Waardering en respect voor de militair

Gestart door dudge, 28/07/2010 | 20:43 uur

KapiteinRob

Uit het "100 miljoen minder bezuinigen" t.b.v. (m.i. zogenaamde) extra gevechtskracht blijkt het zoveelste gebrek aan waardering voor de militair. We werden gepakt (WUL), worden wederom gepakt (CAO) en zullen gepakt worden (AOW). En dat is nog maar een deel van operatie "naai het personeel zoveel je kunt".

Fuse71

Ik verwacht binnenkort weer goedkoop populistisch gelul ook naar de militairen toe want er komen verkiezingen aan ....
Let op mijn woorden ! Gepaai en spreken van waardering en voorstellen doen (die nooit uitgevoerd gaan worden) om zieltjes te winnen.
Je ziet nu al ferme taal van allerlei politici in het nieuws en het ministerie van defensie zal ook opgehemeld woorden zelfs vanuit hoeken waarvan wij niet wisten dat ze bestonden.


irma

#217
Graag ontopic blijven.

Irma
Forumbeheerder
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Huzaar1

Citaat van: Sine Pari op 23/01/2014 | 20:27 uur
Zou leuk zijn om hier eens een discussie te voeren, want zou de vergelijkingen wel eens willen zien tussen bv. de Leopard2 A6 en de Abrams M1A2 SEP. Komen beiden toch voort uit het MBT-70/KPz 70 (US/DE) projekt.  ;)

Yes, ik weet.

Amerikaanse overheid heeft de M1 en de Leo2a4 tegen elkaar afgezet in hun testen. Afspraak was
dat er zou worden gekozen voor de tank die het beste uit de testen zou komen.

Nou, dat heeft dus niet plaatsgevonden, aangezien ze met de M1 rijden.
Deze informatie is algemeen bekend in de tanker wereld en vrij toegankelijk op internet.

In praktijk denk ik dat ze niet voor elkaar onder doen, maar ik ga altijd voor Duits materieel sinds ik het genoegen heb gehad met Amerikaans, Zweeds en Duits materieel te mogen werken. gebruik en constructiewijzes van de Duitsers bevallen me heel erg. En dat maakt het verschil.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sine Pari

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2014 | 12:36 uur

Allemaal helemaal mee eens en kan me hier ook bij aansluiten.
DVerder leuk dat dat stukje m.b.t mijn opmerking over de leo2 hier zo serieus genomen wordt terwijl het als grapje was bedoelt.. Overigens is het wel zo dat het de beste tank is van de gehele wereld.. terzijde.


iig goed verhaal

Zou leuk zijn om hier eens een discussie te voeren, want zou de vergelijkingen wel eens willen zien tussen bv. de Leopard2 A6 en de Abrams M1A2 SEP. Komen beiden toch voort uit het MBT-70/KPz 70 (US/DE) projekt.  ;)
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Huzaar1

Citaat van: Fuse71 op 17/12/2013 | 21:14 uur
Ik zal het 1 en ander ff nuanceren want ik heb aardig wat reallife ervaring met de USA, uitzendingen, defensie in zijn algemeenheid en zelfs resorts.  ;D

De amerikaan is een Patriot en dat merk je, Thank you for serving is heel gewoon en een rondje krijgen in een bar of korting in een hotel of winkel als militair is ook eerder regel dan uitzondering.
Dit geld echter voor alle andere militairen en dus ook buitenlandse.

De Nederlanders zijn niet speciaal maar wel wat toegangkelijker omdat we aardig over de grens kletsen en we graag mee doen met gekheid (zuipen, dansen, etc.)  we zijn erg toegangkelijk, open en flexibel.
Maar laten we wel wezen, wij zijn niet speciaal en militair gezien zijn wij GEEN speciale partner.
Wij zijn gewoon NIET lid van de 4Eyes only club.  Dat zijn de USA, UK, Canada en Australie.
De rest komt later en wat privileges betreft sta je gelijk met Tjechie, Bulgarije of wat dan ook, 2e a 3e rangs maar zeker niet 1e rangs.
Dat de militairen onderling liever met ons omgaan dan met bijv. een Bulgaar heeft met name te maken met de taalbarriere, cultuur en het gebruik van deodorant.  :angel:

Praktijk voorbeeld. Curcus in de USA, hiep hoi !!  Echter nadat bekend was dat NL weg ging uit Uruzgan en NIET in ging op het verzoek van de yanken om te blijven was de curcus gecancelled want hij zat opeens al vol, geen capaciteit meer.
Maanden later toch naar Kunduz, hocus pocus en weer voldoende curcus plaatsen.


