Cadetten defensieopleiding slachtoffer wangedrag

Gestart door dudge, 14/08/2010 | 09:10 uur

onderofficier

ik zeg gewoon de dingen zoals ik ze wil zeggen én op mijn manier       net als ieder ander...........als het je niet aanstaat dan vind ik best     

er zijn veel mensen die niets moeten hebben van de "tradities", alleen doen zij maar mee om er bij te horen en niet zelf het pispaaltje te worden van de groep.

daarnaast zijn er nog te veel commandanten die net als jij reageren:  ik heb ook moeten ondergaan dus niet zeuren

er komen allerlei verschillende mensen binnen bij de organisatie die de "tradities" niet waarderen, deze mensen moeten dan maar niet bij defensie gaan werken?

ik kan me indenken dat een moslim het niet kan waarderen dat zijn/haar strepen met bier worden overgoten, om maar iets te noemen
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 25/08/2010 | 19:06 uur
"gelukkig" zijn er ook zaken waarbij er misstanden waren   of ben je dat vergeten??   (of wil je het vergeten??)

Je pogingen om mij een een bepaalde hoek te positioneren kun je beter staken. Ik ben faliekant tegen excessen, misstanden, hoe je het ook wil noemen. Maar ik ben voor de weinige tradities die onze krijgsmacht nog resten, maar ze moeten wel gewoon binnen de perken blijven. En die zijn er gelukkig nog. Jij zit net te doen of alles verwerpelijk is en ik werp je insinuaties over wat ik er van vind of zelfs "wil vergeten" van me af. Het wordt n.m.m. tijd dat je je eens wat meer gaat uiten zoals je profielnaam aangeeft en niet als een in deze op slakken zout leggend en overdrijvend individu.

KapiteinRob

Citaat van: SMI de Boer op 25/08/2010 | 20:51 uur
tot dat moment is het een slachtoffer van een verdachte

Dat is niet gezegd; zaken worden geregeld uit duimen gezogen door "slachtoffers".

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 25/08/2010 | 17:09 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 25/08/2010 | 16:54 uur

Een dader is er pas als onderzoek en veroordeling dat duidelijk hebben gemaakt.

dan is er ook geen slachtoffer.........              :sick:


tot dat moment is het een slachtoffer van een verdachte
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

A.J.

Citaat van: onderofficier op 25/08/2010 | 19:06 uur
"gelukkig" zijn er ook zaken waarbij er misstanden waren   of ben je dat vergeten??   (of wil je het vergeten??)

Bedoel je Ermelo?

onderofficier

"gelukkig" zijn er ook zaken waarbij er misstanden waren   of ben je dat vergeten??   (of wil je het vergeten??)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 25/08/2010 | 17:09 uur
dan is er ook geen slachtoffer.........              :sick:

Ik ben het stadium allang voorbij dat ik mensen op hun kleur ogen geloof dat ze ergens slachtoffer van zijn. Zie Anja..... Eerst een onderzoek (wat natuurlijk onafhankelijk moet zijn i.p.v. die zelfonderzoeken waar defensie steeds mee komt). Betrokkene zou m.i. beter i.p.v. bij de vakbond klagen gewoon naar de politie moeten stappen om met terugwerkende kracht aangifte te doen.

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 25/08/2010 | 16:54 uur

Een dader is er pas als onderzoek en veroordeling dat duidelijk hebben gemaakt.

dan is er ook geen slachtoffer.........              :sick:

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 25/08/2010 | 14:10 uur
en de vier daders.......?  

die krijgen een foei en worden officieren bij de KM                  wat een niveau............

of is een nieuwe traditie ontstaan???   

Een dader is er pas als onderzoek en veroordeling dat duidelijk hebben gemaakt. Niets opgestoken van o.m. de Anja-affaire?

Lex

Militairen onder vuur om wangedrag

BREDA – Cadetten en oud-cadetten beklagen zich over ,,wantoestanden" op de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) in Breda. ,,Natuurlijk gebeurt er wel eens wat."

Het is weer raak. Militairen liggen opnieuw onder vuur om vermeende misdragingen. Het lijkt het oude liedje van drank, drugs en gerommel met dames.

De militaire vakbond ACOM heeft twintig klachten gekregen van cadetten en oud-cadetten van de NLDA. Instructeurs en medestudenten zouden zich schuldig maken aan racisme, voortdurend getreiter, seksuele intimidatie en aanranding. Veertien klagers zijn vrouw.

