Duitsland laat dienstplicht los

Gestart door Enforcer, 13/08/2010 | 11:33 uur

KapiteinRob

#4
Citaat van: dudge op 15/08/2010 | 11:00 uur
Nederland is zit inderdaad al een paar jaar in de gevaren zone. Maar wat dacht je van een land als Belgiƫ? Die zijn die weg al lang geleden ingeslagen. Ze hebben nu een leuk legertje, maar te armetierig voor een land van dat statuur.

Ik word zooo moe van dat naar andere landen wijzen als het ons uitkomt. Jij stelt iets over Duitsland terwijl we m.i. onszelf moeten schamen v.w.b. onze staat van defensie en onze "inspanningen", zeker als je het relateert aan onze positie en belangen in de wereld en onze grote mond op het wereldtoneel. En als ik dat dan aangeef, wordt Belgie erbij gesleept? Maakt dat onze positie dan anders? En wat ik dan denk van Belgie, is dat de Belgen, met o.m. hun taalproblemen en gebrek aan aardgasbel, het in ieder geval nog niet zo slecht doen in z'n algemeenheid dat er een behoorlijk aantal Nederlanders (willen) wonen. Maar je doelt waarschijnlijk op de Belgische defensie en die schijnt in absolute zin niet echt groot te zijn. Als je dan realiseert wat de Belgen bv. allemaal met hun zeer bescheiden zeemacht doen, is bewondering wat mij betreft op z'n plaats.

Trouwens verplaats je eens in een Belg en kijk naar het noorden. Hoeveel opmerkingen denk je dan niet te kunnen maken over de graad van armetierigheid van de Nederlandse defensie? Iets met KPU? Schrijnend fregattentekort? Schepen die niet kunnen varen vanwege personeels- en geldgebrek. Personeel zonder CAO? Staatssecretaris die rotzooit met z'n adjudant? Uitruil van PSU-artikelen? "Nieuwe" Herculessen die problemen (schijnen te) hebben om in de hitte te vliegen? Kortom, kijk vooral eerst naar onszelf voordat we over anderen gaan oordelen.  ;)

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 14/08/2010 | 08:35 uur
Ik hoop dat de Duitser hun verantwoordelijkheid nemen, en niet hun leger tot belachelijke zwaktes laten krimpen.

Zoals Nederland?  :P

Sine Pari

In de ARD Tagesschau sprak men over 195.000 naar 156.000, maar omdat bepaalde partijen de aanvulling 7.500 dienstplichtige noch te groot vind willen ze het eventueel nog meer inkrimpen en de dienstplicht enkel nog schriftelijk in de grondwet vasthouden.

Vraag me af of dat betekend dat de oud-Nederlandse Orions nu nog een keer door verkocht gaan worden.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Enforcer

vr 13 aug 2010, 06:46 Telegraaf.nl

Duitsland laat dienstplicht los

BERLIJN -  Duitsland laat de militaire dienstplicht los. De verplichting blijft vastgelegd in de grondwet, maar zal niet meer worden toegepast.

Dat is het compromisvoorstel van de Duitse minister van Defensie, Karl-Theodor zu Guttenberg, meldden Duitse media vrijdag. De Duitse regering van christendemocraten (CDU/CSU) en liberalen (FDP) is verdeeld over de dienstplicht. De CDU en CSU willen vasthouden aan de regeling, de FDP pleit al jaren voor afschaffing.

Guttenberg wil verder het leger van beroepsmilitairen en vrijwillige dienstplichtigen verkleinen van 250.000 tot 165.000. De minister zal zijn voorstellen later deze maand presenteren aan commissies van het parlement.