er wordt van alles geroepen en ook ik ben wel geneigd het te geloven, maar is al die informatie dan elders bevestigd? Geverifieerd? Kan het niet allemaal uit de grote duim van Assange komen? Wordt e.e.a. wellicht aangedikt?

Iemand hier antwoorden op?

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 17/01/2011 | 14:13 uur
Het is zeker schokkend  voor de nabestaanden van de gesneuvelde Nederlandse militairen dat zij voor onze economische belangen zijn omgekomen.

Ik zou, als ik dan toch al het loodje moet leggen voor Koningin en het vaderland, dat "liever" doen in de wetenschap dat ik dat voor onze (economische) belangen heb gedaan (bv. bij de piraterijbestrijding) dan voor "het welzijn van de Afghaanse boer" en "de opbouw van een democratisch Afghanistan" en al die andere flauwekul.

Daarbij, Elzenga haalde het al aan, is het discutabel dat een toeschouwersstoeltje bij de G20 en zometeen in totaal 2 miljard gepompt hebbend in de Afghanistanmissies onze economische belangen substantieel meer gediend zou hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome maar feit is dat we er geen stap mee zijn opgeschoten om nee te zeggen.

Natuurlijk is het "not done" om inmenging van een andere mogendheid toe te staan... maar ja... wat doen wij?

Uiteindelijk is iedereen bezig met het eigen belang.




Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 17/01/2011 | 13:50 uur
Het is schokkend naief dat Wouter Bos dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen met een nee van Nederland tegen een vervolg missie in de zo gewenste G20.
Gelukkig was Bos daar niet zo van onder de indruk. Een beduidend gezondere houding dat het kruip en hielen gelik gedrag van andere betrokken politici. De G20 is niet zo belangrijk.
Citaat van: jurrienvisser op 17/01/2011 | 13:50 uur
Het is scokkend naief dat de PvdA de economische belangen van een handelsnatie niet begrijpt.
Alsof deelname aan de G20 en de missie in Uruzgan die belangen het beste zou dienen...Sorry hoor, maar dat vind ik echt flauwekul. Er zijn meer wegen naar Rome...en dit was en is volgens mij 1 van de onverstandigste en meest kortzichtige.

Elzenga

Citaat van: dudge op 17/01/2011 | 14:00 uur
Citaat van: Ros op 17/01/2011 | 13:25 uur
Zeer "schokkend"  :cute-smile:

Het zou pas echt schokkend zijn geweest als Bos onder buitenlandse druk zijn standpunt had aangepast. Het gedrag en manier van handelen van Verhagen in die tijd was veel erger als je het mij vraagt.
en dus de betrokken DG's........ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Dit kan vind ik echt niet door de beugel....en laat wat mij betreft een bedenkelijke kant zien van de ambtelijke macht. Hoge ambtenaren die zelf politiek bedrijven achter de rug van politici om. Politici die hun politiek "gekleurde" ambtenaren inzetten voor partijpolitieke belangen...en dus waarschijnlijk ook ambtenaren die wegens een andere politieke kleur dan de minister hem of haar achter diens rug tegenwerken.

Ik ben trouwens blij dat Bos zijn rug recht hield hier...wat zijn motivatie ook mag zijn. Hij bleek in ieder geval nog gevoelig en te luisteren naar de mening van de kiezer, die overwegend tegen een verlenging van de missie was...de andere betrokken politici hadden daar klaarblijkelijk geen boodschap aan.

Ros

Citaat van: jurrienvisser op 17/01/2011 | 13:50 uur
Het is schokkend om te constateren dat de PvdA vanwege de gemeenteraadszetelverdeling in een aantal dorpen (?) deze discussie zelf heeft veroorzaakt.
Het is schokkend naief om te denken dat wereld politiek voor de PvdA gelijk staat een zetel winst in een lokale dorpsgemeenschap.

De link met de gemeenteraadsverkiezingen is te eenvoudig............volgens mij stond het vast dat wij niet zouden verlengen.

Citaat
Het is scokkend naief dat de PvdA de economische belangen van een handelsnatie niet begrijpt.

Het is zeker schokkend  voor de nabestaanden van de gesneuvelde Nederlandse militairen dat zij voor onze economische belangen zijn omgekomen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het is schokkend om te constateren dat de PvdA vanwege de gemeenteraadszetelverdeling in een aantal dorpen (?) deze discussie zelf heeft veroorzaakt.