Machtsmisbruik
Militairen halen vaker op deze manier het nieuws. Gerucht¬makend is de ernstige ontuchtzaak van maart 2001 op de Generaal Spoorkazerne in Ermelo, waarbij elf instructeurs worden opgepakt. Verschillende aangeefsters verklaren seks te hebben gehad met instructeurs in ruil voor een goed cijfer.

Veel aandacht trekt ook de Hr. Ms. Tjerk Hiddes in maart 2006. Het marinefregat zou een broedplaats zijn van aanranding, verkrachting, drugsgebruik en machtsmisbruik. Vrouwelijke matrozen durven geen aangifte te doen uit angst voor represailles.

Staatssecretaris Van der Knaap laat daarop in april 2006 de commissie-Staal onderzoek doen naar seksuele intimidatie bij Defensie. Vijf maanden later concludeert Staal dat ,,de mate van ongewenst gedrag bij Defensie hoog is."

Een op de zes militairen heeft last van ongewenst seksueel gedrag, een op de tien mannen wordt gepest en heeft daar last van. Ongeveer de helft van de ondervraagde vrouwen ervaart seksuele toenaderingen, maar heeft daar geen last van.

Defensie scherpt de gedragsregels voor drank- en drugsgebruik en omgangsvormen aan. ,,De tolerantie is een behoorlijk stuk minder geworden", verklaart ds. D. Huurman (54), ten tijde van de ophef rond de Tjerk Hiddes legerpredikant bij de marine. De geestelijk verzorger werkt nu bijna twee jaar bij de Koninklijke Militaire Academie (KMA), onderdeel van de NLDA. Half november vertrekt hij naar Somalië om jacht te maken op piraten.

Beschuldigingen
De geestelijke verzorging is de afgelopen maanden ,,nauwelijks iets" ter ore gekomen over misstanden op de KMA. Ook bij andere hulpverlenende instanties zijn geen beschuldigingen bekend, zegt ds. Huurman.

De officiersopleiding kent drie geestelijk verzorgers: een aalmoezenier, een legerpredikant en een humanistisch raadsman. ,,We hebben echt niet liggen slapen. Wij hebben intensief contact met de cadetten en bouwen een vertrouwensband op. De vrouwelijke aalmoezenier spreekt veel vrouwelijke cadetten. Als wij signalen krijgen over ongewenste zaken, is het onze taak die door te geven."

De KMA drilt cadetten niet altijd even zachtzinnig. De legerpredikant heeft daar ook geen moeite mee. ,,Het hoort erbij." Ds. Huurman verwijst naar Spreuken 30. ,,De drukking van de melk brengt boter voort."

Instructeurs brengen studenten aan de grens van mentaal en fysiek kunnen. ,,Dat is ook nodig. Het zijn toekomstige officieren van 23, 24 jaar die in een situatie als Uruzgan overeind moeten blijven. De staat verwacht dat zij als het nodig is geweld gebruiken. Daarbij gaat het over leven en dood, ook van de mensen die onder je gesteld zijn. Daarom moeten ze gedrild en gevormd zijn. Dat leer je niet uit een schoolboek, maar alleen door je grenzen op te zoeken."

Het fysiek en psychisch onder druk zetten, overschrijdt volgens de pastor een grens bij vernedering, pestgedrag of seksuele intimidatie. ,,De KMA maakt dat iedereen die op de opleiding komt of werkt duidelijk."

Ds. Huurman herkent deze ,,ontoelaatbare zaken" echter niet bij de KMA. De overste wil daarom de aanklachten eerst bewezen zien. ,,Ik heb de indruk dat de beschuldigingen in de media erg zwaar zijn aangezet. Ook van de aantijgingen op de Tjerk Hiddes bleef uiteindelijk niets over."

In de opleiding bestaat het gevaar dat er tussen instructeur en leerling iets misgaat. ,,Je kunt niet voorkomen dat iemand verliefd wordt op een ander." De gedragscode van Defensie verbiedt dergelijke relaties. ,,Want een leerling bevindt zich in een afhankelijkheidspositie. Mocht het toch voorkomen, dan weten mensen wat de sancties zijn: het kan je de kop kosten. Wij zeggen hier: Je gaat het hek over."

Normbesef
De pastor heeft in zijn 22-jarige loopbaan veel gezien en gehoord. ,,Militairen zijn ook mensen, het zijn geen heiligen, wat wil je. We stoppen een paar honderd jonge mensen dicht op elkaar. De omgang is veel intensiever dan in een studentenleven."