Ik ben vaak in de USA geweest, prive maar ook voor het werk en heb er zelfs gewoond dus ik ken het volk denk ik wel redelijk.
Ken ze ook van het resort en daar is het hetzelfde verhaal, wij zijn een interessantere buitenlander dan de rest vanwege de taal en onze instelling, openheid en het is weer eens wat anders dan de Canadees of een Amerikaan uit een andere staat.
Vraag de gemiddelde Amerikaan niet waar Nederland ligt want dat weet hij niet. Op het wereld toneel stellen we ook weinig voor en als je een continent hebt dat je moet kennen dat groter is dan Europa dan is dat te begrijpen. De gemiddelde Nederlander kan ook absoluut niet alle landen in Europa foutloos aanwijzen, en laten we het maar niet over hoofdsteden een de talen hebben.

Het hele worshippen is bullshit en op zijn minst overdreven.
Waardering tot een zekere hoogte, dat wel.
Staan goed bekend ?  Ja doorgaans wel, maar we staan ook bekend als Beggars Army ... Wij moesten van alles lenen en kwamen van alles te kort in Uruzgan.
Ga maar eens een Intell functie vervullen in het buitenland of op uitzending en ga dan maar eens je info proberen te krijgen. Afgezien van wat Beefjerky en Butterfingers krijg je niet veel mee.


Vwb de Leo 2, zeker een prima tank ! Geen twijfel over mogelijk.
Maar de beste ? Is nooit bewezen in mijn ogen.   The Proof is in the Pudding en ik heb Leo2's niet in de woestijn torens van t-72 zien schieten op km's afstand.
Ik geloof in Battleproven feiten en niet in discovery Top 10's die op basis van computer simulaties de Japanse Ninja laat vechten tegen de Somalische Piraat.




Allemaal helemaal mee eens en kan me hier ook bij aansluiten.
DVerder leuk dat dat stukje m.b.t mijn opmerking over de leo2 hier zo serieus genomen wordt terwijl het als grapje was bedoelt.. Overigens is het wel zo dat het de beste tank is van de gehele wereld.. terzijde.


iig goed verhaal
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Fuse71

Zelfs onze militaire ID is gedemilitariseerd ... Niets staat erop dat je uberhaupt militair bent.
De vorige ID had nog een rang erop staan (in het engels zelfs) en meer indicaties dat het om defensie ging.
Nu staat er Defensie op (in het nederlands) en kan je verder niet zien of je nou een schoonmaker van Asito bent of militair.

Oh, en de zogenaamde kleur nuances ziet geen hond en niemand weet de verschillen..

Sine Pari

Citaat van: Lex op 24/12/2013 | 19:13 uur

Buiten dat je hier als je in uniform vliegt op het vetoon van je ID card door een aparte controlle gaat (wat sneller is omdat je niet zo lang hoeft te staan in de rij), kwam ik dit jaar terug van een deployment en kreeg te horen dat ik mijn kisten ook niet meer hoefde uittrekken.  :big-smile:
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Lex


KapiteinRob


Fuse71

Ik zal het 1 en ander ff nuanceren want ik heb aardig wat reallife ervaring met de USA, uitzendingen, defensie in zijn algemeenheid en zelfs resorts.  ;D

De amerikaan is een Patriot en dat merk je, Thank you for serving is heel gewoon en een rondje krijgen in een bar of korting in een hotel of winkel als militair is ook eerder regel dan uitzondering.
Dit geld echter voor alle andere militairen en dus ook buitenlandse.