Het is schokkend naief om te denken dat wereld politiek voor de PvdA gelijk staat een zetel winst in een lokale dorpsgemeenschap.

Het is schokkend naief dat Wouter Bos dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen met een nee van Nederland tegen een vervolg missie in de zo gewenste G20.

Het is scokkend naief dat de PvdA de economische belangen van een handelsnatie niet begrijpt.

En dit natuurlijk door iemand die nu ruim boven de Balkenendenorm verdiend....

Ros

Zeer "schokkend"  :cute-smile:

Het zou pas echt schokkend zijn geweest als Bos onder buitenlandse druk zijn standpunt had aangepast. Het gedrag en manier van handelen van Verhagen in die tijd was veel erger als je het mij vraagt.

Elzenga

PvdA geschokt over 'samenzwering'
Van onze verslaggevers − 17/01/11, 02:28
Wouter Bos

DEN HAAG - De PvdA heeft geschokt gereageerd op de onthulling dat hoge Nederlandse ambtenaren hebben samengespannen met een buitenlandse mogendheid om toenmalig vicepremier Wouter Bos onder druk te zetten in de discussie binnen het kabinet over Uruzgan.
Kamerlid Martijn van Dam heeft een debat aangevraagd. 'We nemen dit hoog op.' Uit Amerikaanse diplomatieke correspondentie die afgelopen weekeinde werd gepubliceerd door de onthullingensite WikiLeaks blijkt dat Nederlandse ambtenaren niet aarzelden Amerikaanse bemoeienis te vragen bij interne discussie in het Nederlandse kabinet. CDA en ChristenUnie wilden een nieuwe verlenging van de missie in de Afghaanse provincie Uruzgan. De PvdA-ministers in het kabinet, minister van Financiën en PvdA-leider Bos voorop, weigerden.

Gesprek
Een van de rapportages door de Amerikaanse ambassade in Den Haag doet verslag van een gesprek tussen Pieter de Gooijer, directeur-generaal politieke zaken van het ministerie van Buitenlandse Zaken, en de Amerikaanse ambassadeur bij de NAVO, Ivo daalder.
De Gooijer dringt er bij Daalder op aan dat die de Amerikaanse minister van Financiën Geithner inschakelt. Die moet Bos er van doordringen dat Nederland zijn deelname aan de belangrijke G20 dankt aan de inspanningen in Afghanistan. Als Bos blijft dwarsliggen, dan verliest Nederland die prestigieuze positie, moet Geithner Bos voorhouden.

Groot probleem
'Als dit waar is, dan hebben we een groot probleem', zegt PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk. 'Een hoge Nederlandse ambtenaar die samenzweert met een vreemde mogendheid tegen de eigen vicepremier. Dat moet je in de Verenigde Staten eens proberen.'
Volgens Plasterk zijn dit praktijken die in bananenrepublieken thuishoren. 'Stel je nou eens voor dat een Amerikaanse ambtenaar, hoog of laag, samen met de Nederlandse regering plannetjes gaat maken tegen president Obama. Daar kun je je toch niets bij voorstellen?'

De uitgelekte diplomatieke correspondentie telt veel voorbeelden van ambtenaren die zeer open vertellen over de stand van zaken in de politiek. Ook blijken diverse politici de Amerikaanse ambassade aanzienlijk meer te vertellen dan hun kiezers.

Rutte en Pechtold
Zo zegt VVD-leider Mark Rutte op 14 december tegen Amerikaanse diplomaten dat zijn partij vóór een langer verblijf in Uruzgan is. Twee dagen later zegt D66-leider Alexander Pechtold tegen dezelfde diplomaten dat zijn partij voor het behouden van een zogenoemde PRT ( Provincial Reconstruction Team) is, plus militaire bescherming in Uruzgan.

Op dat moment hadden beiden in het openbaar nog geen standpunt ingenomen. Vooral Ruttes uitlatingen lagen op dat moment gevoelig: die opstelling markeerde de derde ingrijpende koerswijziging in het Uruzgan-dossier in ruim drie jaar.