Ds. Huurman bestrijdt echter dat het leger lijdt aan een kwijnend normbesef. ,,Er lopen hier echt geen Rambo's rond, daar is Defensie ook niet om verlegen. Jongeren die nu volwassen worden, hebben volgens mij meer normbesef en discipline dan mijn generatie."

Ref. Dagblad, 25-08-2010 10:37

onderofficier

#64
en de vier daders.......?  

die krijgen een foei en worden officieren bij de KM                  wat een niveau............

of is een nieuwe traditie ontstaan???   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: dudge op 25/08/2010 | 13:28 uur
ohh ja, maak zijn naam even bekend, nu weet tenminste heel nederland dat hij de beswaffelde adelborst is.
Zo staat het toch op de website van het NHD en op de voorpagina van de krant.

Lex

Beswaffelde adelborst wil terug bij marine

DEN HELDER - 
De 23-jarige Cederik Vennt moet de kans krijgen de opleiding tot marineofficier af te ronden. Vennt, die op het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) in Den Helder door vier dronken studiegenoten in zijn slaap is beswaffeld (geslagen met een geslachtsdeel,red.), werd na aangifte getreiterd en accepteerde uit wanhoop eervol ontslag.

De militaire vakbond Acom gaat zich sterk maken voor het terugdraaien van zijn congé. Zodat de Noord-Hollandse ex- adelborst op korte termijn weer plaats kan nemen in de schoolbanken op het KIM om de marinestudie te voltooien. En vervolgens moet hij een baan binnen de krijgsmacht te vervullen krijgen. ,,Deze knaap, die het gepest zat was en eieren voor zijn geld heeft gekozen om van het vervelende gedoe af te zijn, is wonderlijk genoeg nog steeds gemotiveerd om bij Defensie terug te keren'', vertelt Acom-voorzitter Jan Kleian. Hij heeft zich min of meer over de adelborst ontfermd.

Volgens Kleian is de positie van Vennt - over wie kort na het incident film- en fotomateriaal op het interne computernetwerk van het opleidingsinstituut circuleerde - op het KIM niet onmogelijk geworden.

Ook niet nu hij, sinds Defensie heeft aangekondigd onderzoek te doen naar wangedrag op alle opleidingsinstituten en binnen alle krijgsmachtonderdelen, zelf de vuile was buiten heeft gehangen.

,,Hij wil graag terug in de opleiding en moet die wat ons betreft zonder gedonder kunnen afmaken. Wij gaan ons daar hard voor maken. Dat kan zonder tussenkomst van een rechter, in overleg met de leiding van het KIM'', stelt de Acom-voorman.

,,Want deze jongeman heeft helemaal niets misdaan. Hij heeft ook niet om zo'n behandeling gevraagd en verdient het in feite om te worden gecompenseerd voor de studieachterstand die hij heeft opgelopen.''

Kleian, die intussen van vijf (voormalig) adelborsten meldingen over vermeend wangedrag heeft ontvangen, stelt dat twee andere slachtoffers ook liefst op het KIM terugkeren. De Acom gaat zich ook voor hen inzetten.

NHD,
Gepubliceerd op 25 augustus 2010, 11:41

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 24/08/2010 | 21:09 uur
maar het zegt mij genoeg dat jij mijn mening belachelijk vind

Dat heb ik niet gezegd; ik heb gezegd dat je belachelijke conclusies trekt in relatie tot mijn persoon!

Citaat van: onderofficier op 24/08/2010 | 21:09 uur
kielhalen was ook een traditie bij de marine:  dat doen ze ook niet meer...........................

He ja, laten we vooral zaken in het absurde blijven trekken. Er is niets mis met bepaalde tradities, mits in rede en binnen de perken uitgevoerd. 21 petsen als je volwassen wordt, Neptunus ontgroening bij de evenaar, Rex Boreas; allemaal excessen? Hou even op! Ik weiger daarbij me neer te laten zetten als iemand die excessen goed zou praten waarbij en passant een door mij aangehaalde traditie als exces bestempeld wordt. Onderofficier, even terug in de real world!

onderofficier

tja ik denk dat we gewoon andere meningen hebben maar het zegt mij genoeg dat jij mijn mening belachelijk vind

kielhalen was ook een traditie bij de marine:  dat doen ze ook niet meer...........................



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.