De Nederlanders zijn niet speciaal maar wel wat toegangkelijker omdat we aardig over de grens kletsen en we graag mee doen met gekheid (zuipen, dansen, etc.)  we zijn erg toegangkelijk, open en flexibel.
Maar laten we wel wezen, wij zijn niet speciaal en militair gezien zijn wij GEEN speciale partner.
Wij zijn gewoon NIET lid van de 4Eyes only club.  Dat zijn de USA, UK, Canada en Australie.
De rest komt later en wat privileges betreft sta je gelijk met Tjechie, Bulgarije of wat dan ook, 2e a 3e rangs maar zeker niet 1e rangs.
Dat de militairen onderling liever met ons omgaan dan met bijv. een Bulgaar heeft met name te maken met de taalbarriere, cultuur en het gebruik van deodorant.  :angel:

Praktijk voorbeeld. Curcus in de USA, hiep hoi !!  Echter nadat bekend was dat NL weg ging uit Uruzgan en NIET in ging op het verzoek van de yanken om te blijven was de curcus gecancelled want hij zat opeens al vol, geen capaciteit meer.
Maanden later toch naar Kunduz, hocus pocus en weer voldoende curcus plaatsen.


Ik ben vaak in de USA geweest, prive maar ook voor het werk en heb er zelfs gewoond dus ik ken het volk denk ik wel redelijk.
Ken ze ook van het resort en daar is het hetzelfde verhaal, wij zijn een interessantere buitenlander dan de rest vanwege de taal en onze instelling, openheid en het is weer eens wat anders dan de Canadees of een Amerikaan uit een andere staat.
Vraag de gemiddelde Amerikaan niet waar Nederland ligt want dat weet hij niet. Op het wereld toneel stellen we ook weinig voor en als je een continent hebt dat je moet kennen dat groter is dan Europa dan is dat te begrijpen. De gemiddelde Nederlander kan ook absoluut niet alle landen in Europa foutloos aanwijzen, en laten we het maar niet over hoofdsteden een de talen hebben.

Het hele worshippen is bullshit en op zijn minst overdreven.
Waardering tot een zekere hoogte, dat wel.
Staan goed bekend ?  Ja doorgaans wel, maar we staan ook bekend als Beggars Army ... Wij moesten van alles lenen en kwamen van alles te kort in Uruzgan.
Ga maar eens een Intell functie vervullen in het buitenland of op uitzending en ga dan maar eens je info proberen te krijgen. Afgezien van wat Beefjerky en Butterfingers krijg je niet veel mee.


Vwb de Leo 2, zeker een prima tank ! Geen twijfel over mogelijk.
Maar de beste ? Is nooit bewezen in mijn ogen.   The Proof is in the Pudding en ik heb Leo2's niet in de woestijn torens van t-72 zien schieten op km's afstand.
Ik geloof in Battleproven feiten en niet in discovery Top 10's die op basis van computer simulaties de Japanse Ninja laat vechten tegen de Somalische Piraat.


Sine Pari

Citaat van: Thomasen op 17/12/2013 | 19:08 uur
De grondhouding van de gemiddelde Amerikaan is wat anders dan die van de gemiddelde Nederlander.
Nu heb ik niet zoveel Ervaring met ze, ben er maar een paar weekjes geweest. Maar heb niet het idee aanbeden te worden, en zeker niet specifiek als Nederlander.
Meeste weten niet eens wat Nederland is, of komen niet verder dan weed en Amsterdam. In het geval van Militairen komen ze nog wel eens met eoa basis aanzetten, of zijn er ooit eens gelegerd geweest, long time ago, en dan is het natuurlijk anders.

Maar geloof niet dat ze de Nederlander zoveel meer waarderen dan een Brit, Nieuw-Zeelander, Deen of Duitser. Maar Militair in een NATO army wordt daar in het algemeen wel gewaardeerd.
Denk dat je de spijker op de kop slaat. Tussen dit en het "een behoorlijk aanzien" en het "geworshipped wordt", zit namelijk bij mij toch echt een groot verschil.