Henk Kamp
Nog in 2005 twijfelde toenmalig minister van Defensie Henk Kamp toe te stemmen in een missie in Uruzgan tot eind 2007. Zijn aarzelingen waren juist ingegeven door de verwachting dat na die periode opnieuw bij Nederland zou worden aangeklopt voor een verlenging.

Het kabinet stemde toch toe, voor twee jaar. In 2007 kwam, zoals door Kamp voorspeld, het verzoek om nog twee jaar te blijven. De toenmalige defensiewoordvoerder van de VVD, Hans van Baalen, maakte hetzelfde ritueel door. Hij ging pas akkoord nadat hem herhaalde malen was verzekerd dat het eind 2009 echt afgelopen zou zijn met de Nederlandse militaire aanwezigheid in Uruzgan. Slechts onder die uitdrukkelijke voorwaarden ging de VVD akkoord.
Die belofte blijkt nu ten hoogste twee jaar te hebben stand gehouden, toen was de VVD bereid toch in Uruzgan te blijven.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3884/wikileaks/article/detail/1825060/2011/01/17/PvdA-geschokt-over-samenzwering.dhtml

Elzenga

Assange leverde Nederlandse 'cables' bewust
Uitgegeven:    15 januari 2011 18:21
Laatst gewijzigd:    15 januari 2011 18:54
RIJSWIJK - Julian Assange koos er bewust voor om de NOS nu toegang te geven tot alle bij WikiLeaks beschikbare ambtsberichten van de Amerikaanse ambassade in Den Haag.

Dat stelt de WikiLeaks-voorman zaterdag in een vraaggesprek met de NOS. ''Het is geen toeval.''

Assange vindt, zo zegt hij, dat Nederland een geïnformeerde keus moet kunnen maken over deelname aan een nieuwe missie in Afghanistan.

''Binnenkort wordt er gestemd in het parlement en als er materiaal is dat relevant is, moet het voor die tijd naar buiten komen.''

Aftenposten

Ook NRC Handelsblad en RTL publiceerden diplomatieke berichten van de Amerikaanse ambassade in Nederland aan de Verenigde Staten.

Zij kregen toegang tot de duizenden stukken via de Noorse krant Aftenposten, die de berichten enkele weken geleden in handen kreeg. NRC en RTL publiceren daar sinds vrijdag uit.
© ANP

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 15/01/2011 | 19:19 uur
Wat vraagjes:

1) Zal er echt iets veranderen door wikileads? 
2) Gaat de bevolking anders denken over de eigen regering door wikileads?
3) Gaat de regering veranderen door wikileads?
4) Wordt de regering opener door wikileads?
5) Door de hoeveelheid aan informatie is dan "het bos nog te zien?
6) Hoelang krijgt wikileads nog aandacht van de media?
ad1) Ja...wat veel mensen tot nu toe vermoeden wordt nu bevestigd....het effect daarvan zal zich vertalen..waarin en hoe kan ik nog niet goed inschatten...ik maak me wel meer zorgen nu over de toekomst van onze democratie. Ik verwacht ook dat Wilders hier van zal profiteren.
ad2) zie ad1.....het zal in het achterhoofd blijven hangen en invloed hebben op..
ad3) ja...ik denk het wel. De regenten onder hen zullen niet blij met deze onthullingen zijn...en maatregelen nemen dat ze niet snel weer zullen plaats vinden. Meer zaken krijgen stempel top secret. Minder regentesk zal men niet worden...integendeel denk ik zelfs.
ad4) deze regering dus niet. Maar het zou me niet verbazen als de leaks tot de opkomst van een nieuwe generatie en soort politici leidt.
ad5) de media zal voldoende selectief werken...voor direct geïnteresseerden zullen vooral de details interessant zijn...
ad6) Dat zal nog wel even duren...en ik verwacht dat dit ambtenaren in meer landen zal prikkelen ook te gaan "leaken"...

Elzenga

#188
Nederlandse politici in Wikileaks
De meeste Nederlandse politici komen op de een of andere manier voor in de berichten van de Amerikaanse ambassade in Den Haag. NRC Handelsblad en RTL Nieuws en kregen toegang tot de documenten via de krant Aftenposten.

Lees verder... http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/01_januari/15/binnenland/wikileaks-politici.xml

Vind het interessant bevestigd te zien dat Verhagen inderdaad zo pro-Amerikaans is...en de reden waarom. Vind dit zorgelijk.