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2013 | 19:27 uur
Als iemand aan jou vraagt waar je werkt, dan verzin jij dus iets om maar niet te hoeven zeggen dat je voor defensie werkt?
Ik hoef niks te verzinnen, als je antwoord dat je ambtenaar bent (civil servant), klinkt dat zo zaai dat de meeste mensen niet verder vragen.  ;)

Citaat van: guest1400 op 17/12/2013 | 20:55 uur
juist! draai er maar omheen  :doh: :hrmph: :neutral:
Wat nu er omheen draaien? Jij hebt je mening al klaar, en denkt te weten wie ik ben en/of wat ik wel of niet doe. Verdere discussie dus niet nodig.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

guest1400

Citaat van: Thomasen op 17/12/2013 | 19:08 uur
De grondhouding van de gemiddelde Amerikaan is wat anders dan die van de gemiddelde Nederlander.
Nu heb ik niet zoveel Ervaring met ze, ben er maar een paar weekjes geweest. Maar heb niet het idee aanbeden te worden, en zeker niet specifiek als Nederlander.
Meeste weten niet eens wat Nederland is, of komen niet verder dan weed en Amsterdam. In het geval van Militairen komen ze nog wel eens met eoa basis aanzetten, of zijn er ooit eens gelegerd geweest, long time ago, en dan is het natuurlijk anders.

Maar geloof niet dat ze de Nederlander zoveel meer waarderen dan een Brit, Nieuw-Zeelander, Deen of Duitser. Maar Militair in een NATO army wordt daar in het algemeen wel gewaardeerd.

tja nou dit dus, ik ben ooit een keer op Ft hood geweest en ik had nou niet bepaald de indruk dat ze ons zoveel hoger hadden dan de gemiddelde militair die daar rondloopt. Nou is het in de US wel zwaar gesteld met de hele waardering voor militairen (een tikkeltje TE overdreven naar mijn mening) maar ik had niet het gevoel dat wij als NL'ers daar tussen uit sprongen. Sterker nog als ik het ga vergelijken met mijn ervaringen in de zandbak dan heb ik er zelfs mijn twijfels bij want wij kregen regelmatig scheve bekken van die aussies en Amerikanen.

Citaat van: Sine Pari op 17/12/2013 | 14:33 uur

Jullie beide schijnen mij nogal goed te kennen.  :lol:

Ik heb het in ieder geval niet nodig op vakantie of elders aan de grote klok te hangen dat ik bij defensie werk.   :P

juist! draai er maar omheen  :doh: :hrmph: :neutral:

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/12/2013 | 19:08 uur
De grondhouding van de gemiddelde Amerikaan is wat anders dan die van de gemiddelde Nederlander.
Nu heb ik niet zoveel Ervaring met ze, ben er maar een paar weekjes geweest. Maar heb niet het idee aanbeden te worden, en zeker niet specifiek als Nederlander.
Meeste weten niet eens wat Nederland is, of komen niet verder dan weed en Amsterdam. In het geval van Militairen komen ze nog wel eens met eoa basis aanzetten, of zijn er ooit eens gelegerd geweest, long time ago, en dan is het natuurlijk anders.

Maar geloof niet dat ze de Nederlander zoveel meer waarderen dan een Brit, Nieuw-Zeelander, Deen of Duitser. Maar Militair in een NATO army wordt daar in het algemeen wel gewaardeerd.
dit is het wel zo'n beetje..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#205
Citaat van: Sine Pari op 17/12/2013 | 14:33 uur
en

Jullie beide schijnen mij nogal goed te kennen.  :lol:

Ik heb het in ieder geval niet nodig op vakantie of elders aan de grote klok te hangen dat ik bij defensie werk.   :P

De grote klok? ophangen dat ik bij defensie werk?
Zit je aan de drugs?

Als iemand aan jou vraagt waar je werkt, dan verzin jij dus iets om maar niet te hoeven zeggen dat je voor defensie werkt?
Daarnaast denk ik echt dat je wat meer begrijpend moet gaan lezen, of je rare conclusies voor je moet houden. Want dit gaat echt nergens meer over.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"